Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:43

De rem is het belangrijkste!! :j Heb je het sturen ook vanaf de grond bevestigd? Hier alles vanaf de grond en toen was alleen het verschil dat ik er op zat ipv er achter liep. Ook hier weinig rijfoto's want vrijwel overal met z'n mond open. Niet zo charmant. :+

Wij rijden inmiddels vooral lekker buiten, nog een filmpje gemaakt van gisteren:

Maartje_M

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:00

Lissy snapt nog niet zo goed dat ze ook prima kan lopen als ik naast haar schouder sta of zelfs nog wat meer naar achter loop. Ik wil haar graag aan de lange teugel de basis van het sturen aanleren, maar met een paard dat dan stil blijft staan, is dat wat lastig :+ Hebben jullie tips hoe ik haar het beste vertrouwd kan krijgen hiermee?
Toen ik haar net had, was het al een trainingspuntje op zich om daar te kunnen staan zonder dat ze opzij van me af bewoog. Misschien hebben we het stilstaan toen iets te goed geoefend :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 10:53

Blijven vragen, gebruik je een stemcommando of een zweep oid? Gewoon de hulp blijven geven en steeds wat groter maken tot ze reageert. Dan hulp gelijj wegnemen en belonen en dat steeds uitbreiden van 1 stap, maar 2, naar 4 etc..

Latino vond dat ook heel moeilijk maar ze moeten echt zelf het antwoord vinden op je vraag. :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:08

Ik probeer zowel op stem als met zweep, maar ze stapt eerder opzij of naar achter weg dan vooruit, om maar weer zo snel mogelijk met haar hoofd bij mij te komen :+
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er tegenaan loopt haha! Ik zal vanavond weer eens gaan prutsen :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:11

Kent ze de basis van het sturen wel als je er naast/voor staat? Dus hoofdstel om, en dan naar links/rechts sturen en belonen als ze haar hoofd die kant op beweegt? Zo ben ik begonnen, en dan steeds verder naar achteren verplaatsen.
Op die manier kun je haar corrigeren als ze naar je toe wil komen als je haar vooruit vraagt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 12:36

Ja die kent ze. We werken aan de hand met een kaptoom en we hebben veel geoefend met wijken voor druk en sturen, omdat ze in het begin vond dat dat allemaal niet zo noodzakelijk was :+ Maar als ik aan de hand werk, loop ik er voor (ik loop zelf achteruit) dus dat is voor haar een heel andere positie.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:07

Lekker geknutseld en ze begint het te begrijpen! Linksom ging al best wel snel beter, rechtsom is alles altijd 10x moeilijker, dus daar hadden we nog enige discussie over dat we vooruit gingen en niet omhoog := Maar, weer heel trots op haar dat de kwartjes dan toch wel vallen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:18

Haha dat was bij ons ook zo! Linksom ging gesmeerd, rechtsom was PANIEK terwijl ik precies hetzelfde vroeg. :')

Fijn dat er progressie in zit!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:21

Hier ook met alles rechtsom. Zo vermoeiend haha
Vandaag maar een heel korte sessie van gemaakt met als enige doel aan 2 kanten een stukje netjes vooruit en stoppen als ik het zeg en niet als zij stress heeft en dat ging best prima. We hebben weer een lekker beginnetje om mee verder te gaan :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:48

Hebben jullie nog tips om een paard aan een deken te laten wennen? Hij vindt het ontzettend spannend en raakt in paniek. Heb het zelf nog niet gezien, maar dat is de info die ik krijg van stal. Met het zadel zijn we ook een stap teruggegaan, dus alleen longeren met singel. Dat laatste gaat nu goed, maar het zou wel fijn zijn als hij een deken op kan. Zat zelf te denken aan een boog met slierten maken en hem daar aan laten wennen, dat er iets over zijn rug glijdt.

Het goede nieuws is trouwens wel dan mijn vriend en ik een huis hebben gekocht waar het paard aan huis kan! Dus zodra het voor mij vertrouwd voelt om alleen met de uk aan de slag te gaan, komt ie naar huis. En dat zal ongetwijfeld nog een poos duren, maar we hebben de tijd. Heb er ook al een maatje bij waar nog op gereden kan worden, dus vervelen hoeft niet meer vanaf volgend jaar!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:03

Misschien beginnen met een laken? Dat kun je makkelijker 'samenpakken' als een deken en dus eerst heel smal maken als een singel en langzaam steeds breder maken als een deken?
Ligt er misschien ook een beetje aan wat hij precies spannend vindt. Is het het wapperen of het feit dat er iets op zijn rug is? Gezien je post van het zadel vermoed ik misschien eerder dat laatste?

Gefeliciteerd met jullie huis! Ik kan je uit ervaring vertellen dat het heerlijk is om ze in de achtertuin te hebben :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:23

Een hele andere vraag

Max van mij heeft soms wat las van singelnijd. Zadel is gecontroleerd, ligt goed. Gister had hij nergens last van, en vandaag vond hij het niet zo fijn..

Hij krijgt al wat voor z’n maag.. z’n vorige zadel waar ik 3x mee heb gereden lag niet zo goed. Zadel van nu ligt goed,

Al verschillende singels geprobeerd,
Ik singel nooit in 1x te strak en altijd om en om.

Net rijden geeft hij geen problemen. Dan met aansingelen in de bak geeft dan geen problemen.

Nu wil ik als ik op stal ben elke dag het zadel op z’n rug leggen en aansingelen zonder dat we wat gaan doen. Puur vanuit rust,

M’n oude had had altijd singelnijd maar dachten dat t kwam doordat hij maneges pony is geweesr nu met het zadel wat Max ook om heeft (Max ligt t zadel beter) heeft mijn oudere haf geen singelnijd meer,

Nu kan het bij beide paarden ander oorzaak hebben, ik doe zo mijn best met m’n paarden. Dus ik zit er erg mee..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:55

Edit; kribbenbijten doet hij niet meer. Ga morgen zadel op leggen en dan niet aansingelen maar alleen de singel bewegen zeg maar. Kijken hoe hij dan reageert rest van week gaan we ook niet rijden dat doen we 2x per week.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:23

Ook lang geen update geplaatst , er viel ook niet veel te vertellen Ofira had vakantie vanwege het extreem warme weer afgelopen zomer en op voorbereiding voor de keuring wat altijd al een vermoeiende lange dag is voor ze.

Keuring was eigenlijk helemaal niet zoals ik had gehoopt. Ze was heel erg aan het plakken aan haar moeder die ook deelnam. Zodra ze uit elkaar gingen brak ze de boel aardig af. Ze heeft zich daardoor naar mijn mening niet volledig kunnen laten zien. Wel een 1e premie gescoord met 36 punten dus daar ben ik wel blij mee , maar ik had wat meer punten verwacht. Aanmerking was op het spronggewricht dat daar een verdikking zat. Stomme is dat het mijn eigen fout is geweest door haar op stal te zetten. Al mijn stalgenoten kregen namelijk dezelfde bemerking dus een lesje voor ons allemaal :o

Wel is ze officieel gemeten op 1,54/1,55 dus zeker geen kleine Fjord , daar wel echt heel blij mee!

Haar daarna weer vrij gegeven ik had ook vakantie en ik vond na de lange dag ook wel dat ze weer even vrij mocht krijgen.

Afgelopen zaterdag weer begonnen met longeren en er even kort opgezeten in de paddock. Veel spanning op links dus daar vandaag ook mee aan de slag geweest. Eindelijk na een lange tijd wat ontspanning gezien op links waar wel al maanden tegenaan lopen. Ik kon wel juichen!

Ondanks de harde wind er toch opgestapt in de paddock. Duurde maar even of ze werd enorm nerveus van een paard die vanuit de wei de paddock inkeek dus toch door naar de bak gegaan. Ging eigenlijk super , en veel beter dan ik hard verwacht. Ik ben enorm tevreden!

Nu begint het rijden ook wel weer flink te kriebelen. Ik was een beetje mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt omdat ze de laatste keer zo hard ging en daarbij flink bokte. Ik heb ook al een flinke tijd eigenlijk niet meer met haar gelest , best zonde ik had ver kunnen komen deze zomer maar het is niet anders.

Binnenkort ga ik nog een grondwerk les aanvragen want ik wil de spanning op links aan gaan pakken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:39

Even een pauze is zeker niet erg. gefeliciteerd met je premie.

heb je begeleiding als je erop gaat? Misschien iemand erop die wat meer zelfvertouwen heeft of eigenlijk anders gezegd iemand die geen emotionele band heeft. Omdat je niet emotioneel verbonden ben met het paard ben je vaak duidelijker voor het paard.

Dat merk ik wel altijd namelijk als ik les geef en ik neem het paard van mijn lesklant over ben ik duidelijker dan met mijn eigen paard. Waarom omdat ik het met mijn eigen paard goed wilt doen, er emotie bij komt kijken. En bij een paard van een ander heb je geen emotie en is je energie duidelijker

ik zeg regelmatig tegen mezelf als ik mijn paarden train vanaf de grond, ik doe net of het een lespaard is van een andere. Die energie wil ik gebruiken zodat ik duidelijk ben voor mijn paard. En met duidelijk bedoel ik niet streng of boos of slaan. MAar dat mijn vraaghulp duidelijk is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:50

Na de keuring was het mij wel duidelijk dat ik mijn grenzen inderdaad beter op moet stellen en nog duidelijker moet zijn. Ik had er voor mijn idee amper controle over.

Ik ben nu ook bezig om wat dingetjes aan te passen die puur met opvoeding te maken hebben. Zo had ze heel erg de neiging om tijdens het omdoen van het hoofdstel weg te lopen. Als ik de neusriem vast maakte trok ze haar hoofd altijd weg. Een keer streng nee gezegd en het was klaar :') ze blijft nu netjes staan.

Bij het rijden is niet altijd iemand , soms alleen voor het geval dat ik val waar mijn angst ook nog ligt (zwaar ongeluk gehad met mijn andere pony) alleen het grappige is dan dat ik van te voren allerlei scenario's zit te bedenken en als ik er eenmaal op zit de spanning nog wel meevalt. Ik vindt het struikelen gewoon zeer eng maar weet nu ook dat de kans hoger is als het gebeurd als ze moe begint te worden.

Ik ga binnenkort weer even hulp vragen ze moet de galop ook nog leren. Al maakt ze af en toe al hupjes wat iets op de galop begint te lijken dus misschien galopperen we straks spontaan wel een keer. Paar maand geleden gallopeerde ze nog als een kikker maar los begint het er nu echt te komen.

En inderdaad geloof ik direct dat ik een veel meer emotionelere band heb dan iemand die les komt geven. Ik heb haar natuurlijk zelf gefokt en haar al vanaf kleins af aan. Daardoor wel een leuke klik en ik vindt het erg leuk om haar naar eigen hand te zetten. Maar het is ook mijn eerste jonge paard. Heb toen ook getwijfeld of ik genoeg paarden ervaring heb maar 18 jaar ervaring moet genoeg zijn. Mensen vinden dat ik er fijn opzit dus het zit echt meer tussen mijn oren.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:59

Ik klets ook weer een beetje mee, voornamelijk stil meegelezen hier. Wat gaan jullie allemaal goed vooruit en druk bezig! Hier zelf heel druk met werk en dus weinig gedaan met Daria (3 geworden in Mei). Ze heeft haar zadel nu 5-6x op gehad en geen piep, ook niet in stap/draf/galop aan de longe. Longeren gaat redelijk. Ging heel goed, stap draf galop en halt op commando (stem), rechtsom makkelijker dan links dus links rustig aan en alleen galop een paar pasjes als ze het aanbied, en dat maximaal 2x gedaan. Voornamelijk stap en draf tot dus ver. Totaal denk ik nu 15x gelongeerd/ cirkeltjes gedaan rond mij en alles aangeleerd, ze pakte het snel op. Elke keer zitten er ongeveer 2 weken tussen, dus het gaat erg rustig wat dat betreft. Nu de laatste 2-3x wil ze opeens alleen maar linksom. Rechtsom draait ze zich snel om, en niet binnenlangs maar buitenom. De longeerlijn kan ook zo helemaal om haar heen en als ik een keer eraan trek, draait ze zich zo weer netjes terug. Maar ze stopt steeds en draait ze zich zo om. Zelfs als ik haar op een 2 meter cirkel om mij alleen laat stappen, is ze heel vlug en draait ze zo. Heeft iemand een soortgelijk probleem (gehad)?

Hoe leren jullie de lange lijnen aan/ hoe beginnen jullie daar mee? Ik volg alle cursussen van Tristan Tucker dus zijn daar nog druk mee, maar ben benieuwd hoe jullie de stap maken naar sturen en lange lijnen. Tot dus ver alleen gelongeerd met singel/ zadel/ zonder iets op en halster. Ze is erg aan het wisselen en heeft het niet echt op een bit dus puur met halster op het moment.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:58

Maartje_M schreef:
Hier ook met alles rechtsom. Zo vermoeiend haha
Vandaag maar een heel korte sessie van gemaakt met als enige doel aan 2 kanten een stukje netjes vooruit en stoppen als ik het zeg en niet als zij stress heeft en dat ging best prima. We hebben weer een lekker beginnetje om mee verder te gaan :D

Leuk dat ze het begint te snappen, Maartje. Soms moet gewoon het kwartje vallen en kun je ineens grotere stappen zetten.

Moska schreef:
Hebben jullie nog tips om een paard aan een deken te laten wennen? Hij vindt het ontzettend spannend en raakt in paniek.

Wat bij de mijne ontzettend goed werkte, was hem de deken voor de neus (of in de buurt) houden, en dan de deken van hem weg bewegen. Ze worden vaak dapperder als ze achter iets aan kunnen, in plaats van dat het enge ding op hen af komt. Ze hebben dan ook zelf de keuze. Van daaruit kon ik er vrij snel de deken op gooien. En gefeliciteerd met jullie nieuwe huis, heerlijk om ze aan huis te hebben. Ik woon sinds kort bij mijn paard op het erf, en het is echt fantastisch, je paard in de achtertuin.

Zebrastreep schreef:
Nu begint het rijden ook wel weer flink te kriebelen. Ik was een beetje mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt omdat ze de laatste keer zo hard ging en daarbij flink bokte. Ik heb ook al een flinke tijd eigenlijk niet meer met haar gelest , best zonde ik had ver kunnen komen deze zomer maar het is niet anders. Binnenkort ga ik nog een grondwerk les aanvragen want ik wil de spanning op links aan gaan pakken.

Lijkt me een prima begin om weer aan je vertrouwen te werken, een grondwerkles.

quote="Lotte_Wessel"] Voor lange lijnen vind ik het aan te raden les te nemen. Een paar lessen kunnen je al een goed eind op weg helpen. Het is net iets ingewikkelder, elk paard reageert er anders op, en je moet er wat handigheid en gevoel voor krijgen. Erg leuk en nuttig om je paard mee te trainen en voor te bereiden op het rijden.

Amir en ik hebben vandaag ons eerste galopje onder het zadel gedaan *\o/* . Alsof hij nooit wat anders doet. Hij kent het commando (kusje) van op de grond, ik hoefde alleen maar het geluidje te maken, en daar ging hij. Geen enkele moeite mee, en hij stopte pas als ik het vroeg. Ik doe het in verlichte zit trouwens, om het voor hem iets makkelijker te maken. Ik stapte behoorlijk stralend af. Trots!

Minder leuk: het zadeltje past toch niet, of niet meer. Het schuift naar voren. Dus ik moet op zoek naar iets anders. Nu we kunnen galopperen, ga ik denk ik voor zijn echte grotemensenzadel op maat. Wel iets dat aanpasbaar is, zoals Deuber, of met verwisselbaar kopijzer, want zijn bespiering zal nog wel veel veranderen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:51

ik heb een vraag.

Maximus is nu een paar maanden onder het zadel. WE zijn in aug het echt gaan oppakken naar 2x per week. Hij is altijd wel al een paardje geweest wat beweegelijk is met zijn hoofd. Niet echt headsheaken maar als hij iets lastig vind of moeilijk of zit niet lekker dan wordt hij wat beweegelijk.

Stuur zit er ook nog niet helemaal op. Het rijden gaat wel beter de rem lijkt er vanaf te zijn en hij blijft al beter in zijn tempo lopen. Ja soms staat hij even stil maar het als hij draaft voelt het niet meer als een rem zeg maar.

Tijdens een reading/healing gaf hij aan dat hij moest wennen aan het zadel maar het doet hem geen pijn.

Gister reed ik met een pad eronder en mijn zadel maar die pad heeft een verdikking. (het zadel is voor mijn oudere haf nu is te breed omdat hij af is gevallen (positief) en daarvan heb ik een pad met een verdikking)

ik dacht er gister verder niet bij na en heb die pad bij Max op gedaan, terwijl het zadel voor hem goed ligt dus hij heeft die verdikking niet nodig. Nu was hij behoorlijk met zijn hoofd aan het schudden net of hij jeuk had. Met rijden dacht ik er nog niet over na. Maar later dacht ik ow misschien toch het dekje.

Nu kan ik denken ik ga vrijdag zelf nog even rijden (wordt dan eerste keer zonder instructrice) maar dan met het gewone dekje kijken wat hij doet. Of hij heeft 'vakantie' en ik pak hem eerste week november weer op. (ik ben van 23 tot 20 okt op vakantie)

Omdat het mijn eerste paard is die ik zelf opleid. Ben ik bang dat ik wat verkeerds doe. Zit ik gelijk aan ergere dingen te denken.Zo had ik vermoeden op ataxie, omdat hij soms zo slap was achter.. maar dit gaat al heel stuk beter! ondanks maar 2x rijden wordt hij echt al sterker. (daarnaarst doe ik grondwerk) en nu zit ik weet met het headshake syndroom in mijn hoofd.

ik maak mezelf gewoon gek. Ik ben bang dat ik mijn dromen (weer wedstrijden rijden) niet kan waar maken.. HEt is een hele egoitische gedachte want zo fanatieke wedstrijd ruiter ben ik ook weer niet..

Hij schud niet constant met zijn hoofd. MAar hij wilt iets duidelijk maken.. Maar wat tijden de reading kwam niet veel naar boven haha.

Het kunnen ook de tanden zijn (hij is in juni nog geweest) maar hoop dat hij tot maart kan 'rekken' want dan moet mijn andere haflinger ook en dan heb ik ook een kliniek die super werk levert.. Deze komen 2x per jaar.

Ook is logisch dat hij nog niet altijd aanleuning heeft enz. Daar zijn we ook nog helemaal niet mee bezig. Alleen ben ik bang dat hij ergens last van heeft enz. Soms dan staat hij stil en gaat hij draaien en kijk hij naar mijn been.. Hij reageert niet boos of wat dan ook op mijn been. Sinds ik spul geef tegen zn maag/kribbenbijten is het singelnijd en kribbenbijten weg.

Ik merk niet dat hij stress heeft met rijden, hooguit dat hij mij soms niet snap. Soms is mijn timing net niet helemaal lekker.. kwa los laten als hij los laat zeg maar. Niet dat ik aan de teugels trek ofzo.

ik wil het denk te goed doen, waardoor mijn hoofd vol loopt zeg maar.

oke heel verhaal geworden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:57

Maartje_M schreef:
Lissy snapt nog niet zo goed dat ze ook prima kan lopen als ik naast haar schouder sta of zelfs nog wat meer naar achter loop. Ik wil haar graag aan de lange teugel de basis van het sturen aanleren, maar met een paard dat dan stil blijft staan, is dat wat lastig :+ Hebben jullie tips hoe ik haar het beste vertrouwd kan krijgen hiermee?
Toen ik haar net had, was het al een trainingspuntje op zich om daar te kunnen staan zonder dat ze opzij van me af bewoog. Misschien hebben we het stilstaan toen iets te goed geoefend :=

Wat bij mijn paarden goed werkt. (en ook bij lesklanten) is dat je naast je paard staat, (bij schouder) je zweepje laag langs het lichaam heb. je rechter hand hou je ontspanenn de teugel vast. En met de linkerhand vraag je of je paard naar voren wilt stappen.Je wijst dan naar voren in de richting waar je paard wilt hebben. En probeer je zelf ook een pas naar voren te stappen. Doet je paard 1 pas dan belonen.

het is lastig kwa typen wat ik bedoel. Ik kan wel een videotje voor je maken wat ik bedoel. MAx van mij doe ik eerst grondwerk en dan in de werk aan de hand positie maar dat vind hij dan wel lastig. Ik kan dan beter of alleen grondwerk doen of alleen werk aan de hand positie.

Stuur maar een pb als je een filmpje wil. Dan kan ik kijken of het morgen of van het weekend nog lukt om te filmen. Dan is het wat duidelijker dan typen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:16

Ja wisselen in een training snapt ze helemaal de ballen van :+ ik snap wat je bedoelt, maar we zijn dat punt gelukkig voorbij inmiddels. Ze snapt nu dat ze kan lopen, maar ze is wel heel duidelijk in wanneer het mentaal genoeg is, dan snapt ze er niks meer van :=

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:27

Weer even een update

Een hele fijne en leerzame grondwerk les gehad. Ik had kleine verwachtingen , aangezien ik het doel het in één keer oplossen wel heel groot vond. Maar eigenlijk had ik mijn verwachtingen best wat hoger mogen hebben.

Ik heb de instructrice eerst met haar aan de slag laten gaan. Linksom inderdaad het zelfde gedrag laten zien als wat ze bij mij deed. Ze probeerde echt om de instructrice omver te lopen door steeds heel dicht langs haar te gaan. Ook probeerde ze om te draaien maar daar kreeg ze de kans niet voor. Ook ging ze wat dreigen doormiddel van haar oren in de nek te doen en dan heel dichtbij te komen. Maar ze haalt niet uit , al ben ik daar nog steeds erg voorzichtig mee. Ze liep uiteindelijk bij haar ontspannen linksom , en pakte ook kleine signalen al snel op.

Daarna was ik aan de beurt. Ook bij mij weer dreigen , maar dat was van korte duur. Voordat ik het wist liep ze zelf ( zonder longeer zweep!) , ontspannen en van mij af in plaats van naar mij toe. Ik werkte teveel vanuit de achterhand met aansporen. Ik heb nu geleerd dit meer vanaf de schouder te doen en ze lijkt hierdoor ook veel meer ontspannen. Ze was echt kapot , heb haar even de tijd gegeven om het allemaal te verwerken. Morgen ga ik het oppakken.

Ook weer gereden al een aantal keer. Spanning bij mij valt toch mee. Eerste keer weer een flinke bok , en de tweede keer keurig zonder te bokken. Ze probeerde nog wel even of ze gelijk weg kon lopen voordat ik op kon stappen en ik kwam er natuurlijk niet op :+ In de hoek gezet en toen ging het goed. Is de tweede keer ook niet weer gebeurd.

Trouwens wel heel blij hoe ze met de omgeving om gaat. Het waaide een keer best wel erg en er staan 3 hele grote eikenbomen op het terrein dus die vallen op het dak van de trailer en de stal wat veel lawaai maakt. Hierop reageert ze gelukkig niet dus daar ben ik echt wel heel blij mee. Ook onverwachte geluiden pakt ze goed op en reageert ze niet of een klein beetje op.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:32

Dat is mooie vooruitgang, Maartje en Zebrastreep!

Plutolover, ik ben wel benieuwd naar wat je instructrice zegt? Want die ziet het met eigen ogen. Of heb je misschien een filmpje? Dan kunnen de ervaren mensen hier er misschien iets over zeggen.

Hier gaan we met sprongen vooruit. We stappen, draven en galopperen los in de bak. Ben met hem naar buiten gegaan na het rijden, en ook dat deed hij puik. Zelfs een stukje gedraafd. Mijn knappe puppiepaard! Alleen opstappen vindt hij altijd nog spannend, dus moet nu nog iemand bij zijn. Zondag komt een zadelpasser voor zijn grotemensenzadel. Leuk, maar ook zo spannend!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:26

miereneter schreef:
Dat is mooie vooruitgang, Maartje en Zebrastreep!

Plutolover, ik ben wel benieuwd naar wat je instructrice zegt? Want die ziet het met eigen ogen. Of heb je misschien een filmpje? Dan kunnen de ervaren mensen hier er misschien iets over zeggen.

Hier gaan we met sprongen vooruit. We stappen, draven en galopperen los in de bak. Ben met hem naar buiten gegaan na het rijden, en ook dat deed hij puik. Zelfs een stukje gedraafd. Mijn knappe puppiepaard! Alleen opstappen vindt hij altijd nog spannend, dus moet nu nog iemand bij zijn. Zondag komt een zadelpasser voor zijn grotemensenzadel. Leuk, maar ook zo spannend!

Mijn instructrice is er met rijden tot nu toe bij geweest. En gister was het ‘hoofd schudden’ erger dan keren daarvoor. Toen ook eerder gestopt. Dinsdag heeft ze hem aan de dubbele lijnen gehad en liet hij fijne stukken zien. Wel ff briesen in draf en 1x neus over de grond. Ze zegt dat ze wel vaker jonge paarden heeft getraind die dat deden.

Terwijl de aanleuning en sturen als stuk beter gaat. Nu ga ik morgen zelf even op rijden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:31