Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 16:48

bobje26 schreef:
Wow wat super goed allemaal!!
Finn dat hij zo braaf bleef Kirsten! :)

Voor de mensen die net een singeltje om hebben of om gaan doen:
Doen jullie dat in de longeerbak/paddock of stal? En meteen of eerst longeren?

Alles wat nieuw is, doe ik in de buitenbak. Ik wil hem niet vastzetten / opsluiten en dan iets van hem vragen, maar hem in vrijheid uitnodigen. Eerst even longeren / grondwerk zodat hij rustig en op mij gericht en dan het nieuwe aanbieden. En alles in kleine stapjes. Maar misschien werkt dat helemaal niet voor elk paard en voor elke ruiter. Zijn allemaal verschillende manieren. De een niet beter dan de ander.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:56

bobje26 schreef:
Wow wat super goed allemaal!!
Finn dat hij zo braaf bleef Kirsten! :)

Voor de mensen die net een singeltje om hebben of om gaan doen:
Doen jullie dat in de longeerbak/paddock of stal? En meteen of eerst longeren?

Ik doe altijd eerst gewoon longeren zodat de eerst frisheid er af is. Daarna singeltje op de rug leggen. Afhankelijk van hoe erg ze reageert kijk ik of ik m er nog een paar keer op leg of dat ik m vast doe en dan als ik m vast doe dan niet te strak eerst. Later nog een keer aansingelen. Vandeweek voor het eerst gedaan. Wobbes reageerde er totaal niet op :Y). Geen bokje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ennn we hebben gister mee gedaan aan de vrijspringen competitie. Super gaaf! We hadden paar keer geoefend en ze was nu al zo veel verbeterd. Maandag krijgen we de cijfers voor haar spong en haar galop.
We moesten haar ook toiletteren. Scheren ging top net als sprayen met antiklit. Maar wassen. Dat was wat minder. Ze was aan het eind totaal overprikkeld. Arm beest!

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:11

suikermeisje schreef:
Gaaf dier blijft t!

Leuk, Thanks.
Dit is nog een foto die er gemaakt is.

Afbeelding

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:20

Edit: er ging even wat mis zie ik nu met het wijzigen van mijn post :Y).
Laatst bijgewerkt door liesen op 05-03-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:21

suikermeisje schreef:
Gaaf dier blijft t!

Leuk, Thanks.
Dit is nog een foto die er gemaakt is.

Afbeelding

Vraagje;
Waar zetten jullie de paarden voor het eerst mee bij. Elastiek of touwtjes of zon lang en laag touw. En hoe zetten jullie die vast?

Azmay

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:23

Ik longeer niet (meer) met bijzet oid, ik gebruik gewoon een kaptoom en een zweep en eventueel dubbele lijnen daarmee kan ik alle spieren trainen die ik wil zonder kans op hangen of gekke krullen die ik niet wil.

Wat een lange benen bobje en liesen :wow:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:27

suikermeisje schreef:
Ik gebruik een longeerhulp.

Van vandaag, lekker ontspannen aan de longeerlijn.
[ Video ]

Dit is precies wat ik liever niet wil, een paard wat op de voorhand loopt en inknikt in de halslijn. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:29

Ik doe een slof, zijlangs aan de singel. Eerste keer doe ik hem altijd heel los en nagenoeg geen druk. Die zet ik dan elke keer wat strakker. Vind touwtjes niet fijn en die longeer hulp vind ik al helemaal niet fijn. Trekt elke pas aan het bit en kun je niet fijne buiging mee regelen vind ik.

[***] vandaag voor het eerst een deken op gehad! <3 Ze was er zelf redelijk van onder de indruk maar na drie passen voelde ze zich erg stoer.

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:29

Ik meestal gewoon touwtjes of slof, maar meest begin ik met dubbele lijnen, omdat je daar altijd alle controle over hebt. Als ze in paniek raken kan je die op tijd los laten voor ze de lucht in gaan.

Vind een longeerhulp en pessoa veel te onrustig in de mond voor een jong paard.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:35

Ja dubbele lijnen zat ik ook over na te denken! Ook omdat je dan controle hebt over het uitzwaaien. Dat doet ze nog erg.

Ik ben er ook bang voor dat ze in paniek raken en achterover klappen. Miss toch eerst met dubbele lijnen proberen!

Niemand die elastiek doet?

@suikermeisje. Dat lang en laag touw heb ik ook veel gebruikt eerder. Train je goed de rugspieren mee. Maar ze vallen er wel helaas mee op de voorhand. Ik vond het wel een handig ding voor 1x pw ontspanning.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:46

Ik longeer hem aan de dubbele longe. Niet bijgezet oid. Gewoon rechtstreeks aan het bit. Dit om hem aan de druk te laten wennen. Ik merk dat hij dit nog heel lastig vind en dus nog erg zoekend met zijn hoofd is. Als hij zo stabiel loopt ga ik hem pas met de dubbele longe bijzetten :)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:45

Oo vandaag iets leuks gedaan *\%/*

Dacht ga even sturen met Bailey oefenen er achter lopend maar alleen snapte ze niet veel en hing ze vooral op een vriendin van mij. Dus wat heb ik gedaan. Heb Nadja gepakt met der hoofdstel en longeersingeltje om. Van me enkelspan leidsel en dubbele longeerlijn een nood 2span leidsel gemaakt en ben zo aan sturen.

Nadja kent namelijk 2span erg goed. En toen begon Bailey het te snappen <3 en Nadja hielp enorm als ik namelijk links wilde de kant van Bailey hielp Nadja door Bailey wat om te duwen.

Zooo trots als 1 miljoen pauwen!!

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:51

Kimmiee_D schreef:
Oo vandaag iets leuks gedaan *\%/*

Dacht ga even sturen met Bailey oefenen er achter lopend maar alleen snapte ze niet veel en hing ze vooral op een vriendin van mij. Dus wat heb ik gedaan. Heb Nadja gepakt met der hoofdstel en longeersingeltje om. Van me enkelspan leidsel en dubbele longeerlijn een nood 2span leidsel gemaakt en ben zo aan sturen.

Nadja kent namelijk 2span erg goed. En toen begon Bailey het te snappen <3 en Nadja hielp enorm als ik namelijk links wilde de kant van Bailey hielp Nadja door Bailey wat om te duwen.

Zooo trots als 1 miljoen pauwen!!

[ Afbeelding ]

Wat creatief!
Leuk hoor :j

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:26

Gaaf Kimmie!
Wauw mooie foto Liesen!

Over het longeren, tot nu toe heb ik niks eraan, ben alleen nog bezig met overgangen en gehoorzaamheid. Wil er wel eens een touwtje aan maken, maar ben eerlijk gezegd bang dat ze erin stappen en/of achteruit kruipen enz. Die van mij kennende ;)
Sowieso is bijna heel m'n land zowat een zwembad momenteel, dus van longeren komt nu niet veel terecht. Gelukkig houden ze elkaar wel in beweging, lente in de bol :')

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:09

Liesen wat een prachtige foto, ziet er super uit!
Kimmie wat fijn dat Bailey zo snel van Nadja leert, ziet er heel erg leuk uit :)

Ik longeer mijn jonkie alleen aan het halster, en dan veel overgangen en tempo wisselingen. Ik wil graag naar de dubbele lijnen maar ik longeer ook nog niet met bit, ik wil graag dat ze eerst lekker loopt en snapt wat de bedoeling is zodat ik haar niet in de weg zit aan het bit :) dubbele lijnen vind ik zelf heel erg leuk om te doen met mijn oudere paard, maar daar is Zara gewoon nog niet klaar voor.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:02

Ja de foto laten we ook afdrukken! Heel erg leuk om zon foto te hebben aan het begin van je paard zijn carrière. :D.

Bedankt voor al jullie reacties betreft longeren. Daar kan ik wat mee! Mevrouw heeft nu een weekje vakantie om bij te komen van alle indrukken die ze heeft opgedaan de laatste week.

De uitslag is binnen van de vrijspring competitie!
Helaas niet door naar de finale maar dat hadden we al verwacht natuurlijk. De op en top springpaarden doen daar aan mee en dan valt "netjes" springen toch al minder op.
Toch in de hele nette middenmoot beland.
Haar cijfers waren als volgt:
Galop: 7
Vermogen: 6,5
Techniek: 6,5
Reflexen: 6,5
Bereidwilligheid: 7

Nu we dit achter ons hebben kunnen we weer focussen op het zadelmak maken. Donderdag komt er een nieuw paardje bij ons op stal. Zij wordt ook dit voorjaar zadelmak gemaakt.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:03

Netjes liesen!

Kimmiee_d, wat leuk!!

Longeren ben ik nog niet heel erg mee bezig. Wil ik wel met een maand of 3 gaan op pakken, eerst aan halster en dan met dubbele longe.

Ik ben ook helemaal trots. Van de week voor het eerst wat geoefend met targetten en dat had madame met 10 minuten door. Heerlijk :)

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:34

Wij hebben van het weekend voor het eerst met zadel op gelongeerd, wat hij uiteraard super braaf deed *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:59

Dawson123 schreef:
Wij hebben van het weekend voor het eerst met zadel op gelongeerd, wat hij uiteraard super braaf deed *\o/*
[ [url=m/sHw6nL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W0orPQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeehj wat goed!
Wat zijn jullie stappen nu verder? Hoevaak ga je met zadel longeren?

Onze merrie heeft een klein weekje vakantie gehad om alle indrukken van het vrijspringen te verwerken. Vanmiddag mag ze weer aan de bak!
We gaan longeren en misschien zadeltje er op leggen! Even kijken hoeveel tijd we hebben.

En vanmiddag gaan we een nieuw paardje ophalen. Super spannend. Ze komt uit de zelfde kudde waar wobbes vandaan komt dus ben echt benieuwd of ze elkaar nog herkennen. Ze zijn 5 maanden uit elkaar geweest.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:06

liesen, ons plan is om er begin volgende week op te gaan omdat hij echt super braaf is. Dan even twee weken doorpakken en daarna 2/3 weken vrij. Daarna neem ik hem een maand mee op stage en daarna gaat hij 2-3 maanden het land op en gaan we hem weer oppakken om voor te breiden voor de VWF en de VSN.
Allemaal wel ondervoorbehoud hoe hij groeit etc ;)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:23

Hallo allemaal,
Ik was al stilletjes aan het mee lezen. Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een bijna drie jarige (26 maart) haflinger Allure.
Hij is vier weken terug gecastreerd en vorige week naar zijn definitieve plekje verhuisd.
Alles is nog erg spannend en nieuw. Dus eerst maar is gewoon wennen aan de nieuwe routine, beetje poetsen en normaal mee lopen aan het halster :o .
Het is het eerste helemaal groene paard wat ik heb gekocht. Maar ik denk met mijn eigen ervaring, die van de ervaren Hulp die ik heb en mogelijk af en toe advies van jullie het vast goed zal komen. *D

Misschien een "stomme" vraag maar wat houd targetten in eline?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:27

Ziet er braaf uit Dawson :j

Gefeliciteerd met de aanwinsten liesen en Newallure.

Ik eergisteren een mini-hartaanval. Vriend komt heel blij binnen dat hij (voor het eerst) op Diva heeft gezeten. Ik dacht dat hij bedoelde terwijl ze lag maar hij is er dus serieus op gesprongen zonder zadel of halster :wow:
Dat ik daar mee weg kom betekend niet dat hij dat ook al kan :')

Maar het ging blijkbaar heel goed, maar goed dat ze zo braaf is _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:28

Leuk Liesen! Dan heb je het lekker druk met twee guppies. :)
Dawson, ik blijf je paard super gaaf vinden! Fijn dat hij zo braaf was. Hij is wel redelijk aan de maat toch?
Welkom voor de nieuwe! :)
Snap dat je geschrokken bent Azmay, hopelijk volgende keer wat minder abrupt.

[***] gister voor het eerst met singeltje gedaan. Echt bizar hoe braaf ze is en 100% op mij vertrouwd ! <3
Even een dag of 4 zo doorpakken en dan weer hoofdstel erbij, en dan tzt slof er bij als bijzet.
Ook al 1000 keer dekens gepast, gelukkig vind ze dat ook steeds normaler. Maar voorlopig blijft ze zonder deken buiten staan.
Wij gaan ook langzaam in/na de zomer toewerken naar VSN of/en Noord Holland Cup.
En in de zomer natuurlijk stamboekopname.

Afbeelding

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:58

bobje26, haha dankje :D Ja we hebben hem een maand geleden op 1,65 gemeten maar ik denk haast dat hij al groter is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:40

Oh hij toont groter! Die van mij is denk 1.65/1.67 maar is korter gebouwd...