Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:22

Ik kom maar het topic weer binnenwalsen met mijn dramatische zoektocht verhalen, kan niemand klagen dat het offtopic is ;)

Nr 1 van vandaag had ik goed gevoel bij maar hij was al verkocht voordat ik thuis ben gekomen, zo gaat het blijkbaar nog steeds.
Nr 2 was een tof paard echt! braaf, kwaliteit zat, noem maar op, maar ik had er gewoon helemaal geen klik mee, zo raar, zelfs op de grond niet echt :n Oh en ook meteen bevestiging gehad dat ik in een dressuurzadel niet kan zitten om mijn leven te redden :')
Nr 3 was wel meer mijn type maar nog heftiger dan Fly in het algemene Fly-zijn :P vergeleken met haar wel vrij grof aan de hulpen en in zijn lijf (irish draught) terwijl ik de souplesse van een standaard warmbloed best kan waarderen als ze zo pittig zijn, zo kreeg ik er wat ongeleid projectiel vibes van. Gezond verstand zegt niet doen :o

Overigens een ENORM vervelende situatie gehad met nr 3, proefrijden was op vreemd terrein (rijvereniging) en er kwam ineens een willekeurige toeschouwer met d'r gezelschap heel bemoeizuchtig doen over het feit dat het paard volgens hem door mijn rijden niet goed tot dragen kwam in galop, meer ontspanning dan aanspanning had en dergelijke super relevante rijtechnische issues >;) ik heb toen letterlijk voor het eerst in mijn leven 20 min op dat beest gezeten, nou wat gek dat ik hem in deze situatie niet 123 perfect aan elkaar kreeg |o

Dat vind ik persoonlijk niet kunnen, ongevraagd onbekende mensen "trainingsadvies" geven zonder de combinatie ooit gezien te hebben noch enig verstand van context. Dat was namelijk iemand die dat paard ook absoluut niet kende maar toevallig op dezelfde locatie kwam rijden oid. Van mij mag men altijd ingrijpen als het om welzijn van het paard gaat :o kreupelheid, zweepmisbruik etc, be my guest! Maar dat was echt mierenneuken en geen welzijnsissue, meneer vond dat het paard actiever moest galopperen, "nou als je hem zo blijft rijden gaat die altijd in drie delen lopen", allemaal nog onwijs bot gebracht.

Ik heb sowieso al jaren onwijs veel last van faalangst met rijden, vandaar toen maar het paard uitgestapt aan een lang teugeltje en naar huis gegaan :( Maar ik merk dat de schade veel groter is dan dit, heb nu geen zin meer om nog ooit in mijn leven op andermans erf op een paard te stappen

Misschien is paardloos zijn maar beter, met mijn andere hobby's krijg ik niet alleen zo'n gezeik niet maar zelfs aanmoediging van andere sporters :) on-fiets-gelooflijk! Excuus voor de negatieve energie, ik moet ff mijn frustratie ergens luchten want dat vind ik zo onnodig kwetsend dit :n

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:49

Evamarie schreef:
Ik vraag mij af hoe je daar dan aan denkt te komen _/-\o_ _O-
Jij hebt van mij nooit die recente gehad via bp ;)

Ik moet meer specifiek zijn, recenter dan de zomer verkoop foto's. Inderdaad niet bij jou, maar van mijn eigen bezichtiging :D .

Fly_high schreef:
Ik kom maar het topic weer binnenwalsen met mijn dramatische zoektocht verhalen, kan niemand klagen dat het offtopic is ;)

Nr 1 van vandaag had ik goed gevoel bij maar hij was al verkocht voordat ik thuis ben gekomen, zo gaat het blijkbaar nog steeds.
Nr 2 was een tof paard echt! braaf, kwaliteit zat, noem maar op, maar ik had er gewoon helemaal geen klik mee, zo raar, zelfs op de grond niet echt :n Oh en ook meteen bevestiging gehad dat ik in een dressuurzadel niet kan zitten om mijn leven te redden :')
Nr 3 was wel meer mijn type maar nog heftiger dan Fly in het algemene Fly-zijn :P vergeleken met haar wel vrij grof aan de hulpen en in zijn lijf (irish draught) terwijl ik de souplesse van een standaard warmbloed best kan waarderen als ze zo pittig zijn, zo kreeg ik er wat ongeleid projectiel vibes van. Gezond verstand zegt niet doen :o

Overigens een ENORM vervelende situatie gehad met nr 3, proefrijden was op vreemd terrein (rijvereniging) en er kwam ineens een willekeurige toeschouwer met d'r gezelschap heel bemoeizuchtig doen over het feit dat het paard volgens hem door mijn rijden niet goed tot dragen kwam in galop, meer ontspanning dan aanspanning had en dergelijke super relevante rijtechnische issues >;) ik heb toen letterlijk voor het eerst in mijn leven 20 min op dat beest gezeten, nou wat gek dat ik hem in deze situatie niet 123 perfect aan elkaar kreeg |o

Dat vind ik persoonlijk niet kunnen, ongevraagd onbekende mensen "trainingsadvies" geven zonder de combinatie ooit gezien te hebben noch enig verstand van context. Dat was namelijk iemand die dat paard ook absoluut niet kende maar toevallig op dezelfde locatie kwam rijden oid. Van mij mag men altijd ingrijpen als het om welzijn van het paard gaat :o kreupelheid, zweepmisbruik etc, be my guest! Maar dat was echt mierenneuken en geen welzijnsissue, meneer vond dat het paard actiever moest galopperen, "nou als je hem zo blijft rijden gaat die altijd in drie delen lopen", allemaal nog onwijs bot gebracht.

Ik heb sowieso al jaren onwijs veel last van faalangst met rijden, vandaar toen maar het paard uitgestapt aan een lang teugeltje en naar huis gegaan :( Maar ik merk dat de schade veel groter is dan dit, heb nu geen zin meer om nog ooit in mijn leven op andermans erf op een paard te stappen

Misschien is paardloos zijn maar beter, met mijn andere hobby's krijg ik niet alleen zo'n gezeik niet maar zelfs aanmoediging van andere sporters :) on-fiets-gelooflijk! Excuus voor de negatieve energie, ik moet ff mijn frustratie ergens luchten want dat vind ik zo onnodig kwetsend dit :n

Jammer dat de paarden niks waren, maar ik snap dat je vooral baalt van die situatie bij nr 3. Daar kun je echt helemaal niks mee.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:11

ruitje schreef:
Als het geboren is plaats ik een foto, beloofd

Jaaaa *\o/*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:18

Fly_high schreef:

Oh, wat irritant. En ongepast. Het is al lastig om op een vreemde locatie op een onbekend paard te rijden, en dan is zulk commentaar gewoon misplaatst _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:31

Wat een vervelende situatie bij bezichtiging nummer 3, laat je niet ontmoedigen.

Welsh Cobs worden niet vaak in de maneges ingezet vanwege het karakter (eenkennig kunnen zijn, niet voor kinderen of meerdere ruiters geschikt zijn)

Een Welsh Cob kiest zijn ruiter zeg ik wel eens.

Fijn dat de sfeer weer bijgedraaid is.

Sherivey

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:42

Fly-High, jemig. Als er iemand zou proefrijden op mijn paard en een onbekende komt even vertellen hoe het moet, zou ik die persoon toch 'vriendelijk' verzoeken lekker ergens anders zijn commentaar te gaan leveren.

Vind het sowieso irritant als mensen die een combinatie niet kennen meteen denken dat ze moeten gaan bijsturen.
Tips van mensen die mij en mijn paard kennen, helemaal prima, maar anders mot je gewoon je klep houden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:48

Fly high wat enorm ongepast bij nr 3.
Was de eigenaar van het paard er niet bij dan?

Ik denk dat ik zelf naar de eigenaar was toegestapt en had gevraagd of die kon zorgen dat of meneer kon vertrekken, zijn mond kon laten houden of dat die meneer met zijn grote waffel zelf eens mocht plaatsnemen in het zadel en het eens kon laten zien.
Of je een combinatie nou goed kent of niet, afkrakend commentaar is gewoon nooit nodig. Je kunt heel wat dénken misschien, maar hardop zeggen gewoon niet. Daar word niemand gelukkig van. Opbouwende kritiek bereik je meer mee, maar doe dat gewoon niet als je een combinatie voor het eerst ziet rijden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:14

:= bijgedraaid….echt serieus als iedereen je op de foei hebt gezet, dan besta je niet meer alleen voor de mensen die later instappen in topic

Maar omg want ben jij naar persoon ik zet je ook op foei

Fly kak maar misschien ook werken aan je mindset en schijt hebben aan anderen.
Ik kan best leuk rijden hoor en sommige stap ik mee weg maar de laatste paarden die ik heb gereden….. was het echt een beginnersgevoel met gestuiter en gehobbel

Maar gewoon schijt hebben en verder
Laatst bijgewerkt door tita op 03-04-22 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:15

Fly high laat je niet tegen houden. Jammer dat de eigenaren niet ingrepen ik had ze toch de mond gesnoerd.

Vandaag hier kopers voor de pony ben benieuwd wat erop klimt.

Ik verwacht ook veulen kruising waarvan de hensgt fell pony is. Hoop een leuke b kinder recreatie pony te fokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:16

Evamarie schreef:
Wat een vervelende situatie bij bezichtiging nummer 3, laat je niet ontmoedigen.

Welsh Cobs worden niet vaak in de maneges ingezet vanwege het karakter (eenkennig kunnen zijn, niet voor kinderen of meerdere ruiters geschikt zijn)

Een Welsh Cob kiest zijn ruiter zeg ik wel eens.

Fijn dat de sfeer weer bijgedraaid is.

Eenkennig? ik heb meer welshcobs gezien en gehad maar nooit iets van eenkennigheid gemerkt. Ook niet dat ze niet gewoon door anderen te rijden zijn. Ik vind het ook geen kinderpony's overigens, want ze zijn sterk, eigenwijs en hebben veel looplust. Maar er zijn ook hele brave bij.
Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen allemaal want jouw pony is pas 3 en niet gereden toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:18

Wat een vervelende ervaring Fly High. Trek je er niks van aan hoor.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:18

Ruitje, in noord Holland gaat meerderen stallen dicht op dit moment dus helaas is er weinig boxen vrij.

Wat een brutale mens fly high, ik had hem toch gevraagd om even te stoppen. Maar snap ook wel dat je op dat moment bezig bent met iets anders, en zeker als je op een paard zit die je niet kent

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:25

Babootje precies mijn ervaringen met cobs. Maar dacht reageer maar niet. Ze kunnen soms zo der kop erop zetten en sterk worden, en qua bewegingen vaak teveel opgooien van achter. Voor de handel zijn ze niet interessant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:27

Dilan93 schreef:
Vind het sowieso irritant als mensen die een combinatie niet kennen meteen denken dat ze moeten gaan bijsturen.

Ik heb dat wel een keer gedaan :D Op een wedstrijd met een jong meisje dat zoveel spanning had en het paard zo tegen zat te werken dat ze haar 1e proef zelfs verliespunten kreeg. Zat huilend op dr paard. Ik kon het niet aanzien. Toen ben ik wel even gaan helpen omdat de reden dat het paard niet wilde lopen zo duidelijk was.
Heb haar naar ontspanning kunnen praten en zo een paar oefeningetjes kunnen laten doen uit de proef.
Resultaat was in de 2e proef wel een winstpuntje. Kind weer blij en moeder blij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:32

StalNollie schreef:
Babootje precies mijn ervaringen met cobs. Maar dacht reageer maar niet. Ze kunnen soms zo der kop erop zetten en sterk worden, en qua bewegingen vaak teveel opgooien van achter. Voor de handel zijn ze niet interessant.

Ze kunnen interessant zijn voor de handel, maar meestal inderdaad bij liefhebbers van het Ras. Een goede welshcob kopen heeft zeker ook een flinke prijs. Al we op wedstrijd waren vaak de vraag gekregen of ie te koop was.
Ik heb een hele leuke gehad (de zwarte uit mijn profiel) en 1 gereden van mijn instructeur, die had 2 hengsten (hele imposante dieren) waar hij mee fokte. Dus ik ken er verschillende. Prima sportpaarden. Ze zijn heel veelzijdig. Die van mij kon springen als de beste.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:52

Wat vervelend Fly. Laat je niet uit het veld slaan hoor. Als ik kijkers heb, dan vraag ik op stal altijd om hier rekening mee te houden. Schroom ook zeker niet om bij zoiets gewoon te zeggen dat je komt proefrijden en het graag zelf even uit wilt zoeken.

Welshcob of tinker of iets in die richting zijn aan mij niet besteed. Beresterk en vaak wat lomp in de omgang. Maar ik kan er dan weer wel van genieten als iemand leuk bakwerk ermee doet.
Zo heb ik jaren een ggk Groninger hengst gereden tot in het Z1. Kreeg vaak de vraag of het geen Fries was met afgeknipte sokken en of hij voor de wagen kon hahaha. Maar die was echt wel leuk en liep met regelmaat de vlugge kwpner eruit.

Hier vanmiddag 2e bezichtiging van een meisje. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:58

Ieder mens ieders zijn wens. Ik heb dan niks met in mijn ogen onlogische kruisingen.

Ze is 2 jaar oud @babootje.

Ik vind haar geweldig en ook ben ik enorm fan van de Welsh Cobs en Welshponys in het algemeen die ik eerder mee gemaakt heb. Ze zijn rustig, hebben werklust en ze leren enorm snel.

De Palomino die (alleen nog als coachpaard wordt aanbevolen) was ook vrij jong 8 jr. Na enkele dagen merkte ik dat hij zich ook niet goed open kon stellen. Hem iets leren dat vond ik nogal wat.

Deze merrie zuigt alles op. Geweldig om te zien. Ze schakeld ook snel, ja ik houdt daarvan. Zij houdt mij wakker.

En over dat keuren (ja ook daar heb ik een mening over waar niet iedereen het over eens zal zijn, om die reden wilde ik dat ook niet hier neerzetten) Mijn bedoeling is oprecht het topic positief te houden nml.

Eén 2 jarige uit het land vandaan keur ik niet. Klinisch zou te overwegen zijn als het dier al heel veel gewend is. Over een jaar kan het er lichamelijk heel anders uit zien. Keuren doe ik pas vanaf een leeftijd van vier in dit geval. Dus voordat ik haar ga lichamelijk ga belasten. Dan is een keuring voor haar ook geen onnodige belasting meer.

Met veel pony's zie ik dat ze moeilijk zijn in omgang. Dat komt omdat er te snel van alles maar mee moet gebeuren.

Alle pony's die bij mij komen of gekomen zijn, zijn Bomproef en superbraaf in de omgang geworden. Ook met oren knippen, geslachtsdelen schoonmaken en dat soort ongein alles wat MRS Smith al gezien en gedaan heeft. :) zoals langs een soort greppelweg, zeil lopen, tussen lintjes door. Daar haal ik energie uit. Maar wel vanuit rust. Niks moet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:07

Levita schreef:
Oh als ik het zo lees kan ik met mijn 1.65 en 60kg dus makkelijk nog op een grote D pony?

Ja, zeker weten!

Hoe het staat hangt af van je postuur
En hoe breed de pony is.

Ik heb echt heel veel D-thes gereden. Welsh K, Welsh Cob, NRPS, mijn eigen is New Forest x Engels Volbloed, haflingers of kruisingen daarvan. Arabier als die stevig rond gebouwd is...

Ijslanders, Fjorden en haflingers in grote C kleine D maat gaat ook prima.

Haflingers heb je ook in mooi sporttype die echt leuk meerijden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:35

Ik begrijp dat niet iedereen jong spul zo uit het land laat keuren. Gelukkig gaat het meestal ook goed. Want wat kan ermee zijn gebeurd?

Nou, helaas zat… zijn mijn ervaringen. Hier wordt alles dan ook met 2 / 2,5 xr gekeurd, ook rug en hals. Heb vroeger met beleren al te vaak in het zand gelegen bij ‘aan de grond’ uber brave dieren. Zo hebben we best een paar knappe 3 jarigen moeten laten inslapen op ks of breuk in een halswervel of iets anders. De kans dat iemand er toch op wil gaan zitten en zijn nek breekt, of een paard wat met pijn loopt. Nee, dat wil je ook niet.
Overigens niet mijn dieren, maar de stal waarvoor ik reed. Paarden die 3 jaar op de Eiffel lopen en waarmee ongezien iets is gebeurd, komen met 3 jaar thuis en dan is een blessure vaak niet eens meer op te lossen. Voor mij ook reden om alleen nog kleinschalige opfok te zoeken. Nog steeds een risico als ze opgroeien, maar wel dagelijks in de hand dus beter toezicht op mogelijke problemen.

Mijn schoonzoon heeft een eigen stal en beleert ook. Die laat ongekeurd niet eens meer trainingspaarden komen. Alles waarbij je bijna je nek breekt, bleek achteraf op de foto niet goed. Dus ja, wij keuren ook het jonge spul. Dat weet je iig van tevoren of je er tijd en energie in moet steken. Of alleen al een ocd’tje weg moet laten halen

Ik hoop oprecht dat de mensen die niet keuren, probleemloos kunnen genieten van hun dier. Mij is dat geluk helaas nooit gegund geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:38

Babootje schreef:
Dilan93 schreef:

Ik heb dat wel een keer gedaan :D Op een wedstrijd met een jong meisje dat zoveel spanning had en het paard zo tegen zat te werken dat ze haar 1e proef zelfs verliespunten kreeg. Zat huilend op dr paard. Ik kon het niet aanzien. Toen ben ik wel even gaan helpen omdat de reden dat het paard niet wilde lopen zo duidelijk was.
Heb haar naar ontspanning kunnen praten en zo een paar oefeningetjes kunnen laten doen uit de proef.
Resultaat was in de 2e proef wel een winstpuntje. Kind weer blij en moeder blij.

Maar dat is wel anders dan de grond inpraten. Zo is het juist fijn als het de ruiter lukt om te ontspannen en merkt dat het paard daar positief op reageert. Lief gedaan en dat kan ik wel waarderen. Sterker nog het is de manier hoe ik aan mijn instructrice ben gekomen die ik inmiddels al 12 jaar ken. Ze stond bij mij op stal toen dan, dus was niet op wedstrijd.
Ik kreeg op een verkeerde manier les en mijn pony kwam in opstand.
Toen ik geen les had en het niet zo best ging begon ze uit het niets wat aanwijzingen te geven en ik herkende mijn pony weer terug. Het duurde nog wel even voordat ik het vertrouwen echt weer terug had, maar ik ben wel meteen gestopt bij de andere instructrice en heb gevraagd of mijn huidige instructrice mij les kon gaan geven :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:47

Wat een vervelende situatie Fly, paardenmensen zijn toch vaak ook gewoon niet leuk hè :o ! Ik vind het zo vervelend als mensen zich vanaf de bakrand met iets bemoeien, ook al is het goed bedoeld. Ik kap dat altijd meteen af,ik doe dat bij een ander ook niet :o . Alleen op een buitenrit die ik soms organiseer, maar dat vind ik anders omdat ik dan mee ga als leiding. En dan zeg ik eigenlijk niet veel meer dan: jij gaat met dar paard als 2e rijden ofzo. Hoop dat mensen dat nog acceptabel vinden :o

Leuk om al die verschillende ervaringen met wels cobs te lezen! Nu geloof ik toch dat ik in dit topic in verhouding de minst populaire rassen bezit haha dus erg representatief voor dit topic ben ik niet :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:47

Wat een nare ervaringen Padoertje. In dat geval begrijp ik je helemaal. Heftig hoe stuk sommige jonge dieren al kunnen zijn he, Y;(

Pijn bij MRS Smith verwacht ik dat tijdig te merken. Er is trouwens een topic over pijnsignalen, heel intressant. Bij de ogenschijnlijk gezonde Palomino zag ik binnen 1 week dat er behoorlijk wat mis mee was omdat ik hele dagen op stal aanwezig ben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-22 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:48

Fly_high schreef:

Dan draai ik het eens om voor je, misschien helpt je dat.

Het zegt in mijn optiek namelijk vooral iets over de persoon die z'n waffel open trok.

Geen bleek vermoeden van de situatie maar vanuit een infomatie-fractie meteen een conclusie trekken en daar een mening over geven.
Ongeacht wat hij/zij je naar je hoofd geslingerd heeft, het slaat volstrekt nergens op want op geen enkele onderbouwde info gestoeld.

Nog even los van het feit dat een minder veilig gevoel al geen goed doet aan iemands rijstijl; ik geloof dat ik als verkoper ingegrepen had hetzij door aan te geven aan die figuur gelieve z'n bek dicht te houden en zich niet te bemoeien met dingen waar ie geen kennis van heeft danwel (als dat een risico-volle opmerking zou kunnen zijn) jou naar me toe halen en even pep-talk tegen je aanpraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:52

Om die reden sta ik ook niet graag op een pensionstal. (ik heb dat tijdelijk wel eens gedaan) De mensen die meer rookten dan aan het rijden waren hadden hadden vaak de grootste commentaar op de rijdende mensen. De keren dat ik die zelf heb zien rijden kon ik op hand tellen of heb ik nog nooit gezien.

Daarom vind ik een rijbak aan een rookruimte ook helemaal niets.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:59

Citaat:
Daarom vind ik een rijbak aan een rookruimte ook helemaal niets.

Hier ben ik het wel mee eens.
Een kantine is prima, maar liever niet grenzend aan de rijbak.