Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:44

Weet hier iemand wellicht een goed, vertrouwd (paardenvervoer ) transportbedrijf
voor Europese ritten?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:01

transportyourhorse van stal Jacobs in Voorthuizen rijdt internationaal en weten wat ze doen. Geen eerste hands ervaring.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:24

Gelissen, Potijk , Marcel Jordan Horse Transport...

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:06

Malaga international horse transport heb ik een fantastische ervaring mee!

Sjors050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:12

Schaap Tijnje is heel fijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:21

Bedankt voor het meedenken en de PB's, uit onverwacht hoek hulp aangeboden
gekregen dus ik ben voorzien :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 06:19

Zijn er toevallig mensen opzoek naar een wat ouder (17 jaar) braaf en makkelijk klein paard?

Waar zoeken jullie dan op?

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 09:49

Vorige week van 6 bedrijven een offerte gevraagd, maar van 1 bedrijf iets terug ontvangen. Inmiddels wel ongezien het veulen gekocht, die komt eind november. Zat een keurig contract bij en de fokster was heel open en eerlijk dus ik durf het aan. Nu wachten tot hij komt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:22

Zijn jullie ook zulke twijfelkonten als je eenmaal een leuke pony gevonden hebt?
Ik merk dat ik opeens overal beren op de weg zie.
Mijn eigen merrie heb ik amper tijd gekregen om te gaan twijfelen dus direct de knoop door gehakt. Nu zijn we voor mijn dochter aan het kijken en ik weet dat geen enkel dier perfect is. Maar opeens heb ik moeite met alles.
Het zijn veel "wat als..."
wat als hij toch te snel te klein wordt, moet ik niet een grotere zoeken.
wat als het karakter toch niet matcht met mn dochter
wat als hij opeens wel veel mankeert
wat als hij niet matcht met mijn eigen merrie
wat als...
wat als...

ik ben normaal mega impulsief en denk nooit te veel na maar opeens krijg ik tijd om te denken en zie ik beren.
terwijl ik de pony echt leuk vindt.
stevig dier, ondeugend karakter, looplust, vriendelijk, eigenlijk alles klopt.
maar ik ben beren aan het zoeken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:02

Als die wat alsnog uit komen verkoop je de pony weer :D
Soms niet te moeilijk denken haha, maar vooral je tijd nemen. Is t weg? Komt er een volgende.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:28

Uh ja heel herkenbaar. Ik had en heb ook echt koudwatervrees gehad bij deze pony. M'n eerste paard heb ik overgenomen van de manege, dat was al langere tijd zo klaar als een klontje dat ze bij mij hoorde.. zelfs daar heb ik puntje bij paaltje over getwijfeld.

Nu wilde ik dus gewoon echt een rijpaard. Een grote pony, ponygefokt ivm sterker dan paardgefokt. Maar met mijn lengte was het ook afhankelijk van de bouw en de grootte...

Ook zoveel twijfels gehad en eerlijk nu ik haar gekocht heb en ze nog in training staat, heb ik nog steeds twijfels. Heb ik er wel goed aan gedaan? Is ze niet te jong, ga ik er geen spijt van krijgen. De twijfel bij deze komt vooral uit een stukje angst, het is toch een levend dier, je weet nooit of je jouw doelen matchen met die van het paard, een dier verkopen ligt in principe niet in de planning hier, de hoge kosten van een paard houden speelt ook mee...

Ik had geen twijfel bij de pony, ook niet bij de eigenaar.. maar gewoon weer ja zeggen tegen zo'n verantwoordelijkheid, vond ik wel een ding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:05

Cioccolato schreef:
Als die wat alsnog uit komen verkoop je de pony weer :D
Soms niet te moeilijk denken haha, maar vooral je tijd nemen. Is t weg? Komt er een volgende.

Ik mag alle tijd nemen die ik wil. De huidige eigenaresse wil heel graag dat hij met mijn dochter mee gaat.
Intentie is niet weer verkopen maar houden als het echt niet gaat is het beter voor mens en dier. Heb je gelijk in.

Laura_ schreef:
Uh ja heel herkenbaar. Ik had en heb ook echt koudwatervrees gehad bij deze pony. M'n eerste paard heb ik overgenomen van de manege, dat was al langere tijd zo klaar als een klontje dat ze bij mij hoorde.. zelfs daar heb ik puntje bij paaltje over getwijfeld.

Nu wilde ik dus gewoon echt een rijpaard. Een grote pony, ponygefokt ivm sterker dan paardgefokt. Maar met mijn lengte was het ook afhankelijk van de bouw en de grootte...

Ook zoveel twijfels gehad en eerlijk nu ik haar gekocht heb en ze nog in training staat, heb ik nog steeds twijfels. Heb ik er wel goed aan gedaan? Is ze niet te jong, ga ik er geen spijt van krijgen. De twijfel bij deze komt vooral uit een stukje angst, het is toch een levend dier, je weet nooit of je jouw doelen matchen met die van het paard, een dier verkopen ligt in principe niet in de planning hier, de hoge kosten van een paard houden speelt ook mee...

Ik had geen twijfel bij de pony, ook niet bij de eigenaar.. maar gewoon weer ja zeggen tegen zo'n verantwoordelijkheid, vond ik wel een ding

Ik voel me soms wel alleen in die twijfels. Mensen snappen het niet merk ik terwijl ik het een enorme verantwoordelijkheid vind waar ik voor teken.

Blij te lezen dat ik niet de enige ben

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:20

Ik herken het ook wel, maar vooral wat Laura zegt denk ik ook meer de angst voor de verantwoordelijkheid. En misschien ook wel deels de hoeveelheid geld die ik dan net weggesmeten had, want heb datzelfde gevoel ook gehad bij mn huidige auto :') Ben nog altijd superblij met dat ding, maar toen ik hem net gekocht had dacht ik ook wel "wat heb ik gedaan" :') Blijkbaar ben ik ook gewoon niet zo goed in grote bedragen uitgeven _O-

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:23

Blacky94 schreef:
Ik herken het ook wel, maar vooral wat Laura zegt denk ik ook meer de angst voor de verantwoordelijkheid. En misschien ook wel deels de hoeveelheid geld die ik dan net weggesmeten had, want heb datzelfde gevoel ook gehad bij mn huidige auto :') Ben nog altijd superblij met dat ding, maar toen ik hem net gekocht had dacht ik ook wel "wat heb ik gedaan" :') Blijkbaar ben ik ook gewoon niet zo goed in grote bedragen uitgeven _O-

Heel herkenbaar, allemaal kleine bedragen uitgeven denk ik niet bij na, maar wanneer ik grote bedragen moet gaan uitgeven schiet ik in de stress, haha. Ook op het werk, als ik grote bedragen moet gaan betalen check ik dingen wel drie keer voor ik op uitbetalen druk :') Slaat nergens op want met grote bedragen zijn er nog wel twee andere afdelingen die akkoord moeten gaan :+

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:25

Dat inderdaad ook ja. Het voelt een beetje als je jaren lange spaarwerk zo in een keer uitgeven.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:45

Zo blij dat er meer mensen twijfelen...
Voelde me al een beetje een muts, dat ik zo twijfel over iets wat ik ook zo leuk vind

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 14:08

Jokonootje schreef:
Zo blij dat er meer mensen twijfelen...
Voelde me al een beetje een muts, dat ik zo twijfel over iets wat ik ook zo leuk vind

Volgens mij is het heel normaal om te twijfelen, het is geen fiets.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 16:12

Denk dat twijfelen zelfs goed zou kunnen zijn. Dan maak je vaak een duidelijk lijstje met voor en nadelen, waarom wel, waarom niet?
Beter dan even op de bonnefooi een paard kopen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 09:58

Wat vindt je dochter van de pony ? Hoe groot is de pony en hoe gebouwd ?

Ik wilde ruim 5 jaar geleden eigenlijk de pony die mn dochter heeft niet kopen .
Advertentie was al vreemd zou ruin zijn maar bleek merrie ( stonden overigens wel 2 dieren in 1 advertentie ) pony was wat bangig ook . En qua model klopte het niet in mijn belevening .
Maar dochter stapel verliefd . Dus de koop toch gemaakt.
Ze bleek geen 8 te zijn maar slechts 5 jaar ( is import pony met later verkregen NL paspoort )
Maar we zijn ruim 5 jaar verder en samen hebben ze het helemaal leuk en ze wil geeneens een overstap maken naar een paard .
Dus goede keuze geweest achteraf .

Soms moet je minder in je hoofd zitten en meer op gevoel afgaan .

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:06

Zinzi_jewel schreef:

Ik wilde ruim 5 jaar geleden eigenlijk de pony die mn dochter heeft niet kopen .
Advertentie was al vreemd zou ruin zijn maar bleek merrie ( stonden overigens wel 2 dieren in 1 advertentie ) pony was wat bangig ook . En qua model klopte het niet in mijn belevening .
Ze bleek geen 8 te zijn maar slechts 5 jaar ( is import pony met later verkregen NL paspoort )
Maar we zijn ruim 5 jaar verder en samen hebben ze het helemaal leuk en ze wil geeneens een overstap maken naar een paard .

Mijn dochter is nog niet op de hoogte.
Om enorme teleurstelling te voorkomen.

Het is een slanker type Tinker van 1,45m.
Mijn dochter is nu 1,68m
Als wij besloten hebben dan gaan we met haar kijken en dan zal ik dr er eens op laten zitten. Om te kijken hoe het staat.
Pony staat nu echt in overlevingsmodus als je met m bezig gaat. Hij is rennerig, ontwijkt en schreeuwt in zijn lichaamstaal.
Dus we zullen terug naar de basis moeten. Grondwerk, kleine signalen, vriendelijk... Basis vertrouwen opbouwen.
Ze kan er dus niet zo op weg rijden.
Maar ik weet dat ze dit kan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:14

Tinker , die hebben wij 1 gehad! Heel kort want heb haar terug gebracht . Met test rijden enorm braaf met ophalen ook . Maar op eigen lokatie niet te doen. Vermoed dat ze gesedeert is geweest. Wat rond gevraagd en de pony was bekend bij een vriend die soms ook wat handelde .

Maar niet elke tinker is het zelfde. Maar met een lengte van 1.68 op een slanke van 1.48
Gaat dochter nog groeien ? Hoe oud is de pony ? Groeit die nog in hoogte of breedte.
Mijn dochter is 1.59 en pony 1.47
Dochter is 18 dus groeit niet meer. Is geen slanke den , maar doordat de pony stevig van bouw is zijn ze een mooi team.

Dat is ook belangrijk.

Als jullie een project aan willen gaan zou dit wel prachtig zijn . Dit vormt vaak de mooiste banden tussen paard en mens

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:22

Zinzi_jewel schreef:
Tinker , die hebben wij 1 gehad! Heel kort want heb haar terug gebracht . Met test rijden enorm braaf met ophalen ook . Maar op eigen lokatie niet te doen. Vermoed dat ze gesedeert is geweest. Wat rond gevraagd en de pony was bekend bij een vriend die soms ook wat handelde .

Maar niet elke tinker is het zelfde. Maar met een lengte van 1.68 op een slanke van 1.48
Gaat dochter nog groeien ? Hoe oud is de pony ? Groeit die nog in hoogte of breedte.
Mijn dochter is 1.59 en pony 1.47
Dochter is 18 dus groeit niet meer. Is geen slanke den , maar doordat de pony stevig van bouw is zijn ze een mooi team.

Dat is ook belangrijk.

Als jullie een project aan willen gaan zou dit wel prachtig zijn . Dit vormt vaak de mooiste banden tussen paard en mens

Deze is niet gesedeerd hahaha ben ook al meerdere keren heen geweest.
Ja dochter zal nog iets groeien.
Niet veel meer denk ik ze is al flink gevormd voor haar leeftijd. Dus ik reken er nog een cm of 3 bij denk ik.
De pony is net 14 dus zal niet meer groeien. Wel zal hij bij ons nooit heel slank zijn gezien de hoeveelheid gras en hooi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:29

Hebben jullie voldoende ervaring voor zon project?
Alles schreeuwt eigenlijk nee. Ik kom gwn terug opw at ik zelf zei _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:31

Jokonootje schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Mijn dochter is nog niet op de hoogte.
Om enorme teleurstelling te voorkomen.

Het is een slanker type Tinker van 1,45m.
Mijn dochter is nu 1,68m
Als wij besloten hebben dan gaan we met haar kijken en dan zal ik dr er eens op laten zitten. Om te kijken hoe het staat.
Pony staat nu echt in overlevingsmodus als je met m bezig gaat. Hij is rennerig, ontwijkt en schreeuwt in zijn lichaamstaal.
Dus we zullen terug naar de basis moeten. Grondwerk, kleine signalen, vriendelijk... Basis vertrouwen opbouwen.
Ze kan er dus niet zo op weg rijden.
Maar ik weet dat ze dit kan.

De overlevingsmodus kan ook een pijn modus zijn.
Dus als jullie de kunde en ervaring hebben om hier mee om te gaan, laat het dier wel echt goed door een eigen VA keuren (volledig)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:41

Ik zou die lekker laten staan, problemen kopen is altijd nog een optie. Vooral met tinkers als het import is. Je nek breken is meestal eenmalig…

Verder slanke tinker van 147 met 168 lijkt me niet heel handig

Ik ben 168 en m’n fjord is 148 maar echt formaat tank
Afbeelding
Afbeelding

Als ie slank was geweest was het echt te klein

Even een aanvulling, er staat een leuke grote onbeleerde fjord merrie te koop. Ze geven aan Zomereczeem maar weet uit die lijn dat het vaak echt te maken heeft met dat ze te vet zijn en teveel suikers. Zou dan eerder voor zoiets gaan
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 03-09-25 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt