[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:08

Ja lastig he, zoveel willen en niet kunnen. Nu moet ik wel zeggen dat eigenlijk gewoon 1 paard/pony wilde maar die bleek drachti en doe zo'n mooi nieuw zieltje maar eens weg, dat kan ik dus niet, weekdier als ik ben met dieren.dus nu loop ik mezelf elke dag voorbij, neem wat extra medicatie en zo gaat het nog vele jaren door denk ik zo maar :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:22

terpentijn schreef:
Nu word ik waarschijnlijk doodgeschoten... maar ben vanmorgen niet met Jaopie, maar met Khavanna bezig geweest. Longeren, wijken, yield, terug gaan, voorhand omzetten, achterhand omzetten, hoofd laten zakken, links en rechts inbuigen, twee gangen aan de longe. Galop had ik geen zin in, dat brengt vaak onrust bij haar. Dit ging zo uitermate goed, ik dacht NU kan ze mee de wei uit ook.
Maar natuurlijk kwam er weer een andere kink in de kabel: haar koordhalster (maat COB) zit vrij losjes, met name bij haar neus (hangt vrij laag op de neus) en de omtrek bij haar neus is mij ook wat te ruim. Als ze één rare terugtrekkende beweging maakt op dat schouwpad naar voren (het Jaopie achterblijf syndroom) schiet dat ding over haar neus. Ze slaat ook best wel met haar hoofd, dan zit dat ding al zowat op d'r neusgaten.
Dat vind ik niet veilig.
Heb het halster mee naar huis genomen, om eens te bekijken wat ik daaraan kon doen, maar heb geen idee hoe ik dat kleiner kan knopen.
Als ik een nieuwe maat Cob bestel bij bijv. horsebeads, heb ik straks wéér een te ruime maat COB.
Wat nu? Met een gewoon webhalster mee uit de wei nemen, toch maar? Ze moet daar weg, wat anders blijven we in een cirkeltje (hahaha) ronddraaien.
Zoals ik in een van de vorige topcs al zei: zij is hier m.i. nu wel rijp voor.
Maar ik heb geen behoefte aan halstercapriolen waarbij dat ding ineens over d'r giechel schiet.

Voor de Jaopie fans: nog heel even geduld, het weekeind zit ik er weer op, beloofd! Vanmorgen was hij mooi droog (zag er wel uit als nat, met allemaal modder-krullen in z'n vacht).

Maar ik wil die merrie er gewoon veilig uit hebben. En gauw ook, want ik wil daar dit jaar nog op.
"voor het einde van het jaar/voor het weekend/wanneer ik een goed halster heb" enz enz enz. Niet gooed, veeel te vrijblijvend. Dagen stellen en vastpinnen en dan gewoon doen of de bak nu wel of niet goed is. Hop.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:00

[/quote] "voor het einde van het jaar/voor het weekend/wanneer ik een goed halster heb" enz enz enz. Niet gooed, veeel te vrijblijvend. Dagen stellen en vastpinnen en dan gewoon doen of de bak nu wel of niet goed is. Hop.[/quote]

Smart doelen stellen??

Rocamor

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:15

Terpentijn, waarom vind je het vervelend dat je niet (genoeg? En dan voor wie of wat?) rijdt?

Paarden zoals wij ze hebben zijn toch voornamelijk een leuke hobby? Als je niet rijdt en je geniet van de capriolen van ze, prima toch? Als je wel wilt rijden, waarom wel?

Ik zie hier veel goedbedoelde skuppen onder het hol voorbij komen, die bij mij juist "ik moet nu ook verantwoording aan topicvolgers" afroepen. Nou ben ik Terpentijn niet, maar zou zonde zijn als je onbewust juist weer die druk voor je zelf gaat ervaren die jou vorig jaar heeft doen besluiten om het rijden op een laag pitje te zetten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:26

Idd, je bent niemand verantwoording schuldig, jezelf ook niet. Je paarden redden zich prima zonder dat jij ze rijdt.
Er komt vanzelf een moment dat je denkt 'en nu ben ik er klaar mee, ik ga aan de slag'.
Niet teveel druk, wordt het echt niet leuker op en je voelt vanzelf wel wanneer je er klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:14

Ben ik het ook wel een beetje mee eens. :j
Gewoon lekker op je eigen tempo en af en toe eens een schop onder je kont is niks mis mee, maar niet teveel schoppen. :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:27

Ik niet. Naar mij hoef je geen verantwoording af te leggen hoor, maar naar je paarden wel. Ik vind (let wel, mijn mening) dat je een gezond paard dat niet of te jong of te oud is, geen recht aandoet door hem uitsluitend in de wei te laten staan en het dier verder niet voldoende extra beweging en aandacht geeft. Een paard is een bewegingsdier en hoe riant je wei ook is, naar paarden begrippen is elke wei in NL een postzegel grond zonder enige vorm van uitdaging. In de vrije natuur hebben paarden veel ruimte, afwisseling door trekken, uitdaging in het vinden van voldoende eten, drinken, de kudde bij elkaar houden of de kudde bijhouden, evt gevaar uit de weg gaan en het opvoeden van het jonge spul. In een wei, blijft de kudde wel bij elkaar want er is een hek, het natje en het droogje wordt verzorgt door de baas, is er vaak geen jong spul op te voeden en geen afwisseling in omgeving...strontvervelend dus als je een paard daarnaast niets aanbiedt. Dus voor mij betekent het houden van paarden meer dan alleen een goed onderkomen verzorgen. Een paard verdient zijn dagelijkse portie exclusieve aandacht en beweging. Dat is dus de reden dat ik terpentijn aanspoor om wat met Jaopie te gaan doen, alles wat ik lees over Jaopie is in mijn ogen een paard dat wat wil gaan doen, afleiding, beweging en exclusieve aandacht. Dat hij er een topic van bijhoudt is leuk om te lezen want terpentijn schrijft leuk, maar is bijzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:30

Ik denk dat het de paarden van Constantijn niet aan aandacht ontbreekt hoor. :o
Maar rijden of longeren kan wel iets extra's toevoegen inderdaad.
Daar moet je alleen zelf ook aan toe zijn. :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:40

Met aandacht bedoel ik vooral echt bezig zijn met je paarden. Uit die wei halen en je paarden een soort van uitdaging geven. En met khava is hij idd veel bezig geweest, maar in mijn ogen teveel binnen de hekjes van de wei. Jaopie heeft de leeftijd dat ze normaal gesproken op hun bests zijn, maar staat te lantefanteren en vervelen.
Wat betreft er zelf aan toe zijn, ik vind dat dus een verantwoording naar je paarden. Als je er zelf niet aan toe bent of om wat voor reden dan ook niet in staat bent, dan moet je wat regelen. Een paar weken nietsen kan geen kwaad, maar Jaopie staat al een jaar niets te doen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:15

KoudbloedKim schreef:
Ben ik het ook wel een beetje mee eens. :j
Gewoon lekker op je eigen tempo en af en toe eens een schop onder je kont is niks mis mee, maar niet teveel schoppen. :+

Ik herken veel van mijn eigen uitstelgedrag bij Constantijn, vandaar mijn schopje. Tineke, ji zal het ook herkennen, maar jij hebt Maarten, want wees eerlijk, als jij alleen was geweest, deden jouw paarden ook nooit iets. Ik merk aan mijn eigen duo dat ze het gewoon erg leuk vinden, die aandacht en het ergens anders zijn dan in de uitloopstal met paddock of de wei en ik moet mijzelf daarvoor ook erg hard schoppen sterker nog, als ik ze niet had gehad, kwam ik niet eens mijn bed meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:21

farahdiba46 schreef:
[naam], ji zal het ook herkennen, maar jij hebt [naam], want wees eerlijk, als jij alleen was geweest, deden jouw paarden ook nooit iets.
Ik had voor [naam] 1 paard en die stond soms periodes stil omdat ik in een rolstoel zat ;), maar ik heb ook actief lessen gevolgd en meerdere keren per week gereden voor lange periodes.
Het is niet nodig om in andermans topic zo persoonlijk te worden, doe dat dan in pb.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:22

Vind dit wel ver gaan. Ik heb ook een paard staan die amper gereden word, en lekker in de wei staat te niksen. Echt niet voor me lol maar wegens mijn eigen gezondheid. Soms lukt het gewoon even niet en dan kun je de verantwoording niet nemen om ze elke dag maar beweging te geven. Mijn paard is er echt niet ongelukkiger van dat ie niet gereden word of gelongeerd. Aandacht in de vorm van poetsen en mischien eens geestelijk aan het werk zetten is naar mijn idee vele male belangrijker, of dit nu in de wei of buiten de wei is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:26

Ik denk dat dat ook per paard verschilt. :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:27

KoudbloedKim schreef:
farahdiba46 schreef:
Tineke, ji zal het ook herkennen, maar jij hebt Maarten, want wees eerlijk, als jij alleen was geweest, deden jouw paarden ook nooit iets.
Ik had voor Maarten 1 paard en die stond soms periodes stil omdat ik in een rolstoel zat ;), maar ik heb ook actief lessen gevolgd en meerdere keren per week gereden voor lange periodes.
Het is niet nodig om in andermans topic zo persoonlijk te worden, doe dat dan in pb.
oh sorry, had ik even niet in de gaten ik ben heel open en makkelijk over mijn ziek zijn en vergeet weleens dat niet iedereen dat is...

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:29

Klopt, maar geestelijke training is soms wel zwaarder als 'gewoon' even rijden en denk dat terpetijn daar aardig goed mee bezig is. Merk aan die van mij dat hij vermoeider is van een grondwerksessie of denkspelletjes dan van rijden of longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:30

Ja inderdaad, daarna hebben ze vaak toch even tijd nodig om het te verwerken in hun koppie. :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:33

Ik zal me terugtrekken uit dit topic. Constantijn, veel plezier met je paardjes :)

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:23

En ik hoopte gewoon op een update van Terpentijn waar ik altijd weer zo van geniet!!!

Mijn schopje van de week was uit een geintje bedoeld, al heb je urenlang in de wei zitten kijken en je update daarover vind ik het nog genieten!

Heb je al boeken uitgebracht ☺️

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:49

Niemand hoeft zich 'terug te trekken", en de hol-schoppen storen me ook niet, want als ik de motivaties er achter lees zit daar ook wel wat in. Het is waar dat ik geen bejaarde uitgebluste of gemankeerde paarden heb die niks anders willen dan een beetje in de wei lopen te vreten en te niksen.
Ze zullen er niets van krijgen, maar het is in elk geval ook niet mijn bedoeling.
Van Jaopie is het idd. zonde door z'n mooie leeftijd nu, maar ook omdat hij een werkwillig paard is.
Voor Khava is er nog zóveel te leren en te béleren, dat het ook voor haar zonde is om er niks mee te doen.
Ik neem sowieso altijd alle invalshoeken van anderen mee, ook al zijn die anders dan de mijne, omdat je nooit te oud bent om nieuwe of andere inzichten op te doen.
Maar het meeste heb ik nog altijd van het bezig zijn - op welke wijze dan ook - met mijn paarden zelf geleerd.
Gisterenochtend was het weer bezigheidstherapie (vanochtend had ik weer een sportpaard van iemand anders te longeren) voor Jaopie en Khava.
Ik pak altijd eerst Khava, dus ik had heel dat touwhalster vermaakt, pas ik het bij haar aan: te klein!
Whahahaaa, ik stond hardop te lachen in de wei terwijl ik naast haar stond te frutten aan die knopen.
Ze stond me daar een beetje aan te kijken van "gaat het een beetje"? Eindelijk paste het dan mooi rond haar neus en ja, nu vielen die kaakkoorden ook mooi achter haar kakement.
Longe er aan en WIJS en hop daar ging madammeke al. Linksom, ze pletste meteen in een hectisch drafje. In plaats van het bovenstuk van de longe met de klap (het touw) er aan had ik alleen het onderste deel bij wijze van stick . Dat touw is een beetje overkill bij haar (ze kent het wel hoor, gewoon een lange longeerzweep, maar ik doe liever minder = meer, je kunt het bij haar ook af met alleen een drijvende arm).
Dat hectische drafje beviel me niet, dat is me wat te wegrennerig, dus ik maande haar naar stap. Nou moet je bij haar toch wel enorm überbewust met je lichaamstaal omgaan, want ze is erg over-reactief.
Geweldig aan de ene kant, omdat het je dwingt zelf ook een ijzige kalme en weloverwogen houding te hanteren en je overal zeer bewust van te zijn, aan de andere kant kun je bij wijze met je rechterhand je neus nog niet afvegen of ze denkt: Betekent dat? Betekent dat? Betekent dat iets?
Dat zal nog een stuk onzekerheid van haar zijn, het geeft wél aan hoe goed en opmerkzaam ze is op je lichaamstaal.
(Voorbeeld: bij Jaopie kun je ter plekke in eenzelfde situatie een handstand en koprol maken en die staat dan als een IJzeren Hein naar je te staren, of gaat respectloos een andere kant op staan turen... zó verschillend zijn ze).
M.a.w. "sensitizing" is bij haar nou niet zo nodig, maar de-sensitizing gaat opmerkelijk genoeg ook heel goed. Ze schrikt niet gauw van gekke dingen, en haar schrikreacties vloeien ook héél snel weer af.
Ze kan van snurk-paniek in een paar seconden weer rustig worden.
(Ook dat is bij Jaopie anders, als die opgewonden raakt is-ie het bij wijze drie dagen later nóg)
Ik was erg tevreden over de sessie en heb haar tot slot nog een de hele wei door meegenomen in de ándere wei. Na vijftig meter begon ze wel te haperen omdat ze verder en verder van Jaopie af raakte, maar ik liet de longelijn geleidelijk langer worden en liep stug door. Toen "moest ze kiezen", terugrennen of met mij mee. Ze koos het laatste. Ik wilde pers e geen druk geven, ik vond dat ze zelf moest kiezen. Nou nee, dat zeg ik verkeerd.... ik wilde zelf zien wát ze zou kiezen. Het was een risico, maar ik hoopte dat ze "over zichzelf heen zou komen".
Toen ze weer bij mij was zijn we omgedraaid en rustig, met veel stoppen weer naar de Jaopie we teruggelopen. Ben onderwijl nog twee keer weer omgedraaid en weer van hem af gelopen, maar ze draaide zonder enige druk steeds weer met mij mee.
Wat is het toch een leuke, brave merrie.

Het longeren met Jaopie was - niet onverwacht - daarentegen even ándere koek (en linke soep).... Waarover update volgt (voor de Jaopie liefhebbers).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-11-16 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:51

Zoals je Khavanna beschrijft, zou ze inderdaad wel heel geschikt zijn voor western. <<)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:29

Oh? Waar maak je dat uit op? Ze heeft toch geen "typische Western-reacties"? Of wel?
Ik ken eigenlijk geen western-types.
Dat ze nooit een dressuur-talent zal worden is natuurlijk duidelijk, haar bouw, bewegingen, karakter, dat zit haar daarbij wel een beetje in de weg.
Jaopie is met zijn Tinker x Fries kruising (én zijn showkarakter) voor zijn type nou juist wel weer een uitgelezen dressuur-type.
Khavanna zie ik ook nog wel springen, die is zo snel en lichtvoetig.
Moet bekennen dat ik Khava mettertijd leuker en leuker ben gaan vinden, eigenlijk juist omdat ze zo ánders is dan Jaopie.
Zal straks even het longeren met Jaopie beschrijven... met een sterke "Don't Try This At Home" warning er bij, hahaha....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:37

Je vertelt dat ze zo gevoelig reageert op je aanwijzingen, dat je bij wijze van spreken niet eens langs je neus kunt wrijven of ze pikt op dat je misschien iets wil vragen.
Nu ben ik niet heel erg bekend in de westernsport, maar volgens mij is dat juist wat men wil zien in een westernpaard.
Natuurlijk ook in andere disciplines is een snelle reactie fijn, maar ik zie daar bijvoorbeeld op tv als ik ze vergelijk veel meer gedrijf en geprik in. :x

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:02

Ja, dat is echt ongelófelijk hoe alert en opmerkzaam (en beleefd!) zij reageert. Maar tsja, ik ben Jaopie gewend, die eigenlijk altijd eerst met een tegenvraag (of actie!) komt, dus wellicht is haar reactiepatroon heel normaal, het is ieg wel (tot nu toe!) een "uit het boekje" reagerend paardje, als ik dat dan een beetje vergelijk met de 6 jarige Cider waar Clinton Anderson mee bezig is in zijn YouTube serie. Of misschien heb ik haar simpelweg nog niet verpest/verwend omdat ik er tot recent nog maar zo weinig mee heb gedaan.
Ze is sowieso erg open en onbevangen, iets dat Jaopie als veulen al niet was (da's een beetje een "broeier").
Over Clinton Anderson: hij is natuurlijk superduidelijk, maar voor Khavanna is C.A. niet 1 op 1 naar Khava te vertalen, als ik exact zou toepassen wat hij doet raakt zij helemaal over de rooie, wayyyy tooo much.....want hij is af en toe behoorlijk grof.
Ze heeft dat ook niet nodig, dat gesnok aan haar toch al gevoelige hoofd.
Jaopie daarentegen zou zeker een poging hebben gewaagd meneer Anderson te intimideren of overhoop te rennen, en als hem dat niet zou lukken zou hij proberen los te breken.

Die werd me gisteren toch effe kwáád (nee geen van genoemde pogingen zijn hem gelukt, hoewel hij wel van zins was dat in te zetten), maar toen realiseerde ik me wel eventjes: hola, dit paard kan wel gevaarlijk uit de hoek komen. Gelukkig ken ik hem lang genoeg en longeer ik lang genoeg om dat aan te kunnen zien komen en hem dan net voor te zijn/dan wel op het juiste spoor te zetten. daarbij komt de C.A. serie en methode dan weer wél zeer goed van pas, want met Jaopie onderhandelen is geen goed idee, dat heb ik trouwens op de grond al veel te lang gedaan...."t Is me een karaktertje hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 14:01

Had ik een hele beloofde update met beschrijving getypt over hoe het longeerwerk met (kwaaie) Japie ging, vliegt m'n Speedtouch er uit (zal de eerste keer niet zijn) net als ik het wil posten... dus NUL tekst.

Wargghhh. Heb echt geen zin om dat opnieuw helemaal te gaan terughalen, en opnieuw te gaan typen.
Het is trouwens toch eigenlijk een Khavanna topic, dus laat maar zitten.

Had het hele weekeind zo'n beetje Arabo Friezen gedoe, inclusief vanmorgen (en ook morgenochtend) dus nergens verder mee gekomen met m'n eigen paarden.
Dit moet ik toch anders gaan inkleden, want anders kom ik helemaal niet meer aan eigen paarden toe.

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:00

Jammer hoor, stoute Speedtouch!