Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:01

SusanH schreef:
Op Facebook lees ik in de reacties op dat filmpje dat ze in Zweden wolven die grootvee pakken standaard af mogen schieten. Dat is echt een no go daar.

Wereldwijd worden grote roofdieren op dergelijke wijze ‘aangepakt’. Waarom willen wij dan toch zo graag het wiel uitvinden?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 23:35

Kaja schreef:
SusanH schreef:
Op Facebook lees ik in de reacties op dat filmpje dat ze in Zweden wolven die grootvee pakken standaard af mogen schieten. Dat is echt een no go daar.

Wereldwijd worden grote roofdieren op dergelijke wijze ‘aangepakt’. Waarom willen wij dan toch zo graag het wiel uitvinden?

Heeft niks met wiel uitvinden te maken. Nederland wil gewoon weer het braafste jongetje van de klas zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:05

In Nederland willen we alle groepen horen voor er een besluit wordt genomen. Of men laat het aan de lokale en provinciale overheden of de bedrijven zelf over, om beleid te maken. Dat werkt niet in alle gevallen. In dit geval ook zou doorpakken beter zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:15

SusanH schreef:

Ik kom net terug uit Zweden, en ga volgende week weer terug omdat ik bezig ben een huis te kopen daar. Een van de makelaars die ik daar sprak had 10jr geleden in een dierentuin gewerkt als verantwoordelijke voor beren en wolven, hij liet me een aantal fotos zien.
Op een dag ontsnapte daar de 12 wolven tijdens bezoekuren en deze werden gelijk afgeschoten zonder discussie.
Deze meneer heb ik verteld en laten zien wat er in NL gebeurt: runderen en paarden pakken, mensen benaderen en door woonwijken lopen. Hij was heel duidelijk deze moeten volgens hem allemaal afgeschoten worden, ondanks dat hij een groot liefhebber is. Wolven hoor je niet te zien, wolven die zich laten zien zijn potentieel heel gevaarlijke wolven. Hij zei dat dit gigantisch uit de hand gaat lopen.
Ik liet hem fotos zien van mijn hek en hij zei dat dat een rondtrekkende wolf zou tegenhouden, maar geen roedel met honger.
Ik heb al eerder foto van mijn hek geplaatst, zal straks in mijn profiel zetten maar voor de beeldvorming, 2 m hoog met 7 schrikdraden ook naar buiten toe met 10.000v en schapengaas op 90graden hoek ivm ondergraven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:04

Ik weet jou hek. Het beste op bokt denk ik wel.
En als die man dat dan zegt... :x

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:09

SusanH schreef:
In Nederland willen we alle groepen horen voor er een besluit wordt genomen. Of men laat het aan de lokale en provinciale overheden of de bedrijven zelf over, om beleid te maken. Dat werkt niet in alle gevallen. In dit geval ook zou doorpakken beter zijn.

Eerder heb ik een podcast aangedragen om inzicht te creëren bij mensen met meer vragen dan antwoorden. Mijn eerder geplaatste opmerking is dus vooral sarcastisch bedoeld. En voordat dit antwoord weer een negatief beeld geeft besef je dan goed dat er ook in dit geval evenveel tegen- als voorstanders zijn, voor wat betreft de wolf en beheer ervan. Deze weg is ingeslagen om diverse redenen en de overheid accepteert een percentage collateral damage. Ondenkbaar of niet, onbetaalbaar of niet, het hek wat Mist laat zien, geeft je de grootste kans op het buiten houden van de wolf. Zolang er dus vee omheen ‘aangeboden’ wordt, al dan niet met de zogenaamde wolfwerende omheining zoals geadviseerd zul je geen hongerige wolf binnen die omheining krijgen. Garanties tot de deur en denk eraan dat de overheid een hele andere visie heeft dan jij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:18

Ik heb je hek bekeken Mist..... ja, dat is echt next level...... als dat niet zou werken weet ik het officieel even niet meer :-(

Geestig is wel dat ik ooit in Zweden op vakantie ben geweest. Een huisje van vrienden in the middle of nowhere. Daar heb ik toen in de ochtend bij schemering een wolf zien lopen.
Volstrekt uniek volgens iedereen daar..... want ZEER schuw.....

En zo zie je maar hoe adaptief dieren zijn.... wanneer je ze maar voldoende blootstelt aan prikkels (de mens), wennen ze er gewoon aan......

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:22

Ja precies. En zeker als ze keer op keer leren dat 2 benige ding doet niks.
Dat gaat echt fout. En ik vind het al een wonder dat het nog niet is.

Buiten de ruim 2000 weidedieren om dan...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:45

Die Schotse Hooglander op de hei in het Gooi is toch ook groot vee wat gedood is?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:51

Dat doet een wolf toch niet?!

Ik denk inmiddels wel dat het aantal wolven in Nederland zo groot is geworden, als je denkt dat je een paar typische ogen ziet oplichten of je denkt toch dat het geen grote herder of husky is geweest, dat je toch echt onbewust en onverwacht een wolf hebt gezien.

Net al je je meent te verbeelden dat je paard niet rad is, dag later is ie echt duidelijk kreupel.
500-600 wolven in Nedersaksen. Laat daar eens een kwart uitstapje maken naar Nederland.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:16

Nou Mist, daar zakt me dus de moed van in de schoenen |(
Als dat hek al niet wolf proof is....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:18

Popstra schreef:
Die Schotse Hooglander op de hei in het Gooi is toch ook groot vee wat gedood is?

Geen idee, vind Schotse hooglanders niet zo groot eigenlijk :\

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:33

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:04

Wintu schreef:
Nou Mist, daar zakt me dus de moed van in de schoenen |(
Als dat hek al niet wolf proof is....

Mij ook idd, het was wel in de context van wolven dus geen strobreed in de weg leggen zoals nu gebeurt. Dan worden ze overmoedig volgens hem. Ze grijpen elke mogelijkheid aan, zo ook waar hij werkte. Ze onderzoeken alles en nemen een schock van schrikdraad voor lief

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:08

Tja we leren ze steeds een beetje moeilijkere omheiningen te overwinnen voor een voedselbeloning. En het is niet de enige diersoort die we op deze manier "trainen" om dingen te doen die niet de bedoeling zijn.
Wasberen in Toronto, waar ze ook wel trash pandas heten :
https://www.youtube.com/watch?v=8Peuy0FE4X8&t=301s

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:14

tamary schreef:
Tja we leren ze steeds een beetje moeilijkere omheiningen te overwinnen voor een voedselbeloning. En het is niet de enige diersoort die we op deze manier "trainen" om dingen te doen die niet de bedoeling zijn.

Precies dat is wat ik ook het meest kwalijke vind aan de adviezen van de zogenaamde wolvenkenners.

Door fout gegeven adviezen wat hoogte en omheining betreft in de beginperiode, heeft dit veel meer kunnen escaleren dan nodig was geweest.
Als men vanaf dag een de verhalen uit Duitsland bijvoorbeeld serieus had genomen, en bereid was geweest daaruit te leren en hun advies op aan te passen, hadden er wellicht de nodige slachtoffers voorkomen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 27-09-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:14

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:24

Sansevieria schreef:
tamary schreef:

Precies dat is wat ik ook het meest kwalijke vind aan de adviezen van de zogenaamde wolvenkenners.

Door fout gegeven adviezen wat hoogte en omheining betreft in de beginperiode, heeft dit veel meer kunnen escaleren dan nodig was geweest.
Als men vanaf dag een de verhalen uit Duitsland bijvoorbeeld serieus had genomen, en bereid was geweest daaruit te leren en hun advies op aan te passen, hadden er wellicht de nodige slachtoffers voorkomen kunnen worden.

Natuurbeheer werken ook volop mee. Schapen in hun gebied achter gaas van een meter, maar geen stroom. Het wordt de wolf wel heel gemakkelijk gemaakt, ze zetten m op voor succes.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:36

Vannacht in Elspeet bij onze buren.. 1 schaap dood en vanmorgen moest de ander ingeslapen worden ivm kapotte luchtpijp door keelbeet.. Niemand had wat gehoord..
De schapen staan direct aan huis en alsnog niks gehoord.. Onze honden en paarden waren ook rustig..

Het wordt steeds gekker..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:39

Wintu schreef:
Popstra schreef:

Geen idee, vind Schotse hooglanders niet zo groot eigenlijk :

Nou vind dat toch aardig grote prooien om eerlijk te zijn! Die wegen ook wel wat

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:40

nine1987 schreef:
Vannacht in Elspeet bij onze buren.. 1 schaap dood en vanmorgen moest de ander ingeslapen worden ivm kapotte luchtpijp door keelbeet.. Niemand had wat gehoord..
De schapen staan direct aan huis en alsnog niks gehoord.. Onze honden en paarden waren ook rustig..

Het wordt steeds gekker..

Dat is wel gek inderdaad.... ik woon er vlakbij... ik troost mezelf steeds met de gedachte dat ik heel licht slaap....en de honden alert zijn

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:52

Het is echt vreselijk in Elspeet op het moment. Weet iemand of alle aanvallen binnen dat gebied vallen wat de gemeente wilde aanduiden als wolf-vrij-gebied?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:49

Elspeet is drama momenteel. Omgeving Epe ook zorgelijk. En zo naast het huis en dan niets horen.. Staat in Elspeet veel achter zogenaamd wolfwerend raster? Hier in de buurt pas nog aanval binnen zo'n raster. Nu hokken ze op, die eigenaren. Maar ja, moet maar gelegenheid voor zijn. Ik slaap belabberd in elk geval.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:01

Daar in Elspeet kunnen ze ze wel opwachten. Die komen gewoon iedere nacht langs.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:12

Popstra schreef:
Wintu schreef:

Geen idee, vind Schotse hooglanders niet zo groot eigenlijk :

Nou vind dat toch aardig grote prooien om eerlijk te zijn! Die wegen ook wel wat

In vergelijking met melkkoeien vind ik het ukkies :D