Ik vind dat er vaak heel "technisch" les wordt gegeven... Been zus, been zo.. Maar het gevoel wat je behoort te voelen, het aangeven als "dat" moment net is (geweest)... Dat zie ik zo weinig om me heen. Vaak ook totaal verkeerde uitleg (in mijn ogen) en inderdaad heel snel een hulpteugel, ander bit enz. eraan hangen. Ik mis de basis bij heel veel ruiters en als er nooit iemand aan je uitlegt hoe of dat is, hoe of dat voelt...
Nou mist het overgrote merendeel ook de point als het over gevoel gaat hoor Zammie. Wil niet zeggen dat je dat niet moet proberen over te brengen, maar er is niets zo moeilijk als dat.
Ben ik helemaal met je eens LDRD... Heb nu zelf een bijrijdster voor 1 van mijn paarden die dus een paar jaar manegelessen heeft gevolgd en daar gaat een wereld voor open (zegt ze zelf)... Nu heeft ze gelukkig zelf ook feeling en dan is het gemakkelijker uit te leggen, als bij iemand die dat "gevoel" niet herkend... Ik probeer wel altijd dat gevoel uit te leggen en met name als "dat" moment er is of even is geweest... De 1 begrijpt wat je bedoeld en de ander weet niet waar je het over hebt. Ik heb in mijn hele leven ook maar van 1 persoon les gehad, die me alles uitlegde... Het hoe en wat, de reactie van een paard op iets, dingen/oefeningen doen om dat te benadrukken en daar heb ik veel van geleerd. Daarnaast is het ook een kwestie van zelf dat verder ontwikkelen (en dus weleens een nachtje wakker liggen, om na te denken hoe ik dat het beste kan doen en daarna in praktijk uit proberen) ik vind het dus ook een sport waar je echt nooit in uitgeleerd bent.
Nee, uitgeleerd ben je nooit inderdaad, daar zou je meer dan een mensenleven voor nodig hebben en dan nog .
Lesll
Geplaatst: 06-03-09 09:00
hier maak ik geen woorden aan vuil je beschrijft het gewoon goed heel veel denken van ik heb een paard (en geld) dus ik ben een paardenmens maar zo zit de wereld voor sommige helaas niet in elkaar je moet goed met je paard omgaan en dure dingen hoeven daarvoor echt niet gekocht te worden (dat vind ik alleen maar geldverspilling Mijn Mening) goedkopere dekjes enzo doen het ook goed. je paard gaat er niet beter van lopen dat hij een anky dekje op heeft hoor
Super mooi gezegt ! en het is ook zeker waar. er komen bij mij ook steeds meer van die jonge meisje met hun glimmende en glanzende pony's. bij hun gaat het ook alleen maar om het uiterlijk. als het dekje roze is moeten de rijbroek roze zijn. ik vind het zelf ook niet verkeerd als mijn paard er een beetje leuk uitziet; maar daar gaat het absoluut niet om ! het gaat om de band die je met je paard hebt. als je eenmaal een sterke onbreekbare band heb dan doet je paard werkerlijk alles voor je. ( dan hoeft het ook niet meer met geweld.
groetjes.
senoritakimm
Geplaatst: 06-03-09 18:44
Klopt helemaal gelijk. En jij bent zeker niet de enige die dit ziet.
Cassidy
Geplaatst: 06-03-09 21:05
eilander schreef:
Oud Topic!!!
Maar daarom niet minder zinvol om open te laten...
eldango
Geplaatst: 07-03-09 11:32
Idd! Gewoon open laten
De ts verwoord het mooi. Zie het vaak om me heen.
Heb vaak het meeste moeite met het type dat denkt paardenmensen te zijn.
emmyfloris
Geplaatst: 07-03-09 15:27
helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!! nou ben ik een echte dieren vriend . vroeger ben ik veel gepest en waren die paarden/honden de enige die ik had . gelukkig word ik inmiddels niet meer gepest maar die liefde voor de dieren en speciaal voor paarden zit diep in mijn hart .
_Esther
Geplaatst: 07-03-09 15:42
Ik noem geen namen, maar iemand die in de winter het paard 2 tot 3 dekens aandoet zodat het haar niet te lang word (wat dat is lelijk). Boos word als het paard rold, wat je hebt juist je nieuwe dure deken (dat bovenop moet liggen, die ouwe hoeven de mensen niet te zien) gepoetst! Ook zien je stallen er (aan de buitenkant) veel leuker uit dan je paard.(waarschijnlijk laatst gepoetst een paar dagen geleden, toen je naar de manege ging).
GEEN_ZIN
Geplaatst: 07-03-09 23:04
Ik hoor dan denk ik bij 'de paardenmensen' ik heb soweiso geen eigen paard maar dat maakt me niet uit. Het gaan mij gewoon om de band die je met een pony/paard kan opbouwen. Je eigen paard of niet.
Tja ik denk dat ik dan toch bij de paardenmensen hoor. Ook al rij ik niet en heb ik op dit moment geen paard. Ben vanaf mijn vierde tussen de pony's opgegroeid dankzij mijn opa en de dieren zitten eigenlijk gewoon in mij vastgeroest. Ik mis het verschrikkelijk! Zodra de tijd (en de ruimte en het geld) daar is komen er ook zeker weer paarden. Tot die tijd blijf ik de wereld in de gaten houden en zorgen dat ik op de hoogte blijf.
In dat geval zou ik ook een paardenmens zijn. Ik zie paarden toch meer als vrienden dan als hobbymateriaal, en ik vind het leukste en het belangrijkste van met paarden omgaat de band, en het elkaar begrijpen. Daarbij zou ik ook niet zonder kunnen denk ik..