VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:58

Aurora is mooi!!

Ja, de lichte paardjes lijken gewoon altijd vies, daarom ben ik na Nervi ook op een bruine overgestapt :+

pien_2010

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:56

Je bent zo goed bezig! Ben altijd een beetje ontroerd door je posts..

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:55

Wat een prachtige blik heeft Aurora.
Intelligente dame, dat ze alles zo snel oppakt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:00

Zo he, wat een uitstraling hebben die twee gekregen! En ze beginnen er ook steeds beter en gezonder uit te zien. Knap werk, TS! _/-\o_

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 13:24

Elisa2 schreef:
Ik vindt Nouri echt leuk!

Maar wat ziet Aurora er fantastisch uit! Op deze foto's lijkt ze dan weer niet zo dik nog..zou ook nog maar zo wel twee maanden kunnen duren. Denk dat ze er eindelijk ook echt gezond uit ziet.

En super fijn dat ze het werk zo goed oppakken allebei.

Ze ziet er goed uit he :D Kan nog veeeeel beter, ze is nog echt mager en natuurlijk zowat geen spier. Maar ze knapt wel heel snel op.
De fotos vertekenen heel erg, in 3D is ze echt tonnetje rond :')
Zeker voor een schale merrie, in mijn ervaring dragen die vaak kleiner en krijgen ze ook kleinere veulens door toch wat tekorten. Aurora is echt een ton op pootjes beentjes.

Gitana schreef:
Ze zijn echt prachtig!

Zijn ze echt <3 Zeker nu Aurora wat zachter kijkt

Veriye schreef:
Aurora is mooi!!

Ja, de lichte paardjes lijken gewoon altijd vies, daarom ben ik na Nervi ook op een bruine overgestapt :+

Je bruine is ook vies hoor :+ Valt gewoon minder op _/-\o_
Maar Nouri is echt heel erg. Slaapt ook graag in zn eigen mest...

pien_2010 schreef:
Je bent zo goed bezig! Ben altijd een beetje ontroerd door je posts..

Wat lief, dank je wel <3

esje01 schreef:
Wat een prachtige blik heeft Aurora.
Intelligente dame, dat ze alles zo snel oppakt

Ze is heel intilligent. Dat helpt ook echt veel in de training, ze snapt snel wat ik bedoel.

soesita schreef:
Zo he, wat een uitstraling hebben die twee gekregen! En ze beginnen er ook steeds beter en gezonder uit te zien. Knap werk, TS! _/-\o_

Prachtig toch, hoe ze zich ontwikkelen <3 Gaat alleen maar beter worden als het goed is.

Weinig te melden verder. De training gaat gestaag en rustig, elke dag steeds een stapje beter. Ze geniet steeds vaker van kroelen en hangt dan lekker ontspannen met haar hoofd tegen me aan. Enorme stappen in vertrouwen dus. Wijken voor druk en meelopen gaat ook super, poetsen, halster omdoen, voetjes geven en rondsturen in de wei ook. Haar neus en mond mag ik ook steeds vaker aanzitten, hopelijk kan ik dan snel ontwormen. Ze laat geen tekenenen zien van een zware wormenbesmetting zoals Nouri dat had, maar met een hoogdrachtige merrie wil ik wel ontwormen.

Ze maakt geen haast meer met haar veulentje, ik denk dat ze wacht op beter weer :Y)
Haar uier ontwikkeling ligt totaal stil, is zelfs iets terug gelopen.

Alleen die buik blijft maar groeien, elke dag is ze ronder. Niet te zien op de fotos maar ze is enorm...

Wel eindelijk een keer de kleine op film gekregen, nog rustig in vergelijk met hoe ik haar buik meestal tekeer zie gaan...

Ik ben heel benieuwd, mijn gokje zat er al totaal naast :o Straks wordt het alsnog een juni veulen :')

Goklijstje
Lyona - merrie - dunskin - laatste week februari
La Lune - merrie - smokey grullo - eerste helft maart
Elisa2 - hengst - perlino - maart
Gitana - merrie - bucksin - maart

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:27

Lyona schreef:
Veriye schreef:
Aurora is mooi!!

Je bruine is ook vies hoor :+ Valt gewoon minder op _/-\o_
Maar Nouri is echt heel erg. Slaapt ook graag in zn eigen mest...

Neeee, Spicey is echt niet vies!! :+

Dat slapen in de eigen mest is ook iets wat ik van Nervi herken...misschien is het een ding van lichte paarden haha. Hij ging altijd "graven" om de mest lekker te verdelen en dan erin liggen :') Hij leek vaak meer op een holsteiner koe, dan op een schimmel :+

Ik ben echt super benieuwd wanneer het veulen komt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:28

Als ze goed krachtvoer of slobber eet kan je de ontworming daar ook doorheen doen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:37

Nou hier een bruine die graag een mesthoopje als heerlijk warm kussentje gebruikt. Lees iedere morgen een dikke plakkaat mest op haar hoofd en oren. En dit dar ze echt wel schoon is op stal.
Haar dochter ( een bonte)) en zoon (palomino) hebben dese gave ook van moeders meegekregen.

Fijn om te lezen dat ze het echt enorm goed doet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:24

Leuk dat filmpje, wat ontzettend veel beweging in die buik!

Ik zie wel bij Aurora aan de bovenlijn dat ze magerder is dan ze lijkt met die buik. Waarschijnlijk kan ze pas echt goed aan komen als aankomend veulen ook weer afgespeend is. Maar toch ziet ze er op iedere foto weer beter uit.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:14

Ben benieuwd hoe het is?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:08

Lief dat je het vraagt!

Gaat goed hier, lekker rustig aan :D

De veulen-op-komts ontwikkelingen liggen totaal stil (op de bolle buik na, die blijft maar groeien), uier is zelfs wat terug gelopen, ze heeft het niet helemaal begrepen geloof ik :+
Juist wel fijn dat het nog even zal duren, dan heb ik langer met haar training voor de kleine komt.

Afbeelding

De training gaat super, mooi elke dag vooruitgang.
We zijn nu bezig met wat 'gevorderdere' training, begin van veulen ABC dus :Y)
Halster om en afdoen, poetsen en aaien gaat soepeltjes, zelfs haar mond mag ik steeds makkelijker aanraken.

Ik ben nu sinds kort buiten met haar bezig, meelopen gaat perfect al, we zijn nu in de bak met grondwerk bezig. Ze heeft al een keer een dekje opgehad voor de ervaring (gaf geen kik, ik had eigenlijk wel een rodeo verwacht :D ). Ook longeren aan de lijn (met zweephulpen) gaat nu prima en vrij ontspannen, ze reageert keurig op stem hulpen en lichaamstaal sturen.
Ze volgt me heel netjes, achterwaards gaat steeds beter, ze durft achter me aan over balkjes te stappen en op afstand een beetje wijken. Buiten mag ik haar meestal nog niet aanraken dus alles gaat op minimaal een halve meter afstand :o
Om haar halster weer af te doen neem ik haar weer mee de stal in waar ik haar wel overal mag aanraken.
Zo werkt het eigenlijk prima.

Ze lijkt ook helemaal op haar plek en behoorlijk tevreden nu. Staat de hele dag lekker met haar hooi te rommelen, ze geniet enorm van de overvloed aan eten en het is zo heerlijk om haar zo tevreden bezig te zien. Haar gewicht komt steeds meer aan, ze is nog mager maar vult steeds mooier op.
Ze maakt zich standaard na het poetsen lekker smerig :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heeft ze er een nieuwe buurvrouw bij, hoogdrachtige Jona deelt de stal 's nachts met Nouri (met de deur open en uitloop paddock). Heel fijn voor Nouri en goede oefening voor Aurora. Jona trekt zich niets aan van de uitvallen door de trailies die Aurora nog steeds doet, ze negeert dat totaal waardoor Aurora ook steeds rustiger wordt.
Het plan is dat Nouri over een tijdje 24/7 buiten gaat en Jona de hele nacht op stal naast Aurora.

Nouri ontwikkelt zich ook zo leuk. Hij is zo gezellig, nieuwsgierig en vreselijk slim en makkelijk.
Hij durft nu zelf naar me toe te komen voor kriebeltjes en aandacht en ontwikkelt zelfs een beetje humor.
In de omgang is hij zo braaf, terwijl hij qua mensen contact achterloopt is hij zo braaf als een volwassen goed getraind paard. Hij loopt heel netjes mee met de zachtste hulp, gaat heel makkelijk achterwaarts en wijkt om de voor en achterhand voor druk, staat netjes stil met poetsen, hij is enorm respectvol.
Ik wandel nu af en toe met hem, wat hij reuze spannend vindt maar geweldig doet.
Ook al een keer zn beetjes af gespoeld (hij is zo'n smeerlap dat hij maar beter kan wennen aan veel wassen :') ) wat hij ook heel braaf toestond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naar andere paarden is hij nog erg onzeker en laat zich te makkelijk wegjagen, hij is nog niet in de kudde maar staat nu met de twee drachtige IJslanders die erg lief voor hem zijn, hij krijgt steeds meer vertrouwen en durft er makkelijker bij te komen staan.

In het tempo waar hij zich mee ontwikkelt belooft dat nog wat <3

Hij groeit ook echt enorm, het is een lange puber slungel geworden...(Jona is 128 cm, naast haar lijkt hij echt huge := )
Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:44

Jeetje wat een gave update!!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:46

Hij is qua orenspel ook echt heel erg op jou gericht op de foto’s. Wat leuk om te zien!
Mag Aurora ook mee in jouw andere topic over de drachtige merries? Dat maakt het volgen wat makkelijker.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:30

Oh, wat schattig, Nouri samen met Jóna <3

En zo véél goed nieuws over Aurora ! Geweldig goed bezig, daar :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:47

Leuke update weer!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:01

Leuke update
Brrrrr nog steeds sneeuw, wanneer begint bij jullie het voorjaar?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:39

Paarden zijn zo dankbare wezens, eigenlijk willen ze gewoon graag samenwerken als ze zich begrepen voelen. Wil toch heel wat zeggen, ze voelt zich goed bij jullie. Mooie vooruitgang, ik denk dat het moeilijk gaat worden om haar ooit te verhuizen, het is toch een speciale band zich nu aan het ontwikkelen is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:58

Wat een fijne update weer! Die buik van Aurora is wel huge zeg..hopelijk zit er maar 1 in. :o

Ze ziet er mooi en goed uit verder!

En Nouri ook met zijn mooie blauwe oogjes, hij ziet er ook gewoon zo braaf uit. En wat een goed idee om hem met Jona te zetten en zo Aurora wat meer te laten wennen. Haar agressie kan ook angst zijn.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 11:16

pien_2010 schreef:
Jeetje wat een gave update!!!

<3 Ze worden allebei ook echt hele gave paarden <3 :j

ikkedus schreef:
Hij is qua orenspel ook echt heel erg op jou gericht op de foto’s. Wat leuk om te zien!
Mag Aurora ook mee in jouw andere topic over de drachtige merries? Dat maakt het volgen wat makkelijker.

Lief he, die oortjes. Hij doet zo enorm zijn best, zo aandoendelijk.
Aurora mag qua dracht updates zeker ook mee in het andere topic (zal ik later doen, leuk idee), maar haar eigen ontwikkelingen hou ik in dit topic :D En hier zal ik ook over de dracht blijven updaten natuurlijk.

Marilu schreef:
Oh, wat schattig, Nouri samen met Jóna <3

En zo véél goed nieuws over Aurora ! Geweldig goed bezig, daar :j

Leuk setje toch <3
Aurora gaat geweldig ja!

opisop_shop schreef:
Leuke update weer!

<3

esje01 schreef:
Leuke update
Brrrrr nog steeds sneeuw, wanneer begint bij jullie het voorjaar?

Valt wel mee, het was welgeteld 1 dag sneeuw :D Dit jaar een hele slechte winter gehad, veel regen en modder, weinig vorst en sneeuw.
De lente is volop onderweg, het is al een tijdje weer heerlijk weer, zonnig en warm.

Manadeluca schreef:
Paarden zijn zo dankbare wezens, eigenlijk willen ze gewoon graag samenwerken als ze zich begrepen voelen. Wil toch heel wat zeggen, ze voelt zich goed bij jullie. Mooie vooruitgang, ik denk dat het moeilijk gaat worden om haar ooit te verhuizen, het is toch een speciale band zich nu aan het ontwikkelen is.

Prachtig hoe bereid ze is om samen te werken ja, exact wat jij zegt. En hoe ze zo haar best doet met alles <3
Zal heel moeilijk worden om haar ooit te verhuizen ja.. Gelukkig is dat nog lang niet aan de orde, paarden gaan ook echt alleen weg als ze er klaar voor zijn en ze de absoluut perfecte match krijgen.
En misschien blijft Aurora, ik weet niet of ik ooit haar weg zou durven laten gaan. Dan mag ze hier lekker oud worden en af en toe veulentjes krijgen.

Elisa2 schreef:
Wat een fijne update weer! Die buik van Aurora is wel huge zeg..hopelijk zit er maar 1 in. :o

Ze ziet er mooi en goed uit verder!

En Nouri ook met zijn mooie blauwe oogjes, hij ziet er ook gewoon zo braaf uit. En wat een goed idee om hem met Jona te zetten en zo Aurora wat meer te laten wennen. Haar agressie kan ook angst zijn.

Nou dat is wel een beetje een achtergrond zorg ja.. Ze is niet gescand natuurlijk, de kans op tweeling is aanwezig. Kunnen we nu weinig aan veranderen.
Maar in het echt is ze nog vele malen ronder dan op de foto.

Haar aggressie is absoluut angst. Ze was in het begin net zo aggressief naar mensen, dat is nu helemaal over. Maar voor mij is het wat lastiger om haar te helpen met haar paarden-angst :P
Komt vanzelf goed, denk dat de dracht er ook invloed op zou kunnen hebben. Jona zo in de andere stal werkt prima. Jona maakt het allemaal toch niet zoveel uit wie haar buurvrouw is en hoe lelijk die doet :')

De DA was er gisteren nog even kort om Nouri te vaccineren, ze was enorm verbaasd over hoe rustig, braaf en groot hij is geworden. Ze is totaal verliefd op hem, haha.
Hij is ook echt heel fijn in de omgang, stond heel geduldig aan een los touwtje te wachten, heel vriendelijk respectvol <3
Zo'n heerlijk paard...

Het plan is dat hij over een paar weken gecastreerd gaat worden, ik kan hem niet hengst houden.
Voor hem is het wel de bedoeling dat hij uiteindelijk zijn eigen mens en huisje vindt (kan helaas geen veulens houden), gaat geen probleem worden denk ik, hij is zo leuk en ook knap <3
Mocht iemand hem het perfecte huisje kunnen geven en hem graag nog als hengst willen, laatste kans :P :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:30

Als ik het geld en de ruimte had! Ik vind hem prachtig. Als hengst wellicht niet interessant vanwege geen stamboek maar ik weet zeker dat hij iemand heel blij gaat maken.

Wel fijn dat hij de DA laat zien wat voor een fijne paarden de Lusi,s zijn. Dat helpt wellicht mocht je nog eens projectjes doen later.

Ik hoop niet dat het een tweeling is, veel te link. Kan de DA snel aanwezig zijn mocht het niet goed gaan met de bevalling?

Ik denk zodra Aurora bij de kudde kan dat het probleem zich wel zelf oplost. En het is fijn als ze alvast maatjes kan worden met Jona.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 18:09

Zei iemand rond :o
Afbeelding
Afbeelding

Elisa, tweeling zou doodeng zijn, hoop ik absoluut niet. Maar al die horror scenario's gaan natuurlijk door mijn hoofd :o
Juist bij haar omdat ze nog niet zo heel makkelijk te helpen is door een onbekende DA of even naar de kliniek bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat het goed zal komen, zal natuurlijk ook waken als ze iets meer tekenen laat zien en ik kan zelf ook helpen bij de bevalling.
Maar spannend is het wel

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:42

Eirond :j Om alvast in de paassfeer terecht te komen ;)

Zou het ook niet veel te maken hebben met een totaal gebrek aan buikspieren in haar geval ?
Ik veronderstel dat er nooit met haar 'gewerkt' is en dat ze dus ook amper spieren had/heeft ...

Maar, in ieder geval, zeker duimen, dat het geen tweeling wordt !!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:42

Ze is inderdaad van boven mager (ribbetjes die je al minder ziet) met een giga buik. Dus ben wel benieuwd.
Misschien is die buik ook zo giga omdat het echt heel veel buik is bij een paard die niet normaal doorvoed begon aan de zwangerschap?
Het vertekent dus wat denk ik zelf.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 21:16

Gelukkig zijn tweeling drachten bij paarden zeldzaam, en gigantische buiken bij ook "maar" 1 veulen best normaal. Meeste is dan vruchtwater. En het idee dat ze meer toont omdat ze ook helemaal geen spieren heeft, is zo'n gekke nog niet.
Kortom: nog maar niet al te veel stressen over een mogelijke tweeling dracht. Een gewone dracht is al spannend genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 09:56

Nou ja zeldzaam..het komt toch nog wel vaker voor dan wenselijk. Al is kan de DA tegenwoordig met scannen eerder een vrucht afknijpen.

Maar goed, het is ook niet bedoeld om angst te zaaien maar wel om alert te zijn. Een gewone dracht kan inderdaad ook genoeg kopzorgen geven en het kan ook het vruchtwater zijn in combinatie met een mager ruggetje en geen buikspieren.

Ze maakt het sowieso wel spannend..Maart duurt niet lang meer haha. :D