Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:39

Leuk is dat toch capriootje! Ik herken het wel. Je bent zo aan tutten met die jonkies dagje haast vergeet wat de kwaliteiten ook al weer zijn waarom je ze hebt gekocht. En als je dan even zo’n blik kan werpen dan krijg je wel zin de toekomst !
Ik zie Pankina nooit bewegen en soms vergeet ik hoe mooi ik haar gangen vind.

Hebben jullie soms ook periodes dat ze even een beetje alles moeilijk en spannend vinden? Pankina zit in zo’n periode. Tijdens het wandelen in de bak begon ze naast me springen omdat een duif fladderde. Ze kon uiteindelijk goed afvloeien maar alles is even lastig lijkt het. Ze krijgt even totale vakantie denk ik. Ze heeft veel nieuwe dingen ook geleerd de laatste tijd: spuitplaats, longeersingeltje, iets meer alleen gestaan op stal, bruggen.. verspreid over meerdere weken weliswaar, maar nooit verkeerd een vakantie.
Foto met de longeersingel! Een primeurtje! Lekker overbouwd is ze nu :')
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:30

@Sadira: wauw wat een mooi plekje! Mag ik vragen waar het is? En leuke foto's!

@Capriooltje: klein hindernisje zegt ze dan :+ Maar goed ik heb nooit hoger dan 70cm enkele hindernis gesprongen dus voor mij is het al snel hoog. Hij springt er mooi overheen, hij ziet er goed uit!

@Danique: Fijn dat jullie zoveel vooruitgang hebben geboekt! Een vakantie kan nooit kwaad, zeker als je aangeeft dat ze veel dingen moeilijk en spannend vind nu. Ik merk dat het bij Et echt veel zin heeft om af en toe een paar weken niets te doen. Dan lijkt het of het geleerde echt inzinkt en dat er voor nieuwe dingen ineens veel meer ruimte is.

Gisteren heb ik weer eens wat met de clicker gedaan, tijdje niet meer gedaan, hij was erg enthousiast. Volgende week ga ik het wandelen weer oppakken en ik wil graag wat meer tijd besteden aan rust. Een groot deel daarvan ligt bij mij, ik kan soms onrustig zijn in m'n zijn, maar hij ook, en dan zijn er momenten waarop we elkaar echt een beetje aan het versterken zijn. Ik merk dat als ik zelf m'n rust vind dat we veel verder komen en hij ook rustiger is.

Ook heb ik 'm op 1.52 gemeten! Hij doet het goed hier haha. Het is verder echt nog wel een iel ding maar hij vind zichzelf al stoer genoeg om te roepen naar de merries.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:46

Haha ja voor mij en een springpaard is dit geen hoge hindernis maar snap voor andere ruiters wel natuurlijk.
Ik ben geen voorstander van zijn Max nu al opzoeken maar vind het wel fijn als hij op deze manier al wat leert en het springen ook leuk gaat vinden.
Mijn vorige paard liep M/Z springen (zat in de overgang toen hij overleed) en die had met vrijspringen echt geen max, die bleef maar gaan dus moest ik ook tegen zichzelf beschermen maar de instelling was top.

Leuk dat hij enthousiast was op de clicker! Qua rust is een mooi leer moment voor nu, als je dat dan voor elkaar hebt zal het enorm helpen in de rest van je proces met hem. :j Mooie maat ook al!

Danique: Leuk dat ze zoveel geleerd heeft! Singeltje staat haar goed. Een vakantie is nooit verkeerd denk ik.
Die van mij heeft niet van zulke periodes maar kan wel per dag een beetje verschillen hoe druk hij is. Ene keer kan hij super braaf en rustig staan met poetsen en de andere keer alleen maar draaien en onrustig zijn. Dan houd ik het gewoon heel kort en zorg dat hij z’n energie even in iets anders kwijt kan. Zo flexibel zijn vind ik ook niet erg want ‘plan’ zijn trainingen toch nog niet. Kijk gewoon aan wat wel kan en soms probeer ik eens wat nieuws.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:11

Er was toch iets van een gezegde dat je paard het aantal keer dat hij kan omrollen x 1000 in geld waard is?
Want dan kan ik m'n studieschuld aflossen met deze 2 :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 23:20

Wat een leuk topic. Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Welsh Cob Merrie. Ze is bijna 3.

Wat ik doe is verplaatsen v plek, wandelen, wennen aan vertrek andere paarden en (kennis maken los in de wei) en rustig poetsen aan de haak. Ze staat sinds 2 weken bij mij en ik kan niet wachten op beter weer!

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 06:41

Wat een knapperd! <3 Welkom!
Wat zijn je plannen met haar ?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:49

Welkom Evemarie, knap paard heb je daar!
Welsh cobs vind ik mooi :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:49

Welkom hier!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 10:42

Welkom!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:44

Met het oog op de aanstaande verhuizing hebben we afgelopen weekend weer geoefend met de trailer. Noura ging er na wat snuffelen zo op. Jim daarentegen danste de salsa op de klep. Noura stond nog steeds in de trailer hooi te eten. Die maakt zich echt totaal niet druk, zo enorm braaf <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:59

Bedankt allemaal :) en wat leuk dat het zo goed gaat met oefenen met de trailer.

Mrs Smith wil ik alround op gaan leren. Hier rijden we ook veel buiten en ga ik ook graag op vakantie met paard en vriendinnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:19

Wat een leukerd Evamarie! Ben zelf ook wel gecharmeerd van een leuke cob. Zo ontzettend veelzijdig en oersterk! Leuk dat ze een jaartje voor loopt op de meeste hier. Kunnen we vast een beetje geïnspireerd raken door jullie verhalen

Wat knap van Noura! Ze gaat 1 mei over toch? Mooie trailer heb je trouwens ook

Wat knap LunarEclipse, et is ook wel goed gegroeid of niet? Die krijgt een mooie maa straks

Pankina meet ook 1.55 nu geloof ik. Ze is echt gegroeid de laatste 2/3 maanden. Vanochtend was de osteopaat ook geweest. Haar SI en lendenen zijn echt aan het verbeteren. Ze is vermoedelijk tijdens de jaarwisseling onderuit gegaan. Haar hele SI zat goed vast waardoor haar lendenen dat ook zaten. Hierdoor geen ze wat problemen met haar blinde darm. Haar lendenen waren wat gaan bollen. Trekt nu weer langzaam weg, gelukkig. Ze was erg tevreden met de vooruitgang. Heel interessant om te zien, en blij dat alle aandacht zich uitbetaald. Ze liep wel sinds vanochtend wat gevoelig op het harde en in draf wat kreupel op linksvoor. Sterk het vermoeden dat ze een zoolkneuzing heeft. Herinner me ook dat ik een rood plekje zag van de week. Stom van mij… had scherper moeten wezen.. weer even overleggen met de smid. Ze lopen heel veel over het harde en wanneer de smit komt hoeft er nooit wat af. Enkel even recht zetten. Maar goed, even morgen af wachten, wellicht gaat het dan al wat beter

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:20

Nee we moeten voor 1 juli weg. Dus dat zal ergens in juni worden. De trailer is van mijn stalgenoot. Mooi he <3
Ik wil er ook wel zo 1 :D

Balen van de kneuzing :\

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:30

Vandaag weer eens geoefend met een pad. Dat was alweer een tijd geleden. Ze vond het best spannend. Niet zozeer dat hij er op ligt, maar er op doen. Dus veel op en af gedaan. Met overdreven gebaren. En na een paar keer was het goed. Als het er eenmaal op lag, was er niks aan de hand.
Afbeelding

En ik ben zo benieuwd wat er onder het pluis vandaan komt :D
Binnenkort de camera maar weer eens meenemen.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 13:50

Haha die pad is echt huge zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:51

Hahaha ja ze moet er nog wel een beetje in groeien. Vooral de ruglengte. Dit is voor een westernpad al een kort model :=

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:58

Super! Ze ziet er goed uit, ze heeft echt van die poezelige voetjes :D

@Danique: wat fijn dat je vooruitgang ziet. Mooi he wat zo'n osteopaat kan doen. Alleen wel balen van de kneuzing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:01

Daihyo schreef:
Vandaag weer eens geoefend met een pad. Dat was alweer een tijd geleden. Ze vond het best spannend. Niet zozeer dat hij er op ligt, maar er op doen. Dus veel op en af gedaan. Met overdreven gebaren. En na een paar keer was het goed. Als het er eenmaal op lag, was er niks aan de hand.
[ [url=m/50p7TW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik ben zo benieuwd wat er onder het pluis vandaan komt :D
Binnenkort de camera maar weer eens meenemen.
[ [url=m/qUE8fX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker bezig!
Wat een enorm leuke pony zeg! Wat is zij voor ras? En heeft ze twee mooie blauwe ogen of 1? Prachtig hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:05

Ze is een amerikaanse painthorse. En heeft 1 blauw oog en 1 bruin oog in een volledig zwart hoofd :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:49

Knappe merrie is het! Ze kijkt wel een beetje .. bedenkelijk :') vind haar wel erg knap worden! Ze zal vast nog gaan groeien komende zomer. Die van mij begint nu steeds meer baby-af te worden. Het zonnetje doet een hoop heb ik het idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:49

O wat een toffe Paint. Dat is ook een ras dat mij enorm aanspreekt. Heb daar zelf ook voor gekeken in mijn zoektocht naar een paard, maar heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Welsh Cob.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:52

Danique_G schreef:
Knappe merrie is het! Ze kijkt wel een beetje .. bedenkelijk :') vind haar wel erg knap worden! Ze zal vast nog gaan groeien komende zomer. Die van mij begint nu steeds meer baby-af te worden. Het zonnetje doet een hoop heb ik het idee

Zon en gras :9

Evamarie schreef:
O wat een toffe Paint. Dat is ook een ras dat mij enorm aanspreekt. Heb daar zelf ook voor gekeken in mijn zoektocht naar een paard, maar heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Welsh Cob.

Dat is ook leuk!
Ik ging voor een koudbloed en heb uiteindelijk toch voor een paint gekozen. Ik had haar al een paar keer voorbij zien komen en was er heilig van overtuigd dat ze boven budget was. Maar toen ik geen koudbloed kon vinden (ik ben erg gecharmeerd van de noriker), toch maar geïnformeerd. En een paar weken later was ze van mij <3
Ze is van maart 2020.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:01

O wat leuk. Heel jong nog dus. Tof verhaal. Een mooie Paint vinden vond ik nogal een zoektocht, dus begrijp je geluk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:04

Ja vind ik ook hoor. En ouders minimaal 5-panel n/n was een harde eis. Liefst allround gefokt. Ze heeft het allemaal :D
Het is wel een gok, zo’n jonkie. Met uitgroeien. Haar volle broer is de 1.65 voorbij en echt een groot paard. Haar volle zus is veel kleiner en meer een reiner. Haal volle zus is een jaar ouder en Noura is haar in de hoogte al voorbij. Dus ik vermoed dat ze meer op haar broer lijkt :+
Ik zocht vooral een koel en nuchter veulen. En dat is ze absoluut :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:54

Goed gedaan, verstandig hoor.
Leuk een nuchtere jonge pony. Dat is Mrs Smith ook. Tegelijkertijd heeft ze een enorme looplist. Echt genieten.

Deze week heeft ze vast leren staan en rustig overal aangeraakt worden gaat ook goed. Ik begin van nul maar merk dat ze al best wat gewend lijkt te zijn.

Het was best een moeilijke keuze (wel/geen onbeleerde pony)

Ik begrijp idd de gok. Wil je liever een grote of juist wat kleiner?

Datzelfde heb ik ook hoor. Mrs Smith is ongeveer 145 nu met bijna 3 jaar en met mijn 175 zie ik haar graag nog een aardig stuk doorgroeien.