Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:44

ik heb het wel gelezen van die dekens en hoeven en ik vond het ook heel erg logisch, maar zoals gewoonlijk heb ik de details niet onthouden en als ik jullie de grote lijnen geef, wordt het wat onbegrijpelijk.....

Ik had een egaal bemodderd paard vandaag, maar aangezien de oliebol en ander gespuis door het draad waren gegaan en aan de hol waren, moest ik ff meehelpen vangen en had ik geen tijd om m'n knol op te kuisen....... kon ook niet rijden, dus maar wandelen..... wat krijg ik te horen: zou je hem niet toch maar een deken opdoen??? Dan is ie tenminste schoon, kan je toch rijden.....

Deze mensen snappen er nog steeds niets van en uitleg geven heeft ook geen zin..... een deken gooi je op een paard om het zelf gemakkelijker te hebben volgens hen Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:11

Mijn paard kan echt niet zonder deken buiten staan als het regent
Ik heb al 2x gehad dat als het een aantal uren geregeld had hij zo stijf was dat hij tegen het spierbevangen aan was.
Zal absoluut aan zijn leeftijd liggen, want vroeger had hij nergens last van en had hij geen deken op, weer en wind... Dus nu na overleg met de fysio `s winters niet meer zonder. Zelfs voor en najaar met slecht weer al regendeken. Maar ongevoerd, dus hij heeft een megavacht.

Dus sinds een paar jaar heeft hij `s winters een regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:11

Lielle schreef:
mijn ervaring is dat mijn paarden snel uitglijden (ook zonder ijzers Knipoog ) als ik er geen schroeven indraai met springen/crossen. Ik vraag me dus of er NB-ers zijn die met spring- of sgw paarden te maken hebben en wat hun ervaringen zijn.

Ik heb in mijn jonge jaren(al lang geleden dus) gecrosst met mijn pony en gesprongen.We sprongen 1.10.Het was een welsh kruising van 1.35.
Ik denk dat Natuurlijk paarden houden toen nog niet uitgevonden was.De meeste pony's die ik kende werden natuurlijk gehouden niet uit enige dieper liggende gedachtes, ik denk niet dat daar over nagedacht werd.Mijn pony stond op een wei 24/7 met alleen natuurlijke beschutting zonder dekens,ze werd wel bij gevoerd.Ik denk dat de wei een ha of 6 was.Ijzers ? Ik denk dat geen pony op de ponyclub ijzers droeg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:15

Nou, een hoop bijgebept hier.

Ik was het etiket vergeten van de Aurakoeken, maar zie dat het Smurf wel is gelukt om het van de Site af te plukken.

Ik betaal voor een zak van 90 koeken 24 euro.

Ik heb een stalgenootje, die wilde het ook graag proberen. Tegenwoordig hoef ik het zelfs niet meer te bestellen, in Zeist staan meerdere paarden op dit spul.

Als het erg hard gaat vriezen, of als het gras echt op is, wilde ik er eigenlijk Pavo liga, de brokjes, bijgeven. Maar nu ik dit overzicht zo zie, heeft dat dus geen zin. Dan kan ik beter de koeken weglaten.
Ik zie om eerlijk te zijn het verschil niet tussen de Aura en de Liga. Behalve dat je van Liga veel meer moet voeren.

Ik heb mijn jongens nooit meer gegeven dan een halve kilo biks per dag.

Tot voor kort gaf ik trouwens een halve koek per dag, meer dan genoeg.

De relatie dekens/ijzers weet ik niet!

Fasel, kun jij iets over die Fybergi kunnen vertellen? Wat is het , hoe ziet het eruit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:17

Citaat:
Ik betaal voor een zak van 90 koeken 24 euro.

tjeetje er zitten er zelfs meer in dan ik dacht!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:18

Ben je weer goedkoper uit! Krent dat je er bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

Dat klopt ook wel 90 koeken ik heb namelijk de hele zomer met 1 pak gedaan.Alleen vind mijn paard de koeken niet zo lekker ,ze zijn denk ik nog al droog.Maar ik maak ze een beetje nat en dan gaan ze er meestal wel in.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:23

Citaat:
Ben je weer goedkoper uit! Krent dat je er bent!

dat geld geef ik wel weer uit aan vlas.... sinds het buurpaard op stal staat, heb ik een zeiknatte box Boos! Ik heb de helft eruit moeten scheppen vanmiddag en er 2 pakken in moeten gooien..... buurpaard staat te soppen op z'n stro, maar heeft een hoefzweer en magn iet meer in de blubber, staat nu dus 24/7 in de amoniak......

Morrie vindt die koeken heerlijk, maar wat vindt ie nu niet lekker..... hij lust echt alles(behalve kokosmakronen en eierkoeken Schijnheilig )

Mijn paard dat zo natuurlijk mogelijk gehouden moet worden, snapt het nog niet.... hij scheurt naar z'n box als ie de kans krijgt, hij wil zoooo graag naar binnen....... daar ligt namelijk eten Vingers aflikken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:31

Antheman schreef:
Fasel, kun jij iets over die Fybergi kunnen vertellen? Wat is het , hoe ziet het eruit.

Kijk eens op www.dodsonandhorrell.com
Fybergy is een mengsel van lucerne en tarwestro (chaff)
Alleen lucerne is vaak te eiwitrijk of bevat teveel melasse. Dit is een alternatief.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:31

Djilan schreef:
Ik heb al 2x gehad dat als het een aantal uren geregeld had hij zo stijf was dat hij tegen het spierbevangen aan was.
Zal absoluut aan zijn leeftijd liggen, want vroeger had hij nergens last van en had hij geen deken op, weer en wind... Dus nu na overleg met de fysio `s winters niet meer zonder. Zelfs voor en najaar met slecht weer al regendeken. Maar ongevoerd, dus hij heeft een megavacht.

Misschien is zijn vacht niet meer waterdicht?
Mijn 29 jarige kan de laatste winters ook niet meer zonder dek.
In de jaren dat hij intensief gereden werd, stond hij onder dikke dekens en werd hij regelmatig geschoren. Na zijn pensioen kon hij een paar jaar prima zonder dek, totdat zijn vacht niet meer waterdicht bleek te zijn.
Met een dunne regendeken op komt hij prima de winter door.

Die Pavo koeken klinken wel interessant, zeker in het zomerseizoen.
In de winter hebben mijn merries toch echt een redelijke hoeveelheid brok nodig en dan juist met een hoog eiwitgehalte ivm de dracht.
Van gewone of eiwitarme brok moet ik veel meer voeren om ze op gewicht te houden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:33

Zou kunnen dat zijn vacht niet meer goed waterdicht is. Hij krijgt de laatste jaren `s zomers ook meer jeuk, dus ik denk dat dat wel verband houdt. Maar ja, als je ouder wordt werkt alles vaak wat minder. maar dan ben ik toch wel blij met zo'n regendeken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:14

Djilan schreef:
Kijk eens op www.dodsonandhorrell.com
Fybergy is een mengsel van lucerne en tarwestro (chaff)
Alleen lucerne is vaak te eiwitrijk of bevat teveel melasse. Dit is een alternatief.

Forage

Fibergy
High fibre, high oil straw and alfalfa based chaff.

Dit vond ik . Maar voer je het dan als hooi?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:17

Djilan schreef:

Zelfde verhaal bij mijn paard. de laatste tijd was hij super stijf de dag nadat ik had gereden. Nu ik hem een deken op doe na het rijden, is het over ! Ik doe overigens wel een winterdeken op. Ookal heeft hij een magavacht ! Met een deken op kan een paard zijn vacht niet optimaal gebruiken om warm te blijven ( de haren kunnen niet overeind gezet worden ), vandaar !

Over de koeken van Pavo, ik ben niet zo'n Pavo-fan . Weer kans op BHT in die koeken. en daarbij moeten die dingen geperst worden. Wie zegt dat ze dan geen dierlijk vet gebruiken ?
Ik geef om oa. om die reden een voedingssupplement bij ( poeder ) met ( als het goed is ) geen chemische toevoegingen.

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:18

Maris, voer jij behalve hooi nog iets?

Want wat je zegt over samenpersen , daar heb ik ook wel over gedacht, maar weet geen alternatief!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:20

Antheman schreef:
Forage

Fibergy
High fibre, high oil straw and alfalfa based chaff.

Dit vond ik . Maar voer je het dan als hooi?

Soort van. Ik meng het door het krachtvoer, zodat het beter gekauwd wordt en er meer speeksel bij wordt aangemaakt. Soms doe ik het ipv een deel krachtvoer. Dan lijkt het tenminste niet zo weinig Knipoog

Maar ik vind het te korte stukjes om het het hooi/voordroog te laten vervangen. Zijn stukjes van een cm of 3 tot 5.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 01-12-04 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:20

O ja, in de hoefslag stond ook ( in dat artikel van Margriet Dudok .... ) dat als je paard magerder wordt, krachtvoer bijgeven weinig zin heeft. Meer hooi geven heeft meer resultaat !!!
Hooi geeft meer buikvulling EN ze moeten meer kauwen op hooi dus komt er meer warmte vrij dus wordt er minder vet verbrandt.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:23

Antheman schreef:

Want wat je zegt over samenpersen , daar heb ik ook wel over gedacht, maar weet geen alternatief!

Hi Knipoog

Behalve hooi krijgt Gam en halve kilo krachtvoer ( zonder chemische troep ) en dus een voedingssupplement zonder chemische troep. Zo weet ik zeker dat hij voldoende vit. en min. binnen krijgt .
Hij doet het er super op.

Groetjes,

Maris

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:24

Maris schreef:
Ik geef om oa. om die reden een voedingssupplement bij ( poeder ) met ( als het goed is ) geen chemische toevoegingen.

Groetjes,

Maris

Waar doe jij dat poeder over als je geen krachtvoer zou geven? dat is juist het probleem. In het voorjaar geef ik Equitop om mijn paard door de verharing te helpen. Als ik dat niet doe duurt het tot eind juni Boos!

Maar in de zomer geef ik dus vaak geen krachtvoer en dan wil ik toch dat hij voldoende binnenkrijgt. Vandaar de koeken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:25

Antheman schreef:

Dat samenpersen wordt in de meeste gevallen met melasse en een gedeelte plantaardige olie gedaan. Dus daar maak ik me niet zo druk om.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:27

Volkomen of topic: Djilan geweldige avatar Haha!. Dat arme jongetje weet echt niet wat hem overkomt Haha!.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:29

Djilan schreef:
Waar doe jij dat poeder over als je geen krachtvoer zou geven? dat is juist het probleem. In het voorjaar geef ik Equitop om mijn paard door de verharing te helpen. Als ik dat niet doe duurt het tot eind juni Boos!

Maar in de zomer geef ik dus vaak geen krachtvoer en dan wil ik toch dat hij voldoende binnenkrijgt. Vandaar de koeken.

Dat poeder is ook te krijgen in brokvorm ...... Zit je weer met het feit dat je niet weet hoe ze het persen. Het enige voordeel is dat het een duits product is, daar zijn ze vaak beter op de hoogte van wat goed/fout is voor een paard !

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:29

Haha, dank je Apple Haha!
Soms als ik er zelf een tijdje naar zit te kijken vind ik hem ook weer erg grappig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:30

Djilan schreef:
Dat samenpersen wordt in de meeste gevallen met melasse en een gedeelte plantaardige olie gedaan. Dus daar maak ik me niet zo druk om.

Dat is dus niet zo volgens sommige voedingsdeskundigen .....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:30

Maris schreef:
Dat poeder is ook te krijgen in brokvorm ...... Zit je weer met het feit dat je niet weet hoe ze het persen. Het enige voordeel is dat het een duits product is, daar zijn ze vaak beter op de hoogte van wat goed/fout is voor een paard !

Net als in Engeland. Vandaar mijn interesse in Dodson&Horrell, Marstall en St Hippolyt Haha!

Maar toch spreken de aura koeken mij wel aan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:33

Maris schreef:
Dat is dus niet zo volgens sommige voedingsdeskundigen .....

Welke voedingsdeskundigen en welke merken?
Dat wil ik dan wel eens weten.
Bij Treurniet in Berkel en Rodenrijs hebben we in ieder geval zelf gezien dat het er niet ingedaan werd. En we hebben daar echt àlles in die fabriek gezien Haha!

De rest kan ik inderdaad niet uit eigen ervaring zeggen. Dan hoop ik toch op de eerlijkheid en volledigheid van de fabrikant.