De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:44

@berthe: ik kon je vorige post niet zo snel terugvinden, wat erg zeg, is het wel weer goedgekomen?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:06

avanoort schreef:
@berthe: ik kon je vorige post niet zo snel terugvinden, wat erg zeg, is het wel weer goedgekomen?

Ja, gelukkig wel. Ik had hem nooit op vlas, maar de hemparade was op en ze zeiden dat vlas nog iets voordeliger was. Maar dat was dus niet zo ! Gelukkig is hij er helemaal bovenop gekomen, da's het belangrijkste.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:27

Ik zit ook met een haf die zijn stroo op eet, daarna het stroo helemaal onderpist en alles door elkaar schopt.. en dan nog gewoon door eet dan! Is dat spul miss ook wat voor mij denken jullie? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:30

I Lovers Vlas
Het is inderdaard wel wat Duurder,
Maar het is echt ook goed spul Knipoog !

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:14

Ik vind vlas zelf ook beter, maar als je een keer helemaal uitmest is het best wel zwaar.
Op dat punt is stro weer beter, Maar idd, vlas is verder wel beter in zijn voordeel op de andere punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:33

Bokkiej schreef:
Ik vind vlas zelf ook beter, maar als je een keer helemaal uitmest is het best wel zwaar.
Op dat punt is stro weer beter, Maar idd, vlas is verder wel beter in zijn voordeel op de andere punten.

Zo erg is het toch ook niet?
Het is wel zwaarder, maar wel Beter ( vind ik )

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:43

Heeft iedereen een onderlaag? Ik sta nu sinds 2 weken op vlas, maar haal elke week de plas plekken weg.. Dan schaap ik het bovenste weg en schep dan het donkerbruine/rode weg en gooi daarna weer een pak erover!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:54

Ik zou het wel eens uit willen proberem, maar dat is helaas niet mogelijk denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:27

Nee, ik heb geen onderlaag.
Dan vind het uitmesten na een poosje ook veel en veel te zwaar.
Ik haal er dagelijks drollen en nat uit.
En verbruik ongeveer 1 pak vlas in de week.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:58

deniejs schreef:
Heeft iedereen een onderlaag? Ik sta nu sinds 2 weken op vlas, maar haal elke week de plas plekken weg.. Dan schaap ik het bovenste weg en schep dan het donkerbruine/rode weg en gooi daarna weer een pak erover!

Zo doe ik het ook en wel elke dag de drollen.

Tegenwoordig giet ik er 2 maal in de week water overheen met een gieter om toch het opdwarrelende stof te "onderdrukken".
Want ze beloven van Thorobed stofvrij maar het bij lange na niet stofvrij.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:49

Mijn vzpaard staat ook op vlas! wat een handig spul is het! *LOL* het vebruikt veel minder (stond eerst op zaagsel ) en absorbeerd beter! elke dag de mestballen eruit, en 1 á 2 keer per week de natte plekken. en dan elke dag weer lekker schoon erbij op strooien. Het was wel grappig toen hij voor de 1e keer zijn 'nieuwe' stal inliep. Hij nam er meteen een grote hap van maar kwam erachter dat hij het niet kon eten, hoestenproesten tot alles er weer uit was Haha!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:04

Ik sta ook op vlas. Ik vind het best wel moeilijk om een bodem te kweken. Misschien moet ik weer op nieuw beginnen. Ze heeft nu achter een hele berg liggen en voor is het weer heel laag. Ik vind het ook vaak heel moeilijk om te bepalen wat je er nou qua nattigheid uit moet halen. Ze zeggen eerst een bodem kweken en dan wordt ie droog en dan kan je de bovenkant ervan af schrapen, maar dan moet je een hele tijd volgens mij geen nattigheid eruit halen.
Ook heb soms het idee dat er niet zo veel in ligt of ligt dat aan het vlas.

Mirjam

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:24

Ik heb het idee dat het vlas in mijn stal heel erg reageert op het weer. Er zit een heel groot luik in en als het regent of mistig is (het regent niet in) dan is mijn vlas veel plakkeriger dan anders, absorbeerd blijkbaar ook vocht uit de lucht. Toen het een tijd zulk ontzettend warm weer was was mijn vlas juist heel droog.. Hebben meer mensen dat?

Ik ben trouwens begonnen met 4 pakken vlas en er gaan per week 1 a 2 pakken bij. 2 Keer per dag drollen wippen en als we het nodig vinden de onderlaag er uit. Er ligt nu dus zo'n dikke laag 'schoon' vlas in dat je absoluut niks merkt van de onderlaag, tenzij je er naartoe graaft. Ik vind het wat dat betreft ideaal maar het drollen wippen is wel véél meer werk dan met stro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:00

Meer werk?
Dat hoor wel meer mensen zeggen, maar dat snap ik dus niet. Lachen
Je ziet ze zo liggen en je hebt ze meteen te pakken. Schud wat met je riek en je houd mooi de drollen over.

Met stro kun je dagelijk opzoek naar drollen, waar de helft verstopt ligt onder het sto.
Vervolgens ligt de andere helft op schoon stro en krijg ik de drol niet weg, zonder ook schoon stro weg te gooien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:37

Ik heb ook meer werk. Mijn paard poept overal en loopt ze ook onder, dus je moet zoeken en ze liggen verspreid. Als je netjes wil zijn op je stal heb je idd meer werk. Als je gaat harken, hark je de ballen stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:40

Maar in stro moet je toch ook zoeken, zijn ze toch ook plat?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:41

russel schreef:
Ik heb ook meer werk. Mijn paard poept overal en loopt ze ook onder, dus je moet zoeken en ze liggen verspreid. Als je netjes wil zijn op je stal heb je idd meer werk. Als je gaat harken, hark je de ballen stuk.

Ja precies.. Ik ben tegenwoordig ook lang bezig, omdat het verspreid door heel zijn stal ligt. En met stro had ik dat niet.

Ik vind het overigens geen zwaar werk om alles eruit te halen. Ik haal 1x per week de natte plek eruit, en daar ben ik max 10 min mee bezig..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:46

Ik vind t ook geweldig handig spul, alleen voor paarden die wat hebben (wond aan de benen oid) is het niet zo handig, omdat vlas redelijk vochtig blijft als ze erin hebben geplast.. (infecties)

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:03

Ik sta ook op Vlas.. en vind het aan de ene kant wel fijn spul maar aan de andere kant ook weer niet..

Mijn vlas is indd ook veeell natter als er minder weer word.. dat vind ik dus wel weer jammer

Wij doen het op stal allemaal wel een handschoen aan en dan echt rapen.. kortom je drolletjes gaan niet kapot van de hark, en als het er allemaal uit is kan je gewoon ff de hark eroverheen rechttrekken en dan is het Schoon!!

Ik las ergens dat iemand het moeielijk vind wanneer de natte plekken eruit te halen.. Das ook niet heel moeilijk.. Als je erop gaat staan en het sopt *je hoord het* dan moet je dat eruit halen..

Ik vind het enigste nadeel va het Vlas.. dat het er zo snel smerig uit gaat zien.. helemaal bruin.. Alsof je al weken niet heb uitgmest terwijl het bovenop kurkdroog is maar het ziet er niet zo uit.. dat vind ik toch wel jammer Lachen

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:04

Wij gebruiken ook vlas .. dat bevalt ons best Knipoog Ach gut

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:09

Ik sta ook op vlas, het is niet echt een keuze, dat doen ze bij ons op stal, maar anders zou ik hem gewoon o stro zetten, dan kan hij er een beetje aan eten. nu krijgt hij gewoon heel veel hooi

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:12

Bij mij op stal staat iedereen ook op vlas het is echt super fijn spul 2 keer per dag drollen er uit halen en soms natte plekken en dat is het echt zo fijn

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:04

Eten die van jullie er niet van, heb ook wel gehoord dat je een mengsel van azijn er overheen kan doen. heeft een van jullie dat wel gedaan en hoe doe je dat dan. Heb hem vandaag zo goed als leeg gehaald en er 3 zakken ingedaan.

Mirjam

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:25

runningkawa schreef:
Maar in stro moet je toch ook zoeken, zijn ze toch ook plat?

Ik hoef in stro lang niet zo hard te zoeken als in vlas Mijn pony schopt alle drollen onder en ja, dat doet hij in het stro ook maar dan pak ik de hele berg stro er bij, hou de zooi op de kop boven de kruiwagen en de drollen vallen er uit en het stro blijft liggen. Het scheiden van mestballen en vlas is gewoon veel meer gedoe dan mestballen/stro. Ook omdat mijn pony duinen van vlas en stront opgooit tegen de stalmuur die er niet altijd even gemakkelijk 'op te pakken' zijn

sammie_44 schreef:
Ik vind t ook geweldig handig spul, alleen voor paarden die wat hebben (wond aan de benen oid) is het niet zo handig, omdat vlas redelijk vochtig blijft als ze erin hebben geplast.. (infecties)

Dat is inderdaad ook zo, mijn pony had een tijdje geleden een flinke wond laag aan het been. Daar was echt geen korst op te krijgen want er bleef maar steeds nieuw vlas in plakken. Uiteindelijk moest er een verbandje om om de boel dicht te krijgen. Maargoed, met stro komt er ook wel troep in (zeker met de laag die wij er in hebben liggen) dus of het zo heel veel verschil maakt vraag ik me af...

Verder ben ik heel blij met het vlas hoor, mijn pony is er aanzienlijk meer door in shape gekomen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:45

runningkawa schreef:
Nee, ik heb geen onderlaag.
Dan vind het uitmesten na een poosje ook veel en veel te zwaar.
Ik haal er dagelijks drollen en nat uit.
En verbruik ongeveer 1 pak vlas in de week.

Idd, Zo doe ik het ook..