Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:23

Anya schreef:
Slijmvlies.. sorry ook weer zo'n kulargument dat erbij wordt gehaald.

En daarbij is zonder bit dus niet per definitie beter dan met bit.

Als je goed leest, beweer ik helemaal niet dat bitloos zowieso beter is ;) Ik zeg alleen dat de functie anders is.
Slijmvlies is nou eenmaal beter geinnerveerd en doorbloed als huid. Kan er echt niet anders van maken. Sommige plekken in het lichaam hebben nou eenmaal meer zenuwuiteindes dan andere plekken, niet heel schokkerend nieuws mag ik hopen. Zelfde hoeveelheid druk op een stuk met meer zenuwuiteindes=meer gevoel.

Anya

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:24

ja vergt mensen die netjes met druk omgaat. Tja.. dat is geen nieuws lijkt me.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:38

sanne83 schreef:
Anya schreef:
Slijmvlies.. sorry ook weer zo'n kulargument dat erbij wordt gehaald.

En daarbij is zonder bit dus niet per definitie beter dan met bit.

Als je goed leest, beweer ik helemaal niet dat bitloos zowieso beter is ;) Ik zeg alleen dat de functie anders is.
Slijmvlies is nou eenmaal beter geinnerveerd en doorbloed als huid. Kan er echt niet anders van maken. Sommige plekken in het lichaam hebben nou eenmaal meer zenuwuiteindes dan andere plekken, niet heel schokkerend nieuws mag ik hopen. Zelfde hoeveelheid druk op een stuk met meer zenuwuiteindes=meer gevoel.

Wat Sanne zegt is dat de mond dus wel gevoeliger is dan de neus, geen kulargument dus ;) Dat je als ruiter netjes met een paard om dient te gaan is een andere zaak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:45

Sorry maar daar ben ik het ook niet mee eens.. het aantal receptoren in de mond is wel groot maar een deel daarvan is bedoeld voor aspecten als smaak, verschil in texture (verschil in druk). De mond is bij uitstek geschikt om subtiele verschillen te kunnen waarnemen, dat is wel waar. Dat de mond daardoor ook gevoeliger is voor druk, dát vindt ik een kul argument. Bovendien heeft juist de neus een behoorlijke hoeveelheid zenuwen. Dit vanwege het grote aantal receptoren in de neus. En we kennen allemaal de drukpunten die je met een touwhalster direct naast de neus kunt realiseren.

En overigens wil ik graag aandacht vragen voor de binnenkant van de neus, die toch ook één en al slijmvlies is, met trilhaartjes en een veelheid aan kleine zenuwen. Een slijmvlies dat je onder druk zet door gebruik van druk op de neus.

Kortom: sorry. Nog steeds een kulargument wat mij betreft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:02

inderdaad slijmvlies ín de neus, niet op de neus. Geen contact met het slijmvlies dus. Op de neus is gewoon huid, ook die is weer gevoeliger dan andere structuren zoals bijvoorbeeld huid op de romp.
Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteindes, niet door de zenuwen zelf. Dat er zenuwkabels over het hoofd lopen, heeft dus niets met gevoel te maken ;) Die kabels lopen namelijk vooral richting de lippen, neusgaten en de binnenkant van de neus en mond.
@anya, ik vind het jammer dat je constant over kul-dit en kul-dat praat. Dat discussieert niet echt prettig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:04

sanne, ik ben wel benieuwd naar jouw mening over het ademhalingbelemmerende bit.

/edit
foutje gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-02-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:07

Citaat:
Ik kan me persoonlijk niks voorstellen bij een paard wat op een gewone, rustige manier geen druk op zn neus kan hebben. Hoe doe je dat dan met een halser als je m uit de wei haalt ofzo

Over druk op het halster van een bladzijde terug. Veulens of paarden die pas later in de hand zijn gekomen gaan ook vaak tegen de druk van een halster in. Omdat ze die druk niet als prettig ervaren. Alleen wij mensen vinden maar dat ze er aan moeten wennen dus gaan door met oefenen en zo leert een paard dat die druk niet erg is en zelfs erg mininaal als hij netjes mee loopt of netjes op de wasplaats blijft staan.
Geen argument dat bitloos dus perse beter en fijner zou zijn.
Laatst bijgewerkt door kazary op 23-02-09 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:10

Ben benieuwd of de ademhaling en de pols na de cross lager zijn met een bitloos-hoofdstel, ik geloof het niet namelijk :) .

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:13

Super slecht!!!

Je hebt ruiters en je hebt ruiters
Ruiters die veel om het genieten in bv het bos gaan hebben plezier aan hun bitloos hoofdstel en gaan niet liggen sleuren, maar je hebt ook prof op hoog niveau die miss wel gaan sleuren en trekken en dat is zeker niet goed

'je hebt natuurlijk ook normale mensen'

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:14

Hm, ik heb het vermoeden dat het eerder andersom zal zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:15

Romyjuh_Xx schreef:
Super slecht!!!

Je hebt ruiters en je hebt ruiters
Ruiters die veel om het genieten in bv het bos gaan hebben plezier aan hun bitloos hoofdstel en gaan niet liggen sleuren, maar je hebt ook prof op hoog niveau die miss wel gaan sleuren en trekken en dat is zeker niet goed

'je hebt natuurlijk ook normale mensen'

Zolang die boscoureurs hun paarden in de hand hebben en rekening houden met anderen heb ik er geen problemen mee Romyjoh, maar wij maken hier elk weekend het tegendeel mee. Erg leuk als je dan met je aanspanning door het bos rijdt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:18

Voor de laatste keer. Druk op de neus, levert per definitie druk aan de binnenkant van de neus, waar slijmvlies zit. Overigens slijmvlies dat bestaat uit trilharen en receptoren én zenuwen die als belangrijkste taak hebben om reuk door te geven aan de hersenen.

Zoals in de mond vele smaakpapillen zitten en natuurlijk ook zenuwen. Zenuwen die als belangrijkste taak hebben om smaakprikkels door te geven aan de hersenen. Druk speelt in beide gevallen wel een rol, maar de mond is niet speciaal gevoeliger voor druk omdat het slijmvlies zou zijn.

Er zitten wel veel zenuwen, maar die zijn vooral bedoeld nogmaals om andere zintuiglijke waarnemingen dan druk/pijn door te geven. Deze zenuwen hebben een zeer specifieke functie en zijn niet bedoeld voor het doorgeven van druk. Daar zijn andere zenuwen voor en daarvan zitten er niet meer dan elders op het lijf.

Ik heb even zitten googlelen bij neurobiologie.
Zoek op neurobiology, receptors, nerves, cavity of the mouth en eventueel op pressure. Het moet wel in het engels, maar dat hoeft geen beperking te zijn. Dan kom je tot interessente conclusies van mensen die een stuk meer weten van zenuwen dan jij of ik, maar feit blijft dat het kul is.

Niet een eventueel vreemd voorwerp is vervelend (een wortel is ook vreemd voorwerp, of een bit of een beugel, of een kroon). Het is de mate waarin druk op het vreemde voorwerp wordt uitgeoefend door een derde (ruiter) die zorgt dat iets als vervelend/pijnlijk of niet wordt ervaren. En zo is het met bitloos ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:22

kazary schreef:
Citaat:
Ik kan me persoonlijk niks voorstellen bij een paard wat op een gewone, rustige manier geen druk op zn neus kan hebben. Hoe doe je dat dan met een halser als je m uit de wei haalt ofzo

Over druk op het halster van een bladzijde terug. Veulens of paarden die pas later in de hand zijn gekomen gaan ook vaak tegen de druk van een halster in. Omdat ze die druk niet als prettig ervaren. Alleen wij mensen vinden maar dat ze er aan moeten wennen dus gaan door met oefenen en zo leert een paard dat die druk niet erg is en zelfs erg mininaal als hij netjes mee loopt of netjes op de wasplaats blijft staan.
Geen argument dat bitloos dus perse beter en fijner zou zijn.

er is een verschil tussen 'niet prettig' of pijn of zwaar ongemak.
een kind dat je in de box zet, gaat ook huilen als hij liever over de grond kruipt. Die huilt vanwege 'niet prettig, want andere plannen".
dus ook hier geldt volgens mij weer: kul argument.

Als we de redenering volgen dat druk niet goed zou zijn als het niet prettig is, dan moeten we alle veulens, paarden, kleuters gewoon loslaten. Lekker laten doen waar ze zelf zin in hebben. Want dat is wel prettig. Tot het natuurlijk misgaat. Kind zich brandt, veulen onder een auto loopt of veel te koud alleen buiten staat, paard zich een koliek heeft gegeven aan iets dat niet zo goed is voor het paard o.i.d.

Laissez faire opvoeding heet dat. Was een tijdje erg in bij de 'opvoeding van zowel mensen als dieren". Het heeft niet gewerkt en is nu alleen nog terug te vinden in boekjes met slechte ideeën.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-02-09 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:24

Volgens mij lees je mijn bericht niet goed. Misschien even mijn berichten doorlezen dan snap je het vast beter.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:25

dan gaat eerst de hele paardenwereld op de achterste benen, vind een weg van omgaan met en na een paar jaar weet niemand meer beter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:28

kazary schreef:
Volgens mij lees je mijn bericht niet goed. Misschien even mijn berichten doorlezen dan snap je het vast beter.

sorry, had beter moeten lezen. Was helemaal bezig met zoeken op druk en mond e.d. Half gelezen.
Wij zijn het eens. Dus bericht aangepast.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:30

Lielle schreef:
sanne, ik ben wel benieuwd naar jouw mening op het ademhalingbelemmerende bit.

Ik heb daar geen echte mening over. Het belemmert niet in die zin de ademhaling, aangezien het paard door de neus ademt. Ik kan me er iets bij voorstellen dat iets in de mond zorgt voor een versterkt signaal van de parasympaticus (lichaam maakt zich klaar voor rust en eten). Dit signaal zorgt er immers ook voor dat er gelijk speeksel aangemaakt wordt.
Dit zal altijd signalen van de sympaticus (lichaam maakt zich klaar voor activiteit) moeten verminderen. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat het voor dressuur niet veel uitmaakt, maar voor een sport waarbij je echt een grote piek in energie, hartslag, ademhaling etc. voor nodig hebt, dan je dan in het voordeel zou kunnen zijn met een bitloze optoming.
Het zou leuk zijn daar een vergelijkend onderzoekje over te doen :j

@anya, ik zal eens even gaan kijken bij de genoemde onderwerpen. Ik ben het niet met je eens wat betreft de zenuwen op de neus, zolang je je hoofdstel niet ergens op de neusvleugels hangt, maar gewoon op het neusbot, zal je geen druk leveren op het neusslijmvlies.
natuurlijk zitten er ook heel veel andere sensoren in de mond, lippen en (binnenkant) neus, maar aangezien de mond het voelorgaan is van het paard, ga ik er wel vanuit dat er ook vrij veel sensoren zitten voor druk.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:31

dan is het simpel hé, dan zullen de ruiters die het bit verkeerd gebruiken nu verkeerd gaan rijden met bitloos.
Dan hebben we geen kapotte mondhoeken meer maar kapotte neuzen :+

wat ik persoonlijk zou doen? een andere vriendelijke optoming zoeken die bij mij en mijn paard past
en anders zou ik zoals iemand al zei ook verhuizen naar een land met gezond verstand :Y)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:35

Milly_ schreef:
dan is het simpel hé, dan zullen de ruiters die het bit verkeerd gebruiken nu verkeerd gaan rijden met bitloos.
Dan hebben we geen kapotte mondhoeken meer maar kapotte neuzen :+

wat ik persoonlijk zou doen? een andere vriendelijke optoming zoeken die bij mij en mijn paard past
en anders zou ik zoals iemand al zei ook verhuizen naar een land met gezond verstand :Y)

soms kapotte neuzen, soms kapotte hoeven wegens lekker teveel op de voorhand rijden.. Of diverse andere lichamelijke problemen die komen van ruiters die onvoldoende rijtechnisch rijden, dus grijpen naar bitloos en dan hun paard stuk rijden.

Overigens geldt dat ook voor ruiters die met bit verkeerd rijden.

Eerlijk gezegd zou ik met veel liefde een vrij grote groep ruiters (mét bit rijdend en zonder bit rijdend) van hun paard slepen.
Maar dat mag ik niet van de wet.

Waar ik wel de pest aan heb, is de opvatting van de 'bitloos-is-beter-clan' dat dit per definitie een vriendelijker wijze van paardrijden is.
Want ook dat is weer kul.

Een ruiter die netjes rijdt komt net zo makkelijk en vriendelijk weg met bit als zonder bit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:44

daar zijn we het in ieder geval helemaal over eens :D
Ik ben helemaal niet voor al dat klakkeloze overstappen van bit naar bitloos. Kan heel gevaarlijk zijn, zonder voorbereiding.
Als je het overdacht doet om een bepaald doel te bereiken +:)+ (en dat geld voor zowel bitloos als met bit). Ik raad meestal wel bitloos aan, maar dat is omdat ik me vooral met parelli bezig hou en in het beginstadium van dat programma vind ik het super goed passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:45

Citaat:
Waar ik wel de pest aan heb, is de opvatting van de 'bitloos-is-beter-clan' dat dit per definitie een vriendelijker wijze van paardrijden is.
Want ook dat is weer kul.

You're not the only one!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:46

Sanne dat vind ik dan weer wat anders.. Maar dan zit er een lijn en een gedachtengang achter. En ook parelli gebruikt in latere stadia een bit (en trouwens geen kinderachtig bit in de verkeerde handen).

En ik heb al eerder geschreven. Het maakt mijn paarden dus echt niet uit. Met bit of zonder bit. Met een touwhalstertje en een leadrope bungelend tegen de hals kom ik ook wel rond. Maar ook bitloos hoor je je paard in balans te rijden. En dat gebeurt vaak niet.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:47

allemaal maar zonder zadel en hoofdstel gaan rijden dan? het liefst zelfs geen halsring gewoon puur natuur :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:49

Net of zonder zadel zo gezond is voor je paard ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:53

Citaat:
Ik ben helemaal niet voor al dat klakkeloze overstappen van bit naar bitloos. Kan heel gevaarlijk zijn, zonder voorbereiding.

Als overstappen gevaarlijk is dan heb je je paard nooit op de zit en been gereden maar op de hand. Overstappen kan zonder ongelukken. Ik zal niet zeggen als je enthousiast zijn in een cross, maar in de bak of met een rustig bosritje wel.