Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:48

Kim_W schreef:
[

Omdat dit werd vergoed vanuit het kwpn omdat er een jonge hengst werd gebruikt. Helemaal schoon op de fotos, dus conclusie was dat ocd niet genetisch aangelegd is bij die 2jarige. Alles wat nu ontstaat zou dus dmv trauma zijn. Maar hoe zinvol is het dan om met 2 jaar op de foto te zetten, want in dat jaar tijd dat ze nog in de opfok staan kan er nog zoveel gebeuren dat je dan voor het inrijden wéér opnieuw foto's moet maken. Of zie ik dat verkeerd?

Ik zou keuren voor kopen en dan niet meer in een typische opfok zetten.
Kan altijd wat gebeuren, maar dat risico zou ik dan niet meer nemen. Het is nog maar een halve zomer..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:56

tammiebels schreef:
Bij mij is een 10 maand oud veulen op de foto gezet door kopers, en een jaarling compleet incl rug en hals. Ik dacht ook waarom?

Bij een zelfgefokt veulen van mij ook , amper 10 maanden oud
Kk op de foto
Nou be my guest
Als COVID niet zijn intrede had gemaakt had ik Amerikanen als potentiële kopers gehad .
Nu is hij in Frankrijk beland

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:28

Ik vind dat echt compleet doorslaan..

Maar die 2 jarige, als het voor aankoop is zou ik ook even keuren en inderdaad niet meer inscharen in een opfok.

Qua twijfel tussen alleen benen en ook rug of hals..tja, het ligt een beetje aan het doel en de prijsklasse.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:39

Ja en wat voor een dier het is, dressuurpaard zou ik op aanraden van dierenarts eerder op de rug foto’s zetten dan een springpaard. Maar goed een overbouwd paard die een beetje in elkaar gedrukt staat.. die toont wellicht heel anders op de foto’s dan 1 die al beter in model is. Vind t een lastig iets, ken ook iemand die een 3 jarige voor 20k kocht. Helemaal goed op de foto’s, na een half jaar paard in kunnen laten slapen. Paard bleek zulke zwakke aanhechtingen van de pezen te hebben dat ie aan 3 benen een peesblessure had. Bleek aangeboren en schijnt met de luxe paarden van tegenwoordig vaker voor te komen. Deze blessure zou altijd weer terugkomen als ze hem weer aan het werk zou zetten. Sta je dan, hoop geld kwijt en paard dat nooit gereden kan worden. Gelukkig heeft ze zelf de beslissing genomen en niet de handel in gedaan. Op het oog zag je weinig als je hem als 3 jarige niet had zien lopen omdat ie eigenlijk op alle benen kreupel was. Hij liep ook nog steeds bovengemiddeld. Zijn karakter was alleen veranderd, van super braaf naar moeilijker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:04

Ik geloof niet dat dressuurpaard nou echt meer risico heeft. Ken helaas zat spring gefokte die op de foto werden gezet voor inrijden en waar het niet goed was, of echt niet fijn waren tijdens het rijden en het dus fikse ks bleek te zijn. Die van ons was ook springgefokt. Dus nee, maakt niet uit hoe iets gefokt is, ik wil gewoon vooraf weten hoe het eruit ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:46

MarjanB schreef:
Ja en wat voor een dier het is, dressuurpaard zou ik op aanraden van dierenarts eerder op de rug foto’s zetten dan een springpaard. Maar goed een overbouwd paard die een beetje in elkaar gedrukt staat.. die toont wellicht heel anders op de foto’s dan 1 die al beter in model is. Vind t een lastig iets, ken ook iemand die een 3 jarige voor 20k kocht. Helemaal goed op de foto’s, na een half jaar paard in kunnen laten slapen. Paard bleek zulke zwakke aanhechtingen van de pezen te hebben dat ie aan 3 benen een peesblessure had. Bleek aangeboren en schijnt met de luxe paarden van tegenwoordig vaker voor te komen. Deze blessure zou altijd weer terugkomen als ze hem weer aan het werk zou zetten. Sta je dan, hoop geld kwijt en paard dat nooit gereden kan worden. Gelukkig heeft ze zelf de beslissing genomen en niet de handel in gedaan. Op het oog zag je weinig als je hem als 3 jarige niet had zien lopen omdat ie eigenlijk op alle benen kreupel was. Hij liep ook nog steeds bovengemiddeld. Zijn karakter was alleen veranderd, van super braaf naar moeilijker.

Als een paard een aangeboren gebrek heeft, kan je gewoon de koop ontbinden. Voor 20K zou ik zo'n traject echt wel aandurven.
Ik denk dat je hypermobiliteit bedoelt. In beperkte mate is hypermobiliteit niet heel erg en goed trainbaar. Maar soms gaat hypermobiliteit gepaard met een erfelijke bindweefselziekte die progressief is. En dan kun je je paard inderdaad in laten slapen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:27

Nee waren echt pezen, aanhechting aan het bot bij sprong en knie. Had ook echt schade aan 3 benen aan de pees

Verkoper was een grote hengstenhouder die niet thuis gaf. Uiteindelijk met een advocaat heeft ze minimaal geld terug gekregen..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:31

Ik heb een aantal paarden als veulen gekocht, daar liet ik bij aankoop alleen een keuring doen door een dierenarts die keek of het dier gezond was. Pas met 3 voordat ging beleren zelf laten keuren met foto's om uit te sluiten of er geen problemen waren. Een veulen kun je nog zo weinig van zien, de eerste 3 jaar zijn opfok en gewoon een risico dat je neemt. Vorig jaar vanwege scheiding helaas een 2 jarige moeten verkopen, deze heb ik van te voren op de foto laten zetten. Bleek een chip te hebben aan een hoefbeen door waarschijnlijk een trap van een ander paard in de opfok. Heel jammer want dat heeft de verkoop behoorlijk beinvloed, maar vond het wel fijn om een paard zo eerlijk mogelijk te verkopen. Mocht ik weer ooit wat verkopen dan laat ik sowieso weer van te voren keuren, is zo veel duidelijker voor alle partijen.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 13-06-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:32

Ik heb net contact gehad met een DA en die adviseert wel om foto's te maken. Dan kun je grote aangeboren afwijken uitsluiten. Benen sowieso op chips.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:40

Tja zou dat ook wel doen bij een 2 jarige. Gewoon om inderdaad uit te sluiten en te weten wat je koopt, ook de rug zou ik ook doen. Maar verder is het echt kwestie van geluk hebben, je weet nooit hoe ze uiteindelijk uitgroeien. Sommige paarden zijn brokkepiloten en pechvogels, en sommige hebben nooit wat. Uiteindelijk heeft elk paard wel zijn specifieke zwakke punten. Het is de kunst om ze heel te houden :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:58

Ja, rug en hals zou ik zeker ook al bij een 2 jarige doen. Veel veulens worden met een jaar al op de foto gezet. Dan zijn ze qua het ontwikkelen van chipjes al klaar.
En die kunnen zich zeker ook in de hals voordoen. Erfelijke aandoeningen zoals evcm zijn ook al zichtbaar en KS als ontwikkelingsstoornis komt ook bij onbelaste paarde voor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:04

Heel veel jonge paarden hebben op de foto KS nog voor ze ooit aan het werk gezet zijn (ik heb wel eens een Duits onderzoek gelezen, dat 60% van de geteste 2 jarige in een grote steekproef op de foto KS hadden). Dit ging over zowel dressuur als springpaarden.

Maar slechts een heel klein percentage van die 60% 2-jarige met KS op de foto, ontwikkelde ook daadwerkelijk klinische problemen op latere leeftijd in training. Ik denk dus zelf dat klinische KS voor een groot deel ook te maken heeft met management en training.

In mijn omgeving is het wel zo dat alle gevallen die ik ken van KS (en ook EVCM) allemaal paarden zijn die vrijwel uitsluitend voor dressuur ingezet worden. Management en training is in mijn beleving wel vaak echt anders tussen springruiters en dressuurruiters. Maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Springpaarden met een beperking in rug of hals, zullen balken laten vallen en worden dan misschien als niet talentvol voor de springsport als dressuurpaard verkocht.

Maar ik hoorde een tijdje geleden ook wel een hele interessante podcast over fokkerij en gezondheid doorgeven. Dat bij de dressuurpaarden fokkerij het een trend is, om vooral ook vaak jonge beloftevolle hengsten in te zetten, om zodoende snellere progressie in de fok te maken. Dit zijn dus hengsten die bewezen heel veel talent hebben, maar de enige trainingsarbeid is de voorbereiding op het verrichtingsonderzoek geweest. Bij springpaarden is het juist meer de gewoonte om hengsten te gebruiken, die zich op internationaal niveau zich hebben bewezen, en dus ouder zijn. Dat daardoor bij de springhengsten vaker het zo is dat deze ondanks mogelijke onvolkomenheden in de aanleg, bouw, x-rays, deze bewezen klinisch zware training en presteren op hoog niveau lichamelijk aankunnen. Ik vond dat zelf wel heel interessant en kan misschien ook een verklaring zijn dat spring gefokte paarden misschien op de foto's gemiddeld niet beter zijn als dressuurpaarden, maar misschien gemiddeld daardoor wel minder blessuregevoelig en mogelijk beter veel trainingsarbeid aankunnen. Blessuregevoeligheid en trainingshardheid zijn mijn inziens namelijk ook wel kenmerken die doorgegeven worden, alleen veel minder meetbaar als een beenstand, exterieur of x-ray.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:38

Gulpje schreef:
Oskarrino schreef:
Ik had vanmiddag een super leuke bezichtiging gehad! Echt ALLES wat ik in een paard zocht heeft hij. Super braaf, buiten uitgestapt! Ik ga een lesje op hem volgen bij z’n instructrice, nog een paar keer afspreken en dan wordt het keuren! Ik ben in ieder geval tot nu toe heel tevreden :)

Klinkt heel leuk en veelbelovend! *\o/* *\o/*

Ik ga woensdag weer, naar een knappe 4-jarige vosmerrie. Ben inmiddels bij 3 paarden geweest, en bij eentje zelfs een tweede keer. Maar ik bleef toch enorm twijfelen, weet nog steeds niet helemaal waarom. Het was een heel fijn gereden, knappe (5-jarige) merrie, echt niks mis mee. (voor geinteresseerden kan ik de advertentie doorsturen!) Ben naar de nabij gelegen manege gereden om in de bak te rijden en ze was ook heel braaf langs de weg en bij het passeren van een school met 576362 kinderen op het plein. Maar toch twijfelde ik. Misschien zoek ik iets wat er niet is, misschien mis ik mijn lieve X nog teveel. Of misschien wacht ik op hét gevoel. }:0

Ze was zo leuk dat we morgen nog een keer gaan {:} {:} {:}

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:45

Gulpje is die andere nog te koop? Die waarover je twijfelde?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:45

Babootje schreef:
Ja, rug en hals zou ik zeker ook al bij een 2 jarige doen. Veel veulens worden met een jaar al op de foto gezet. Dan zijn ze qua het ontwikkelen van chipjes al klaar.
En die kunnen zich zeker ook in de hals voordoen. Erfelijke aandoeningen zoals evcm zijn ook al zichtbaar en KS als ontwikkelingsstoornis komt ook bij onbelaste paarde voor.

Veel veulens worden helemaal niet op de fotos gezet ook niet bij de grote stallen. Wel rond de 2/2.5jaar als ze uit de opfok komen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:55

Gulpje schreef:
Oskarrino schreef:
Ik had vanmiddag een super leuke bezichtiging gehad! Echt ALLES wat ik in een paard zocht heeft hij. Super braaf, buiten uitgestapt! Ik ga een lesje op hem volgen bij z’n instructrice, nog een paar keer afspreken en dan wordt het keuren! Ik ben in ieder geval tot nu toe heel tevreden :)

Klinkt heel leuk en veelbelovend! *\o/* *\o/*

Ik ga woensdag weer, naar een knappe 4-jarige vosmerrie. Ben inmiddels bij 3 paarden geweest, en bij eentje zelfs een tweede keer. Maar ik bleef toch enorm twijfelen, weet nog steeds niet helemaal waarom. Het was een heel fijn gereden, knappe (5-jarige) merrie, echt niks mis mee. (voor geinteresseerden kan ik de advertentie doorsturen!) Ben naar de nabij gelegen manege gereden om in de bak te rijden en ze was ook heel braaf langs de weg en bij het passeren van een school met 576362 kinderen op het plein. Maar toch twijfelde ik. Misschien zoek ik iets wat er niet is, misschien mis ik mijn lieve X nog teveel. Of misschien wacht ik op hét gevoel. }:0

Ze was zo leuk dat we morgen nog een keer gaan {:} {:} {:}[/quote]

Success! Voor mij staat er een keuring op de planning volgende week.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:08

Zonnetje81 schreef:

Ja, wil je een linkje? +:)+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:09

Dankjewel Phonix! Ik werd vanmorgen helemaal verdrietig wakker want had gedroomd dat ze de vragaprijs ineens hadden verhoogd naar 42,000 euro :oo

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:14

Gulpje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ja, wil je een linkje? +:)+

Ja!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:22

Gulpje schreef:
Dankjewel Phonix! Ik werd vanmorgen helemaal verdrietig wakker want had gedroomd dat ze de vragaprijs ineens hadden verhoogd naar 42,000 euro :oo

Haha heerlijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:51

oji schreef:
Heel veel jonge paarden hebben op de foto KS nog voor ze ooit aan het werk gezet zijn (ik heb wel eens een Duits onderzoek gelezen, dat 60% van de geteste 2 jarige in een grote steekproef op de foto KS hadden). Dit ging over zowel dressuur als springpaarden.

Maar slechts een heel klein percentage van die 60% 2-jarige met KS op de foto, ontwikkelde ook daadwerkelijk klinische problemen op latere leeftijd in training. Ik denk dus zelf dat klinische KS voor een groot deel ook te maken heeft met management en training.

In mijn omgeving is het wel zo dat alle gevallen die ik ken van KS (en ook EVCM) allemaal paarden zijn die vrijwel uitsluitend voor dressuur ingezet worden. Management en training is in mijn beleving wel vaak echt anders tussen springruiters en dressuurruiters. Maar dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Springpaarden met een beperking in rug of hals, zullen balken laten vallen en worden dan misschien als niet talentvol voor de springsport als dressuurpaard verkocht.

Maar ik hoorde een tijdje geleden ook wel een hele interessante podcast over fokkerij en gezondheid doorgeven. Dat bij de dressuurpaarden fokkerij het een trend is, om vooral ook vaak jonge beloftevolle hengsten in te zetten, om zodoende snellere progressie in de fok te maken. Dit zijn dus hengsten die bewezen heel veel talent hebben, maar de enige trainingsarbeid is de voorbereiding op het verrichtingsonderzoek geweest. Bij springpaarden is het juist meer de gewoonte om hengsten te gebruiken, die zich op internationaal niveau zich hebben bewezen, en dus ouder zijn. Dat daardoor bij de springhengsten vaker het zo is dat deze ondanks mogelijke onvolkomenheden in de aanleg, bouw, x-rays, deze bewezen klinisch zware training en presteren op hoog niveau lichamelijk aankunnen. Ik vond dat zelf wel heel interessant en kan misschien ook een verklaring zijn dat spring gefokte paarden misschien op de foto's gemiddeld niet beter zijn als dressuurpaarden, maar misschien gemiddeld daardoor wel minder blessuregevoelig en mogelijk beter veel trainingsarbeid aankunnen. Blessuregevoeligheid en trainingshardheid zijn mijn inziens namelijk ook wel kenmerken die doorgegeven worden, alleen veel minder meetbaar als een beenstand, exterieur of x-ray.

:j

Dit klopt, springpaard fokkers gaan voor bewezen hengsten die zelf op hoog niveau presteren. Daar moeten ze al een bepaalde hardheid voor hebben.
Daarom kijk ik altijd hoeveel sport er in een lijn zit, geeft een indicatie over hardheid, gezondheid en karakter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 14:35

Zou het niet gedeeltelijk te maken hebben met die achterlijke prijzen die hengstenhouders van dressuurhengsten vragen voor hengsten die nog niet eens zijn goedgekeurd? Mi zijn de springhengsten veel betaalbaarder.

Ik duim voor je, Gulpje!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:03

Ik heb juist het idee dat springbloed vele maken duurder is?
De grote veilingen zoals bij de Peelbergen gaan de het spring bloed voor veel meer geld over de balk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:56

Bij springbloed is de afstamming heel erg waarde bepalend. De bewezen springhengsten kosten ook wel wat meer qua dekgeld.

Die hengstenhouders bij de dressuur hengsten die hypen gewoon zo,n jonge hengst om er dan er voor te zorgen dat ie zoveel mogelijk dekt de eerste jaren. Daar hoort hoger dekgeld ook bij. Het is gewoon een verdienmodel, als de nafok tegen valt laten fokkers zo,n hengst daarna massaal staan. En op deze manier hebben ze in ieder geval hun investering er uit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 16:58

Je hoort er over het algemeen na de eerste paar jaar ook helemaal niks meer van. Behalve die handjevol hengsten die onder een goede ruiter terecht komen die zich internationaal in de kijkert rijden