Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:27

Het scheelt ook al wel heel erg of je goede begeleiding hebt of niet vanaf het begin.

Ik ben ooit begonnen op de manege, kom absoluut niet uit een paardenfamilie en niemand bij ons thuis had er dus ook verstand van. 2 jaar later kreeg ik mn eerste pony, een C-tje, moest braaf zijn, 8 jaar en had M gelopen meen ik. Gekocht voor best veel geld via kennissen. Later bleek deze levensgevaarlijk te zijn en hij is 2 maand gebleven. Toen de handel ingegaan. Toen kreeg ik een D pony, kende stap, draf en galop. Dat was het, kruising arabier nog iets en kwam van de boer. Dat bleek de beste pony te zijn die ik ooit heb gehad, kon geweldig springen, veel mee gewonnen! Helaas overleden op 8 jarige leeftijd. Toen kreeg ik een grotere D pony, had L gelopen maar zooo lui, ongelooflijk. Hij wilde nooit iets...uiteindelijk wel weer L gereden met die pony. Toen deze verkocht werd, was ik een tijdje paardloos en mocht ik af en toe rijden op de Rex Magna xx x Nepal x Pericles van een stalgenoot, jaren later wilde zij er van af en heb ik na veel nadenken de merrie gekocht. (nou ja, mijn ouders ;) ) Zij was toen 14 (ik 16) en echt een super leerpaard, wel erg moeilijk te rijden, maar daar heb ik juist van leren rijden. Later een veulentje uitgefokt, een Special D. Goed paard maar kreeg helaas een ongeluk. Ondertussen heb ik veel paarden voor particulieren gereden en op verschillende handelsstallen gewerkt en dus nog meer geleerd. Mijn laatste werkgever trainde en verkocht o.a. GP paarden en deze mocht ik ook rijden en de jongere paarden (M/Z niveau) trainen. Nu heb ik dus die oudere merrie nog staan, mijn echte leerpaard. En haar geef ik dit jaar aan haar verzorgster (ook een vriendin van me), omdat ik weet dat ze het daar super krijgt en die vriendin nog heel lang kan genieten van deze merrie (loopt ook nog wedstrijden) en voornamelijk veel kan leren, net als ik toen...

Nu heb ik verder alleen de Special D staan, wordt momenteel recreatief gereden maar daar ben ik eigenlijk niet voor gemaakt ;) Dus heb ik verder gebruikt gemaakt van een aanbod van vrienden, of ik een van haar paarden niet wil rijden en uitbrengen. Ondertussen krijg ik nog steeds aanbiedingen,maar hoe leuk ze ook zijn ik heb maar tijd voor 1 helaas. (klinkt btw best arrogant haha, niet zo bedoeld :P )

Dus het is maar net hoe alles loopt, wat er op je pad komt en wie je naast je hebt. Ik was na mijn 1e pony gelukkig omringt door paardenmensen :o ;) Maar voor het begin is het wel het slimste om gewoon een lekker leerpaard aan te schaffen. Die merrie van mij van 23 loopt ook nog wedstijden, dus ze gaan lang zat mee ;)

Calypso84

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:38

Eigenlijk he.. is een paard kopen puur een zakelijke transactie. Omdat het knuffelhalte zo hoog is van een paard zie je het natuurlijk niet zo... ik ben echt een ramp in dit soort dingen.

Dus @ Evelien, ik zei dit, juist omdat ik dat ook altijd heb. Ik koop een paard met mijn hart en niet met mijn verstand... lastig hoor als je een paard niet kunt zien als een bankstel bijvoorbeeld.

Ik wil zus zus en zo van dit bankstel, ga maar zoeken. En dan kijkt een paard mij aan en ik ben verkocht :')
en nee, dit zijn paarden die vaak dit eisen pakket NIET hebben _O-

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:45

Mijn eerste eigen paard was ook 15 toen ik 'm kocht, veel van geleerd. Was niet eens een bewuste keuze om een ouder paard te kopen, maar ik was al 2 jaar zijn bijrijder, tot de toenmalige eigenaar aangaf hem te willen verkopen. Dan is de 'hart-keuze' snel gemaakt.
Bij mijn nieuwe paard stond in de advertentie dat ze 8 was. Vond ik prettig, want ik weet dat ik niet handig genoeg ben met een jong ding. Ik ben zelf te onzeker en heb te weinig ruitergevoel voor een groen beessie. Merrie bleek uiteindelijk 6 i.p.v. 8 te zijn en bovendien relatief laat ingereden, dus had nog niet eens zoveel kilometers gemaakt... ben er toch voor gegaan, weer dat gevoel he... En ja, moeilijk is het! Maar goed, ze wordt vanzelf ouder! ;-) * grinnik *

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:35

Vind dat ook wel lastig, wat is nu een goede leeftijd voor mij?
Voordeel is dat een kleintje wil, dus een E-pony is ook een optie en pony's kunnen wat langer mee....
Zit zelf dus aan een paard van rond de 10 en een pony van rond de 14 te denken. Heb veel te weinig ervaring voor een jonkie. Kan wel jullie tips gebruiken over het niveau... Maakt het voor mij uit of het paardje L,M of Z heeft gelopen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:42

Tja.. als een pony/paard Z-loopt heeft hij als het goed is wel meer gezien en als hij beetje netjes gereden is kan je er zelf ook nog wat van leren. Maar goed het hoeft niet te betekenen dat ze braaf zijn. En bij de ene ruiter braaf kan bij de andere een draak zijn. Ik denk dat het steeds afwegen is wat het beste is en wat je vaste eisen zijn en wat je nog wel wil bijstellen. Bijv. wel een super brave vos van 1.60 maar niet een brutale zwarte van 1.55.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:46

Zo mijn rondje voor morgen is gepland. Ga bij 2 paarden kijken die me heel erg aanspreken. Dus ben erg benieuwd. Een 8 jarige merrie en een 7 jarige ruin.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:49

Ja braaf is voor mij echt wel allerbelangrijkste, dus ik staar me niet blind op het uiterlijk. Maar ik "schift" de advertentie nu wel op uiterlijk, handiger kijken :-).

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:52

Wat is je budget Coroosje? :)

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:14

Misschien gek, maar ik kijk nog niet zo naar de prijs. Ik hoef geen jonge sporter, dus ik verwacht dat ik met een paar duizend euro wel iets kan vinden. Het hangt een beetje van het beestje af. Ik zie soms prijzen waarvan ik denk dat het niet realistisch is (ook al heb ik er weinig verstand van). Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan posten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:32

Die ervaring heb ik ook hoor MWM.
Pony was 15 toen ik hem kreeg, tussendoor nog een aantal andere paarden gereden.
Maar een jong dier is toch totaal weer iets anders, heb je echt een andere 'handigheid' voor nodig.
Ik kan het gelukkig redelijk 'behappen' en ben dol op het beest, maar heb ook momenten gehad dat ik dacht 'jemig, waarom heb ik deze nou gekocht? :+ '
Het is een hele ervaring en heb er absoluut geen spijt van maar mocht er een nieuwe komen, wordt het een net iets verder bevestigd dier dan 1 maand zadelmak.
Ik merk dat ik de 'handigheid' die er nodig is net een beetje mis.
Het komt uiteindelijk wel goed met veel begeleiding, maar dat kleine stukje zelfstandigheid wat je ook dient te hebben is bij mij niet voldoende.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:38

Of niveau verschil maakt...
Ieder paard is anders, en niveau maakt dieren niet 'koeler in de kop'.
Kijk dus vooral naar karakter en daarnaast; in hoeverre wil je een leermeester?
Mijn pony had M1 gelopen en het was wel fijn om de hulpen te leren snappen zeg maar, van een manege afkomend.
Ik wilde afwenden maar pony liep vrolijk verder met zn hoofd naar binnen. Oja, buitenbeen. :Y)

Later een Z2 paard gereden, zat ik scheef in galop? Begon ze wissels te springen... :+

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:46

Haha pion, lijkt me ook wel mooi om mee te maken :-).
Ik zou het fijn vinden als het paard mij veel kan leren. Ben alleen bang dat ik zo'n z-beestje misschien wel "verpest" met mijn ietwat onverfijnde hulpen ;-).

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:49

@Evelijn, 15 jaar en oud? Kijk eens naar de gemiddelde leeftijd van de paarden die straks op de OS lopen. Zegt meer over je instructrice dan over jou denk ik....
Wat mij betreft mogen er nog strengere eisen gesteld worden qua leeftijd/niveau dan dat nu gehanteerd wordt.
Theoretisch mag een 6-jarige in de Z2 lopen terwijl een paard doorgroeit tot z'n 8e.......tja als je zeker wilt weten dat je 'm kapot wilt rijden moet je dat doen.
Ik ben het daarom niet eens dat een 6-jarige in de L1 geen potentie zou hebben, wellicht is de eigenaar/ruiter verstandig en vind deze het goed genoeg als 'ie op z'n 8e Z1/Z2 loopt.....dan heeft 'ie tot z'n 15e nog zat tijd om richting GP getraind te worden :D

@MyWishMax heerlijk je antwoord!!

@Noon idd dat scheelt zeker maar ik kom uit een echte paardenfamilie (mijn opa fokte al, mijn moeder nu 60, rijdt nog steeds zelfs jonge paarden!, mijn vader ment, mijn broers, zussen, nichtjes tantezeggerst etc.) rijden allemaal paard én toch nu dik 50 jaar verder hebben wij er ook nog wel eens een misser tussen....
Maar idd met de juiste hulp en begeleiding kom je heel eind alleen..................paardenvolk is héééél eigenwijs en denken het na een paar lessen (lees blauwe maandag) zelf te kunnen.
Ik rij inmiddels 35 jaar en heb iedere 2 á 4 weken nog les. Mijn omgeving vraagt wel eens gekscherend (als ik zeg dat ik geen tijd heb omdat ik naar rijles heb): kan je het nou nog niet?? :D :D

@Calypso84 er is op zich niks mee om met je hart te kopen, maar neem dan iemand mee die je weer met beide benen op de grond kan zetten. En dan bedoel ik niet iemand die alle fouten nakijkt en alleen maar negatief is maar de do's en dont's helder op een rijtje kan zetten die jij door je roze bril niet meer ziet ;)

@Coroosje paard 10 en pony 14 is denk ik geen enkel probleem hoor. L/M/Z tja ik vind dat altijd moeilijk. Als je een paard koopt dat al heel veel kent (en jij niet) kunnen er ook fouten insluipen. Ik bedoel met een Z paard zijn de knopjes vaak superfijn en gevoelig afgesteld. Dus geef je hulp voor galop net iets te grof aan dan kan het zijn dat je paard heel wat anders doet dan jij bedoelt omdat de communicatie wat stroef verloopt en dat kan soms ergguuhh vervelend zijn......
Echter als je goede begeleiding hebt die alles positief benadert kom je een heel eind (denk ik hoor!)
Idd zijn niet alle Z paarden even braaf hoor. Omdat niveau te bereiken moet er ook een klein beetje karakter in zitten.....

Wij hebben er al heel wat gehad te beleren en elk paard is verschillend, maar je moet, net als in een relatie, elkaar goed leren kennen, dus tijd is een belangrijker factor in de kans van slagen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:56

Maar voor een getalenteerd paard met een handige ervaren ruiter is Z2 echt paenuts hoor..... ;)
ik denk dat je je eerder zorgen moet maken wat er thuis kapot gereden wordt door de minder kundige ruiters, met minder getalenteerde paarden en slecht management.....

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:00

waar kijken julie voor een paardje?
Ben opzoek naar een paard die verkeersmak is, en braaf rond de 2000 euro.
Kijk op MP, bokt, sporthorses, maar kan gewoon niet dé juiste vindne.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:04

sophie1818 schreef:

Waarom kan je niet de juiste vinden, niets wat je aanspreekt of niets wat past binnen je budget?

2000 euries braaf en verkeersmak moet er toch wel zijn, zeker op de genoemde sites!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:09

Wordt er niet altijd gezegd dat je je eerste paard altijd verpest omdat je gewoon nog zoveel moet leren... en dat alle paarden daarna er baat bij hebben.
Ik heb ook het idee dat het geen slechte keus was een 15-jarige ... en dat de instructrice gewoon een verkeerd beeld had... leuk kunnen rijden als je les hebt is heel wat anders dan er elke dag vrolijk opstappen en dat heb ik tot nu toe wel gedaan. Dat was als ik naar kennissen kijk die wel een jonger ding hebben gekocht als eerste niet altijd vanzelfsprekend. @listiglistje mijne valt dan wel onder de categorie niet zo lekker gereden door weinig kundige ruiters.

@Sophie... is het voor jou gewoon niet te vroeg?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:18

sophie1818 schreef:

Wat zoek je exact Sophie?
Groot, klein, kleur, ras, leeftijd? Onder het zoeken denk ik wel eens: 'Hej, dat is misschien voor diegene op bokt' ;)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:20

Evelijn schreef:
Wordt er niet altijd gezegd dat je je eerste paard altijd verpest omdat je gewoon nog zoveel moet leren... en dat alle paarden daarna er baat bij hebben.
Ik heb ook het idee dat het geen slechte keus was een 15-jarige ... en dat de instructrice gewoon een verkeerd beeld had... leuk kunnen rijden als je les hebt is heel wat anders dan er elke dag vrolijk opstappen en dat heb ik tot nu toe wel gedaan. Dat was als ik naar kennissen kijk die wel een jonger ding hebben gekocht als eerste niet altijd vanzelfsprekend. @listiglistje mijne valt dan wel onder de categorie niet zo lekker gereden door weinig kundige ruiters.

@Sophie... is het voor jou gewoon niet te vroeg?

Vanwaar te vroeg?

Ik weet denkd at ik onbewust gewon beetje kieskeurig ben :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:23

Nou.. ik keek in je profiel en daarna even in je berichten en je bent juist net aan het afscheid nemen van een paard. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je heel erg kieskeurig bent en niks zo leuk is als hij was.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:24

Evelijn schreef:
Nou.. ik keek in je profiel en daarna even in je berichten en je bent juist net aan het afscheid nemen van een paard. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je heel erg kieskeurig bent en niks zo leuk is als hij was.

Ja dat klopt ook,
Denk dat dat het inderdaad misschien ook is.
T heeft ook geen haast. Misschien inderdaad gewoon even rustig aan doen, en t komt vanzelf op me padje.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:26

Calypso84 schreef:
sophie1818 schreef:

Wat zoek je exact Sophie?
Groot, klein, kleur, ras, leeftijd? Onder het zoeken denk ik wel eens: 'Hej, dat is misschien voor diegene op bokt' ;)

Geen specifiek ras(geen draver, haf, fjord of tinker)
, rond de 1.65-1.75
Goed doorgereden en lekker mak.
Leeftijd rond de 10 jaar max 14.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:26

@sophie ik zou inderdaad nog even wachten, je moet niet je oude paardje gaan inruilen. Kan je je later behoorlijk schuldig over gaan voelen.
En inderdaad, je vind nu toch niet iets net zo leuk als hij was.
Je hebt nog een rouwproces voor de boeg, doe dat lekker rustig aan.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:28

Citaat:
Geen specifiek ras(geen draver, haf, fjord of tinker)
, rond de 1.65-1.75
Goed doorgereden en lekker mak.
Leeftijd rond de 10 jaar max 14.

Voorkeur voor kleur/geslacht/africhting?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:29

MarvinSgatJ schreef:
@sophie ik zou inderdaad nog even wachten, je moet niet je oude paardje gaan inruilen. Kan je je later behoorlijk schuldig over gaan voelen.
En inderdaad, je vind nu toch niet iets net zo leuk als hij was.
Je hebt nog een rouwproces voor de boeg, doe dat lekker rustig aan.

Mee eens, je moet nu geen paard willen om van de pijn af te kunnen zijn.
Dit werkt averechts denk ik.

Veel succes met zoeken en gecondoleerd met je verlies, k weet hoe het voelt :(:)