Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:42

Sinds wanneer ben jij zo klein Marjan?
148 cm?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:43

MarjanB schreef:
Wat voor prijzen hebben jullie het over? Onder de 2k?

Ja misschien zelfs eerder richting de helft daarvan als ik de huidige prijzen zo eens bekijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:43

Alja schreef:
Sinds wanneer ben jij zo klein Marjan?
148 cm?

Had em al aangepast ik ben 168 dus net zo lang als haar dochter :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:55

Jokonootje schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Wat vindt je dochter van de pony ? Hoe groot is de pony en hoe gebouwd ?

Ik wilde ruim 5 jaar geleden eigenlijk de pony die mn dochter heeft niet kopen .
Advertentie was al vreemd zou ruin zijn maar bleek merrie ( stonden overigens wel 2 dieren in 1 advertentie ) pony was wat bangig ook . En qua model klopte het niet in mijn belevening .
Maar dochter stapel verliefd . Dus de koop toch gemaakt.
Ze bleek geen 8 te zijn maar slechts 5 jaar ( is import pony met later verkregen NL paspoort )
Maar we zijn ruim 5 jaar verder en samen hebben ze het helemaal leuk en ze wil geeneens een overstap maken naar een paard .
Dus goede keuze geweest achteraf .

Soms moet je minder in je hoofd zitten en meer op gevoel afgaan .

Mijn dochter is nog niet op de hoogte.
Om enorme teleurstelling te voorkomen.

Het is een slanker type Tinker van 1,45m.
Mijn dochter is nu 1,68m
Als wij besloten hebben dan gaan we met haar kijken en dan zal ik dr er eens op laten zitten. Om te kijken hoe het staat.
Pony staat nu echt in overlevingsmodus als je met m bezig gaat. Hij is rennerig, ontwijkt en schreeuwt in zijn lichaamstaal.
Dus we zullen terug naar de basis moeten. Grondwerk, kleine signalen, vriendelijk... Basis vertrouwen opbouwen.
Ze kan er dus niet zo op weg rijden.
Maar ik weet dat ze dit kan.

Je dochter is pas 14. Zo'n project lijkt me dan juist helemaal niet geschikt. Je weet dat ze dit kan, maar elke professional zal dit je afraden en aangeven dat een meisje van 14 die absoluut niet kan. Ik begrijp niet dat je er zo makkelijk over kan denken.

Je kunt beter iets kopen waar ze de pony-tijd/jeugd leuke dingen mee kan doen met stalgenootjes. Het is veel leuker een braaf paard te hebben waar je veelzijdig mee om kunt gaan.

Een makkelijk paard is in maandlasten even duur of vaak zelfs goedkoper dan een hele lastige. Daarnaast is er met lastige paarden vaak medisch ook genoeg mis.

Doe jezelf en je dochter een plezier en laat de ellende staan voor een ander.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:03

Nou de conclusie trekken dat ik niet voldoende ervaring heb voor zo'n project is echt te kort door de bocht.
Ik kan die pony prima bieden wat hij nodig heeft.
Ik ben alleen een doemdenker dus kan ook 200 redenen bedenken waarom ik het niet moet doen. Maar ik ga mezelf niet verdedigen over hoeveel ervaring ik of mijn dochter heeft.

Ik ga vanmiddag overleggen met mn eigen dierenarts en dan de knoop doorhakken.en als het een Ja wordt dan ga ik met haar kijken en mag zij zeggen wat ze wil en of het qua formaat past.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:09

Jokonootje schreef:
Nou de conclusie trekken dat ik niet voldoende ervaring heb voor zo'n project is echt te kort door de bocht.
Ik kan die pony prima bieden wat hij nodig heeft.
Ik ben alleen een doemdenker dus kan ook 200 redenen bedenken waarom ik het niet moet doen. Maar ik ga mezelf niet verdedigen over hoeveel ervaring ik of mijn dochter heeft.

Ik ga vanmiddag overleggen met mn eigen dierenarts en dan de knoop doorhakken.en als het een Ja wordt dan ga ik met haar kijken en mag zij zeggen wat ze wil en of het qua formaat past.

Het is toch een pony voor je dochter en niet voor jou? Dat begreep ik in ieder geval uit het bericht. Een veertienjarige kan nooit genoeg ervaring hebben. Of jij genoeg ervaring hebt kan ik niet zeggen.

Maar wil je dan een pony kopen waar je zelf altijd naast moet staan als je dochter ermee bezig is? Het is toch veel leuker als ze een pony heeft waar ze zelf veilig mee kan werken en alles mee kan doen.

Ik snap ook wel dat verkoper graag aan jullie verkoopt. De telefoon staat echt niet roodgloeiend voor zulke projecten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:18

Wellicht is de prijs voor zo n dier een dealbreaker om het toch te doen?

We weten allemaal wat braaf en mak tegenwoordig kost.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:22

Alja schreef:
Wellicht is de prijs voor zo n dier een dealbreaker om het toch te doen?

We weten allemaal wat braaf en mak tegenwoordig kost.

Dan kan je de stalling die je normaal uitgeeft beter maandelijks sparen om in te leggen bij een duurder dier.

We weten allemaal wat een paard maandelijks kost, dus je kan dan vrij hard sparen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:22

Ik zou die Tinker op maat en gedrag echt laten staan.
Tenzij jullie bakken met ervaring hebben met project paarden is de kans groot dat jullie hier niet gelukkig van worden.

Verder denk ik dat je beter voor een maatje meer kunt gaan. In cm in de hoogte of in cm in de breedte.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:28

Ik zou het ook niet doen, en heeft niets met ervaring te maken, wie weet wat er aan de hand is met het beestje dat het zo reageert. Hoeft natuurlijk niets te zijn en zou die zomaar beter worden van een nieuwe omgeving, maar wie weet zit er een kronkel in zijn hoofd of is het de aard van het paard; dan is er niet genoeg ervaring op de wereld om een paard daarmee 'beter' te maken.
Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vaak vanzelf :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:33

zou die tinker ook laten staan, tenzij je hem/haar ook met keuren volledig wil doorlichten, want deze symptomen kunnen ook hele andere oorzaken hebben. Problemen krijg je vanzelf wel.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:53

Ik ken deze pony wel ... En weet ook wat er mee gebeurt is. Het is echt niet zo'n project als jullie er nu van maken.
Hij heeft wat slechte ervaringen met bijrijders gehad. En staat nu al twee jaar stil omdat de eigenaar er niet mee kan rijden ivm fysieke problemen van haar. In de basis is dit gewoon een brave pony

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:03

Ik ken een meisje wat een heel onervaren groene pony kreeg van haar ouders.
Meisje was niet bang en pony wel wat ondeugend en als je dat stel ziet gaan samen .
Fantastisch .
Enige maar die ik kan bedenken is dat de pony wat klein zou kunnen worden voor t meisje .

Als TS de tinker al kent en er mee kan werken zal zo een pony in werk ook vlot genoeg veranderen . Als er geen echt trauma's onder zitten .
Zitten er echte trauma s zou ik de pony zeker laten staan.
Maar ben bevooroordeeld want geen fan van tinkers .
Vindt de meeste echte lompe eikels .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:06

Vind je dochter het niet fijner om zelf mee te kijken of ze een klik heeft?
Qua maat zal het net gaan, maar niet heel mooi zijn.

Ik ben 1.67 en heb een hele stevige New Forest pony van 1.47.

Afbeelding

Een 14 jarige gaat over een paar jaar natuurlijk ook lastig te verkopen zijn als je dochter een grotere wil of stopt met rijden.
Ik zou denk ik voor een maatje groter gaan .... En ook gewoon een pony waarmee dochterlief gewoon zelf kan tutten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:34

Nog los van dat de maat echt kiele kiele is en je dochter dan echt niet veel meer mag groeien (en je dochter is 11 dus de kans dat die nog gaat groeien is heel erg groot), je had eerder aangegeven dat je dochter bij voorkeur eventing wil gaan rijden. Dan zou een Tinker ook echt niet mijn eerste keuze zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:45

Je maakt er zelf een project van in je posts dus vandaar. Daarom vroeg ik ook of de ervaring er is..

Ik zou het ook afraden aan de hand van tekst. Maar ken het dier zelf niet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:53

Wel of niet genoeg ervaring, ik ben het met Mavantos eens. OF je moet een pony/paard alleen voor jezelf willen kopen. De ponytijd is zo kort, het onbevangen en gezellig rijden met vriendinnetjes zo belangrijk. Helemaal niet leuk met een projectje.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:01

Wij zijn ook rustig aan het rondkijken voor een leuk ruintje voor mijn dochter, die is nu 13 en zal niet veel meer groeien. Ze kan leuk rijden maar paardje moet niet heel pittig zijn, dat vindt ze nog niet zo fijn. Beetje met stokmaat rond de 160 cm..Gewoon een lol met je knol typje.
We hebben zelf een stalletje met weitjes en paddock. Eigen beheer. Door scheiding niet te duur.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:00

Jokonootje schreef:
Ik ken deze pony wel ... En weet ook wat er mee gebeurt is. Het is echt niet zo'n project als jullie er nu van maken.
Hij heeft wat slechte ervaringen met bijrijders gehad. En staat nu al twee jaar stil omdat de eigenaar er niet mee kan rijden ivm fysieke problemen van haar. In de basis is dit gewoon een brave pony

Maar goed, je twijfelt wellicht wel met een reden. Probeer die reden eens naar boven te halen.

Ik had ook tijdens mijn zoektocht m’n hart verloren aan een haflinger. En echt wel last gehad van m’n gevoel dat ik het op basis van verstand niet deed. En ben achteraf blij dat ik dat gedaan heb en verder ben gaan kijken. Er is zat te koop en ook wel leuk jong spul.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:44

Ik kocht een Gribaldi van 1.63 (flinke bodybuilder) voor mijn dochter van 13. Ze was toen onder de 1.70. Amper 3 jaar later was ze mij voorbij gegroeid en is ze nu 1,76. Ze is heel slank waardoor het op zich prima paste, maar we zijn beide gezegend met erg lange benen. Toen ze het Z in ging, vond ik hem eigenlijk te klein voor haar. Ze rijdt nu paarden van boven de 170 en dat staat echt een stuk mooier.

Haar ponytijd was overigens ook niet heel lang. Kocht een New Forrest toen ze 9 (bijna 10) was. Beestje was 145 met mooi sportmodel. Daar was ze dus met 13 al afgegroeid. Echt heel jammer, want op die leeftijd gaan ze steeds leuker sturen, maar oogt het plaatje gewoon niet meer zo mooi.

Overigens vind ik tinkers echt geen kinderpony’s. Alles wat ik in m’n handen heb gehad, was of is lomp, ongeduldig en het kunnen echt sterke drammers zijn. Ik weet niet wat de ambities zijn, maar hierover zou ik zeker nog eens goed nadenken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:13

Jokonootje schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Wat vindt je dochter van de pony ? Hoe groot is de pony en hoe gebouwd ?

Ik wilde ruim 5 jaar geleden eigenlijk de pony die mn dochter heeft niet kopen .
Advertentie was al vreemd zou ruin zijn maar bleek merrie ( stonden overigens wel 2 dieren in 1 advertentie ) pony was wat bangig ook . En qua model klopte het niet in mijn belevening .
Maar dochter stapel verliefd . Dus de koop toch gemaakt.
Ze bleek geen 8 te zijn maar slechts 5 jaar ( is import pony met later verkregen NL paspoort )
Maar we zijn ruim 5 jaar verder en samen hebben ze het helemaal leuk en ze wil geeneens een overstap maken naar een paard .
Dus goede keuze geweest achteraf .

Soms moet je minder in je hoofd zitten en meer op gevoel afgaan .

Mijn dochter is nog niet op de hoogte.
Om enorme teleurstelling te voorkomen.

Het is een slanker type Tinker van 1,45m.
Mijn dochter is nu 1,68m
Als wij besloten hebben dan gaan we met haar kijken en dan zal ik dr er eens op laten zitten. Om te kijken hoe het staat.
Pony staat nu echt in overlevingsmodus als je met m bezig gaat. Hij is rennerig, ontwijkt en schreeuwt in zijn lichaamstaal.
Dus we zullen terug naar de basis moeten. Grondwerk, kleine signalen, vriendelijk... Basis vertrouwen opbouwen.
Ze kan er dus niet zo op weg rijden.
Maar ik weet dat ze dit kan.

Jokonootje schreef:
Heellll rustig aan zoek ik een leuke veelzijdig pony voor mijn dochter van nu 11 jaar.
Echt een pony waar ze mee kan groeien, ze wil graag wedstrijden starten (voorkeur voor eventing) dus een dappere pony. Maar ook een waar ze lekker zelf mee bezig kan zijn. Dus geen heethoofd.
Het heeft helemaal geen haast.
Als we er bij wijze van spreken nog 2 jaar over doen is het ook oké.

Qua maat zit ik aan een leuke E pony te denken of een grote D die nog wat ronder is.

Ik zie jouw eigen zoekertje eigenlijk helemaal niet matchen met hoe je de pony omschrijft. Als je verliefd bent en hem gewoon graag wil, vooral doen. Maar stel jezelf de vraag of jij deze pony wil of je dochter? Ondanks dat jij als ouder uiteindelijk beslist zou ik zeker vooraf met je dochter bespreken of dit ook is wat zij wil. Als je een 14 jarige op een pony zet zijn ze als snel verliefd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:05

Ik zag een leuke 11-jarige veelzijdige ruin van 1.47 bij Sammy van der Laan voorbij komen.
Veelzijdig en wat breder gebouwd.
En niet heel duur, dacht ik.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 03-09-25 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:05

Ik snap niet dat zoveel twijfels hebben over die stokmaat en de lengte van een ruiter. Ervaring leert dat bouw van ruiter en paard ook heel veel doet.. ik heb met mijn 1.72 eentje van 1m46 gekocht. Pony gaat nog wat groeien en de breedte in, nu nog een smal ponytje, maar dat zit nu op het randje. Ik ben zelf wel ook een smal persoon.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:20

Je hebt ook 'kunnen passen' en 'niet mooi'
Ik snap niet waarom je al 'niet mooi'zou willen kopen. Als t niet past snap ik het helemaal niet

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:24

Electra63 schreef:
Ik zag een leuke 11-jarige veelzijdige ruin van 1.47 bij Sammy van der Laan voorbij komen.
Veelzijdig en wat breder gebouwd.
En niet heel duur, dacht ik.

Zij heeft vaker leuke pony's te koop staan, ken er een aantal van dichtbij en die zijn echt leuk!