GvdT schreef:Volgens mij hoort niemand zo te rijden.
Inderdaad, een gepasseerd station en ethisch niet acceptabel.
De vraag was wat de KNHS er aan gaat doen. Eventing opofferen

Ik heb om de standpunten van de harde dressuurkern te begrijpen onder meer het ´anky´-boek van de KWPN aangeschaft. Dat geeft inderdaad inzicht in een wereld welke buiten mijn belevingswereld valt. Een triest dieptepunt waaruit weinig hoop voor een weg naar meer paardgerichtheid vanuit deze kant van de ruiterij valt te putten.
Vandaar dat ik de PvD noemde = kwestie van tijd....
De harde kern van de anky-aanhangers zou eens boeken van Charles de Kunffy moeten lezen. Puur klassieke ringdressuur doch ethisch heel goed onderbouwd.
Deze werken torsen niet het gewicht van vooroordelen over ´natural´of ´western´ of wat ook mee. Puur klassieke
dressuur.
De onderbouwing, uitleg en invulling zijn een logisch geheel en wetenschappelijk verantwoord. Geen dooddoeners als ´alleen voor zeer goede ruiters´ nee, voor iedereen met interesse en wil te leren toegankelijk.
Een andere oogopener is de grondslag voor alle moderne paardensport zelf! Federico Caprilli heeft een school nagelaten op welke basis de Olympische ruitersporten gebaseerd zijn en waaruit de FEI ´ontstaan´ is.
Het brondocument ´The Caprilli Papers´ is helaas al decennia uit druk. Een aanrader voor elke ruiter echter, want zálig nuchter en relativerend. Een transparant plaatje om over de huidige Nederlandse dressuurbeleving heen te leggen.
Ik heb hier trouwens R&R van Ernest van Loon voor me liggen. Een in de herhaling wat vermoeiend werk over wat in extrema de kern van de anky-polemiek is. Triest genoeg alleen maar actueler geworden.
Het is NL-talig en laagdrempelig verkrijgbaar. Ligt zelfs in veel bibliotheken.
Maar goed, gelukkig is de wereld groter dan NL, omvat de ruiterij meer dan klassieke ringdresuuur en de wereldwijde ruiterij meer dan het NL Anky-syndroom.
Van de zeg 500 ruiters hier in onze regio heeft buiten ons níemand van AvG zelfs maar vaag gehóórd

hc