Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:48

Ik zou met mijn 1,72 nooit kleiner gaan als een brede e pony. Ook al ben ik heel erg slank. Mijn pony van 1,45 was breed maar ben ik met 15 afgegaan en dat ging eigenlijk al 2 jaar echt niet meer. Zat haar ook echt in de weg voor mijn gevoel en mijn houding leed er echt onder. Daarna naar een e pony van 1,52, ook breed en dat was beter maar uiteindelijk was het op paarden echt wel beter. Maar die 1,52 kon wel, kleiner of smaller had echt niet gemoeten.

Het is ook niet alleen lengte, maar ook ruimte voor het zadel. Daar vergissen mensen zich zo enorm in. Dan zeggen ze dat ze toch geen wedstrijden gaan rijden dus plaatje boeit ze niet, maar vervolgens een enorme zoektocht naar zadel dat kort genoeg maar waar ze zelf wel inpassen of er wordt rondgereden in een zadel dat of te lang is voor de pony of te klein voor de ruiter met alle gevolgen die daarbij horen. En inchmaat is niet alleen je gewicht, ook lengte. Maar gewicht is ook altijd een belangrijk punt in het op een pony of paard passen, zelfs als lengte wel zou passen.

Laura_

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:03

Ja misschien had ik het iets genuanceerder kunnen brengen. Ik heb er ook heel wat laten staan omdat ik er wel te groot voor was hoor en ik heb ook uiteindelijk gezegd dat 1.48 het minimum is. Daar gaat mn huidige pony nog wel naar toe groeien, ik hoop zelfs nog 1 a 2 cm meer. Maar ik zou niet zo stellig zijn dat dochter met 1.68, te groot is voor een tinker van 1.48.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:07

Jokonootje schreef:
Nou de conclusie trekken dat ik niet voldoende ervaring heb voor zo'n project is echt te kort door de bocht.
Ik kan die pony prima bieden wat hij nodig heeft.
Ik ben alleen een doemdenker dus kan ook 200 redenen bedenken waarom ik het niet moet doen. Maar ik ga mezelf niet verdedigen over hoeveel ervaring ik of mijn dochter heeft.

Ik ga vanmiddag overleggen met mn eigen dierenarts en dan de knoop doorhakken.en als het een Ja wordt dan ga ik met haar kijken en mag zij zeggen wat ze wil en of het qua formaat past.

Ik als handelaar en toch wel met veel ponys ervaring zowel met ponys als kopers en tinkers/projecten... Zegt niet doen!
Tinkers met dat gedrag moet je van goede huize komen en dat is allemaal leuk maar niet met en voor een kind van 14! En heel eerlijk 6/10 of meer mislukt. Niet doen
Hoe is het dier verder mok/mijt/cpl?

Hij staat nu slank en je zegt dat er voldoende gras is dus dat die voller zal worden, kans op bevangenheid? Word het dier bewust slank gehouden?

En lees je berichten eens terug je spreekt jezelf tegen. In eerste opzicht is die rennerig kijkerig overlevingsmodus en in ander bericht omschrijf je hem als stabiel in omgang ...

Of je moet hem voor slacht prijs over kunnen nemen en voor jezelf dan zou ik zeggen waag de gok maar anders gewoon niet doen

En stokmaat zegt niet alles dat zou ik loslaten. Daar zijn meerdere factoren voor nodig of het past of niet

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:39

Ik ben 1,55 en mijn pony was 1,33, dan krijg je dit beeld
Afbeelding
En dan zeg ik heel eerlijk, dat ik voor het mooie net tien centimeter te lang was (en mijn zadel was ook te lang, maar die pony was zo moeilijk daarmee, dat ik nooit een ander zadel heb geprobeerd). Naast lengte telde gewicht ook heel erg mee. Ik reed dermate veel dat ik een heel laag vetpercentage had. Daardoor ook geen uitgedijde heupen en bijna geen borstgroei. Als ik dat wel had gehad, had het plaatje helemaal niet mooi geweest.

Ook een stevige d-pony hoeft niet te passen, vooral inderdaad qua zadelmaat wordt het als volwassene al snel lastig. Amy past precies een 17 inch. Maar ik hoef voor het beeld ook zeker niet op een langere, maar rankere pony te gaan zitten.

Wat Stal Nollie zegt wat betreft tinkers ga ik ook in mee. Amy is heel erg braaf, maar ook heel erg koppig en daarin vrij lastig op te voeden. Dat is nou eenmaal het karakter.

Overigens kan een paard heel goed kijkerig en rennerig zijn ohz, maar heel braaf op de grond. Die rotzak hierboven heeft me er vaker naast gelegd dan dat hij me heeft laten zitten, maar het zoontje van mijn instructrice kon hem met 2 jaar zelfstandig uit de wei halen. Mijne kreeg ik ook als 10-jarige toen hij 3 was en dat werd natuurlijk een heel project. Ik had hem niet willen missen, maar achteraf had een zorgeloze ponytijd beter geweest, ondanks dat ik er heel veel van heb geleerd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:22

Electra63 schreef:
Ik zag een leuke 11-jarige veelzijdige ruin van 1.47 bij Sammy van der Laan voorbij komen.
Veelzijdig en wat breder gebouwd.
En niet heel duur, dacht ik.

Kennis van mij heeft een hele leuke grote en jonge D pony bij haar gekocht, leuk beest en top qua gezondheid

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:52

Ik ben zelf niet op zoek naar een pony, maar ik dacht dat deze wel geschikt is voor enkele zoekertjes van Bokkers.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:49

MyWishMax schreef:
Ik zou met mijn 1,72 nooit kleiner gaan als een brede e pony. Ook al ben ik heel erg slank. Mijn pony van 1,45 was breed maar ben ik met 15 afgegaan en dat ging eigenlijk al 2 jaar echt niet meer. Zat haar ook echt in de weg voor mijn gevoel en mijn houding leed er echt onder. Daarna naar een e pony van 1,52, ook breed en dat was beter maar uiteindelijk was het op paarden echt wel beter. Maar die 1,52 kon wel, kleiner of smaller had echt niet gemoeten.

Het is ook niet alleen lengte, maar ook ruimte voor het zadel. Daar vergissen mensen zich zo enorm in. Dan zeggen ze dat ze toch geen wedstrijden gaan rijden dus plaatje boeit ze niet, maar vervolgens een enorme zoektocht naar zadel dat kort genoeg maar waar ze zelf wel inpassen of er wordt rondgereden in een zadel dat of te lang is voor de pony of te klein voor de ruiter met alle gevolgen die daarbij horen. En inchmaat is niet alleen je gewicht, ook lengte. Maar gewicht is ook altijd een belangrijk punt in het op een pony of paard passen, zelfs als lengte wel zou passen.

Ik heb dit probleem inderdaad niet mijn Fjord, te dikke billen voor mijn paard :+ .

Maar nu ga ik gewoon meer mennen, beetje om het probleem heen werken zeg maar :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:52

In de FB groep paarden en pony's word er een met eventing ervaring aangeboden die geschikt is voor overgang paard naar pony.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:30

We hebben gisteren gekeken met mijn dochter erbij.
Heb haar er even op gezet en hij verbaasde me toen ze erop klom. Hij was braaf. Even onwennig maar dat mag na 2 jaar.
Plaatje was ook zeker prima. Maar ze was niet verliefd. Ze voelde niet eens een klik met m. En dat vind ik toch wel belangrijk. Ze vond m gewoon leuk, en dan hak ik de knoop door...
Dus hem laten staan en rustig verder kijken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:31

MyWishMax schreef:

Wij hebben een welsh cob van 145 en mijn dochter is 174, ik zal even een fotootje er bij zoeken, maar dit kan echt nog makkelijk, al is hij wel echt een tankie...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 07:32

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:13

Jokonootje schreef:
Heb haar er even op gezet en hij verbaasde me toen ze erop klom. Hij was braaf. Even onwennig maar dat mag na 2 jaar.
Plaatje was ook zeker prima. Maar ze was niet verliefd. Ze voelde niet eens een klik met m. En dat vind ik toch wel belangrijk. Ze vond m gewoon leuk, en dan hak ik de knoop door...

Heel verstandig, ik ken meerdere mensen die een pony voor hun kind kochten terwijl ze niks met het dier hadden of eigenlijk helemaal nog niet van hun oude pony af wilde.

Zij zijn allemaal gestopt met rijden, of hadden echt geen plezier met hun nieuwe pony....

De klik is niet alleen voor ons belangrijk, ook voor een kind, juist voor een kind....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:40

Denk wel dat je niet perse na 1 x bij een pony kijken een klik gelijk voelt, ik zou dan wel een paar keer gaan kijken en er wat mee doen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:56

Ik wist ook als kind na 1 keer rijden al of het wat was of niet. Misschien niet altijd direct de klik, maar wel meer als wel leuk. Juist bij kinderen zou ik veel voorzichtiger zijn, als je vaker gaat kijken gaan ze zich toch verheugen en hechten ook al hadden ze misschien wel gewoon gelijk die 1e keer en is het niet de pony. Tenminste, dat heb ik bij heel veel stalgenootjes gezien. Meerdere keren rijden en dan uiteindelijk toch kopen en idd of gestopt of gewoon nooit het plezier gehad wat anderen wel hadden. Klik is ook maar net wat je er zelf onder verstaat maar degene die vanaf de 1e keer bepaald gevoel hadden hebben ook met tegenslagen veel meer plezier gehad als degene waar het bijna gedwongen is door vaker kijken en waarbij het gevoel meer ontwikkelde door het idee dat ze een eigen pony kregen. Dan was het feit dat het hun eigen pony werd de reden ipv de pony zelf.

Vooral met het hele verhaal erbij in achterhoofd vind ik er niet mee doorgaan juist heel slim.

Barbaranova, maar laat ook zien dat je enorm op moet letten of het blijft passen, niet alleen qua lengte maar vooral zadel door bouw. En daarbij, dan heb je een hele brede, wat ook niet altijd ideaal is voor kinderen. Een pony al hebben is ook compleet anders als nog moeten aanschaffen. En rekening houden met leeftijd van kinderen, groei in zowel lengte als gewicht en vormen, verdeling van diezelfde lengte. Zijn het lange benen of juist lange romp enzovoorts.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:11

Voor de pony zoekers , zag op TT voorbij komen dat er veel pony's van PonyHof verkocht zijn en er nog te koop zijn .
Misschien loopt daar wat naar iemands wens .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:42

MyWishMax schreef:

Denk dat het sowieso handig is om bij elk paard goed naar de ruglengte en mogelijke inchmaat te kijken. Er lopen zat kwpners van 165+ rond waar je hooguit 17 op kwijt kan, terwijl je doorsnee Nederlandse amazone toch 17,5 of 18 nodig heeft. En een groter paard is niet altijd garantie van een langere rug, vooral de dressuurgefokte kwpners zijn vaak echt kort.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:51

Ook eens hoor! Maar ook pony's zoals tinkers en haflingers worden korter lijkt het.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:56

Ja volgens mij wordt alles korter :')

BarbaraNova schreef:
Denk wel dat je niet perse na 1 x bij een pony kijken een klik gelijk voelt, ik zou dan wel een paar keer gaan kijken en er wat mee doen...

Ik wel hoor, zeker als het iets is wat ik niet wil. Dat zie ik vaak al met voorrijden en sowieso als ik er op zit weet ik het vrij snel.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:19

als ze inderdaad wel al ingereden zijn is het misschien wel anders ja, ik heb wel vaak snel een nee als ik het helemaal niets vindt maar duik nooit zo snel op een volle ja, dus dan moet ik effe wat vaker er mee om gaan....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:25

Lijkt me dat een paardengek meisje, dat te horen krijgt dat ze bij een pony gaan kijken met als je hem leuk vind is ie voor jou, dat zo blij is, dat die pony op zich al 10-0 voorstaat. Als zo'n meisje dan zegt, geen klik, dan denk ik dat zij in haar hoofd een heel ander type droompony heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:30

Jokonootje schreef:

Maar begrijp ik goed dat je je dochter erop zet terwijl dier al jaren stilstaat en daarbij toen ook geen fijn gedrag liet zien? Oei

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:35

Ik denk dat het in alle opzichten beter en fijn is dat jullie verder kijken. Er komt vast een passende pony op jullie pad!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:53

Zinzi_jewel schreef:
Voor de pony zoekers , zag op TT voorbij komen dat er veel pony's van PonyHof verkocht zijn en er nog te koop zijn .
Misschien loopt daar wat naar iemands wens .

Zou jij mij een link of iets kunnen sturen? Ik kan het niet vinden op facebook, insta en internet, maar ben wel nieuwsgierig.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:31

Mijn dochter is 11 (bijna 12) en nu al bijna 1.60. Om toch haar ponytijd zo lang mogelijk te laten zijn zoeken we nu een E. We zoeken dus groot en jong genoeg om hierna ook nog een goed huisje (en carrière) te vinden. Het idee om een paard van +20 te verkopen vind ik lastig.

Er is ook iets te zeggen voor samen te groeien met een project en de uitdaging maar ook voor gewoon lekker op de knol op avontuur de wereld in.

Dus ik herken de twijfel en de zoektocht. Leuke pony met pit maar wel actie klaar, daar gaan wij voor. Ze hebben maar een paar jaar pony tijd en die lange meiden, nog minder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 14:32

StalNollie schreef:
Jokonootje schreef:

Maar begrijp ik goed dat je je dochter erop zet terwijl dier al jaren stilstaat en daarbij toen ook geen fijn gedrag liet zien? Oei

Klinkt heftig, maar misschien is haar dochter heel handig.
Op die leeftijd ging ik ook als test persoon op pony's om te kijken of ze zadelmak waren bij de handelaar :+