Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:15

Heb zelf geen boeken/ methode waar ik gebruik van maak. Wel heb ik zo'n 14 jaar fulltime in de paarden gezeten en ben ik van mening dat het vooral goed kijken naar het paard zelf is. Zo was mijn merrie heel lastig zadelmak te krijgen terwijl haar 1ste zoon opstappen en weg rijden was. Rebel lijkt zich ook niet echt druk te maken om nieuwe dingen dus ben benieuwd hoe die het van de zomer gaat doen. Hij vond een paraplu vandaag ook erg interessant en leuk speelgoed
Afbeelding
Afbeelding

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:39

Wij gebruiken de methode van stal haha. Veel Amerikaanse invloeden. Ik vind het een fijne methode, eerlijk en duidelijk. Vorig jaar was ik vrij onzeker en corrigeerde ik een paar keer zacht, dat resulteerde in een paard dat tegen mij aan steigerde waar ik niet mee durfde te lopen. Nu hoef ik zelden te corrigeren want ze weet precies wat ze wel en niet mag en hoef ik alleen een ophoudinng te geven. Alleen uit mijn persoonlijke ruimte blijven vindt ze erg moeilijk. Ik ook want het is een onwijs knuffelpaard haha.

En ze is goedgekeurd op de foto’s *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:55

Nou gezien het weer blijf ik maar thuis. Paard is toch zeiknat en alles is gewoon nog meer ondergelopen -O- hopelijk eind deze week beter.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:01

Hier werk ik ook niet echt met 1 methode. Heb vanalles gedaan, van clickertraining tot grondwerkles van Human&Horse Academy instructeurs. Ik kijk wat bij ons past, pas dat toe. In sommige dingen nog wel wat zoekende, wil sowieso weer grondwerkles nemen, maar ik moet nog een methode/instructie vinden wat daadwerkelijk bij ons past.

Sirius_ schreef:
En ze is goedgekeurd op de foto’s *\o/*

Gefeliciteerd! *\o/*

Jillyanaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:22

Mag ik mij hier even bij aansluiten,

Beste bokkers,
Ik heb 2 super lieve paardjes van 3,5 ( waarvan 1 bijna 4 ). Ze zijn beide zadelmak en 1 ervan is quasi doorgereden ( die van bijna 4 ).

Het paardje van 3,5 is erg onzeker in de bak en wanneer hij geen paarden/ personen ziet gaat hij zich erg opspannen, na een paar minuten stappen gaat dit wel weg maar blijft heel attent en schrikkerig. Hij word bijna dagelijks aan de hand gepakt, gepoetst, gelongeert, vrijspringen, gaan wandelen, schriktrainingen, op wei,.. maar ik zie toch geen vordering als je erop zit, aan de longe met iemand erop gaat dan gelijk niks maar zonder touw is sturen bijna onmogelijk ( indien hij zich opjaagt ). Ik heb alle geduld met hem en hij moet zeker niet te veel doen maar ik wil gewoon dat hij zich ontspannen voelt.

Bij de andere ( bijna 4j ) gaat alles super vlot maar zijn probleem is dat hij graag versnelt wanneer het niet mag, zelfde verhaal, dagelijks mee bezig, voldoende grondwerk, weidegang,.. maar hij kent precies geen “rustige” gangen tot hij echt moe is en aangezien hij nog jong is rij ik ook niet tot hij “echt” moe is. Hij heeft wel een groeispurt gekregen en de osteopaat had aangeraden om het zadel te checken, deze staat al ingeplant maar buiten dat zijn alle tips welkom! ( het is een actieve arabier met pit )

Wie kan mij helpen met deze lieve paardjes?

Thirza

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:30

Welkom alle nieuwe :wave:

Hier heb ik de online training van TRT en heb nu 2x les gehad van iemand die het goed beheerst.

Eerste x ging heel goed, 2e x was Joop zijn aandacht te snel weg.
Nu nog een nieuwe les plannen

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 07:54

Ik ben vooral een meelezer, maar af en toe zal ik ook wat posten, ik vind dat alleen op mobiel een beetje lastig bij te houden

Afbeelding
Replay vond het vanochtend nog te vroeg :')

Qua methode maak een gebruik van een combinatie tussen TRT en Parelli.
Ik heb van jongs af aan al gebruik gemaakt van TRT, zelfs als veulen al, ik denk dat Replay mede hierdoor zo'n koele kikker is, die eigenlijk alles wat ik doe wel prima vindt.

Laatst zijn we over een zeiltje gelopen, en dat doet hij nu al zonder problemen ook als het zeiltje op een andere plek ligt.
Maandag zijn we tussen 2 tonnen door gelopen, die dan steeds smaller werden gezet en op een gegeven moment zo smal hij dat aan beide kanten tegen de tonnetjes aan moest lopen. Maar ook dat vond hij heel normaal.

Ik ben ook voorstander van eerst de ABC erop, dus netjes aan de hand meelopen, braaf bij de smid, overal kunnen poetsen etc. Ook als de paarden op latere leeftijd pas bij mij komen. Dus ik vind het goed om te lezen dat sommige mensen in dit topic zelfs paarden die in principe beleerd zijn, eerst de basis bijbrengen voor ze verder gaan. Dat kost geduld en tijd, maar in een later stadium heb je daar zo veel plezier van. Helaas heeft niet iedereen de luxe van het paard vanaf veulen af aan bij huis te hebben staan en alles in de hand te hebben rondom zijn management. Vele methodes lijden tot het gewenste resultaat, waarbij iedereen een ander doel voor ogen heeft. Zo lang de paardjes maar happy zijn, kan je het niet echt fout doen vind ik, alleen kan je soms 'te lief'/ onduidelijk zijn, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.

Replay heeft alleen zijn benen op de foto gekregen, helaas in beide sprongen chipjes, dus die zijn verwijderd. 'Vroeger' deed ik ze nooit op de foto zetten, was het eigenlijk ook niet perse met Replay van plan, maar die had dikke sprongen en daardoor was hij verdacht van OCD. Heb na lang wikken en wegen toch besloten dat ik het wilde weten. Toen ik eenmaal wist dat ze er zaten, wilde ik ze er ook uit hebben.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:25

Thirza schreef:
Welkom alle nieuwe :wave:

Hier heb ik de online training van TRT en heb nu 2x les gehad van iemand die het goed beheerst.

Eerste x ging heel goed, 2e x was Joop zijn aandacht te snel weg.
Nu nog een nieuwe les plannen

Ik begin toch wdl benieuwd te wordrn naar de TRT methode. Zie wel eens filmpjes ervan voorbij komen, maar zelf nog nooit me er echt in verdiept.

Ik heb gisteren het werk aan de hand geoefend met onze tienjarige, brave Matt. Sheri mag toch nog niks en Matt is een stuk vergevingsgezinder als ik fouten maak. :')

Heb gisteren wel Sheri zelf binnen gezet (durfde een poosje niet meer). Ging niet heel soepel, maar hij heeft niet gesteigerd of heel gek gedaan. Ik ben maar blij met hele kleine stapjes...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:09

Ik kan TRT ook echt aanraden! Werk zelf ook veel op die methode (plus een beetje van mezelf haha).

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:53

Ik gebruik ook verschillende methodes door elkaar, waarbij TRT denk ik de boventoon voert. Maar er is natuurlijk ook veel overlap binnen alle methodes, omdat een aantal randvoorwaarden op orde moeten zijn wil je paard in staat zijn om te kunnen leren wat je ze wil leren. Begrijpen wat je ze precies geleerd hebt is waar de moeilijkheid zit in beleren. Want iets leren doen die jonkies elke keer dat je ze beetpakt. De vraag is telkens, hebben ze iets wenselijks geleerd?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:18

3heathcliff5 schreef:
Ik gebruik ook verschillende methodes door elkaar, waarbij TRT denk ik de boventoon voert. Maar er is natuurlijk ook veel overlap binnen alle methodes, omdat een aantal randvoorwaarden op orde moeten zijn wil je paard in staat zijn om te kunnen leren wat je ze wil leren. Begrijpen wat je ze precies geleerd hebt is waar de moeilijkheid zit in beleren. Want iets leren doen die jonkies elke keer dat je ze beetpakt. De vraag is telkens, hebben ze iets wenselijks geleerd?

Helemaal mee eens en écht constant zijn dat is moeilijk. Ik kijk ook graag kritisch naar de bronnen die ik gebruik. Hoe zou het paard dit negatief op kunnen pakken? Wat ik zei met de foto uit dat boek, niet alles wat een ander maar in een (online) training of boek stopt is daadwerkelijk de beste manier. Er zit trouwens ook zoveel je eigen lichaamstaal, waarbij we dan denken hetzelfde te doen als in zo’n filmpje.. maar als je maar een fractie anders staat, anders uit je ogen kijkt of een andere timing hebt is de uitwerking vaak al heel anders..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:37

Constant zijn is ook heel moeilijk inderdaad. Met longeren probeer ik altijd mijn leidende hand in mijn rechterhand te houden. Maar soms betrap ik mijzelf dat ik het net andersom heb. Pharon wil heel graag naar me toe dus het signaal dat het ook echt mag, is als ik de lijn in een hand pak (links) en met rechts mijn vuist aan biedt met ontspannen schouder.
De vuist lijkt op een paardenneus en is een begroeting/uitnodiging. Dat heb ik uit het boek van Sharon Wilsie, paardentaal voor gevorderden.
En natuurlijk het commando "halt" benoem ik erbij.

Als hij zijn focus bij mij heeft dan merkt hij dat op en stopt en komt dan om mijn hand aan te raken. Maar soms is hij nog zo afgeleid... :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:41

Oh wat jammer van de chipjes. Waar op de foto kan je ze zien? Vind dat altijd leerzaam namelijk.

Ik heb Baron wel erg goed opgevoed. Voor een jonge hengst is hij zeer verdraagzaam naar andere paarden. Elk ander paard mag gewoon met hem mee-eten uit dezelfde emmer.

Ik moet hem wel vasthouden als hij eerder klaar is dan een ander paard, anders wil hij zelf ook graag mee-eten met dat paard, maar dat paard moet wat aankomen dus heeft meer nodig.

Bij het vasthouden doet hij ook totaal niet vervelend. Hij probeert soms wel een stap vooruit te zetten, maar dan als ik "aha" zeg zet hij z'n voet alweer netjes terug achteruit.

Ik wil hem wel in januari laten castreren, als we eindelijk eens een week droog weer krijgen. Het is zo nat nu.

Dot was gisteravond, baron eet uit een emmer in de hoek van de stal. Pony van vriendin heb ik ook onder afdak gezet omdat het regende, normaal zet ik hem op een stuk wei apart. Eerst at hij met Baron mee, maar toen zag hij dat ik nog een emmer neerzette en at dus uit z'n eigen emmer.
En net buiten beeld rechts van mij eet Clin, m'n ander paard van 22. Die moet ik ook wel wegsturen als hij klaar is met eten omdat hij anders pony verjaagd.
Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:44

Sababber schreef:
Helemaal mee eens en écht constant zijn dat is moeilijk. Ik kijk ook graag kritisch naar de bronnen die ik gebruik. Hoe zou het paard dit negatief op kunnen pakken? Wat ik zei met de foto uit dat boek, niet alles wat een ander maar in een (online) training of boek stopt is daadwerkelijk de beste manier. Er zit trouwens ook zoveel je eigen lichaamstaal, waarbij we dan denken hetzelfde te doen als in zo’n filmpje.. maar als je maar een fractie anders staat, anders uit je ogen kijkt of een andere timing hebt is de uitwerking vaak al heel anders..

Jaaa, echt he. Jezelf onder controle houden terwijl je je paard iets probeert te leren is af en toe al een uitdaging op zich _O-

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:47

Onze trainer en ik gebruiken een combinatie van verschillende methodes, Warwick Schiller in combinatie met TRT is mijn favoriet omdat je paard leert zichzelf te reguleren in bijzondere situaties.

Dexter doet het er hier heel goed op. Ook doen we aan target practice en clicker om te verfijnen. Al gebruik ik geen echte clicker (dat ding raak ik altijd kwijt :o) maar klik ik met mijn tong.

Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:34

Art_Ificious schreef:
Oh wat jammer van de chipjes. Waar op de foto kan je ze zien? Vind dat altijd leerzaam namelijk.

Als je de helderheid van je scherm op het allerhoogste zet, en dan inzoomt, zie je gruis rechts van het bot op de foto. De chip had hier al losgelaten en was al verguisd.

Afbeelding

Afbeelding

En hier een redelijk grote chip die nog wel vast zit

Afbeelding

Afbeelding

Maar als je niet gewend bent om naar röntgen beelden te kijken is het wellicht wel lastig te zien

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:57

Heel interessant dank je. Met inzoomen zie ik de gruis idd wel.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:27

Wat een bagger weer is het buiten ^)
Gisteravond heb ik meneer voor het eerst met hoofdstel gelongeerd sinds hij bij mij is, wel nog met het oude hoofdstel van mijn vorige paard. Ik ga nog iets anders aanschaffen, ik vind deze qua pasvorm nog niet ideaal. Al liep hij er goed op.

Ook gelijk voor het eerst in het donker gewerkt hier op het terrein. Vandaag maar even niks, voor dat het vliegeren wordt..Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:46

Wat een weer -O- hier de hele week niets gedaan, alleen twee keer langs geweest om te knuffelen.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:25

Afbeelding

Hier ook stom weer, dus nog maar even nagenieten van de kilometers die ze vorige week weer mee heeft gewandeld met m'n andere 2 jongens. Ze snurkt wel eens als een varken als ze het niet helemaal vertrouwt maar stapt dapper door naast de mannen. Knap kind♡

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:43

Ik ben er elke dag (ze motten toch hooi hè....). Maar wat een drama dit weer.

Ben er zoooooooooooooo klaar mee

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:45

Pharon was zelfs te nat om te poetsen net :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:47

Psssst, ik heb geen dekens op de paarden voor hun, maar voor mezelf O:)

Grapje, maar het scheelt wel

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:01

Jaa ik heb wel een 0 grams regendeken liggen. Maar wilde dat pas gebruiken als hij onder het zadel is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:39

Rocamor schreef:
Ik ben er elke dag (ze motten toch hooi hè....). Maar wat een drama dit weer.

Ben er zoooooooooooooo klaar mee

Ik ook. Alles sopt. Zelfs op onze hoge zandgrond sopt het. Bah.