Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:36

als je weet wat ze er allemaal doormengen weet ik niet of je er nog zo dol op zult zijn

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:37

Brando090309: Dat ging over die post erboven, jij ging er alleen op verder, weinig origineels dus ;)

En wat is er dan zo vreselijk aan? Ieder zijn mening toch?

Zirkonia

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:38

Abeltje: Waar zie jij die appel en aai over de bol? Ik ben ontiegelijk scheel dat ik dat mis volgens mij.

Maar ik ga verder niet meer hierop in, dat zou een ontiegelijk lange discussie worden; iedereen heeft zijn eigen manier en is er vrij in om dat te [laten] doen.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:39

jip idd iedereen zijn eigen mening ;)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:42

Ik zou zeker weten voor het schieten kiezen, puur omdat het dan voor het paard gelijk voorbij is. :)
Alleen bij bijv. een gebroken been oid. zou ik voor een spuit kiezen, omdat ze dan niet meer in de trailer zouden hoeven. Aan huis 'schieten' zou dan helemaal een oplossing zijn denk ik.

Ik heb een keer gezien hoe een paard kan vechten tegen een spuit, maar dat is echt geen fijn gezicht.. :\

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:42

Ellee schreef:
Abeltje: Waar zie jij die appel en aai over de bol? Ik ben ontiegelijk scheel dat ik dat mis volgens mij.

Maar ik ga verder niet meer hierop in, dat zou een ontiegelijk lange discussie worden; iedereen heeft zijn eigen manier en is er vrij in om dat te [laten] doen.

Dat is in het andere filmpje te zien. ;)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:43

welk filmpje???

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:44

@denise: Tja, jou opmerking was anders ook heel origineel hoor... dat was ook het idee van Abeltje en van mezelf... maar kom, laten we vriendelijk blijven.

Er is niets vreselijk aan, ik begrijp heel goed dat mensen kiezen voor een spuitje (heb ik zelf ook gedaan) maar ik ben niet zo snel als het is om te zeggen dat slachten dieronvriendelijk is en daar gaat het in dit topic als zo'n 25 pagina's lang over... al was ik daar vroeger ook niet zo van overtuigd hoor, ik was helemaal geen voorstander. Nu ben ik geen voorstander en geen tegenstander, ik zal er voor kiezen als dat de beste oplossing lijkt...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:45

Mijn opmerking is gewoon zoals ik erover denk, natuurlijk zullen er zat anderen zijn die er hetzelfde over denken.

En nee, het is inderdaad meteen over, maar het is toch een naar beeld op je netvlies.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:45

Quartusje schreef:
welk filmpje???

Van hetzelfde paard (de witte) was die ook, weet niet of die in dit topic staat, maar daar zag ik iig hoe het paard een aai kreeg. Ik zal wel even kijken of ik hem kan vinden. ;)

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:48

ok het schieten maar alleen omdat het paard er niks van voelt (zelf zou ik mijn paard toch laten inslapen :P)weet niet maar ik heb toch zo'n persoonlijke voorkeur maar erna in het lichaam van mijnpaard zitten hakken ik moet er niet aan denken :n maar goed dat je dier niet altijd voor consumptie moet dienen

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:53

Quartusje schreef:
ok het schieten maar alleen omdat het paard er niks van voelt (zelf zou ik mijn paard toch laten inslapen :P)weet niet maar ik heb toch zo'n persoonlijke voorkeur maar erna in het lichaam van mijnpaard zitten hakken ik moet er niet aan denken :n maar goed dat je dier niet altijd voor consumptie moet dienen

Een paard dat word ingeslapen wordt daarna toch ook 'opgeruimd'? :+

Weet niet zeker of het dit filmpje was, volgens mij was er ook nog een andere: http://www.youtube.com/watch?v=n50U9Q28e-Y

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:01

het gaat idd wel snel maar je ziet toch dat het paard er niet staat te genieten integendeel je ziet het wit in zijn ogen ik vind dat dit toch niet de manier is :n

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:02

Het gaat nergens meer over, dit topic. Doe hem nu dus weg bij mijn berichtjes... Veel plezier met onzin uitkramen hier met elkaar!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:20

Ah, dit was het filmpje wat ik bedoelde: http://www.youtube.com/watch?index=1&pl ... playnext=1

Vind ik er vriendelijk uitzien hoor. :)

En ik vind niet dat je op het zien van oogwit kan zeggen dat het geen fijne manier is. Dat kan ook gebeuren als er een plastic zakje oid langsvliegt.

En ik weet niet of je ooit een oaard hebt gezien dat ingeslapen wordt (en het zal ook zeker niet bij alle gevallen zo zijn) maar wat ik gezien heb was echt horror, die pony kreeg ging bij de 2 spuit pas liggen en was toen nog niet 'heen'
Je zag hem ecjt vechten, hij bleef maar met zijn benen maaien enzo.

Nou, vanaf toen wist ik wel wat ik zou kiezen.. :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:45

@Zammie Laat je niet wegjagen!! Jouw mening en ervaring is hierin van groot belang! Negeer onzin posts en probeer mensen die serieus reageren te helpen in hun beslissing met je ervaring.

@iedereen die net komt kijken en praat over angst van paard en in de rij staan etc etc. Het is een paard, geen mens. Een paard denkt in instincten en niet in "Oh jee, die meneer heeft bloed op z'n schort en een pistool in z'n hand die gaat mij vast doodschieten". Dat witte paard had waarschijnlijk nog niet eerder in zo'n stand gestaan en reageerde daarom wat kijkerig. Maar dat doen jullie paarden ook als ze voor het eerst op de trailer staan of iets anders vreemds zien. De slager aaide het paard even, vroeg nadrukkelijk om rust van de aanwezigen en 3,2,1, het paard was uit zijn lijden verlost.

Iedereen heeft zijn eigen mening, maar denk please in paardentaal.

Ik blijf erbij dat beide methoden zijn voordelen heeft en daarom laat ik mijn paard als het ooit zover moet komen bij huis schieten en als het kan mogen ze haar dan meenemen om te slachten. Ik oefen ver van te voren (als het tenminste niet onverwachts moet) de manen opzij schuiven en ik zal haar hoofd zelf laag houden door haar nog iets lekkers te geven. Het zal een vreselijk gezicht zijn maar ik doe dat voor haar...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:19

Het hangt er vanaf waar je naartoe gaat, maar ik heb de 2x dat ik een paard heb laten schieten niet in de rij hoeven staan. In die zin, het paard blijft gewoon op de trailer en je parkeert de trailer achteruit tot dichtbij de deur. Bij een goed slachthuis is alles schoon, je ruikt echt geen "dood" en ik heb ook weinig stress gemerkt bij mijn paarden.

Wel stond er laatst in Nijkerk een paard buiten aangebonden, ik denk dat die daar 's morgens was afgeleverd vanuit de handel oid. Dat paard stond er op z'n dooie gemakje bij, die krijgt echt niets mee van wat daar binnen gebeurd hoor. Toen ik het zag was ik blij dat ik ons paard zelf tot het einde wegbracht, maar dat paard dat daar stond had er echt niet onder te lijden hoor.

Ik heb het hier al een paar keer gezegd maar vanuit het paard is schieten de snelste en minst stressvolle oplossing. Emotioneel gezien heb ik meer met inslapen, dat "kijkt" gewoon prettiger.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:24

Bij mij gaat het er dus echt niet in dat ze het niet door hebben echt niet. Ze ruiken ze voelen het echt wel wat er gaat gebeuren. nee ik zal niet voor slachten kiezen kunnen honderde mensen zeggen dat het ''vriendelijker is'' maar nee mij echt niet gezien!

Bij mij gaat er gewoon echt niet in dat ze het Niet merken. ze zijn niet achterlijk.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:39

@bietjuhh Nee paarden zijn super intelligent dat klopt, maar het is wel een dier die instinctief reageert. Als jij heel hard huilt bij hem zal hij aan jou merken dat er wat aan de hand is. Dat is bij inslapen niet anders hoor. Denk je dat je het halstertouw zonder trillende handen kan vasthouden als de dierenarts een infuus in je paard prikt waarmee je weet dat hij binnen enkele minuten plat ligt?

Ik respecteer je mening, want als jij er geen goed gevoel bij hebt moet je het natuurlijk nooit doen maar denk wel over beide opties na, sluit het niet meteen uit door je primaire gevoel maar lees dit topic door en kijk of je niet van gedachten kunt veranderen. Zo niet, dan weet jij in ieder geval dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt voor jezelf.

Ik kies voor thuis schieten omdat mijn merrie niet gewend is aan reizen. Ja, alleen naar de hengstenboer en dat vind ze altijd vreselijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:51

Dat staat inderdaad een beetje knullig..... Ik bedoel niet voor de slacht en moeite met het 'afvoeren' (hoe ik het dan gezien heb)
Alleen 'niet fair' snap ik niet zo goed, want ik meen dat er gevraagd werd waar je voor zou kiezen en dat dan onderbouwd en ik bedoelde dit dus voor mezelf en dacht ook niet geplaatst te hebben dat ik niet snap dat andere mensen dat wel doen?!?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:12

bietjuhh schreef:
Bij mij gaat het er dus echt niet in dat ze het niet door hebben echt niet. Ze ruiken ze voelen het echt wel wat er gaat gebeuren. nee ik zal niet voor slachten kiezen kunnen honderde mensen zeggen dat het ''vriendelijker is'' maar nee mij echt niet gezien!

Bij mij gaat er gewoon echt niet in dat ze het Niet merken. ze zijn niet achterlijk.

Is dat je gevoel of heb je het zelf wel eens meegemaakt allemaal?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:53

Sorry hoor, maar het kan me echt geen reet schelen dat er paard in frikandellen zit (was dittrouwens niet een fabel?). Beest is toch al dood en wat is het verschil tussen een paard, een koe en een schaap? Ik vind koeien ook geweldige beesten, echt leuk om mee te werken maar ook heel lekker om te eten. Net als paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 02:07

Nou, ik heb het vandaag voor het eerst zelf gezien (inslapen) en was ontzettend bang mede door alle 'horrorverhalen' hier... Gelukkig is het ontzettend rustig en vredig gegaan... Ja, okey, ze vallen om, maar daarna is het meteen afgelopen... Ze moeten toch ooit richting grond...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:20

Kentaro schreef:
Dat staat inderdaad een beetje knullig..... Ik bedoel niet voor de slacht en moeite met het 'afvoeren' (hoe ik het dan gezien heb)
Alleen 'niet fair' snap ik niet zo goed, want ik meen dat er gevraagd werd waar je voor zou kiezen en dat dan onderbouwd en ik bedoelde dit dus voor mezelf en dacht ook niet geplaatst te hebben dat ik niet snap dat andere mensen dat wel doen?!?

Ik bedoelde het zeker niet als een aanval hoor ;) misschien begreep ik het gewoon verkeerd maar omdat je zei dat jij je paarden als je kinderen ziet en je niet kan voorstellen dat je ze naar de slacht zou doen en ik begreep daaruit dat je dan ook vreemd zou vinden dan andere mensen dat wel doen, wellicht heb ik het gewoon verkeerd geinterpreteerd... Kan ook hoor :)
Er zijn nogal was mensen geweest die dezelfde uitspraken deden maar die dan ook meteen oordelen klaar hadden over mensen die wel voor de slacht zouden kiezen maar eigenlijk mag ik er dan niet vanuit gaan dat iedereen datzelfde standpunt zou innemen... sorry :)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:33

Robijntjah schreef:
Nou, ik heb het vandaag voor het eerst zelf gezien (inslapen) en was ontzettend bang mede door alle 'horrorverhalen' hier... Gelukkig is het ontzettend rustig en vredig gegaan... Ja, okey, ze vallen om, maar daarna is het meteen afgelopen... Ze moeten toch ooit richting grond...

Er moet niet vergeten worden dat er heel veel factoren van invloed zijn bij het in laten slapen/ slachten.
Factoren die bepalend zijn voor de manier waarop je paard reageert, is het een oud paard/jong paard, Betreft het een acuut geval, is een paard gewend om op een trailer te staan, heeft een paard een verleden met dierenartsen etc.
Dus je kan eigenlijk geen een situatie vergelijken, dan is nog een stukje wat is het gevoel van de eigenaar waar voelt die zich hopelijk vanuit gegaan in belang van het paard het beste bij.
Al met al zal het een oneindige discussie blijven wat er nu beter is dat ligt totaal aan de situatie, het is alleen goed te weten welke optie's er zijn en hoe de mensen deze ervaren.