Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:34

Wat een knapperd oji! Daar ben je vast blij mee <3

Hier is de track weer blubber ze kan nog wel bewegen maar niet rennen nu. Ze is ook nog eens 60% van al haar wintervacht al kwijt. Is echt een trillend bommetje momenteel. Zo sneu, hopelijk kan ze snel weer ravotten. Nu toch maar even een dun dekentje op gedaan

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:38

Goed hoor AlwaysH. Fijn dat ie het zo snel door heeft.

Wat goed al Oji! Zelfs al onder de man. Hij pakt het goed op zo te zien.

Hier ook 1 grote rotzooi door alle sneeuw. Ik heb ook maar een liner onder haar regendek gedaan. Tis idd goor weer :( .

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:09

@AlwaysH, lekker bezig! Hij is wel groot hoor haha. Ik vind Stip met zijn 1,46 nu al groot :') maar ik ben zelf maar 1,65 dus hij is groot zat!

@Oji wat een vrolijk dier. Die eerste sprong ook, zn kont vloog hem bijna voorbij haha

Hoe denken jullie over los springen? Gewoon een laag sprongetje.
Voor mijn gevoel is hij nog te jong (wordt in juni 3) en overbouwd. Of ben ik een overbezorgde mama :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:11

Ik heb mijne van dezelfde leeftijd 2x laten vrijspringen in 1,5 jaar tijd. Zolang je niet elke week en te lang/veel doet vind ik het prima kunnen. Uit m’n hoofd heeft hij 6 sprongen gemaakt toen en wilde hem niet helemaal in het zweet en moe hebben. Hij lijkt kleur én kwaliteit te hebben <3

Afbeelding
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:11

Wow dat zijn mooie sprongen!
Zo hoog ga ik in mn leven niet meer springen :') Het zal meer de hoogte zijn waar je zelf nog overheen kan stappen. Dat zal dan mits niet te veel/ te vaak idd geen kwaad kunnen haha

Voorlopig eerste maar weer gewoon zijn conditie op peil krijgen. Hij heeft natuurlijk net 12 weken stil gestaan ivm zn beenwond en morgen gaat hij weer terug bij de rest. Daar zal hij door het vele spelen ook wel weer snel op pijl zijn :D

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:14

Bas heeft nu in een jaar tijd ook 2x gesprongen. Alleen zodra het hoger dan 20cm is snapt hij niet dat je er overheen kan :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:44

Prachtig dat vrij springen! Dat is iets wat dan voor ons nooit gaat gebeuren haha wil dat echt niet met onze trekpaarden.

Vanmiddag is mijn man lekker op route geweest met de oudste. Ondertussen heb ik met de jongste lekker gewerkt met lange lijnen. Heel stuk door de polder gelopen. Hij was echt mega relaxt! Zelfs voor het eerst dat hij aan het happen was om het bit te pakken te krijgen en dus in te doen. Zo fijn als ze daar zelf naar pakken! Uiteindelijk zijn we de dijk over gegaan en toen kwam mijn man ook net terug. Samen nog even de paarden lekker door de zee laten banjeren en vervolgens weer terug naar stal.
Heel fijn dat onze paarden duidelijk ontzettend graag bij elkaar zijn maar ze kunnen heel lekker op zichzelf met ons werken. Na alle dagen regen was deze middag echt goud waard.
Gelukkig Vanmiddag de bende van afgelopen dagen ook goed weg kunnen werken. Leuk hoor pot stallen maar met afgelopen weer wordt het echt een bende omdat ze altijd vrij in en uit kunnen bij ons. Maar nu weer nette bodem er in dus de komende dagen regen kunnen we weer makkelijk opstrooien (uiteraard poep gaat er altijd uit en de ergste plekken ook).
Over 1 a 2 weken gaan we van voer wisselen. Benieuwd hoe dat gaat verlopen. De oudste blijkt helaas CPL te hebben dus gehele voerbeleid gaat stapsgewijs op de schop

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:11

Ik heb 1x mijn Spanjaard laten vrijspringen. Talent voor het ver gooien van balken heeft hij wel :') hij ging dwars door de hindernis en de balken lagen 20 meter verderop _O-

Vandaag weer gelongeerd met bitje en zadel. Ging super! Ipv vierkantjes, driehoekjes etc liep hij eindelijk rondjes om me heen. Ook wel fijn :')

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:13

Wat doet Owen het braaf, wauw!!

En mooie sprongen hierboven :)

Heerlijk als ze zo onafhankelijk aanhankelijk zijn dierenfan!

Toevallig heb ik mijn kwartet van de week eens vrij laten springen. Doen we bijna nooit, de vorige keer was zeker een jaar geleden. Voor mijn 2020 duo was het de tweede keer in hun leven, voor de 2022 dame de eerste keer, en voor de 2013-ganger de 3e of 4e keer :+ Hier kunnen de zwartbontjes het een stuk makkelijker dan de valkbonte, maargoed, die heeft andere kwaliteiten. Ik vind diversiteit binnen mijn paarden clubje juist leuk!

Vandaag zijn de dames mee op puzzeltocht geweest. Beide hebben zich echt van hun brave en wel-opgevoedde kant laten zien, dus stiekem heel trots! Uiteindelijk 18km gemaakt, deels naast de fiets, deels wandelend. Zo ver waren ze nog nooit geweest, en is ook echt iets voor af en toe. Maar ondanks dat dit niet direct iets te maken heeft met beleren, zijn dit de dingen waar mijn paarden zo wijs van worden (zo’n dag mee op avontuur, de spelletjes in de tocht waren kinderspel). Mijn ervaring is dat dingen als dit er juist voor zorgt dat het echte beleren heel ontspannen en fijn gaat.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:48

Ieder zo z'n kwaliteiten :')
@dierenfan wel balen van de CPL!

@caily leuk clubje zo :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 07:42

Super leuk Caily zo'n dag gezellig op stap! Ik merk dat de strao hier ook veel goed gedaan heeft. Hij had echt zeker 3 dagen nodig qua verwerking maar door het ....weer heeft hij hele week mogen lanterfanteren. Gisteren was hij ondanks week niets doen zo ontzettend wijs en beheerst. Dat was normaal wel eens veel joliger en eigenzinniger. Tuurlijk blijft het een jong paard en bij blijft verzot op het zee water maar waar hij normaal gerust gaat staan spelen met het water daar bleef hij nu op mij letten. Misschien toeval haha maar wel fijn om hem voorwaarts te kunnen houden. Hij heeft namelijk de neiging te willen rollen in de zee en dat willen we echt voorkomen! Ik longeer ook gerust door de zee bij aankomend of afgaand water en dat gaat nu toch ook wel resultaten geven. Hij is echt verzot op water haha weet elke plas te vinden. We hebben in de paddock (verhard) een stuk waar water blijft liggen. Dat vegen wij weg. Hij staat dan altijd voor de afvoer goot te spetteren en maaien haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:06

Nou die gaat het zo te zien wel doen Capriootje.
Ook met Owen ziet het er al goed uit.
Ik vind het altijd leuk om te zien dat die springpaarden als vanzelf snappen dat ze OVER de sprong moeten ipv erdoorheen. Vaak springen ze er dan nog eens hoog overheen zo'n eerste x.

Ik heb ooit een keer een springgefokte (Zangersheide) ruin gehad van Amethist. Als de bak nat was en we geultjes gegraven hadden om het water weg te laten lopen, maakte hij er zelf een spelletje van om een parcourtje springen te verzinnen. Ik heb m verkocht omdat hij me veeel te groot werd (met 3 was hij 165 en met 5 was hij 175 en nog niet klaar met groeien :D ) Maar het bleek later echt nog een goed springpaard te zijn.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:54

Toevallig vorige maand keer Niko laten vrij springen. Werd snel donker en in je eentje én goed het lijntje in laten lopen én filmen is uitdagend te noemen :')

Dus heb alleen dit waar je het een soort van op ziet :D

Die van mij ging met veel gemak erover tot 80cm(daarna gestopt) gezien zijn afstammingen niet verwonderlijk en hopelijk gaat hij het ook leuk onder het zadel doen. Heb geen 1.40 ambities, daar heb ik hem niet voor gekocht maar leuk 1.00/1.10 parcours doorlopen maar vooral lef voor een B/L eventing rondje zou wel heel fijn zijn :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:57

Haha dat is inderdaad een kort filmpje :')

Grappig om te zien dat het ook echt in het bloed zit.

Geen idee wat Stip ervan zal vinden. Als hij weer wat op krachten is, dan ga ik het eens uitproberen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:16

Vandaag creatief half uurtje gehad. Als de ene terug is en zweetdeken nodig heeft en de puber nog even moet wachten tot ik ermee aan de slag ging met lange lijnen.
Dan krijg je dus dit....
Afbeelding

Niet functioneel als je het mij vraagt maar hij was er helemaal blij mee hahaha en ja die pony is ook zo'n creativiteit van de puber :(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:36

Oh nee! Het is nu meer een bikini :')

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:08

Bas dacht vanavond dat hij een vliegtuig was _O- hij bokt eigenlijk nooit als hij aan het 'werk' is... tot vandaag. Dacht film even hoe hij een arabier na doet, niet verwacht dat hij zou opstijgen :+
Afbeelding

Filmpje; ja ik scheld wel even
https://youtu.be/iugnfLBOq7o

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:14

Mijn paard heeft geen springtalent denk ik. Balkjes op de grond vindt ze al te veel moeite om haar voeten voor op te tillen :+ .

dierenfan schreef:
Vandaag creatief half uurtje gehad. Als de ene terug is en zweetdeken nodig heeft en de puber nog even moet wachten tot ik ermee aan de slag ging met lange lijnen.
Dan krijg je dus dit....
[ [url=m/3tk2Ao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet functioneel als je het mij vraagt maar hij was er helemaal blij mee hahaha en ja die pony is ook zo'n creativiteit van de puber :(

Oeps, haha ik moest wel even lachen :')

hiphorse schreef:
Bas dacht vanavond dat hij een vliegtuig was _O- hij bokt eigenlijk nooit als hij aan het 'werk' is... tot vandaag. Dacht film even hoe hij een arabier na doet, niet verwacht dat hij zou opstijgen :+
[ [url=m/wTibo8.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- _O- . Beter nu dan onder het zadel. :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:39

@hiphorse haha hoop niet dat dat met jou erop gebeurt :')

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:11

Leedebee schreef:
@hiphorse haha hoop niet dat dat met jou erop gebeurt :')

Dan heb ik een uitdaging :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 06:35

Geweldig zo'n vliegtuig...in z'n vrije tijd dan toch wel haha. Gelukkig idd niet onder het zadel! Wel mooi vast gelegd zo

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:36

Als dit zijn manier van bokken is, is het wel iets om rekening mee te houden dat hij dat ohz ook kan doen.
Een paard dat bij aanmoediging tot meer actie aan de longe in draf, dit (na een hele tijd eerst niet reageren) vertaald naar een flinke bok, heeft volgens mij nog wat bevestiging nodig qua wat de bedoeling is, dus snappen wat je van hem vraagt. En/of moet sterker worden zodat hij zijn balans kan vinden bij het werk aan de longe. Uiterlijk een coole kikker, maar de spanning bouwde dus toch op.
Leuk om te zien hoe de paarden beleerd worden, ik ga verder weer onder de leessteen zitten hoor! :Y)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:10

Hij heeft zijn staart al in de stand van uiig zijn.
Voor mij al een teken dat er wat kan komen.
Niet erg aan de longe,onder het zadel wat minder.
De meeste doen het ook alleen even aan de longe.
Daarom longeren we denk ik ook altijd eerst even toch?
Hij is er zelf t meest van geschrokken :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:05

Max blijft onrustig met het bit. Nu ander bit geprobeerd en dat ging echt wel beter. Maar zowel bij mij als bij mijn instructice is hij met het bit bezig.

Terwijl we geen druk hebben. Hij kruipt er wat achter of hij gooit wat met zijn hoofd maar zonder echt te trekken zeg maar. Nu komt volgende week wel de tandarts

Met indoen en gewoon in laten hangen kauwt hij wel wat maar is niet onrustig ermee.

Met werk aan de hand bouwt hij soort spanning op en gaat hij constant uitschagten, dit doet hij ook met grondwerk. En niet van ontspanning..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:12

hiphorse schreef:
[ [url=m/wTibo8.jpg]Afbeelding[/url] ]

max van mij was maandag door de wind ook heel jolig/bokken aan de longe, doet hij anders ook niet snel. Alleen met aanleren van het longeren, maar dat snapt hij nu wel.