De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:17

ik denk hoe hoger het nivo hoe minder je echt een paardenmens bent....nu krijg ik vast heel veel kwade reacties.
Ik denk dat de echte paardemens vooral met het paard zef bezig is en niet met het circus er omheen....publiciteit enzo..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:19

Het valt mij juist op dat de paardenmensen hier juist niet over opscheppen. Tenminste de paardenmensen die ik mee maak, gaan dit niet verkondigen. Die houden zich niet echt met termen bezig en doen gewoon waar ze voor geboren zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:19

Aande andere kant: om zo ver te komen en je dier zo te laten presteren, heb je daar neit die skills juist voor nodig?

detour

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:22

Even een vraagje: Vinden jullie dat echte paardenmensen hun dieren met regelmaat moeten voeren?
Wij geven in onze ogen de dieren zat te eten, maar een paar uur later de ene dag dan de ander, boeit ons niet zoveel. We voeren nl af tussen 10 en 12 's avonds en 's morgens beginnen we tussen 7 en 10.
Als het 's avonds laat wordt maken die uurtjes later in de ochtend ons niet veel uit. Als ze maar genoeg ruwvoer hebben gehad voor de nacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:23

Om echt topsport te bedrijven moet je grenzen opzoeken en soms over grenzen heen. En ik denk dat een echt paardenmens niet altijd kostte wat het kost over die grenzen heen gaat of heen wil gaan.

Wat de voertijden betreft zou ik toch willen dat dat regelmatig gebeurde. Paarden hebben namelijk ook een interne klok.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-03-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:24

jeetje, dit klinkt ingewikkelt...ik ben gewoon een mens met een paard, die een hart heeft, wat echt voor paarden leeft.best interessant dit, ga ik ff volgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:25

Volgens mij zijn die topsporters daar te zuinig voor; wat heb je aan jaren training om vervolgens je kostbare dier te overvragen en het in de prak te rijden voor een belangrijke wedstrijd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:26

De grootste kunst van een topsporter is zijn paard heelhouden...terwijl hij de grens opzoekt en er overheen gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:29

Hoe is het dan mogelijk dat Bonfire op zijn oude dag nog zo soepel en vrolijk door de wei piaffeert?
is maar een vb..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:30

veel topsporters slagen er ook weleens niet in hun paard heel te houden.....vaak worden veelbelovende jonge dieren overbelast...

ik voer overigens wel redelijk op dezelfde uren...kan een half uurtje verschillen...paarden eerst...dan honden,vriend en als allerlaatste ik zelf....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:31

geerke, dat laatste vind ik heel nobel van je, ben zo opgevoed, maar ik moet erkennen dat ik niet altijd zo handel..

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:40

mens met paarden of paardenmens..geen idee. Ben een paardengek die stapel is op deze vierbeners, die keihard werkt en een hoop laat voor haar paarden.
Misschien ben je imo wel een paardenmens als je samen wilt werken met je paard, en een mens met een paard als je een paard als hulpmiddel gebruikt om je zelf tot een hoger plan te trekken *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:42

Detour;misschien maar beter....ik ben slaaf van mijn paarden/dieren...
met heel veel plezier en liefde hoor!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:57

Cassidy schreef:
@ xChantal94: waarom zou dit topic er raar an worden? Link staat op pagina 1 van dit topic, maar een paardenmens is in mijn ogen nog veel meer dat.

Ja ik weet het. Maar op een andere site/forum dan word heel het topic raar, als je daarin een link quote, en ik wist niet of dat hier was;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:07

Kiwiko:
Citaat:
imo geeft dat alleen maar aan dat zij ook vind dat weidegang heel belangrijk is, en dat sport op haar niveau gewoonweg hier beperkingen in heeft.....

Het komt er dus op neer dat we het er allemaal over eens zijn dat paarden buiten horen en met vriendjes, maar dat er mensen zijn voor wie deze regels niet gelden?
Niet omdat het beter zou zijn voor het paard, maar voor degene die er wat mee doet?
Maar waarom zou pennydepensionponny wél vier uur eruit moeten, maar Salinero niet?

Niet meer dan eigen straatje schoonvegen, zeg dan eerlijk dat je je portemonnee of ambities geen schade wilt doen, en daar best een stukje welzij van je paard voor wilt opofferen.
En probeer dan uit te leggen waarom pennyponny minder is dan Sali.

Persoonlijk vind ik niets mis met de boodschap, dat er mensen zijn met bedenkingen bij de boodschapper, dat kan ik begrijpen.

Detour:
Citaat:
Als de paarden van Anky het vuur uit de kont rennen op het land vraag ik me ag wat ze nog tonen in de ring..

Dus een paard dat weidegang heeft kan geen prestatie meer neerzetten?
Ten eerste heb ik daar nooit iets van gemerkt, hete werkwillige paarden blijven ook heet als ze in de weide lopen, hoewel ze dan vaak wel minder stress tonen in het werk - bij mijn merrie gemerkt dat zelfs 5 minuten groomen en even rollen al een wereld van verschil maakte in een tijd dat ze in een box stond zonder contact.

Maar we zijn hopelijk toch niet zo ver afgedwaald dat we die stress aanzien voor 'op het hoogste niveau' presteren?

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:16

mijn mening?
mensen met paard zijn hobbyisten (inkomensbesteding)

en paardenmensen zijn profesionele paardenhouders (inkomensverwerving)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:16

detour schreef:
Even een vraagje: Vinden jullie dat echte paardenmensen hun dieren met regelmaat moeten voeren?
Wij geven in onze ogen de dieren zat te eten, maar een paar uur later de ene dag dan de ander, boeit ons niet zoveel. We voeren nl af tussen 10 en 12 's avonds en 's morgens beginnen we tussen 7 en 10.
Als het 's avonds laat wordt maken die uurtjes later in de ochtend ons niet veel uit. Als ze maar genoeg ruwvoer hebben gehad voor de nacht.

Regelmaat is mensen werk, geen dierenwerk. Als er nu een tijger achter ze aan komt kijken ze ook niet op de klok en zeggen ze, nee jongens, even wachten, wij hebben nu etenstijd. Gewoon voldoende ruwvoer en er niets aan de hand.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:22

Voldoende voer maar géén gezette tijden. Heb je niet van die stresskippen op stal als je tegen "etenstijd" binnenkomt. Of je paard gewoon om 6 uur wilt rijden omdat dat even zo uitkomt.......maar das mijn mening. Wat ik wel weer belangrijk vind is het voer zoveel mogelijk over de dag te verspreiden.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:56

Ik denk zelf dat ik een mens met een paard ben.
Ik heb 2 haflingers waar ik recreatief mee rijd. :)

Verder ben ik het met veerlefellow eens. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:58

Cassidy schreef:
Om echt topsport te bedrijven moet je grenzen opzoeken en soms over grenzen heen. En ik denk dat een echt paardenmens niet altijd kostte wat het kost over die grenzen heen gaat of heen wil gaan.

.

Daarom gaan er bij de grote namen ook veel paarden via de achterdeur weer weg :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:18

Geen idee wat ik ben. intresseert me ook niet.
het gaat me er meer om wát ik doe.

ik leef voor mijn paardjes, hou verschrikkelijk veel van ze.
doe mijn best om voor hun het beste te zijn en te doen, sta open voor alle nieuwe methodes ed. maar ben selectief met wat ik opsla en zelf evt gebruik.
ga veel naar clinics en lees veel boeken en internet. om zo maar veel informatie op te vangen.

wanneer ik wat nieuws toepas merk ik heel gauw of mijn paarden dit waarderen en of het beter voor ze is.

Ik ken mijn paarden, daar bedoel ik mee, ik weet hoe ze op dingen reageren. ik weet hoe ze op mij reageren. en ze weten hoe ik in elkaar steek.
wat ze wel en niet kunnen uithalen bij mij.
en ze weten hoe ze mij kunnen laten stralen (een neus in mijn gezicht en zachtjes blazen, daar wordt ik helemaal warm van)

waaronder val ik? geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:24

Ik ben een mens met paarden. In mn pennyjaren was ik een paardenmens en waren paarden mn lust mn leven mn hobby mn alles, nu ik volwassener ben ben ik geen paardenmens meer maar een mens met paarden.
Ik heb ze voor ''de verzameling'' maar niet meer omdat ze mijn lust mn leven mn hobby mn alles zijn. Ik vind ze leuk, maar kan ook prima zonder ze. Verkopen heb ik dan ook geen probleem mee als dat beter voor het paard is en ik zeker weet dat ze goed terecht komen. Ik heb ook mn soort paarden aangepast aan mijn huidige leven, ik heb de tijd en zin niet om een paard meerdere malen per week te rijden, dus ik heb nu recreatiepaarden die ik rijd als ik er zin in heb dus die ook makkleijk 2 weken ongereden op de wei kunnen staan. De enigste die dat niet ''kan'' die ds veel beweging nodig heeft en dat ook leuk vind heb ik te koop staan, zij zou gelukkiger zijn bij een mens wat wel veel met haar rijd en ik ben gelukkiger met een paardje wat ik niet zoveel beweging hoef te geven.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:35

Volgens mij is het stal wei probleem helemaal niet de uitspraak waar men over valt bij Anky. Anky schaart zichzelf onder de paardenmensen omdat ze op hoog (top) niveau met de paardensport bzig is en heel wat kan qua rijden. Volgens mij waren we het daar al lang over eens hier, paardenmens ben je niet door je rijprestaties. Daarbij is Anky bang van paarden, loslopende paarden en vreemde paarden, zal nooit een wei in lopen met paarden en zal dus nooit 1 meter buiten rijden. Dan ben je GEEN paardenmens.

Of je voor je hobby bezig bent of beroepsmatig maakt ook het verschil niet uit namelijk, op bokt krijg je het rond je oren gesmeten als men meent dat je het fout doet of eens voor een mens kiest achter een verhaal waar ook een paard in voor komt.

Ik wil juist niet hokjes creeren, die zijn er namelijk al. Ik wil er eindelijk eens een keer van af en nu zie je dat Anky ook al zegt dat de ene groep dus minderwaardig is aan de andere. Nou noem dat maar positief..... >;) Zij oordeelt kennelijk ook naar de hoeveelheid tijd die je er in steekt en hoe goed je kunt rijden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:42

hmzzz ik heb toch echt een filmpje van ankie op buitenrit door het dorp heen gezien..........

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:42

ik zie mezelf als een paardenmens omdat ik mijn leven aan pas aan mijn paarden.
Van klein kind af aan liep ik al om de paarden heen, het is een virus wat je lichaam niet meer verlaat.
Nu op 45 jarige leeftijd heb ik er twee en ga door het vuur ervoor.
Net als een moeder een moeder is en geen vrouw met kind, zie ik mezelf als een 100% paardenmens.
Maar wat boeit het eigenlijk hoe je jezelf of andere je noemen, het gaat vanuit je eigen binnenste gevoel.