Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:06

Danique_G schreef:
Maar vraag is of een rechter dat ook vindt :D betaling is niet per defenitie eigendom. Daarnaast is aansprakelijkheid dan ook nog een dingetje.
Begrijp ik, maar als je een voorwaardelijk koopcontract hebt die afhangt van de keuring hoort dit niet te kunnen gebeuren. Je hebt immers een contract opgesteld dat het dier op voorwaarde verkocht is.

In het bovenstaande geval wordt nergens gesproken over een voorlopig koopcontract toch.Je kunt wel zeggen dat mondelinge afspraken ook gelden,maar wat moet de verkoper dan doen als de koper toch afhaakt? je kunt iemand niet dwingen een paard te kopen wat hij niet meer wil.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:15

_Tarzan schreef:
Ik kreeg gisteren een aanbod, mag mijn Fuego inruilen tegen een lieve fjord.
Hij zou dan via de achterdeur bij de handelaar verkocht worden/geslacht. Nee dat heeft hij niet verdiend. Hoe goed het aanbod ook is, dat gaat echt totaal tegen mijn gevoel in! :=

En nee die fjord is niks mis mee, gewoon een jong dier die goed opgeleid is en doodbraaf en ook niks mis met de handelaar, alleen wéét ik waar zo'n paard als Fuego bij hun naartoe gaat, dus dat gaan we niet doen!

Dit is wel erg.Ik meende uit jouw berichten dat er niets mis is met Fuego alleen dat jij geen klik met hem hebt qua africhting?Dan denk ik dat hij levend veel meer waard is dan dood,zeker in de tegenwoordige markt.Anders zou er toch ook geen jonge Fjord in ruil worden aangeboden want ook die zijn momenteel niet goedkoop.Goed van je overigens dat je er wel op let waar hij terechtkomt.

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:25

Klopt, niks mis met Fuego, alleen ik ben te bang om hem te kunnen rijden, heeft niks met hem te maken, maar veel meer met mij :)
Dat hun hem zo willen ruilen is ook niks mis mee aangezien de Fjord echt niks mis mee is, omdat ik ze ken wéét ik waar zo'n paard als Fuego terecht komt, hun zullen hem weer prima kunnen doorverkopen, maar omdat ik hun ken weet ik dat hij uiteindelijk in de frikandellen zal belanden, het is gewoonweg geen paard voor de snelle handel.
Met zo'n geweten kan ik niet leven dus dan maar liever een paard waar ik niet mee kan rijden :=

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:32

Kan je niet bij de fjord gaan kijken Tarzan, en die eventueel kopen zonder inruil? Of wil je eerst Fuego verkocht ehbben voor je gaat kijken.

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:35

Dat kan zeker, alleen betaal ik dan wél de volle mep uiteraard :D
Ik kom er vaker dus zie de paarden daar ook vaak, de fjorden stonden alleen de vorige keer ergens buiten dus die niet gezien.
Maar aangezien Fuego alleen naar een goed huisje gaat weet ik niet of ik hij ooit verkocht wordt :') (iets met zelfkennis hahah _O- )

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:38

anjali schreef:
Danique_G schreef:
Maar vraag is of een rechter dat ook vindt :D betaling is niet per defenitie eigendom. Daarnaast is aansprakelijkheid dan ook nog een dingetje.
Begrijp ik, maar als je een voorwaardelijk koopcontract hebt die afhangt van de keuring hoort dit niet te kunnen gebeuren. Je hebt immers een contract opgesteld dat het dier op voorwaarde verkocht is.

In het bovenstaande geval wordt nergens gesproken over een voorlopig koopcontract toch.Je kunt wel zeggen dat mondelinge afspraken ook gelden,maar wat moet de verkoper dan doen als de koper toch afhaakt? je kunt iemand niet dwingen een paard te kopen wat hij niet meer wil.


Ik wist niet specifiek dat het ging om een geval
Ik heb nergens gehad over mondelinge afspraken trouwens, dat was iemand anders
Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig maar je moet het kunnen bewijzen dat ze zijn gemaakt. Erg lastig dus

In de situatie die jij beschrijft in je laatste zin. In contract heb ik opgenomen dat de enige geldige reden van niet kopen een veterinaire afkeuring voor de sport zou zijn. Het was voor mij niet mogelijk er "gewoon" van af zou zien. Verkoper kon me in dat geval voor de rechter slepen, even bot gezegd.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:44

Vaak idd teken je een koopcontract onder voorbehoud van "vul maar in" en in mijn ogen heb je dan in principe de koop gesloten, tenzij er niet aan de ingevulde voorbehouden wordt voldaan.

Maar ik las eerder in dit topic ook ergens van iemand (weet niet meer wie) die een koopcontract onder voorbehoud van positief aankoop advies, waarbij het paard door de keuring is gekomen maar de koper toch het paard niet gekocht heeft omdat er iets anders op het pad was gekomen. Vroeg mij af of dat zomaar mag, of dat dan de terugbreng regeling van kracht is, of als je gewoon niet betaalt en niet ophaalt, dat dan de kous af is. Lijkt mij toch niet dat dat zomaar kan eigenlijk.

Ik laat altijd onder voorbehoud van positief aankoop advies en acceptatie door de verzekering opnemen. Maar in principe kun je ook bepaalde bemerkingen per definitie uitsluiten ook al is het totaal advies positief (bv als je absoluut geen chipjes wil, of geen 2-tjes etc).

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:59

oji schreef:
Vaak idd teken je een koopcontract onder voorbehoud van "vul maar in" en in mijn ogen heb je dan in principe de koop gesloten, tenzij er niet aan de ingevulde voorbehouden wordt voldaan.

Maar ik las eerder in dit topic ook ergens van iemand (weet niet meer wie) die een koopcontract onder voorbehoud van positief aankoop advies, waarbij het paard door de keuring is gekomen maar de koper toch het paard niet gekocht heeft omdat er iets anders op het pad was gekomen. Vroeg mij af of dat zomaar mag, of dat dan de terugbreng regeling van kracht is, of als je gewoon niet betaalt en niet ophaalt, dat dan de kous af is. Lijkt mij toch niet dat dat zomaar kan eigenlijk.

Ik laat altijd onder voorbehoud van positief aankoop advies en acceptatie door de verzekering opnemen. Maar in principe kun je ook bepaalde bemerkingen per definitie uitsluiten ook al is het totaal advies positief (bv als je absoluut geen chipjes wil, of geen 2-tjes etc).

Wat zou je dan willen doen als iemand er toch vanafziet en het paard niet betaalt en niet ophaalt?Ondanks contract? Je kunt iemand toch niet dwingen een paard te kopen.Zelfs al zou dat wettelijk wel mogelijk zijn,dat is geen goede plek voor een dier dan want die moet naar iemand die er blij mee is.Overigens,waarom ook want momenteel gaan de paarden als warme broodjes dus je hebt zo een andere koper.Mij is altijd verteld dat contracten bij paardenhandel het papier niet waard zijn waar ze op geschreven staan.

Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:49

Heb je wel gelijk in hoor Anjali. Vaak laat je het maar gaan. De volgende koper staat alweer in de rij namelijk.

Formee gezien mag je wel iemand wijzen op het contract en zonodig actie hierop nemen.

Ik vind het dan ook niet heel netjes als je dit als koper doet. Schrale troost is dan wel weer dat de volgende snel aan de beurt is

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:54

anjali schreef:
oji schreef:
Vaak idd teken je een koopcontract onder voorbehoud van "vul maar in" en in mijn ogen heb je dan in principe de koop gesloten, tenzij er niet aan de ingevulde voorbehouden wordt voldaan.

Maar ik las eerder in dit topic ook ergens van iemand (weet niet meer wie) die een koopcontract onder voorbehoud van positief aankoop advies, waarbij het paard door de keuring is gekomen maar de koper toch het paard niet gekocht heeft omdat er iets anders op het pad was gekomen. Vroeg mij af of dat zomaar mag, of dat dan de terugbreng regeling van kracht is, of als je gewoon niet betaalt en niet ophaalt, dat dan de kous af is. Lijkt mij toch niet dat dat zomaar kan eigenlijk.

Ik laat altijd onder voorbehoud van positief aankoop advies en acceptatie door de verzekering opnemen. Maar in principe kun je ook bepaalde bemerkingen per definitie uitsluiten ook al is het totaal advies positief (bv als je absoluut geen chipjes wil, of geen 2-tjes etc).

Wat zou je dan willen doen als iemand er toch vanafziet en het paard niet betaalt en niet ophaalt?Ondanks contract? Je kunt iemand toch niet dwingen een paard te kopen.Zelfs al zou dat wettelijk wel mogelijk zijn,dat is geen goede plek voor een dier dan want die moet naar iemand die er blij mee is.Overigens,waarom ook want momenteel gaan de paarden als warme broodjes dus je hebt zo een andere koper.Mij is altijd verteld dat contracten bij paardenhandel het papier niet waard zijn waar ze op geschreven staan.


Het dwingen om het contract na te komen is maar 1 van de mogelijke gevolgen die je kan opleggen bij contractbreuk. Je kan ook een schadevergoeding vragen.
In theorie uiteraard, weinig tot geen mensen zullen daadwerkelijk schade ondervinden en dus een zaak beginnen.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:45

Precies, als je bij een huis zonder aan de ontbindende voorwaarden te voldoen toch van de koop afziet, betaal je meen ik 10% van de overeengekomen prijs als boete.

Het is gewoon sowieso niet netjes als koper. Je tekent een contract. Je verwacht dat de andere partij zich daaraan houdt, dus hoor je dat zelf ook te doen lijkt me.

Zeker in de hogere prijsklasse is het misschien helemaal niet zo dat je maar zo 1-2-3 een nieuwe koper met dat budget hebt.

Mer1980

Berichten: 19022
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:54

Nadat ik tot in den treure mensen heb laten kijken, rijden knuffelen 2 3 soms 4 x en dan afhaken omdat ze toch geen 3 jarige wilden of toch dressuur in de bak wilden rijden terwijl dat paard er niet geschikt voor was en al deze feiten allang en breed besproken waren en in de advertentie stonden heb ik nu om vast te houden een aanbetaling gevraagd. Mijn fokmerrie kon niet vroeg weg ivm veulen die was nog niet oud genoeg, maar vrouwtje wilde haar toch hebben en heeft haar dus netjes aanbetaald met de afspraak dat als ze afgekeurd of door wat voor reden niet meer geschikt zou raken in de tussentijd dat ze de aanbetaling terug zou krijgen. Maar alles is goed gegaan en ze staat sinds gisteren helemaal blij bij haar nieuwe baasje.

goldenarrow

Berichten: 8676
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:02

Wij hebben het wel eens gehad dat mensen praktisch tot koop over waren gegaan, inclusief contract en die vervolgens toch in plaats van de 3 paarden waarvoor hij het contract getekend had, er maar 1 wilde. Wij hebben het toendertijd maar laten gaan, ondanks dat wij meestal niet zomaar een nieuw iemand in de rij hebben staan (was dat maar waar :') ). Maargoed het ging hier ook om een koper die aan de andere kant van de wereld woonde en hij kocht uiteindelijk wel 1 paard (waar ze hartstikke blij mee zijn), maar het was voor ons wel heel erg jammer. Uiteindelijk is maar de vraag of je het echt tot een rechtzaak wil laten komen én of je dan überhaupt in je gelijk gesteld zal worden.

tita

Berichten: 19764
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:34

_Tarzan schreef:
Klopt, niks mis met Fuego, alleen ik ben te bang om hem te kunnen rijden, heeft niks met hem te maken, maar veel meer met mij :)
Dat hun hem zo willen ruilen is ook niks mis mee aangezien de Fjord echt niks mis mee is, omdat ik ze ken wéét ik waar zo'n paard als Fuego terecht komt, hun zullen hem weer prima kunnen doorverkopen, maar omdat ik hun ken weet ik dat hij uiteindelijk in de frikandellen zal belanden, het is gewoonweg geen paard voor de snelle handel.
Met zo'n geweten kan ik niet leven dus dan maar liever een paard waar ik niet mee kan rijden :=


Ben ik nou echt de enige die hier niks van geloof.
Een gezonde jonge fjord ruilen voor een paar die naar de slacht gaat …dus ong 250€ dagwaarde.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:36

Ik denk eerder dat ze Fuego dan juist meer waard achten dan de Fjord en denken daar meer aan te kunnen verdienen.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:48

tita schreef:
_Tarzan schreef:
Klopt, niks mis met Fuego, alleen ik ben te bang om hem te kunnen rijden, heeft niks met hem te maken, maar veel meer met mij :)
Dat hun hem zo willen ruilen is ook niks mis mee aangezien de Fjord echt niks mis mee is, omdat ik ze ken wéét ik waar zo'n paard als Fuego terecht komt, hun zullen hem weer prima kunnen doorverkopen, maar omdat ik hun ken weet ik dat hij uiteindelijk in de frikandellen zal belanden, het is gewoonweg geen paard voor de snelle handel.
Met zo'n geweten kan ik niet leven dus dan maar liever een paard waar ik niet mee kan rijden :=


Ben ik nou echt de enige die hier niks van geloof.
Een gezonde jonge fjord ruilen voor een paar die naar de slacht gaat …dus ong 250€ dagwaarde.

Ik schreef toch al veel eerder ook dat ik dat niet geloofde.

Alja

Berichten: 25695
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:50

Miss moet ze gewoon bij betalen ipv zo om te ruilen?

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:27

En waarom niet? Fjord staat hun niet in de weg, staat niet in de actieve verkoop maar het zijn en blijven handelaren dus daar is alles zowat te koop. Omdat ik ze ken is het puur gunfactor en ja hun verkopen Fuego dan zo weer door naar de volgende hoor maar aangezien ik hun ken wéét ik dat hij dan toch echt in de handel/frikandellen terecht komt, daar gaan ze dan ook echt niet over liegen :+ Hun denken, dan ben jij er vanaf en hebt een fijne nieuwe (tsja het blijven handelaren, die denken nu eenmaal zo :') )

Of ik zou moeten bijbetalen zou heel goed kunnen, geen idee want ik ben niet ingegaan op het aanbod :)

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:29

Maar de handel in of de frikandellen vind ik nog wel een verschil eigenlijk. Een handelaar gaat toch geen gezond paard inruilen voor een frikandellenpaard? Dat ze Fuego meteen zouden doorverkopen, dat dan weer wel, dat is wat een handelaar doet natuurlijk. Maar oké, maakt eigenlijk niets uit, Fuego gaat er toch niet naartoe. :)

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:33

Geen idee aan wie zij weer verkoopt hoor maar het is toch echt zo, anders had ik het natuurlijk wel gedaan als hij dan naar een lieve andere ruiter ging :D

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:44

Ik ga me hier ook melden. Ben langzaam zoekende naar wat nieuws.

Verschillende kanten kan het op. Het moet iig in de dressuurrichting zitten en niet geschift zijn.
Gezond op de foto en paard zeker ook op rug/hals.
3-8 jaar
D pony of paard tussen de 160/175.

Ik heb onlangs wat paarden gekeken op Sporthorses, mijn God wat zit er aan enorm veel paarden een hele dikke maar wat betreft de foto's...

Lindor92
Berichten: 7009
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:55

Hier ook paard verkocht met aanbetaling. Ook omdat het bijna 2 weken duurde tot de keuring.
Paard is helaas na 2,5 maanden de handel in gegaan, en ben haar nu dus 'echt' kwijt :(

Dark7
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:31

PSvanLot schreef:
Ik ga me hier ook melden. Ben langzaam zoekende naar wat nieuws.

Verschillende kanten kan het op. Het moet iig in de dressuurrichting zitten en niet geschift zijn.
Gezond op de foto en paard zeker ook op rug/hals.
3-8 jaar
D pony of paard tussen de 160/175.

Ik heb onlangs wat paarden gekeken op Sporthorses, mijn God wat zit er aan enorm veel paarden een hele dikke maar wat betreft de foto's...




Wat is je budget? Ik weet er anders nog een staan heel leuk paard!

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:32

Dark7 schreef:
PSvanLot schreef:
Ik ga me hier ook melden. Ben langzaam zoekende naar wat nieuws.

Verschillende kanten kan het op. Het moet iig in de dressuurrichting zitten en niet geschift zijn.
Gezond op de foto en paard zeker ook op rug/hals.
3-8 jaar
D pony of paard tussen de 160/175.

Ik heb onlangs wat paarden gekeken op Sporthorses, mijn God wat zit er aan enorm veel paarden een hele dikke maar wat betreft de foto's...




Wat is je budget? Ik weet er anders nog een staan heel leuk paard!


Beetje naar kwaliteit. Wat heb je te koop staan?

Dark7
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:53

Wat is je budget? Ik weet er anders nog een staan heel leuk paard![/quote]

Beetje naar kwaliteit. Wat heb je te koop staan?[/quote]


Heb zelf momenteel niks staan, maar weet er een staan 8 jr Z met winst. Leuk paard vriendelijk en fijn te rijden.