Een nieuw paard kopen Deel X

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:09

Romanoff schreef:
@goos; voor 4000 kun je een leuke 3 jarige wel op de kop tikken hoor! Tis mij ook gelukt.
Een 7 jarig zz paard, verder geen bemerking voor 4000 word lastig :+
maar net wat je zoekt.

Het is maar net waar je eisen liggen, echter de echt goede paarden koop je daar niet voor.
Als je bereid bent zelf het nodige werk te doen (zadelmak, doorrijden) kan je best leuke paarden vinden binnen het budget.

Romanoff

Re: Een nieuw paard kopen Deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:11

Ja precies. Ik hoef geen bewegingstopper die hoog in het bloed staat, waarvan 9 vd10 x niks mee te beginnen valt en overal vn schrikt.
Ik zocht gewoon een leuk dier met goedebasisgangen en hoeft vn mij niet GP niveau te halen :)
Bedoeling dat ie zn hele leveb bij mij blijft ;)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:12

Ik denk zelf persoonlijk niet dat Goos zegt dat je voor 4500 geen goed paard vind,. Zoals ik het lees is dat mensen tegenwoordig verwachten een 5 jarig super paard waar je zo op kunt stappen en Z oefeningen uit gaat knallen voor een bedrag onder de 5000... Kortom mensen willen tegenwoordig voor weinig geld veeel kwaliteit en dan eisen ze ook nog dat het helemaal gezond is van top tot teen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:13

Marus, is mijn ruin niet wat voor jou?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:14

Ik lees al een tijd mee, gewoon omdat het leuk is om iemands zoektocht te volgen, maar ook omdat ik zelf aan het rondkijken ben naar een geschikt paard.
Nu moet ik zeggen dat ik het toch wel heel moeilijk vind hoor om een paard te zoeken en iets geschikts te vinden. Ik dacht dat ik niet zoveel eisen had, maar al zoekende valt dat dus behoorlijk tegen.

Wij hebben zelf al een rijpaard (van onze dochter) en fokmerries op stal staan, maar nu ben ik aan het kijken voor een paard voor mijzelf. Voorheen heb ik jarenlang gereden (M-dr, L-spr), maar de laatste jaren heb ik alleen zo af en toe op een paard gezeten.

Zoek daarom:
- een braaf paard (ook op stal)
- liefst een merrie (eigenlijk zou een leuke afstamming ook wel mooi meegenomen zijn)
- leeftijd niet belangrijk (geen 3 en niet ouder dan 15...........)
- stokmaat vanaf ca. 1.70 m. (ben zelf niet van maatje 38)
- liefst dressuurgericht, maar springgericht gefokt is geen probleem.

Al met al helemaal niet zulke aparte eisen, maar ja, mijn budget rijkt niet zo ver dat ik er even een duizend of 10 tegenaan kan gooien en goed doorgereden, brave, grotere paarden en dan ook nog met een redelijk afstamming, hebben nu eenmaal hun prijskaartje.
Als de paarden goedkoper worden aangeboden is mijn ervaring helaas dat er toch wel vaak iets mee is. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn (die ervaring hebben we ook), maar je moet er dan toch even goed over nadenken....

Ik blijft dit topic gewoon volgen en wie weet komt er zomaar eens iets geschikts voorbij.
Iedereen succes met zoeken en diegene die al een nieuw paard op stal heeft, veel plezier er mee!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:18

Waar woon je ioontje?
Ik weet mss wel een leuke merrie! Staat niet op internet te koop.
Staat ook niet in de weg, maar 2 mnd terug nog kennis van mij op proefgereden, maar vond haar toch wat te groot :+
5 jarige merrie. >1.80 schat vn een beest, maar niet potentie tot ZZ ;)
Wel een heerlijke koele kikker, waar je vanalles mee kan doen.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 16-09-12 13:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:18

Ik zoek:

Royaal paard, stokmaat min 1.68 met body
Braaf gereden, liefst ook sprongetje onder de man, goed verkeersmak, kan alleen mee langs de weg.
KLinisch en rontgen gezond, kleine bemerking niet meteen een probleem, indien prijs acceptabel (en nee ik hoef niet perse voor een dubbie op de 1e rang te zitten). Indien nooit gekeurd, afkeuren kosten verkoper.
3 fatsoenlijke basisgangen. Geen rilbil, stresskip of heethoofd. Mag voorwaarts zijn maar betrouwbaar.
leeftijd 5-9 jr. prijs tot 6000 euro

Voorkeuren (geen eisen :D) Vos, veel wit, schimmel, ruin (in die volgorde :+)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:19

inderdaad Marus, Mensen denken in deze tijd dat je een goed paard kan kopen voor een klein bedrag en zo werkt het helaas niet. Klopt marktplaats staat bom vol met paarden, echte goede paarden staan er maar een handje vol op. Echter hangt het van zoveel dingen af, voor de een is een goed paard lekker braaf in het bos en afentoe eens een wedstrijdje mee pakken en kijken waar het schip strand. Echte goede paarden voor in de sport kosten nou eenmaal nog wat geld.

Als ik soms lees wat voor mailtjes ik binnen krijg, mensen verwachten een 5 jarige L geklasseerd en het liefst de M oefeningen erin, bijzonder kunnen bewegen en dan een budget van €5000,- sorry maar die paarden kosten over de €10.000,- en dan heb je al een koopje. Als ik aangeef dat wij niet hebben wat ze zoeken, zijn wij de oplichters die mensen een flinke poot uit willen trekken, nee sorry mensen het is realistisch blijven, voetjes aan de vloer en vooral eerlijk tegen jezelf zijn. Als je goed mee wilt draaien op de wedstrijden en de ambitie hebt tot ZZ-L en hoger red je het niet met €10.000,-

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:22

Pletje123 schreef:
Marus, is mijn ruin niet wat voor jou?

Ohh wat spijtig PLetje dat je er zoveel weg moet doen. Lijkt me een moeilijke keus.

Op jouw vraag : het is bruin he :o :D
Ik heb het niet zo op bruine paarden, tenzij ze iets hebben waarvan ik zeg JA dat is um.
Maar het is zeker wel een gaaf paard. Wie weet!
Ben nu op dit moment bezig met 2 paarden jaja kleur vos, mocht dat niks worden dan kan het best zijn dat ik er eens wil komen kijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:24

Zijn moeder is een vos en staat ook te koop ;) :)

JdP, onze merrie voldoet nog steeds aan je wensen.. maar ja.. dan moet je wel een stukje in de auto ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:26

Goos_Horses schreef:
Als je goed mee wilt draaien op de wedstrijden en de ambitie hebt tot ZZ-L en hoger red je het niet met €10.000,-

Daar ben ik niet mee eens :n
Je moet gewoon je ogen gebruiken.
Je kan echt wel in de hogere sport komen met een dier van 4000- 9000 euro hoor, en ik weet wel ene paar die hun paard echt voor een prikkie hebben gekocht en lopen in Z2 momenteel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:30

Zoekt iemand nog een leuke 3 jarige dressuur merrie? ongeveer 1.65 a 1.67? Duits bloed , mooi gebouwde merrie met klein schoonheidfoutje.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:30

Met de prijzen blijft het toch altijd moeilijk..Ik zeg ook altijd tegen de verkoper je vraagt wat je zelf vind dat je paard waard is, dat is persoonlijk en ik vind niet dat je mensen daar op aan moet vallen.
Wel ben ik altijd eerlijk, op marktplaats zijn het veelal basispaarden.
Als ik dan een paard aangeboden krijg of tekoop zie staan wat verder gewoon leuk mee zou komen in de basisdress. met een bemerking en daar dan als nog een bedrag voor moet betalen waarvoor ik ook wel eentje zonder bemerking kan kopen dan zeg ik dat wel eerlijk. Dat is juist weer mijn persoonlijke keuze, ik wil gerust een paard kopen met een bemerking maar dan moet dat financieel wel aantrekkelijker zijn.
En ik praat natuurlijk over de gewone paarden, de paarden met echte potentie reageer ik bij voorbaat al niet op die zijn met bemerking alsnog boven de 5000.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:33

Z2 zegt helemaal niks meer, als ik zie wat er op wedstrijden rond hobbelen.
Het niveau is om te janken uitzonderingen daar gelaten!

Paarden met echte potentie tot het hogere niveau (en dan niet Z1/2 echt hoger) liggen hoger in de vraagprijs. zijn geen leuke bewegers, zijn goede bewegers.
Je zou het kunnen redden met het bedrag €4000-€9000 als je ze als jaarling of 2 jarige koopt en je veel geluk hebt anders zullen ze er nagenoeg niet zijn. Echter zullen er uitzonderigen zijn, laat ik niet alles en iedereen over 1 kam scheren.
Meeste mensen hebben niet eens de ervaring om te kunnen zien wanneer een paard geschikt is voor het hogere werk dan rest nog de vraag kan je het als ruiter eruit halen wat voor menig ruiter ook nog te ver gegrepen is.

Ze zullen er zijn vast en zeker, komt dan naar mijn idee meer omdat men niet weet wat die op stal heeft staan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:36

Ik denk dat daar wel Degelijk verschil in zit Z2 of boven de ZZlicht, bijna ieder basispaard kan met de juiste training en ruiter en veel wedstrijden rijden wel Z2 starten....Dat hoeft niet echt veel over de potentie te zeggen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:37

Pletje123 schreef:
Zijn moeder is een vos en staat ook te koop ;) :)

JdP, onze merrie voldoet nog steeds aan je wensen.. maar ja.. dan moet je wel een stukje in de auto ;)

Whahahah laat me raden de merrie die je me hebt aangeboden?
Dus jullie hebben hem zelf gefokt?Poeh lijkt me dan helemaaaal moeilijk afstand nemen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:38

Ik hoef geen paard dat GP kan lopen. Want dat kan ik toch niet.
En zoals verkopers zich verbazen over de slechte zelfkennis mbt de rijkunst van de kopers, verbaas ik me als koper ook vaak over het beeld dat verkopers hebben van hun paard. :D
Want ik heb filmpjes gezien van dure paarden, die nog slechter liepen dan mijn paard ná zijn operatie...
En wel dikke prijzen willen hebben.
Iedereen denkt een potentiële topper op stal te hebben staan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:46

Needje schreef:
En zoals verkopers zich verbazen over de slechte zelfkennis mbt de rijkunst van de kopers, verbaas ik me als koper ook vaak over het beeld dat verkopers hebben van hun paard. :D
Want ik heb filmpjes gezien van dure paarden, die nog slechter liepen dan mijn paard ná zijn operatie...

Je haalt de woorden uit mn toetsenbord :+
En er zijn maar weinig hobbyruiters die het echt gaan schoppen op internationaal/GP niveau.
Dus ik ben dan blij met mijn "basis" paard omdat ik die ambities niet heb.

Marus schreef:
Ik denk dat daar wel Degelijk verschil in zit Z2 of boven de ZZlicht, bijna ieder basispaard kan met de juiste training en ruiter en veel wedstrijden rijden wel Z2 starten....Dat hoeft niet echt veel over de potentie te zeggen.

Daar heb je het punt. Wat is is juiste training en wat is een goede ruiter :+

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:48

Haha en het mooie is nog ze zijn allemaal zoooo braaf zelf een 3 jarige die een paar weken onder het zadel loopt.
ZO het ik laatst met iemand gebeld ik vroeg hoelang is ze dan onder het zadel. Nou zegt ze een 4 weekjes, maar ze is echt zo super braaf er kan wel een beginner op! Mijn dochter beleerd normaal niet zelf nu deze wel.Zelf gefokt.
Oke dus ik vraag: heeft er al eens iemand anders op gezeten?zij:Nee dat niet!
Ik:en al eens in de buitenbak wezen rijden?Zij:nee ook niet alleen in de binnenbak verder niet buiten geweest.

Hoe kan iemand dan in hemelsnaam zeggen dat er wel een beginner op zou kunnen?

En waar ik helemaal om moet lachen is dat de verkopen het paard verkoopt en het paard zichzelf niet.
Ik bedoel als mensen zoooo gaan opscheppen over wat he tpaard wel niet kan en dat zelfs een instructrice had gezegd dat het met de juiste amazone een grandprix paard was! Dan gaan bij mij de alarmbellen al rinkelen, dan denk ik een paard hoort zichzelf te verkopen!!!Dit paard liep M2 en kon nog niet eens normaal afwenden zo vast gereden en liep niet lekker over de benen, tsja een dood normaal basispaardje lol

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:50

Goos_Horses schreef:

Dat heeft helemaal niks met het paard te maken!!!

Ruiters die niet fatsoenlijk kunnen rijden, kunnen dat op een paard van 3.000 euro evenmin als op een paard van 15.000 euro!
Dat dat vaerhaal niet in jouw straatje past, is jouw probleem, niet dat van de ruiter of het paard.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:51

Romanoff schreef:
Needje schreef:

Je haalt de woorden uit mn toetsenbord :+
En er zijn maar weinig hobbyruiters die het echt gaan schoppen op internationaal/GP niveau.
Dus ik ben dan blij met mijn "basis" paard omdat ik die ambities niet heb.

Marus schreef:

Daar heb je het punt. Wat is is juiste training en wat is een goede ruiter :+

''Iemand die uit een paard kan halen wat er in zit en het paard vol lossigheid en gedragenheid kan laten lopen'' :P

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:53

Elk paard kan Z2 lopen, is afhankelijk van hoelang je adem is of je het als ruiter gaat redden. Ken een vrouwjte met een tuiger heeft er 10 jaar over gedaan maar nu heeft ze ook eindelijk het puntje te pakken. Super voor haar, maar naar mijn idee meer het puntje gekregen door medeleiden als daadwerkelijk verdiend.

Voor particuliere verkopers komt vaak een stuk emotie erbij kijken, om dan te horen dat jij je paard die je altijd met veel plezier en alle liefde verzorgt en getraind hebt en dan komt er zo'n leuke kijker die je harde werken met de grond gelijk maakt. Zal de waarheid zijn, maar als kopers kijken wat er in een paard zit lijkt vrij lastig in deze tijd nu marktplaats overspoeld word door leuke huis/tuin en keuken paarden.

Verkopers proberen meestal het onderste uit de kan te halen, je zal nooit meer voor je paard krijgen als dat je er voor vraagt zal wel geloofwaardig moeten blijven uiteraard maar proberen kan altijd.
Dat verkopers denken dat er meer in het paard zit als dat zij eruit halen en dat dan eerlijk vermelden wil niet direct zeggen dat ze denken een nieuwe Totilas op stal te hebben.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:57

ikke schreef:
Goos_Horses schreef:

Dat heeft helemaal niks met het paard te maken!!!

Ruiters die niet fatsoenlijk kunnen rijden, kunnen dat op een paard van 3.000 euro evenmin als op een paard van 15.000 euro!
Dat dat vaerhaal niet in jouw straatje past, is jouw probleem, niet dat van de ruiter of het paard.

Pardon?

Zeg ik ergens dat het aan het paard ligt?
Ik zeg enkel dat Z2 niveau tegenwoordig geen zak meer voorsteld. Ik zeg nergens dat dat door de paarden komt, een ruiter doet het overigens niet alleen daar heeft het wel ee paard voor nodig. Het zijn de combinatie's van tegenwoordig die het niveau om te janken hebben gemaakt. De echte goede combinatie's stromen in no time door.

Zo is er een bekende fotograaf die binnen een jaar het paard ZZ-L mocht starten, paard verkocht jammer volgende paard binnen een half jaar en nu ZZ-L met winst.
nogmaals het zijn de combinatie's die het moeten doen, niet enkel het paard of de ruiter.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:59

En daarom heb ik ook altijd geleerd : kraak een paard niet af in het bijzijn van de verkoper, Dat heeft niks geen nut. Bekijk het paard neem iemand mee die er ook veel doel over heeft. Bespreek samen hoe je over het paard denkt wat de min en plus punten zijn. Vertel de verkopen wat voor prijs je ervoor over hebt en probeer dan naar elkaar toe te komen. Jij weet dan voor jezelf wel wat voor prijs je voor dit paard over hebt. Als een paard een bemerking heeft ben ik altijd wel heel eerlijk ,dan wil ik weten hoe d ernst is en als mensen dan denken dat het niet veel uit maakt en het toch wel een ernstige bemerking blijkt te zijn dan zeg ik dat wel.

Goos_Horses schreef:
Voor particuliere verkopers komt vaak een stuk emotie erbij kijken, om dan te horen dat jij je paard die je altijd met veel plezier en alle liefde verzorgt en getraind hebt en dan komt er zo'n leuke kijker die je harde werken met de grond gelijk maakt. Zal de waarheid zijn, maar als kopers kijken wat er in een paard zit lijkt vrij lastig in deze tijd nu marktplaats overspoeld word door leuke huis/tuin en keuken paarden.

.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:02

Het heeft voor mij geen nut om een duur, goed paard te kopen.
Want ik ben gewoon een beetje een bange poepert die gewoon leuk wil rijden, maar geen talent heeft. :D
(je weet wel, het type waar de verkopers hier in dit topic niet op zitten te wachten om bij hun brave paard te komen kijken. :D)
Maar ik merk wel dat het steeds lastiger wordt om wat voor normaal geld te vinden.