[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:41

Hoe ik het lees heeft de DA de vraag van TS beantwoord, wat als ik alleen vitalbix bijvoer als krachtvoer? Bij 'besluit' staat daaronder ook dat de DA dat geen goed plan vindt. Dat is tenminste hoe ik het lees.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:24

Visitor schreef:
Hoe ik het lees heeft de DA de vraag van TS beantwoord, wat als ik alleen vitalbix bijvoer als krachtvoer? Bij 'besluit' staat daaronder ook dat de DA dat geen goed plan vindt. Dat is tenminste hoe ik het lees.

Dat klopt helemaal zoals jij het leest. :j
Ik had die vraag idd gesteld aan mijn dierenarts.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 22:30

Dubbele longe vandaag toch herhaald.
Daarna lekker gaan wandelen :)

Dubbele longe ging al een stuk beter. Deze keer ook geen piste afgezet maar echt weg kon hij niet ivm hindernissen die er stonden.

Stukje film:

En op wandelen, over twee dagen staat alles in de bloei hoop ik, er zijn nu al enkele bloesems :)
Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:37

Prima bezig :)

Wel vraag ik me af waarom je de binnen teugel niet via de singel hebt lopen (of zie ik dat niet goed?). Je krijgt doorgaans een betere verbinding en je kunt makkelijker van hand wisselen.

Ik vind hem rechtsachter niet helemaal zuiver ogen, maar dat kan in dit geval ook een reactie op de lijn tegen het been zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:38

Dat was ook mijn vraag (ondanks dat ik er niet bijzonder veel verstand van heb ;) )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:35

Ik heb dat aangeraden en ik werk er graag mee. Wel vind ik de spanning erg hoog. Al es getest wat er gebeurt als de buitenlonge gewoon met rust laat (maximaal laten doorhangen, liefst over de schoft)?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:44

Goed bezig! Misschien kun je beginnen met twee longes over de rug? (Als je begrijpt wat ik bedoel haha) Dat is vaak makkelijker en fijner om mee te beginnen. Heb je hier al een keer les in gehad? Dat werkt vaak heel verhelderend!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 10:38

Heb al eens les gehad hierin met vorige pony.

Ik begin altijd met de lijn over de rug en zodra hij daarbij goed luisterd en meer ontspanning toont laat ik de lijn zakken over de achterhand.
Rechtsachter kan goed door de lijn komen, soms dribbelt hij namelijk ook als ik stap wil. Galop gaat tevens ook al goed, dat staat helaas niet op film :\ wel heb ik dat denk ik op film met longe over de rug.

Longe laten doorhangen over de rug brengt ook spanning mee.
De buitenlijn is nu idd rechtstreeks aan het bit en niet naar de longeersingel.

Wat zouden jullie doen?
Voor limo is lang en laag zeer belangrijk voor de rugspieren te rekken.

Plaatje 1 of 2?
Afbeelding

Ps als het jullie opvalt, ik heb een borsttuig aan limo ook. Dit omdat de longeersingel bij spanning en optrekken van de buik naar achter durft schuiven. En vaster doen lukt niet (geen vrijheid meer op de rugwervels dan).

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:43

Ik zie geen toevoeging voor de dubbele longe eigenlijk. Hij loopt erg strak en scheef, misschien daardoor ook onregelmatig achter.

Ik zou lekker aan de enkele longe blijven werken en focussen op ontspanning.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 12:03

Ik zie wel toevoeging mbt rechtrichten aan de lange lijnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:08

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:12

Art_Ificious schreef:
Ik zie wel toevoeging mbt rechtrichten aan de lange lijnen.

Als hij ontspannen loopt wel ja, maar zolang hij zich vast zet werkt het alleen maar tegen.
Lijn achter de billen langs ben ik geen fan van ivm verstoord contact maar dat is persoonlijk.

Manier 2 die je laat zien is dwingender, kan prettig zijn voor een beetje extra motivatie maar je kan ook juist de verkeerde spieren forceren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:14

Uiteindelijk kan het heel nuttig zijn, ik bedoel meer nu op dit moment niet.

Ik zou hem eerst veel meer bevestigen in de ontspanning. Je bevestigt nu spanning, strakheid en scheefheid. Er valt nog helemaal niets recht te richten nu.

Op zich prima om even met wat lijnen om hem heen te oefenen, maar dan meer als desensitizing-oefening. Ik zou hem niet zo lang zo laten lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 12:25

Sanne, op welke manier wil je hem leren dat hij moet ontspannen met de lijnen achter hem?
Hij doet het nu al beter dan vrijdag. Vrijdag liep hij nóg gespannender en minder gehoorzaam.
Gisteren gehoorzaamde hij beter en liep hij ook minder gespannen, vooral in stap was hij al véél rustiger en hij begint ook al te kauwen en likken wat voor mij teken van ontspanning is aangezien hij vrijdag zelfs niet durfde slikken en zijn lippen erg stijf hield.

Ik zie hem van dichtbij en ken/zie zijn tekenen van ontspanning dan ook sneller dan jullie via dit filmpje.

Feit dat hij nu voor de tweede keer al veel beter loopt wil zeggen dat hij snel leert dat het toch niet zo eng is.
Ik zou graag buiten willen wandelen met de dubbele longe zoals ik met mijn vorige pony deed om stuur te bevestigen. Maar daarvor moet hij eerst minder schrikkerig zijn voor de lijnen naast hem/tegen hem.

Morgen ga ik dit al wel proberen in de bak. Kijken of het me lukt om wat door de bak te sturen.

Gisteren kon ik.hem al over balkjes heen sturen met de buitenlijn over de rug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 12:46

Volgens mij werd er ook zeer vaak geroepen niet teveel betuttelen/vermenselijken maar gewoon doen.

Nu doe ik het gewoon en lijkt het weer niet goed want hij is nog zo gespannen. Euh weet je dat dit érg verwarrend is voor mij?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:53

Ik denk dat dat ook komt doordat er (naar wat ik ervan kan zien) een lijn ontbreekt. Een trainingsschema met duidelijke stappen. Waarvan pas naar de volgende stap wordt gegaan als de vorige is bevestigd.

Het lijkt erop alsof je van hot naar her "vliegt" in het trainen en Limo dat niet bij kan benen. Daardoor raken jullie beiden erg in de war.

Ondanks dat ik vind dat je hem lekker vrij moet geven tot hij beleerd gaat worden, staat er iets op papier? Iets waaraan je je kan houden en af kan kruisen? Ik denk dat dat voor jullie beiden veel rust geeft.

Ik heb niet alle wijsheid in pacht, ik kan je alleen vertellen hoe ik het zou doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:21

Art_Ificious schreef:
Volgens mij werd er ook zeer vaak geroepen niet teveel betuttelen/vermenselijken maar gewoon doen.

Nu doe ik het gewoon en lijkt het weer niet goed want hij is nog zo gespannen. Euh weet je dat dit érg verwarrend is voor mij?

Dat is ook erg verwarrend, maar een beetje inherent aan een forum. Ik vind niet dat je hem betutteld en "maar gewoon moet doen" :)
Ik ben een voorstander van een hele solide basis met een hele duidelijke lijn erin. Een ontspannen paard en een goed bewegingspatroon vallen bij onder een solide basis en dat zal bij dit paard echt lang duren voordat je dat voor elkaar hebt. Dat maakt helemaal niet uit, het ene paard is makkelijker dan het andere. Als je die solide basis eenmaal hebt, dan kan je veel meer.

Een beetje met de lijnen werken zoals je nu doet is prima als manier om hem te laten wennen, maar ik zou dat stukjes heel kort houden en puur voor het wennen. Meters maken zou ik alleen in ontspannen houding doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 14:55

Het opleiden verder inrijden door een deskundige heb ik even opzij geschoven.

Mijn eerste doel nu is de lange lijnen aanleren en werken aan rechtrichten. Ik doe ook oefeningen aan de hand die Osteopaat me geleerd heeft mbt het gewicht op de buitenschouder te plaatsen en lengtebuiging vragen én hoofd laag. Best lastig voor limo om dit linksom te doen want dat is zijn stijve kant, maar rechtsom doet hij het super.

Een scheef paard zoals limo kan immers niet goed bereden worden. Door de scheefheid zal hij het zadel en de ruiter scheef duwen waardoor er onbalans ontstaat. En geen juiste bespiering krijgen.
(Heb ik van mijn dierenarts geleerd)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:58

Ik denk dat je wel iets minder vaak je plan moet veranderen. Dat is ook best verwarrend voor ons :+
Nee maar dat terzijde. Ik zou eerst werken dat hij gewoon met longeren met bijzet mooi laag begint te lopen en dan pas uitbreiden naar iets van dubbele lijnen waar je steeds andere druk op het bit zet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:04

Er is niks zo veranderlijk als het weer.. of Art_Ificious.. :Y)
Bij een goede 'zadelmak maker' gaan ze er echt niet meteen op zitten. Daar trainen ze hem op juist bespiering en zien zelf het beste wanneer hij waar klaar voor is.
Ik vind het echt verbazingwekkend dat er op jouw stal niemand ooit wat van jouw plannen gezegd heeft, die 1000 keer veranderen. Ik zou er echt niet goed van worden om eerlijk te zijn. Ik zou hem of in training zetten of jezelf heel hard in training zetten...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:14

Nou ik weet het inmiddels ook niet meer. TS je bent veels te wispelturig en daar is je paard de dupe van. Excuses voor mijn recht voor z'n raap zijn, maar dit is écht niet de manier om een paard te beleren. Natuurlijk gaan ze niet meteen rijden. Ze hebben eerst vertrouwen nodig op de grond. Jeetje zeg, wat is dit jammer. Iedere keer zo je plan omgooien (binnen dagen) gaat echt niet goed uitpakken. Waarom zie je dat nu niet?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:15

Mag ik vragen waarom je hem niet meer op laat leiden door iemand anders?

Als ik jou was zou ik even goed nadenken wat je precies wil, dit werkt voor ons ook best verwarrend.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:59

Het inrijden uitstellen lijkt me een prima plan.

De vragen zijn: wat wil je tot die tijd bereiken en hoe? Je schrijft over rechtrichten, maar dat is een langdurig (zo niet eindeloos) ontwikkelpunt.

Wanneer vind jij Limo rechtgericht genoeg voor de vervolgstap? Welke vaardigheden en oefeningen wil je dat hij beheerst? En weet jij er voldoende vanaf om hem die zaken te leren, of zoek je daar alsnog deskundige hulp bij?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 16:11

Waar staat dat ik hem niet meer door een ander ga laten opleren?
Ik heb gewoon vermeld dat ik het even opzij schuif.

Enerzijds omdat het financieel wel érg veel wordt want als ik hem weg breng moet ik alsnog betalen voor de lege stal op de manege, anders ben ik die plaats kwijt. En eventjes 2 maanden 700-800€ ophoesten is wel erg veel geld, zeker omdat ik op de nieuwe job iets minder ga verdienen. Mijn spaarpotje voor dierenartskosten voor de dieren is ook zo goed als leeg door alle onderzoeken bij limo, (bijna 1.000€ kliniek alleen al tel daarbij osteo n tandarts ook nog op) en problemen met mijn hond dus foto van buik laten maken, tanden gepoetst.
Dus eerst toch maar doorsparen vóór het wegbrengen.

Anderzijds omdat ik eerst wil werken aan rechtrichten en ontspanning bij dubbele longe. Vooral dat laatste want dan zal hij (hoop ik) minder snel schrikken van het been van de ruiter of iets wat tegen de achterhand komt zoals een takje bij buiten wandelen. Maar ook qua spieropbouw is dat gewoon voordeliger zodat hij sterker is om een ruiter te dragen.

Rechtrichten krijg ik hulp van via mijn Osteopaat.

Duidelijk zo?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:14

En uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je wilt gaan rechtrichten d.m.v. dubbele longe? Dat is niet de meest logische keuze namelijk, omdat je behoorlijk wat afstand hebt, op een volte werkt en zijgangen vragen dan al een stuk lastiger wordt. Of wat versta je precies onder 'rechtrichten?