slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:37

Bella en anderen, je kunt aangeven dat je paard nie3t voro menselijke consumptie bedoeld is.

ietepiet schreef:
morgen wordt er bij een bokker een paard opgehaald voor de slacht.

dit omdat ie artrose heeft. ik weet niet hoe ernstig het is, en als de pony terecht pijn heeft alledaags dan nog ben ik het er niet mee eens dat ie naar de slager moet. vredig inslapen bij hem thuis is natuurlijk ook een optie.

de ts van dat topic heeft het in andere topics over 'inslapen'... maar dat is niet het geval.
Boos! Boos!
nou heb ik in een ander topic van die ts gevonden dat ze haar vorige pony óók naar de slacht hebben gebracht. er zijn mensen die hebben in hun leven tig paarden gehad en nooit 1 ervan naar de slager gebracht.
nu is het haar met haar 16 lentes jong dus al 2x overkomen... Rolleyes

sorrie hoor maar ik heb hier geen goed gevoel over.
wat vinden jullie hiervan?

dit vind ik echt een schandalige reactie. Het is erg makkelijk oordelen als buitenstaander, terwijl je geen idee hebt wat er aan de hand is. Ik heb een jaar geleden een heel bewuste keuze gemaakt om mijn 3jarige naar de slager te brengen, en ik zou bepaald niet zitten wachten op een reactie als deze. In mijn ogen is de slager de snelste en meest paardvriendelijke oplossing, en dat is vorig jaar weer bevestigd.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:26

In mijn ogen is de slager de snelste en meest paardvriendelijke oplossing, en dat is vorig jaar weer bevestigd.[/quote]

hoe bedoel je dat?ik ben hier erg benieuwd naar, misschien krijg ik wat meer vrede met zulk soort dingen als ik weet hoe je dat bedoeld.

kijk ieder zijn eigen mening hierover, maar ik vind het nogal vreemd dat er bij haar al 2 paarden naar de slager zijn gebracht.

het lijkt me heel erg voor een paard als het zomaar uit de vertrouwde omgeving wordt gehaald en al hinnekend en schoppend in de trailer weg rijdt naar het slachthuis.

paarden voelen een heleboel aan. dus denk je dat het paardvriendelijk is als een paard naar binnen wordt gevoerd in het slachthuis waar veel spannig, stress en doodsangst hangt?
waar het ruikt naar bloed en ontsmettingsmiddelen?

we hebben het allemaal over humaan dit en humaan dat... je brengt toch ook geen mensen met pijn naar een plek waar ze niet bekend zijn, waar ze gedood en opengehaald worden?

mijn paarden gaan nooit naar de slager, als ze sterft dan doet ze dat op haar thuis.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:31

ietepiet schreef:
het lijkt me heel erg voor een paard als het zomaar uit de vertrouwde omgeving wordt gehaald en al hinnekend en schoppend in de trailer weg rijdt naar het slachthuis.

Hoe kom je erbij dat het zo gaat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:34

Citaat:
hoe bedoel je dat?ik ben hier erg benieuwd naar, misschien krijg ik wat meer vrede met zulk soort dingen als ik weet hoe je dat bedoeld.

Omdat ik zelf mijn eigen jonge paard naar de slager heb gebracht, en heb gezien met hoeveel rust en respect dat is gebeurd, zowel voor het paard als voor de eigenaren.

Citaat:
kijk ieder zijn eigen mening hierover, maar ik vind het nogal vreemd dat er bij haar al 2 paarden naar de slager zijn gebracht.

Ik durf daar geen uitspraak over te doen als ik er niet meer van weet.

Citaat:

wie zegt dat dat zo is? Mss geldt het voor een paard dat nooit van huis gaat, maar onze paarden gaan wekelijks mee naar wedstrijden, lessen, trainingen, buitenritten etc en een trailerrit levert echt geen stress op. En ook die 3jarige dus niet, en die ging echt niet dagelijks mee. Ik vind wel dat je moreel verplicht bent om een vertrouwd iemand mee te sturen met het paard.

Citaat:
paarden voelen een heleboel aan. dus denk je dat het paardvriendelijk is als een paard naar binnen wordt gevoerd in het slachthuis waar veel spannig, stress en doodsangst hangt?

we hebben het allemaal over humaan dit en humaan dat... je brengt toch ook geen mensen met pijn naar een plek waar ze niet bekend zijn, waar ze gedood en opengehaald worden?

waarop baseer je dit? Ben je er ooit geweest? Nogmaals, mijn 3jarige is vol vertrouwen met me meegelopen, langs heel wat spannende dingen en daar is niets van stress geweest. ik heb binnen het touw afgegeven, me omgedraaid en meteen het schot en de klap van het omvallen gehoord.
Ja, dan voel je je K*, maar mijn paard heeft niets gemerkt, en daar gaat het me om. En nu staan nog de tranen in mijn ogen, dus kom niet aan met het verhaal dat ik niets om mijn paard geef.

Citaat:
mijn paarden gaan nooit naar de slager, als ze sterft dan doet ze dat op haar thuis.

dat recht heb je, maar veroordeel niet mensen die een andere keuze maken, en al helemaal niet als je onvoldoende bent ge"informeerd. Ook met een spuitje kunnen er overigens dingen fout gaan, dus laat je ook daarover goed informeren.

/edit
typo's en een korte toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-02-07 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:38

Ik heb alleen het bericht van de TS gelezen.
Maar naar mijn mening hoeft het spuitje niet perse vrediger te zijn dan de slacht.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:47

Lielle schreef:
Citaat:

Omdat ik zelf mijn eigen jonge paard naar de slager heb gebracht, en heb gezien met hoeveel rust en respect dat is gebeurd, zowel voor het paard als voor de eigenaren.

oke

Citaat:

wie zegt dat dat zo is? Mss geldt het voor een paard dat nooit van huis gaat, maar onze paarden gaan wekelijks mee naar wedstrijden, lessen, trainingen, buitenritten etc en een trailerrit levert echt geen stress op. En ook die 3jarige dus niet, en die ging echt niet dagelijks mee. Ik vind wel dat je moreel verplicht bent om een vertrouwd iemand mee te sturen met het paard.

in het geval waar ik het over had, daar is dat zo gegaan.

Citaat:

waarop baseer je dit? Ben je er ooit geweest? Nogmaals, mijn 3jarige is vol vertrouwen met me meegelopen, langs heel wat spannende dingen en daar is niets van stress geweest. ik heb binnen het touw afgegeven, me omgedraaid en meteen het schot en de klap van het omvallen gehoord.
Ja, dan voel je je K*, maar mijn paard heeft niets gemerkt, en daar gaat het me om. En nu staan nog de tranen in mijn ogen, dus kom niet aan met het verhaal dat ik niets om mijn paard geef.

ik heb het daar niet over, ik heb geen idee hoeveel jij om je paard geeft...

Citaat:

dat recht heb je, maar veroordeel niet mensen die een andere keuze maken, en al helemaal niet als je onvoldoende bent ge"informeerd. Ook met een spuitje kunnen er overigens dingen fout gaan, dus laat je ook daarover goed informeren.

/edit
typo's en een korte toevoeging

maar ik ben toch benieuwd wat er dan de voordelen voor je paard zijn om naar de slager te gaan of thuis te sterven?
weet iemand dat?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:52

Nee, want wij zijn allemaal zelf geen paarden! Dus hoe het voelt om als paard zijnde afgespoten of afgeschoten te worden weten we niet.
Sorry, ik begrijp je vraag niet. Wat wil je hier nu voor een antwoord op krijgen? Voordelen? Die zijn er uberhaupt niet.
Je doet wat je gevoel zegt dat goed is voor jou en je paard, meer niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:52

@ Ietepiet: Lees het topic door zou ik zeggen, daar staan echt alle voors en tegens genoemd...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:54

ik denk dat als het goed gebeurt, beide manieren (spuitje en slager) prima zijn voor het paard en het puur afhankelijk is van de voorkeur van de eigenaar. Ik geef de voorkeur aan de slager omdat het daarmee in een keer voorbij is, en ik te vaak heb gehoord dat het mis gaat bij een spuitje. Dat risico wil ik niet lopen, ook al weet ik dat het vaak genoeg wel goed gebeurt.

ietepiet, ik denk dat het geval waarvan jij hebt gehoord dan of een paard is dat zelden of nooit is vervoerd, of er is door de eigenaar al een hele hoop stress gecreeerd. Een paard dat regelmatig met de trailer op stap gaat voor leuke dingen, maakt geen stampij.

Je mag overigens van me aannemen dat ik stapelgek was met mijn zelfgefokte 3-jarige (mijn eerste eigen paard, ik kan je mijn verhaal hier op bokt van zijn geboorte nog sturen), en nog ben met de andere drie. We hebben een paard van 30 dat al sinds zijn 3e bij ons is, en al 5 jaar als weideversiering dient. Dat doe je niet als je er niets om geeft.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:57

Haha Lielle, ik las eerst WANDversiering, had zoiets van WTF????????? Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:57

dat is wel erg luguber in dit verband *LOL*

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:58

whahaha, daar krijg ik ook bepaalde visioenen bij!!!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:00

Koe neem ik aan Haha!

dit dus even als luchtige noot tussendoor, voordat er over me heen gevallen wordt.

Trammelant loopt heerlijk op de wei, en waakt nog altijd over zijn kudde Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-02-07 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:03

paolasunny schreef:
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Zo en bedankt voor jouw mening over mensen, waaronder ik, die gewoon paardenvlees eten.

Zijn al die mensen die kippenvlees, varkensvlees en koeienvlees eten daan ook freaks, want ik zie 't verschil niet zo.

Enne.. ik neem aan dat jij veganist bent, toch?

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:05

hee dank je lielle,
het is ieder voor zich zijn eigen keuze.
ik baal gewoon van die mensen die het makkelijker vinden om hun paard daarheen te brengen zodat het dan ook nog wat oplevert. dat heb ik vaker gezien en dat doet pijn.

en nee, ik wil hiermee niet zeggen dat ik jullie daarvoor aanzie.
zo'n naar mens ben ik ook weer niet hoor! Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:07

Nou, ik weet niet of je weet hoeveel de slachtprijs is, maar daar schrik je van. Dat weegt op geen stukken na op tegen alle DA kosten die je daarvoor maakt. Dat geld heeft voor mij overigens geen rol gespeeld, ik ben er echt overtuigd dat de slager de betere optie is, maar respecteer andere keuzes wel.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:29

Ik verzorg bij een slachter.. Koe
Maar ik vind het erg voor de dieren en je hebt ook helemaal gelijk Lachen
Maar gelukkig is het wel een hele lieve slachter Clown
Meestal krijgt ze een opdracht dat ze die paard moet dood schieten.
Als die echt ziek is doet ze dat.
Maar als die lief is maar ze doen hem weg alleen omdat ie bv een hengst is dan
geef ze umh nog een kans. Lachen
En dat is heel vaak gebeurt.
Ik verzorg er al ongeveer 2jaar & ze heeft sobieso 150 dieren het leven gered.
Als het niet meer zijn Dromen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:36

ik zou echt heel p#ssig worden als ik m'n paard bij de slager had gebracht, en die bepaaly even of hij dood moet of gewoon de handel weer ingaat. vind dat echt schandalig!

mijn paard mag niet meer voor menselijke consumptie, maar ik blijf bij 'm tot ie dood is, welke manier dan ook. dat weet ik 't tenminste zeker!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:46

ik vind persoonlijk een spuitje de best optie.
het paard krijgt een spuitje in vertrouwde omgeving waar hij/zij een leven lang gelukkig door het leven ging...het baasje kan dan ook rustig afscheid nemen van het paard...
ik zou het niet over mijn hart krijgen om een paard naar het slachthuis te brengen.
het woord "slachten" vind ik al niet vriendelijk klinken...
bijde opties hebben voor- en nadelen.
grtj

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:52

het woord klinkt ook zeker niet vriendelijk, maar het gaat erom hoe het in de praktijk gebeurt.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:37

quicky_lover schreef:
Maar als die lief is maar ze doen hem weg alleen omdat ie bv een hengst is dan
geef ze umh nog een kans. Lachen
En dat is heel vaak gebeurt.
Ik verzorg er al ongeveer 2jaar & ze heeft sobieso 150 dieren het leven gered.
Als het niet meer zijn Dromen

Dat dat nog steeds gebeurt, vind ik ronduit schandalig! Daarom zou ik ook altijd zeker willen weten dat m'n paard doodgaat als ik hem naar de slager breng

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:41

Helemaal mee eens. Schandalig. Geld verdienen aan andermans bezit.......

En idd komt slachten "diervriendelijker" op mij over dan een spuitje. Wij hebben koeien en vaak kunnen we nergens terecht voor een noodslachting en moet de koe thuis een spuitje krijgen. Dat is niet altijd leuk om naar te kijken en zeker niet altijd pijnloos, hoe goed geprobeerd ook door de dierenarts.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:41

Ik heb mijn paard gister laten slachten.
Ze had artrose en kreeg steeds minder plezier in d'r leven, het was d'r tijd.
Het was de eerste keer dat ik het leven van een paard moest beeindigen. Heb haar laten slachten omdat ik een nare ervaring met inslapen heb..

Mijn vriend heeft haar gebracht en is er bij gebleven. Het is allemaal rustig en vredig gegaan. Geen stress, paniek.

Ik heb er vrede mee en ben blij dat ik hiervoor gekozen heb!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:47

Ach wat naar Verdrietig Sterkte Ach gut

ben je in Velddriel geweest?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:51

Och June wat spijtig. Mijn 20 jarige paard heeft ook artrose, is met pensioen. Vorig jaar november heeft ze een week of 2 zo slecht gelopen dat ik dacht dat ze het nieuwe jaar niet zou halen, maar daarna ging het ineens weer veel beter. Maar voor mij komt het moment ook, vandaar mijn interesse in dit topic.