Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:15

GvdT schreef:
Volgens mij hoort niemand zo te rijden. Lips are sealed

Inderdaad, een gepasseerd station en ethisch niet acceptabel.

De vraag was wat de KNHS er aan gaat doen. Eventing opofferen Knipoog

Ik heb om de standpunten van de harde dressuurkern te begrijpen onder meer het ´anky´-boek van de KWPN aangeschaft. Dat geeft inderdaad inzicht in een wereld welke buiten mijn belevingswereld valt. Een triest dieptepunt waaruit weinig hoop voor een weg naar meer paardgerichtheid vanuit deze kant van de ruiterij valt te putten.
Vandaar dat ik de PvD noemde = kwestie van tijd....

De harde kern van de anky-aanhangers zou eens boeken van Charles de Kunffy moeten lezen. Puur klassieke ringdressuur doch ethisch heel goed onderbouwd.
Deze werken torsen niet het gewicht van vooroordelen over ´natural´of ´western´ of wat ook mee. Puur klassieke
dressuur.
De onderbouwing, uitleg en invulling zijn een logisch geheel en wetenschappelijk verantwoord. Geen dooddoeners als ´alleen voor zeer goede ruiters´ nee, voor iedereen met interesse en wil te leren toegankelijk.

Een andere oogopener is de grondslag voor alle moderne paardensport zelf! Federico Caprilli heeft een school nagelaten op welke basis de Olympische ruitersporten gebaseerd zijn en waaruit de FEI ´ontstaan´ is.
Het brondocument ´The Caprilli Papers´ is helaas al decennia uit druk. Een aanrader voor elke ruiter echter, want zálig nuchter en relativerend. Een transparant plaatje om over de huidige Nederlandse dressuurbeleving heen te leggen.

Ik heb hier trouwens R&R van Ernest van Loon voor me liggen. Een in de herhaling wat vermoeiend werk over wat in extrema de kern van de anky-polemiek is. Triest genoeg alleen maar actueler geworden.
Het is NL-talig en laagdrempelig verkrijgbaar. Ligt zelfs in veel bibliotheken.

Maar goed, gelukkig is de wereld groter dan NL, omvat de ruiterij meer dan klassieke ringdresuuur en de wereldwijde ruiterij meer dan het NL Anky-syndroom.
Van de zeg 500 ruiters hier in onze regio heeft buiten ons níemand van AvG zelfs maar vaag gehóórd Knipoog

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:25

Lisannaaa schreef:
Ik ben toevallig gisteren nog naar een clinic van Anky geweest waar zij o.a. ook Chantal als gastamazone was met haar Z2 paard, revival. deze was heel heet en had in het begin moeite met remmen en dit terwijl chantal een fantastische amazone is. Soms moet je af en toe wat feller zijn als ze met je aanlopen. En die foto's van Anky dat is ook een moment opname. dat zij ze gisteren ook nog. als zij wil kan zij haar paard zo weer in het opgerichte zetten. Toevallig had ze dat paard van de foto's gisteren ook bij en liet ze het laag en diep ook zien en daarna de oprichting. het paard leek hier heel tevreden mee te zijn.
Het was een zeer leerzame clinic en ik ben nu duidelijk een anky-fan! zij is echt een geval apart.
\

Haar manier van rijden is zeker een geval apart. Knipoog

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:28

Maar wel in de goede zin van het woord natuurlijk.
Nederland mag trots zijn dat zij voor ons land rijdt en dat moeten we in ere houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:34

vanitymay schreef:
zelfs de naturals zitten op een paard wat ooit ingereden is, zij het wat gemoedelijker of niet, het was vast niet het idee van het paard zelf..

Wellicht.
Ík beleer mijn eigen paarden. Mijn twee meest intensief bereden paarden heb ik ook zelf onder het zadel gebracht. Mijn haremhengst zit vól eigen ideëen, dat is een belangrijke pilaar onder mijn filosofie. Het is een intelligentietest om hem te motiveren tóch te willen wat ik wil en geen krachtmeting Haha!

Nee, wat ik doe leidt niet tot een ´gp-paard´ omdat hij slechts heel beperkt het nut ziet van oefeningen in de bak. Net als zijn ruiter Knipoog
Het kost ook veel, véél meer tijd dan er in de productieruiterij doorgaans beschikbaar is.
Het is echter uiteraard wel heel fundamentele dressuur en leidt tot een ultiem nageeflijk paard dat samen wíl werken met de ruiter, wat altijd en overal betrouwbaar en veilig etc... is.
Ik zit daarbij inherent onafhankelijk want rij zonder optoming doorzitttend op een zadel met een vlakke zit.

Dit is echter op zich helemaal niet relevant net zo min als de op zich gewélige palmares van Anky.
Veel belangrijker en op de kern van dit topic gericht is: Het is ook van de 21ste eeuw waarin niet alleen de kwaliteit van leven van de méns aandacht krijgt, maar ook dat - en het individu van het dier.

De paardgerichtheid van paardproductieruiterij is ondergeschikt aan de productie. Dat is logisch maar daarmee nog niet goéd Pling Niet te rijmen met de denkbeelden over dierenwelzijn anno 21ste eeuw.
Hier hebben we dan het conflict tussen de maatschappelijke beeldvorming en die van de harde kern van de NL klassieke dressuuruiterij op dit moment.

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:17

Lisannaaa schreef:
Maar wel in de goede zin van het woord natuurlijk.
Nederland mag trots zijn dat zij voor ons land rijdt en dat moeten we in ere houden.

Het spijt me, maar dit kan ik echt niet met je eens zijn...

Sorry Ach gut

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:24

[quote
Dit is echter op zich helemaal niet relevant net zo min als de op zich gewélige palmares van Anky.
Veel belangrijker en op de kern van dit topic gericht is: Het is ook van de 21ste eeuw waarin niet alleen de kwaliteit van leven van de méns aandacht krijgt, maar ook dat - en het individu van het dier.

hc[/quote]

ik ben het in grote mate met u eens..zeker met bovenstaande uitspraak. ik heb van de vrijheid gebruik gemaakt om uw profiel te bekijken en heb genoten van de manier waarop u omschrijft om te gaan met uw paarden. het is echter inderdaad zo dat uw doelstellingen met uw paarden wellicht ver liggen van wat de wedstrijdsport in Nederland ons ingeeft en de discussie zal dan ook eerder moeten gaan over of de wedstrijdsport (of het uberhaupt gebruiken van paarden voor sport/ontspanning) wel ethisch correct.
gezien de sterke culturele verbinding tussen mensen en paarden en de manier waarop deze door de verre geschiedenis is geevolueerd lijkt mij deze vraag dusdanig ingewikkeld en uitgebreid dat ik zelf hier geen uitspraak over zou willen en kunnen doen. dan zou de volgende vraag misschien ook kunnen zijn, verwant aan de vorige, welke takken van sport en manieren van het omgaan en houden van paarden, zouden dan wel of niet etisch zijn? ook aan deze zaken wens ik mijn vingers niet te branden.

Daar het naar mijn idee ook te eenvoudig is om uberhaupt niet over deze onderwerpen na te denken omdat deze te diep zouden gaan en te veelomvattend zouden zijn, stel ik hierbij voor dat een ieder zijn/haar eigen opvattingen hierover moet hebben en een discussie op zijn tijd, als deze, is denk ik uiterst gezond en een prima platform om dit thema toch in beweging te houden zodat ook de relatie tussen mens en paard blijft evolueren. Vijftig jaar geleden vonden wij oorlogspaarden en mijn ponies volkomen normaal en toch is langzamerhand ook aan deze mishandeling (in deze tijds ogen gezien) een einde gekomen.

Moge het paard een beter en beter leven krijgen dankzij deze discussies!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:26

Huertecilla schreef:

De paardgerichtheid van paardproductieruiterij is ondergeschikt aan de productie. Dat is logisch maar daarmee nog niet goéd Pling Niet te rijmen met de denkbeelden over dierenwelzijn anno 21ste eeuw.
Hier hebben we dan het conflict tussen de maatschappelijke beeldvorming en die van de harde kern van de NL klassieke dressuuruiterij op dit moment.

hc

ik ben het in grote mate met u eens..zeker met bovenstaande uitspraak. ik heb van de vrijheid gebruik gemaakt om uw profiel te bekijken en heb genoten van de manier waarop u omschrijft om te gaan met uw paarden. het is echter inderdaad zo dat uw doelstellingen met uw paarden wellicht ver liggen van wat de wedstrijdsport in Nederland ons ingeeft en de discussie zal dan ook eerder moeten gaan over of de wedstrijdsport (of het uberhaupt gebruiken van paarden voor sport/ontspanning) wel ethisch correct.
gezien de sterke culturele verbinding tussen mensen en paarden en de manier waarop deze door de verre geschiedenis is geevolueerd lijkt mij deze vraag dusdanig ingewikkeld en uitgebreid dat ik zelf hier geen uitspraak over zou willen en kunnen doen. dan zou de volgende vraag misschien ook kunnen zijn, verwant aan de vorige, welke takken van sport en manieren van het omgaan en houden van paarden, zouden dan wel of niet etisch zijn? ook aan deze zaken wens ik mijn vingers niet te branden.

Daar het naar mijn idee ook te eenvoudig is om uberhaupt niet over deze onderwerpen na te denken omdat deze te diep zouden gaan en te veelomvattend zouden zijn, stel ik hierbij voor dat een ieder zijn/haar eigen opvattingen hierover moet hebben en een discussie op zijn tijd, als deze, is denk ik uiterst gezond en een prima platform om dit thema toch in beweging te houden zodat ook de relatie tussen mens en paard blijft evolueren. Vijftig jaar geleden vonden wij oorlogspaarden en mijn ponies volkomen normaal en toch is langzamerhand ook aan deze mishandeling (in deze tijds ogen gezien) een einde gekomen.

Moge het paard een beter en beter leven krijgen dankzij deze discussies!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:39

tjeetje wat een mooie woorden, ik ben er echt even stil van en heb het 2 keer gelezen, ik ben blij dat Anky eens van haar voetstuk afgehaald word hier.
Voor mensen die niet overtuigd zijn, mensen ga eens een kijkje nemen bij een zogenaamde topsportstal.
Denken jullie nou echt als het om big bucks gaat dat het gevoel van een paard nog enige rol speelt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:24

anneve schreef:
Op een foto kan je dat niet zien, want een ruk is een beweging. Ik heb het nog nooit op een filmpje gezien, ze trekt niet, ze begrenst: bij begrenzen houdt je je hand stil!!!

Nou ja zeg, mischien moet je je bril eens poetsen zodat je gedetailleerder de wereld in kunt kijken.

Hoe noem jij het staan in de beugels en met het volle gewicht daarbij het bovenlichaam achterover laten hellen aan de teugels hangend na de inzet van de uitgestrekte draf. het met de handen achter de zij komen tijdens het hals laten strekken. Het trekkend halthouden?
Momentopnames zeker ROFL

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:47

anneve schreef:
Op een foto kan je dat niet zien, want een ruk is een beweging. Ik heb het nog nooit op een filmpje gezien, ze trekt niet, ze begrenst: bij begrenzen houdt je je hand stil!!!

Pff meid, echt waar zet die roze bril toch eens af!!

Zien die foto's er voor jou werkelijk uit als begrenzend? Nou dan wil ik een heel graag komen kijken als jij rijdt, en vooral hoe jij je paard begrenst, daar ben ik werkelijk heel erg benieuwd naar. Lachen
Begrens jij je paard net als Anky, achterover hangend, je binnenhand bijna tot op de hoogte van je schouder plaatsen (duid op een heel erg stille hand Rolleyes) om zo je paard te begrenzen?

Denk jij nu echt omdat het Anky is dat ze alles goed doet, dat haar paarden zo veel van haar houden dat ze er van popelen met hun kin op de borst te worden getrokken o ja en waar ze het liefste van houden in natuurlijk in hun mondhoeken getrokken te worden, want ja Anky is hun baasje!

Nee wordt toch een wakker! Anky is net als de hele Nederlands top (eigenlijk put) commercieel geworden, alles draait om geld, om het welzijn van de paarden word natuurlijk veel gegeven; tuurlijk anders is de inkomst weg! Maar waar ze niks meer over geven is de psyche van het paard, het interesseert hun wat dat hun paard de trainingshouding haat.

Niemand is perfect en ow hou je vast want nu komt waarschijnlijk een grote schok: Anky al helemaal niet!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:02

Ik ben de eerste die toegeeft dat ze ook wel eens de noodrem moet gebruiken.
En ik voel me daar meestal wel schuldig over, maar als ik mag kiezen tussen een ongeluk of de noodrem dan de noodrem.
Ik denk dat het bij iedeereen wel eens niet zo gaat als zou moeten, alleen stap ik nooit op mijn paard met de gedachte dat ik even lekker het bbit door de bek ga trekken.
Misschien zie ik het als absoluut kneuterig basisruitertje helemaal verkeerd, maar volgens mij kan een paard niet in 1 keer zo lopen en komt dit dus door trainen. En ik train mijn paard niet op flossen Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:33

Ik snap je post niet echt? Op wie is het een reactie?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:37

vanitymay schreef:
mag ik aan allen die hier een mening hebben verkondigd vragen of en wanneer jullie voor het laatst jullie paard hebben geflosst, om het maar even bot te vragen?

Wat dacht je hier van??????????

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:44

Ook ik moet eens per maand wel eens een flinke ophouding maken. Flossen doe ik niet aan, maar ja, rij nu dan ook zonder bit, en met een hack heb je weinig te flossen (zou met bit ook niet gaan flossen, heeft totaal geen nut bij mijn paard, tenzij het de bedoeling is dat ie gaat sterrenkijken) Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:53

GvdT schreef:
vanitymay schreef:
mag ik aan allen die hier een mening hebben verkondigd vragen of en wanneer jullie voor het laatst jullie paard hebben geflosst, om het maar even bot te vragen?

Wat dacht je hier van??????????

Doe maar rustig ja! Mag ik het soms niet vragen?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:59

[/quote]
Pff meid, echt waar zet die roze bril toch eens af!!

Zien die foto's er voor jou werkelijk uit als begrenzend? Nou dan wil ik een heel graag komen kijken als jij rijdt, en vooral hoe jij je paard begrenst, daar ben ik werkelijk heel erg benieuwd naar. Lachen
Begrens jij je paard net als Anky, achterover hangend, je binnenhand bijna tot op de hoogte van je schouder plaatsen (duid op een heel erg stille hand Rolleyes) om zo je paard te begrenzen?

Denk jij nu echt omdat het Anky is dat ze alles goed doet, dat haar paarden zo veel van haar houden dat ze er van popelen met hun kin op de borst te worden getrokken o ja en waar ze het liefste van houden in natuurlijk in hun mondhoeken getrokken te worden, want ja Anky is hun baasje!

Nee wordt toch een wakker! Anky is net als de hele Nederlands top (eigenlijk put) commercieel geworden, alles draait om geld, om het welzijn van de paarden word natuurlijk veel gegeven; tuurlijk anders is de inkomst weg! Maar waar ze niks meer over geven is de psyche van het paard, het interesseert hun wat dat hun paard de trainingshouding haat.

Niemand is perfect en ow hou je vast want nu komt waarschijnlijk een grote schok: Anky al helemaal niet![/quote]
Mee eens! mooi gezegd ... paard is voor hun alleen 'winst' en meer niet ..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:08

op die reactie zou ik graag ook iets inbrengen..daar de paarden van de nederlandse top meer dan een paar miljoen waard zijn kan ik jullie garanderen dat hun gesteldheid wel degelijk belangrijk is voor hun ruiters.
daarnaast is een topruiter ook iemand die vele jaren traint en oefend en per dag meerdere uren op de rug van een paard doormaakt.
mjin ervaring is toch echt dat je geen streep verder komt met een paard waar je geen vertrouwensrelatie mee hebt..zeker in de wat hoger sportlagen niet. als je paard staakt ben je namelijk gauw klaar en om te vookomen dat het gaat staken heb je een goede relatie nodig.
er is werkelijk geen enkel paard dat puur uit angst of dwang tot zulke prestaties kan komen..dit kan wel bewezen worden door het feit dat de gemiddelde ruiter (hoe hard ze hun paarden soms ook proberen te pushen) niet veel verder komt dan de l of m.
ik ben geen fan van wie dan ook maar vindt het erg kort door de bocht dat er wordt geopperd dat profesionals alleen maar tot hun prestaties zouden kunnen komen door gemene en slechte spelletjes.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:13

Dan moet jij is naar de manier van training kijken (kom je toch niet bij is altijd in gesloten muren) daar gebeuren dingen die jij echt niet wilt zien hooor .. denk je nou werkelijk dat AvG een echte ''fijne'' relatie heeft met haar paard?Not het is puur winst meer niet en daarbij kunnen die paarden vrijwel niet in staking gaan als je weet op welke manier ze anders worden bijgewerkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:17

goede band??? het enige wat de topruiters met de paarden doen is rijden... verder worden ze voornamelijk door hun grooms verzorgt...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:18

ik ben inderdaad niet bij deze trainingen maar ik weet wel dat voordat je zover bent je al zoveel op een paard hebt gezeten dat je heus wel snapt wat wel werkt en wat niet werkt en ik ben er dan ook echt wel van overtuigd dat onze topruiters inmiddels zover zijn dat dierenmishandeling niet werkt. ik heb in ieder geval nog nooit ook maar iets bereikt met slaan en schoppen en ben pas wat verder gekomen in de sport toen ik een pony had waarmee ik kon lezen en schrijven..zonder een goede realtie lukt je echt helemaal niets..zelfs anky kan niet zo hard meppen of zagen...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:20

ps met een goede band bedoel ik dus niet 4 uur per dag poetsen en appeltjes brengen. daarnaast is het uren reizen heel erg intensief in zon vrachtwagen en geloof mij nou maar dat de topruiters veel meer van hun paard weten en er veel meer tijd mee doorbrengen dan je zou verwachten.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:22

Nou niet dus Knipoog die doen rijden (wedstrijd,clinic,trainingen) maar meer ook echt niet hoor geloof mij maar daar zijn de grooms (hulpjes) voor..

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:24

vanitymay schreef:
mag ik aan allen die hier een mening hebben verkondigd vragen of en wanneer jullie voor het laatst jullie paard hebben geflosst,

Mag ik vragen wat 'flossen' betekent?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:25

flossen bij sommigen ook wel bekend als zagen, trekken, noodremmen, links rechts het bit door de mond trekken..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:26

vanitymay schreef:
op die reactie zou ik graag ook iets inbrengen..daar de paarden van de nederlandse top meer dan een paar miljoen waard zijn kan ik jullie garanderen dat hun gesteldheid wel degelijk belangrijk is voor hun ruiters.
daarnaast is een topruiter ook iemand die vele jaren traint en oefend en per dag meerdere uren op de rug van een paard doormaakt.
mjin ervaring is toch echt dat je geen streep verder komt met een paard waar je geen vertrouwensrelatie mee hebt..zeker in de wat hoger sportlagen niet. als je paard staakt ben je namelijk gauw klaar en om te vookomen dat het gaat staken heb je een goede relatie nodig.
er is werkelijk geen enkel paard dat puur uit angst of dwang tot zulke prestaties kan komen..dit kan wel bewezen worden door het feit dat de gemiddelde ruiter (hoe hard ze hun paarden soms ook proberen te pushen) niet veel verder komt dan de l of m.
ik ben geen fan van wie dan ook maar vindt het erg kort door de bocht dat er wordt geopperd dat profesionals alleen maar tot hun prestaties zouden kunnen komen door gemene en slechte spelletjes.

Ik ben het grotendeels met je eens, mijn uitspraak is waar maar echter etiketplakken, natuurlijk is het niet bij alle topruiters het geval, maar er is heel zeker een deel waarbij deze uitspraak van toepassing is.