Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:28

Even een fotootje hoor, ik kreeg een herinnering op fb van twee jaar geleden, wat een gup was het toen nog! <3

Afbeelding

En inmiddels zo.. :))

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:28

Babyface! :D

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:51

Probeer jezelf niet te druk te maken phuddle! Ben je met haar spanning bezig? Leren hoe ze zichzelf weer kan ontspannen in zulke situaties etc?
Mocht ze gevaarlijk zijn, zou ik lekker sederen inderdaad, het moet veilig blijven voor jou en zichzelf.

Svrl, banketstaaf zeg! Hopelijk valt het mee welk stuk ze nemen.

Verder leuk om de updates te lezen!

Hier helaas niet zo een leuke. Paard staat in utrecht vanwege koliek.
Gaat nu helemaal goed gelukkig. Wel een gek verhaal met gemengde emoties.

Gisteravond om 11 uur werd ik gebeld dat ie vast lag en koliek had. Echt heel fijn ze waren al met hem aan het lopen dus super dankbaar. Ik snel erheen, halverwege werd ik weer gebeld je moet echt NU alvast een dierenarts bellen en laten komen met spoed, gaat helemaal niet goed. Kwam ik aan, liep ie gewoon zijn rondje, niet onrustig of iets, maar moe en wilde soms liggen dus wel pijn. Dierenarts zag en voelde niks mis, alleen een klein beetje gas. Darmontspanner gegeven. Nogmaals iedereen bedankt voor het bellen en lopen. Moest voor de zekerheid vanacht nog checken vqn de dierenarts. Nou toen was ie ook nog goed, beetje slaperig maar ik had hem wakker gemaakt. Halleluja! Twee uur later zou de buitenzetter er al zijn.

Vanochtend word ik wakker gebonkt (4 uur later dan dat ik op stal was vannacht) op de deur door mijn moeder. Helemaal in paniek want stal had haar gebeld dat het heel erg mis was. Ze hadden mij niet te pakken gekregen omdat ik voor de eerste keer door de telefoon heen sliep -O- gelukkig mijn moeder wel!

Ik mijn dierenarts meteen gebeld en beide met spoed naar stal. Eenmaal op stal was mijn vriend met hem aan het lopen (tot mijn verbazing, ik dacht hij komt niet meer omhoog ofzo) en was ie onrustig bij lang stil staan. Dierenarts meteen begonnen met onderzoeken en tegelijkertijd horen we van stalgenoten dat er al een dierenarts is geweest, het zeer ernstig is en hij nu naar de kliniek moet. Super blij dat ze al een dierenarts hadden laten komen!

Mijn dierenarts onderzoek afgemaakt: geen koorts, normale hartslag, hoorde nog darmgeluiden maar ook gas. Opgevoeld maar door zijn spanning kon ze niet de hele darm voelen. Ze vond het meevallen. Maar aangezien er gezegd bleef werden dat de vorige dierenarts zei dat het mis was en hij naar de kliniek moest, en zij niet de hele darm kon voelen, zei ze voor de zekerheid maar naar de kliniek dan.

Aangekomen bij de kliniek was ie al niet onrustig meer gelukkig! Onderzoek was nog steeds goed. Dit keer met sedatie opgevoeld en ze voelde enkel het gas. Nog even parafine erin. Daarna de stal in en hij was al klinisch de oude <3

Maargoed bijkomend voordeel dat ie nu in utrecht staat, hij wordt nu meteen geholpen aan zijn balzak ontsteking :P (daar moesten we over een week voor bellen als het nog niet over was)
Hij heeft een zaadstrengonsteking en wordt onder algehele narcose helemaal uitgespoeld en gecurreteerd (ofzo?). In de hoop dat hij geen operatie nodig heeft. Want dat is een ingrijpende en hoog kostenplaatje.

Sorry echt een heel verhaal maar vond het fijn van me af te kunnen schrijven in dit fijne topic!
Laatst bijgewerkt door balance op 02-02-20 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast op verzoek

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:17

Koliek is zo naar en zorgt voor zoveel stress bij de eigenaar! Gelukkig lijkt het bij jullie met een sisser af te lopen! Denk ook dat niemand van je stalgenoten de verantwoordelijkheid op zich durfde te nemen maar een iets betere communicatie was wel fijn geweest.

In ieder geval bij deze een knuffel :(:)

Bij mijn eerste paard dacht ik ooit dat ze eraan zo bezwijken. Die lag languit met weggedraaide ogen te kreunen in haar stal. Dierenarts drie keer geweest, parafine gegeven en vervolgens een enorme bloedneus door de sonde..
Uiteindelijk ging de dierenarts haar opvoelen om ons door te kunnen sturen naar de kliniek. Meteen na het opvoelen liep liet ze veel scheten en met 5 minuten begon ze naar eten te zoeken. Was gaskoliek en zodra het gas weg was, was de pijn ook verdwenen.

Hopelijk lukt het om die zaadstrengontsteking zo weg te krijgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:23

Nou Geryon wat heftig!
Koliek is altijd zoowh lastig in te schatten.
Je schrikt je rot als ze zeggen dat het misschien einde verhaal is.
En het kan zijn dat als ze het gezien hebben het er heftig uitzag, ze kunnen natuurlijk ook makkelijk doodgaan, dat je een beetje laconiek overkomt, maar voor jou was het achteraf, zij waren waarschijnlijk nog onder de indruk, ook om wat die eerste dierenarts zei.
Snap dat je je rot voelt.. is denk ik een miscommunicatie, jij hebt de dierenarts van de kliniek gesproken en die was een stuk positiever natuurlijk, achteraf is het sowieso minder erg.
Gelukkig is het uiteindelijk meegevallen, je moet ook maar zo denken, had je het niet gedaan en het was toch mis, had je eeuwig spijt gehad.
Hopelijk is hij nu wel gelijk van zijn andere kwaal af.

fransje23 schreef:
Babyface! :D

Jaah, echt een baby! :D

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 00:56

Zo geryon wat een verhaal! Beetje raar ook dat ze niet gezegd hebben dat ze hem in stal hadden gevonden?

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 01:12

Granoek schreef:
Zo geryon wat een verhaal! Beetje raar ook dat ze niet gezegd hebben dat ze hem in stal hadden gevonden?

Dat was wel al duidelijk omdat hij op stal staat en ze bij het checken dus zagen dat ie vast lag, misschien heb ik dat onduidelijk neergezet!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:56

Het gekke aan koliek is dat het er heel ernstig uit kan zien en dan knappen paarden gewoon op. Maar het kan er ook heel mild uit zien en dan halen ze het niet. Geen pijl,op te trekken..

Voelt misschien nu een beetje dubbel omdat je door sociale de druk uiteindelijk naar de kliniek bent gegaan terwijl je anders nog even had afgewacht? Was nu minder je eigen keuze?
Gelukkig wel een goede afloop, en dat is het belangrijkste!
En gelukkig oplettende stalgenoten :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:13

Jeetje Geryon, wat heftig! Wel fijn dat ze op stal zo alert zijn, beter een keer te vaak dan een te weinig. Met koliek neem ik ook altijd 0 risico, dus kan de paniek wel begrijpen. Maar ik kan me je dubbele gevoel ook wel voorstellen. Wel fijn dat de kliniek nu meteen met die ontsteking kan helpen :)

Babyface Malik :D

Feyre pikt het goed op! Dat in eerste instantie op je kop moeten staan om ze vooruit te krijgen klinkt hier ook bekend :))

Moeilijke situatie Phuddle, altijd irritant als ze zo gaan plakken. En zeker als dat zo veel stress oplevert, sneu... Klinkt inderdaad een beetje als een onzeker paard wat zich optrekt aan haar maatje. Gaat ze op de nieuwe stal een groep in? Mijn ervaring is dat dat wel helpt, zeker als het een stabiele groep is. En verder veel gaan meenemen en laten zien tzt, zodat ze leert dat ze ook zelf echt wel stevig in haar schoenen kan staan. De verhuizing is morgen, toch? Succes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:07

Oeh, koliek, altijd rot. Veel beterschap in ieder geval.

Leuk om al die trainingsverhalen te lezen, ik kan bijna mee praten.

Ik lees ergens iets van een plakken, onzeker paard, heb jammer genoeg geen tips.

Wat mijn wei betreft, staat er niets op papier. Heb nog niemand van de voetbal gezien, maar mijn verzorgster wist ongeveer welk stuk ze nodig hebben. Als dat klopt, hou ik nog een klein stukje betere grond over. Niet genoeg om mijn stolp tijdens de winter te verzetten, zal dus moeten investeren in rubberen matten.

Hier is de voorbereiding tot in training gaan bezig. Voetjes zijn gedaan, dierenarts is geweest voor inentingen en check-up. Heb ook mijn bezorgdheden geventileerd aan de persoon die Quick zal vervoeren en zij heeft me wat gerust gesteld. Verder had ik ook nog contact met de trainer. Quick zal er waarschijnlijk niet op stal kunnen, die zijn gemaakt voor IJslanders, dus vroeg ze om hem een deken op te leggen. Mijn deken is ondertussen veel te klein voor meneer, maar hij zal het ermee moeten doen.
Afbeelding
Kreeg afgelopen week nog complimenten van mijn hoefsmid en dierenarts, beiden vinden Quick zo braaf. Hoop dat hij bij de trainer ook goed gedrag laat zien.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:40

Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal <3
Koliek is nog steeds helemaal over, ook van binnen :D

Svrl, ook jij niet teveel zorgen maken! De mini kans dat het niet goed gaat is daar echt veel te klein voor!
Die van mij is gister voor het eerst in de trailer gegaan (de keer hiervoor was in een vrachtwagentje) en is ook perfect gegaan. En die van mij is ook nog eens een lomperik van 1.70m :P

En heeft zich ook perfect gedragen in de kliniek. Zo lief en ze waren er zo onder de indruk dat ie zo braaf was met alles <3

Vind het wel heel banketstaaf voor hem want een maand terug vond hij mensen echt nog eng. Eindelijk vertrouwt hij mensen en dan wordt ie alleen maar toegetakeld door al die dierenartsen :+ helaas door alle pech al veel onderzoeken verder namelijk in de afgelopen weken. Maar het doet niet al te veel met hem gelukkig!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:05

Bedankt voor alle bemoedigende woorden allemaal :D.
Heb geregeld dat ik of mn vriendin sochtends naar haar gaan smiddags staat ze een paar uur buiten en savonds geeft mijn vriend haar slobber. Dan heeft ze toch 3x aandacht/ iets te doen.
Uiteindelijk komt ze wel samen met een ander paard op de paddock en op de wei in groepjes.

Geryon jeetje wat een heftig verhaal! Koliek is echt heel naar. Fijn dat ze er goed doorheen lijkt te komen!
Sterkte!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:09

Geryon schreef:
Dankjewel!

Ja ik ben super blij dat ze zo gehandeld hebben! Het was ook echt nodig de dierenarts en mocht het eigenlijk niet nodig zijn geweest, zou ik alsnog blij zijn met de voorzichtigheid en de goede zorgen.

Ik voel me ook niet op kosten gejaagd omdat het achteraf mee bleek te vallen, maar omdat gezegd werd dat ie naar de kliniek moest terwijl de dierenarts dat niet heeft gezegd. Die zei bij geen verbetering. Gezien de enorme verbetering hoefde hij dus eigenlijk al niet naar de kliniek (van de dierenarts)

Maar dat heb ik niemand gezegd en wil ik ook niet omdat ik niet wil dat mensen denken dat ik niet dankbaar ben, omdat ik ze echt zeer dankbaar ben. Het is alleen jammer van de miscommunicatie.

Bizar dat het zo snel over was bij die van jou zeg fransje! Wel heel fijn.

Ja het is wel echt vervelend want dat soort dingen zijn wel erg belangrijk, wat de dierenarts heeft gezegd.. denk als er weer iets gebeurd, je beter even contact kan hebben met de arts zelf, want iedereen interpreteert dingen weer anders en door de stress gaat vaak veel verloren van wat ze zeggen.
Voor niks naar de kliniek is natuurlijk niet nodig, ook vanwege de extra stress.
Fijn dat het nu weer helemaal goed gaat!

Phuddle, je paardje komt niks te kort zo te horen!

Svrl, apk gehad en een dekentje op, wel nog flink gegroeid dan!

Malik gaat ook lekker, er lijken weer wat kwartjes te zijn gevallen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 16:54

Koliek is altijd naar, fijn dat je stalgenoten zo oplettend zijn. Jammer dat hij dan inderdaad onnodig naar de kliniek is gegaan, maar beter dat dan dat niemand iets doet.

SVRL: Die deken is wel heel klein ja _O- Arm paard.

Hier Prazani vanochtend weer gelongeerd. Dit keer met hoofdstel en voor het eerst peeskappen om. Behalve een paar keer er naar trappen toen hij hem om had achter reageerde hij eigenlijk helemaal niet, dus dat is fijn :) Hij was wel lekker fris, maar hij was ook nog niet naar buiten geweest. En hij raakte een paar keer in de knoop met zijn achterbenen, maar dat zal straks wel helemaal goedkomen als hij wat sterker wordt :) Hij is wel een beetje een homo-hengst zo met zijn blinghoofdstel en roze peeskappen _O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 16:56

Haha hij lijkt wel een beetje op een vrolijk hertje in die galop :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:31

Geryon: wat fijn dat hij alweer opgeknapt is en dat het gelukkig allemaal wel mee viel! :) en ook fijn zulke stalgenoten die voor je durven te bellen naar een dierenarts!

@goldenarrow wat loopt Prazani leuk! Ik weiger om mijn ruin roze om te doen :+ _O- ik zag op marktplaats dat jullie een verzorger/groom zochten, wist niet dat je zo dichtbij zit (iets van 14km volgens marktplaats)! (Ik herkende de foto uit je fotoshoot haha)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:43

Oh echt! Dat is wel in de buurt ja! Weet je nog een betrouwbaar iemand toevallig? :+
Ik heb die roze peeskappen eigenlijk alleen maar gekocht omdat ze 50% korting hadden. Wilde eigenlijk rode, maar die hadden ze niet en de rest was saai bruin en zwart (en had geen korting). Idem voor het hoofdstel, die was gewoon goedkoop _O- Met 13 paarden wordt het toch wel een flinke smak geld als je steeds hoofdstellen á €100 gaat kopen :=

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:53

Nee helaas zou zo niemand weten :D . Arabieren zijn wel echt altijd al mijn lievelingsras geweest <3

Ja dan word het snel een duur geintje, maar met zo veel paarden moet je toch ook wel al iets hebben liggen wat past zou je denken? :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:18

Prazani de homohengst.. :')
Ziet er goed uit! :))

Anouk, grijp je kans om zulke mooie arabieren te groomen! O:)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 02:05

Haha als ik tijd te veel zou hebben zou ik het zo doen!! Maar ik werk fulltime, plus eigen paard, plus mn hond die aandacht wil, ohja en mn vriend vind het ook nog wel eens gezellig als ik af en toe naast hem op de bank zit :+ .

Maar tegen een keertje arabieren(veulens) knuffelen zeg ik geen nee O:)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 06:25

Haha, je bent welkom hoor :P

Mijn vriend is niet zo van het rijden, dus we hadden 1 hoofdstel :') En aangezien ik weiger iedere dag alle riempjes aan te passen/het bit te vervangen moest er dus nieuw spul komen. Maargoed, dit hoofdstel gebruikte ik eerst voor onze andere hengst Max, maar die is verkocht.

En met zo veel paarden gaat er ook heel veel stuk >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:59

13 paarden? Ik zucht al dat alles voor mijn 2,5 zo duur is. Dat 0,5je is mijn shet.

Yep, arme Quick met zijn veel te klein deken. Vond het deze winter onnodig om hem onder 1 te zetten en aangezien Rocky's lang doorgroeien, vond ik het zonde om nu, alleen voor op training, een nieuw te kopen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 12:03

Ja ik zucht ook wel eens naar mijn bankrekening _O- En dan zie ik bij mijn vriend 30 trekpaarden lopen en dan denk ik HOE DAN.

Nee dat is overdreven, ze werken er met 6 hard voor. Maar 30 reuzen jezus, moet er niet aan denken om die zelf te moeten onderhouden haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:36

Pff ik ben blij met de twee kleintjes erbij want die grote paarden eten tien x zo veel en leggen olifantendrollen. :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:43

Haha, het scheelt wel als je alles in eigen beheer hebt. Is het nog steeds duur hoor, je hebt sowieso je voerkosten. Maar bijvoorbeeld hooi halen we van eigen land, dus is een stuk goedkoper.

Maar het is wel veel werk :')