Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:29

Ik praat ook altijd tegen hem, daar word ie rustig van. En hij zit ook nog aandachtig te luisteren.. :P

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:47

Ja heel erg eigenlijk: tijdens t poetsen, in de stal, op de weide, ...
Maar ook tijdens t rijden en dat heeft hij gewoon nodig! ( dit ook op aanraden van mn instructrice)!
Als hij, bijvoorbeeld, n voor hem moeilijkere oefening goed gedaan heeft, echt flink motiveren ( en dus belonen) met de stem. Dan voel je hem gewoon nog eens zo erg z'n best voor je doen! Hij heeft het gewoon nodig die begeleiding met de stem tijdens het rijden ook.

d_ruiter

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:50

haha, denk dat iedereen wel tegen zn paard (of hond oid) praat.. Ik iig wel.. Hele verhalen haha

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:51

pas ook weer iemand, ik praat een beetje tegen zo'n paard, zegt die man zo "praat jij met paarden" dus ikdacht zo okee..

ik heb maar geantwoord "ik praat tegen ze maar ze zeggen nooit wat terug" :=

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:53

Ik ben er sinds kort achter dat als ik met halster de wei inloop om hem te halen dat als ik niks zeg meneer van me wegloopt, zodra ik begon te vertellen bleef hij staan. Onder het rijden merk ik heel erg dat als ik goedzo zeg hij er erg goed op reageert ook als ik merk dat hij iets wil gaan doen wat niet mag/moet en ik zeg nee dat hij dan daarmee stopt.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:56

Ik vertel hele verhalen! hahaha

Hij ook aan mij.. op zijn manier. LoL

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:58

Ik vertel altijd hele verhalen tegen mijn paard. :+
En een woordje braaf tijdens het rijden is na 20 keer nog een beloning.
Kan dan ook gewoon rustig doorrijden inplaats van hem elke keer een aai te geven.

Ik merk zelf heel erg dat hoe enthousiaster je der beloont tijdens het rijden met woorden, hoe makkelijker ze word.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:00

Ik praat ook veel tegen me paard..

Vooral bij opleggen van het zadel... (dan gaat hij zich aanstellen) en dan zeg ik vaak dingen in de trant van je bent zooo zielig, je krijgt nooit een appel, je rijd nooit lekker lang buiten.. En dan ben ik klaar en dan zeg ik dank je grote jongen ben je toch ook... :)

Moet voor een ander raar klinken denk ik hahaha!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:29

ik las het artikel ook en dat zette me toen ook wel aan het denken. er zit wel wat in, als je alleen maar praat als iets juist eng is of juist goed dan koppelen ze er waarschijnlijk signalen aan. Maar, ik praat continue - eigenlijk - tegen m'n paard. Als ik op stal kom, als ik van stal weg ga, als ik hem uit de wei haal, in de wei zet.
Maar ook als er iets engs is, ik aai hem dan en praat rustig, maar als bij iets moeilijks, beloon ik hem ook met m'n stem als hij het goed doet. En daar reageert hij goed op. :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:35

Ik praat altijd heel veel tegen m'n pony..
Is gewoon een gewoonte geworden :Y)
Ik vertel niet tegen haar wat ik in 't weekend heb gedaan, maar tijdens het rijden als ze iets eng vind bijvoorbeeld om haar rustig te krijgen, en als ze gek doet dan hard lachen en paar keer roepen van wat ben je toch ook een gek beest enz. dat soort dingen ;).
En op de een of andere manier heb ik toch altijd het idee dat ze luistert! :+

OnlyEyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:51

Ik leg vooral de nadruk op mijn tonen. Als ze iets goed gedaan hebben heb ik zachte toon in mijn stem en als ze iets fout doen heb ik een harde stem. Mijn paarden kennen perfect het verschil hoor!

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:56

Ik praat ook altijd tegen mijn paard,
GOEED-zoo, en BRAAAFF, langzaam en rustig
als ik boos ben laat ik dat ook horen FOEI! en NEE!
zo communiceer ik met mijn paard:)

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:46

ik praat eigenlijk altijd tegen mijn paarden, je hoort hele gesprekken hoor :+ als ik aan het rijden ben, maar nu ik dit lees klinkt dat eigenlijk ook best wel logisch.. maar ik denk niet dat ik het daardoor verander, voor mijn gevoel word het paard daar rustiger door, ik weet niet of het echt zo is, ik zal eens een keer proberen niks te zeggen :P

didie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:31

Hele verhalen :') als ik in het bos rij , ook in de bak als ze iets goeds doet dan zeg goed zo meis .en als ze stout is dan ga ik mopperen.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:40

Ik vertel ook echt altijd hele verhalen tegen der. Ik rijd voornamelijk alleen buiten, dan is het soms ook zo stil. Niemand die je ziet, nou heerlijk hoor ;) Ze weet echt van alles. Ook mijn tonen zijn heel erg bekend voor haar. We hebben een redelijk gelijk karakter, als ik met een iets hogere stem tegen der praat weet ze dat ik trots op der ben en als ik strenger of donderder praat dan weet ze dat ze het niet goed deed of gewoon aan het miepen is. :Y)

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:18

Soms helpt praten tegen een paard om het beestje rustig te krijgen.

Toen ik ben gaan kijken naar een verzorgpaardje (Welsh voor diegene die het willen weten) moest ik ook de hele rit praten! Het beestje reageerde wel op mijn benen enzo, maar als ze er dan vandoor wilde schieten moest ik ertegen praten. Dan in de zin van: Ho meisje, rustig meisje.

En het helpt wel, dus ik denk niet dat het zoveel kwaad kan?

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:20

Ik praat altijd tegen hem!
Als ik op stal kom als ik hem uit de paddock ga halen als ik heb uit de molen haal of met poetsen en met rijden.
Eigenlijk overal wel niet dat ik heel me levens verhaal aan het vertellen ben maar gewoon kort normaal. :')

En krijg toch altijd wel een hinnik terug als ik op stal kom en gedach zeg of hem ga halen uit de molen paddock land. :+:

Dus nee ben het niet eens.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:49

Ik praat altijd tegen mijn paard. Als ze wat goed doet of als ze wat fout doet. En ook wel normaal eigenlijk. Als ik aan haar aan het poetsen ben enzo.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:23

Communiceren is denk ik een voorwaarde om te kunnen samenwerken met wederzijds respect. Praten met een paard is daar voor mij zeker een onderdeel van.

Ook laat ik kinderen vaak aan het einde van de les hun geheimpje vertellen. Het effect voor het kind is geweldig! Daarbij heb ik het gevoel dat het voor het paard vertrowud voelt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:59

Dit is wel heel geruststellend om te horen, ik ben zelf namelijk eee redelijke "prutsmuts", m.a.w. ik praat heel veel tegen mijn nog jonge (4,5) paard. In de dresuur e.d. wordt dt al minder wenselijk gezien. Nou zit ik daar verder niet in, qua wedtrijdrijden of zo, maar op een gegeven moment kom ik die sta;l binnen (met een paard) en zgt iemnd" Hee, gaat het wel?" Hoezo dat? J, ik hoorde je praten.. Nee, tegen dat paard.
Ik banketstaaf altijd tegen die paarden.
Oook inderdaad, als er iets (niet) engs is.
Mijn eigen paad ook, als-i ergens niet langs denkt te willen of te kunnen, nou vrgeet het maar been of zweepje.... ik KLETS hem er vaak genoeg "doorheen".
Ik ben dus duidelijk niet enige, terwijl er zo vaak wordt gezegd atje da niet "mag" doen want : het paard moet op je hulpen reageren, niet op je stem, of wil je soms menner worden?

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:33

Wij mensen zijn gewend om te communiceren met onze stem! Het zou voor ons heel erg onnatuurlijk zijn om helemaal niets te zeggen. Probeer het maar eens om helemaal niets te zeggen tegen je paard. Gaat niet lukken...

JelleFoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:11

Ik praat affentoe wel eens tegen me paard ja !:$
Soms gewoon hele verhalen hahhaaha ;$

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:14

Stanzie schreef:
Wij mensen zijn gewend om te communiceren met onze stem! Het zou voor ons heel erg onnatuurlijk zijn om helemaal niets te zeggen. Probeer het maar eens om helemaal niets te zeggen tegen je paard. Gaat niet lukken...

Nee inderdaad.
Als ik de stallen inloop zeg ik altijd goedemorgen, daarop hinnikken ze allemaal :D
Ik vertel vanalles tegen ze.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:25

Gewoon braaf als hij iets goed doet, en nee als hij iets fout doet, en gedag zeggen en even lachen als hij dom doet, enzz.. :z

Skippybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:11

Noujah, ik ga niet hele verhalen zitten vertellen maar praat soms wel met ze (tegen ze bedoel ik, ze praten niet terug ;( ).
Ik denk niet dat het kwaad kan om veel met je paard te praten. Als je een keer een vrind(in) meeneemt naar je paard praat je daar toch ook tegen? Reageert je paard toch ook niet op?
Noudan :Y)