Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:23

Blazer, is vaak zo. Dan hebben ze het al eens gehad. Had Dory ook. Eerst een Oeps moment, keer daarna was het ook weer normaal. Abby is iets sensibeler haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 06:55

@qimm: leuk zo die foto op die band :D
@opisopshop: fijn dat het goed ging bij de hoefsmid!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:26

Jullie gaan hard, zag een paar leuke foto's voorbij komen <3.
Voordat er sneeuw lag heb ik voor het eerst echt gereden op Alano. Naja alleen stap maar het begin is er *\o/*.
Hij reageert heel goed op de commando's en dat helpt hem ook heel goed. Soms kan hij nog wat onzeker worden maar dat is logisch. Ik kies er bewust niet voor om aan de longe te doen, rechtuit is voor jonge paarden gewoon het makkelijkst. Mijn zusje loopt voor zo heeft hij toch nog een soort van stabiliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:56

Mooie foto's! Ik zou zelf die ondergrond doodeng vinden mocht hij toch besluiten om gek te doen

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:19

Ik heb ik januari al lopen twijfelen of ik mee zou praten, maar bij deze ga ik er gewoon voor omdat mijn vriend anders langzaam gek wordt van me.
Ik heb voorheen lekker genoten van jullie vooruitgang, dus bij deze de mijne:

Zelf heb ik er 2 van mezelf die dit jaar beleerd worden; 3 jarige haflinger hengst en een (bijna) 4 jarige haflinger merrie. Nu hoeft de hengst niet veel te doen, plan is om dit jaar er wel op te klimmen en misschien twee weken door te pakken en dan mag hij weer zeker een half jaar niets doen. Voor nu ben ik daar nog niet mee bezig.
De hengst:

Afbeelding

De merrie:

Afbeelding

De merrie heb ik eerst twee keer gehangen en opgezeten toen vriendlief haar vast hield. 3e keer erop stap en draf aan de longe. 4e keer los in de kleine binnenbak stap en draf:

Afbeelding

Deze week gaan we proberen te kijken hoe de beenhulpen gaan en kunnen we hopelijk erna de grote binnenbak in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:14

Dat gaat al voorspoedig zo te zien! Leuk koppie ook de merrie. Welke vader heeft ze?

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:18

Ja ze pakt het snel op. Plan is om nu nog even door te pakken en dan mag ze haar koppie even leegmaken een maandje. Daarna wil ik nog wel wat maanden wat rijwerk oppakken. Plan ik namelijk om haar dit jaar te laten dekken ook, dus kan ze als ze een buikje krijg mooi weer even rust hebben om alles voor de tweede keer te verwerken :j

Merrie is van Nassau. Hengst is van Winterstürm, hij zou eigenlijk dit jaar naar de HK gaan, maar doordat hij zich had verstapt ging dit helaas niet door.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:25

Ah jammer ja.
Ik heb ook een haflinger gehad, van Stradivari was dat geloof ik. Of zijn moeder, nu ben ik even in de war.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:27

Stradivari is een haflinger hengst :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:19

Welkom

ik ben een stille lezer. echt reageren ben ik slecht in.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:08

Balen dat je nog niets gehoord hebt Laura...

@activeme Ziet er fijn uit. Wat onzekerheid hoort er ook gewoon bij, maar dan is het juist zo tof als het vertrouwen er is!

@K_nolan mooie paarden! Ga je met de hengst voor de keuring?

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:01

@Mooblie: Dankje :o Inmiddels haflinger nr. 3 en nr. 4; ben er helemaal weg van. De bedoeling was dat Wolf volgende maand naar de hengstenkeuring ging, helaas was hij op zijn heup gevallen en had hij een paar weken rust/behandeling van de chiropractor en dagelijks nu oefeningen nodig. Hierdoor heb ik hem van de lijst af gehaald. Volgend jaar mag hij wel heen <3

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:23

Welkom Nolan, Jammer dat hij gevallen is! Rustig herstellen, dan komt het volgend jaar helemaal goed :j

@Activeme, ziet er al goed uit, leuk!

Vandaag hier voor het eerst eventjes op de 5-jarige gehangen. Ze was echt super braaf. De 4-jarige is inmiddels ook al wat verder en daar hebben we inmiddels een rondje gestapt terwijl ik erop hing, ze is super braaf en vooral ontspannen. Daar heb ik in het begin mn twijfels over gehad omdat ze heel sensibel kan reageren, maar dat lijkt dus alles mee te vallen :)

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:03

Wow wat een super gave foto's allemaal zeg!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:05

Hoihoi,,

mag ik me hier ook melden? :o

Dit jaar zullen er hier 2 paardjes gaan beleerd worden. Hiervoor gaan ze beide 3 a 4 maanden op training bij mijn trainer. Bedoeling is om er gewoon fijne recreatieve rijpaarden aan over te houden.

Onze Curly merrie wordt dit jaar 6 jaar jong. Omdat zij erg iel was van bouw hebben we haar de tijd gegeven wat langer uit te groeien. Vorig jaar werd zij reeds zadelmak gemaakt en gewoon gemaakt aan op- en afstijgen. Dit jaar dus het echte werk! Zij neemt dit over het algemeen goed op maar is van nature erg nerveus en springerig! :D

Afbeelding

Ook onze 4 jarige hengst zal enkele maanden naar onze trainer gaan. Ik had hem liever wat langer zien uitgroeien, maar hij is zo ontzettend sterk dat ik erin geloof dat training door iemand met nog meer ervaring hem goed zal doen. Hij is het type paard dat werkelijk van niets en niemand onder de indruk is, en je elke dag opnieuw uittest.. Hij is ondertussen ook kwa bouw erg impressionant (voor mij dan) waardoor ik liever niet nog langer wacht. Wanneer ik merk dat de trainingen weinig invloed hebben op zijn gedrag zal ik hem laten castreren. Hij haalt de laatste dagen écht het bloed onder mijn nagels vandaan! :Y) 1st nog wel zelf een veulen met hem en mijn merrie fokken, maar daarna;; weg met de goederen :') Maargoed, hij krijgt het voordeel van de twijfel! Verder is die voor een hengst eigenlijk niet echt stout. Eerder gewoon kleutergedrag.. steeds proberen happen in elk voorwerp binnen zijn bereik, als die ongeduldig wordt door stil te staan (voorzichtig) maaien met zijn voorbeen, zich soms érg sterk maken, dreigen met omhoog te komen, etc.. Ik denk/hoop dus wel dat dit met correcte training gaat beteren! <<)

Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:17

Ik vind omhoog komen sws lastig. Mijne wil dat dus nog wel eens doen als ze het spannend vind, maar hoe lossen jullie dat op?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:21

Ik zet hem persoonlijk zo snel mogelijk weer vooruit, desnoods op kleine volte. Maar ik verneem ook graag tips van anderen!

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:55

Bij mij werkt voorkomen tot nu toe het beste. Smurf doet het nu alleen nog bij opgebouwde spanning. Als het niet zoverlaat komen door goed op zijn signalen te letten en pauze te nemen doet hij het niet. Ze zeggen stijgeren is stilstaan dus vooruit oplossen maar ben ook benieuwd hoe andere het aanpakken

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:58

Mijn merrie kwam een paar maanden terug ook de hele tijd omhoog, niet eens dreigen, nee gewoon meteen omhoog. Ik was het zo zat dat ik 1x een tik (gewoon aantikken, niet slaan) op haar buik heb gegeven toen ze weer bijna op de grond stond. Ze was gigantisch onder de indruk en heeft het ook nooit meer gedaan. Dreigt er niet eens mee. Momenteel is haar kunstje keihard bokken...

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:00

Welkom alle nieuwe mensen en leuke paardjes!

Ik kom inderdaad ook niet verder dan voorwaarts houden... Natuurlijk proberen te voorkomen dat het zo ver komt door op signalen van stress te letten.

Nog een blije Bo foto <3
Afbeelding

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:00

@kellykeuhh: Wat een knapperds zeg.

Met betrekking tot stijgeren; een van mijn vroegere paarden had daar met inrijden en doorrijden echt een handje van. Als ik het van te voren aan voelde komen: naar voren rijden. Lekker even een paar passen verruimen, meestal zet ik ze juist even niet op een volte want als dan i.p.v. een stijger er een lekker bok uitknallen is het vaak moeilijker uit te zitten op een kleine volte (vallen ze ook sneller stil en komen ze alsnog omhoog) en kan je ze minder makkelijk opnieuw naar voren rijden.
Als ik het niet van te voren voelde aankomen: niet reageren. Gewoon rustig naar beneden laten komen en wegrijden. Dan doe ik de oefening of de lijn over waar meneer/mevrouw omhoog kwam en zorg ik dat de 2e keer deze wel goed uitgevoerd wordt.

100 wegen die ook weer in dit geval naar Rome leiden, echter heb ik deze van oudsher geleerd en heeft altijd goed gewerkt.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:31

Ik vind het ook heel anders of ze stijgeren onder het zadel of op de grond. Die van slaat ook dan z'n voorbenen uit. Onder het zadel vind ik het makkelijker oplossen en ook veel minder erg zolang ze weten wat ze doen en zichzelf niet zomaar achter over gooien

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:07

Nou dat zou ik wel eng vinden onder het zadel. M had er toen hij hier net was ook wel een handje van aan de longe als hij niet wou of het niet snapte. Dat ging er gelukkig vlot uit door voorwaarts te houden. Deze week met uit stal halen kwam hij ook omhoog toen iemand de merrie naast hem er al uit had. Maar dat was puur opgekropte energie van twee dagen binnen staan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:15

Hier gaat ze ook de lucht in bij opgebouwde spanning. Wel 'braaf'. Geen gemaai, niet gericht, ze probeert zich niet los te trekken. Ze moest laatst even wachten, ik had haar meegenomen naar de bak (600m lopen) en het paard dat werd even lekker druk. Meriva moest even wachten omdat ik het hek nog dicht moest doen en dat was allemal toch best moeilijk. Kwam er een heel hoge stijger met uitslaande bok bij (was een heel nette capriool zegmaar) en toen stond ze weer relatief rustig naast me. Even nog een volte aan de hand gestapt wat goed ging en toen mocht ze los.
Vanmorgen was de hoefsmid er. En voor gaat hartstikke braaf. Maar hij hoeft maar naar de achterbenen te kijken en ze begint te gillen en alvast bokken/slaan. Terwijl ze mij gewoon de voetjes op laat tillen. Ze reageert toch redelijk heftig op mannen. Waarom wilde ik ook alweer een merrie? :')

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:19

Ja vooruit probeer ik ook, maar ze doet het aan de hand, dus dan heb je weinig ruimte zeg maar..
probeer inderdaad nu gewoon af te leiden, door achteruit of even wat zijwaarts, maar dit blijft wel een ding.

Deed ze als veulen ook al, ergens niet mee eens, dan maar omhoog. Niet gemeen gelukkig en niet maaien, maar soms wel wegdraaien en dan ben je dr gewoon kwijt..