Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:00

Babootje schreef:
Lui_ schreef:
Bij mijn overleden merrie, hebben de fokkers haar bij mijn dierenarts gebracht om te keuren. Was een eind, ruim 2 uur rijden.

Ja zo doe ik het ook altijd hoor. Ik ga dan met mijn trailer naar de DA. Wordt ie goedgekeurd dan neem ik m mee, krijgt ie geen positief advies dan neemt de verkoper m weer mee naar huis.

Ja precies, zo had ik het ook gedaan. Bij de volgende aankoop wil ik het ook weer zo doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:59

Ik was heel bijgelovig en nam dus nooit trailer mee naar de keuring. Was ook makkelijk, als ze goed waren konden we bij ophalen betalen en thuis eerst de box klaar maken en wat spullen halen. Laatste keer wel en dat was gelukkig ook goed. Maar dat was wel bij de dierenarts van verkoper, omdat dat ook mijn dierenarts is en degene waar ik altijd heen ga met paarden en volle vertrouwen in heb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:37

MyWishMax schreef:
Ik was heel bijgelovig en nam dus nooit trailer mee naar de keuring. Was ook makkelijk, als ze goed waren konden we bij ophalen betalen en thuis eerst de box klaar maken en wat spullen halen. Laatste keer wel en dat was gelukkig ook goed. Maar dat was wel bij de dierenarts van verkoper, omdat dat ook mijn dierenarts is en degene waar ik altijd heen ga met paarden en volle vertrouwen in heb.

Oh nee, ik kan best bijgelovig zijn maar nam gewoon alles mee :')

anjali

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:14

Trailer meenemen als je de eerste bezichtiging bij een paard gaat doen?Ik wilde dat nooit omdat het zo "hebberig"staat vond ik.Slechts 1 keer wel gedaan omdat het heel ver rijden was. Dat toen vantevoren aangegeven aan de verkoopster.Dan moet je dus ook meteen geld bij je hebben! Maar dat paard heb ik toen niet gekocht omdat hij wat tegenviel en ik geen connectie kreeg.De roemruchte "klik"dus,die ontbrak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:30

Nee, bij een bezichtiging neem ik nooit een trailer mee, want ik koop geen pony of paard zonder keuring.

c_alsemgeest ja, stom maar voelde als vragen om problemen haha. Wel nog het gulden briefje van 1 van de paarden bewaard al die jaren haha. Heb jij dat ook gekregen bij 1 van de vorige?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:55

MyWishMax schreef:
Nee, bij een bezichtiging neem ik nooit een trailer mee, want ik koop geen pony of paard zonder keuring.

c_alsemgeest ja, stom maar voelde als vragen om problemen haha. Wel nog het gulden briefje van 1 van de paarden bewaard al die jaren haha. Heb jij dat ook gekregen bij 1 van de vorige?

Een muntje voor geluk heb ik bij 8 aankopen maar 1 keer gekregen.Van een handelaarster. Leuk die oude gebruiken!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:49

Ik ben erg benieuwd waar jullie op dit moment naar op zoek zijn. Wellicht dat we dan met elkaar mee kunnen denken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:31

Ik had toen bij Jam van de stal waar ik hem kocht een zweetdeken gehad... was op wedstrijd toch altijd zijn geluks deken :')
Hij groeide er alleen op den duur volledig uit :+

Oh bedenk mij opeens:

Uni had een geluks poppetje gekregen van een vriendin van mij... omdat hij altijd zo veel ongelukken had en wonden (altijd door hem zelf veroorzaakt op stal of in het land :') )
Het deed weinig... maar ik durfde hem er ook nooit af te halen _O-

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:08

Ik heb mijn fokmerrie / recreatiepaard verkocht aan een super super lieve oudere vrouw die er veel bosritjes mee gaat maken. Wel meteen ook haar veulen afgespeend vandaag. Paard is in de bak niet mee te rijden, maar buiten 100% bomproof. ze heeft iedere week bosritjes gemaakt tot het veulen oud genoeg was (5 maanden) om af te spenen.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:59

Romeo2007 schreef:
Ik ben erg benieuwd waar jullie op dit moment naar op zoek zijn. Wellicht dat we dan met elkaar mee kunnen denken.

Lijkt mij ook leuk om mee te lezen. En ervaring op te doen. Wij dachten het perfecte paardje ( en dat was ze ook echt)gevonden te hebben voor onze dochter. Testritje gedaan en wat een mooie connectie. Alle hens aan dek. We hadden prijs! Eigen Da al opgetrommeld en verwittigd van een eventuele aankoop. Neen dus, werden we over boden. Heel veel verdriet hier natuurlijk van dochterlief, wil ze toch maar geen als het telkens zo zal gaan. Pffff tis een wrede wereld en oooh wat moet je snel zijn. Ik heb beslist haar alvast niet meer mee te nemen voor een bezichtiging en dan zal ze wel zien als er eentje op stal staat met haar naam op

We zoeken natuurlijk dat ene gouden paardje waar de meeste mensen naar opzoek zijn( vermoed ik dan). Betrouwbaar, zachtaardig, koel in het hoofd, liefst dressuurmatig wel wat kunnen en dan ook nog mooi aan de maat want zowel ik als dochterlief zijn ook niet van de kleinste. Ons budget is ook niet zo eindeloos groot natuurlijk.

Dus we zoeken verder

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:51

Ik heb mijn eisen intussen gereduceerd tot: Ik ben op zoek naar een Portugese hengst met 4 benen. De vier benen zijn belangrijk, ik had namelijk even een miscommunicatie met een Portugese fokker die dacht dat ik naar een Portugese man met 2 benen op zoek was (hemzelf :)) )

Nee ik heb nog wel eisen natuurlijk, maar ik heb mijn eis van beleerd al lang laten vallen. Dus mijn huidige lijstje is: Lusitano (of cruzado met lusitanobloed), mannelijk, eindstokmaat rond de 1.65, 4 benen (! :') ). De absolute topper hoeft niet, gewoon een paard dat goed in elkaar zit. Leeftijd... maakt intussen niet uit, ben al naar veulens gaan kijken ook. Budget is iets opgeschroefd intussen, maar ik ga nooit 20K op tafel leggen voor een paard, dat kan ik echt niet.

Balen zeg Tibeella.. Raar wel dat jullie nog overboden kunnen worden als er al afspraken gemaakt zijn wat keuring betreft, dat vind ik toch niet echt netjes want in principe had je dat paard dan toch gewoon gekocht op voorwaarde van goedkeuring? Of is dat niet gezegd geweest?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:53

Kiwiaa schreef:
Ik heb mijn eisen intussen gereduceerd tot: Ik ben op zoek naar een Portugese hengst met 4 benen. De vier benen zijn belangrijk, ik had namelijk even een miscommunicatie met een Portugese fokker die dacht dat ik naar een Portugese man met 2 benen op zoek was (hemzelf :)) )

Ik was even in de war bij de eerste zin _O- :') :')

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:03

Heel verdrietig, zeker voor een kind. Ik mag me enorm gelukkig prijzen dat ik nu met een verkoper te maken heb die me alle tijd geeft en zelf ook graag wil zien dat het klopt. Een maand geleden bezocht ik zijn paard voor het eerst, vrijdag is ze goedgekeurd en begin december komt ze naar hier. Braaf, betrouwbaar, koel in het hoofd, vrijwel alles wat 'iedereen' zoekt minus het bewegingswonder, maar dat hoeft voor mij ook niet. Het kan dus nog wel, op een stressvrije manier aan een fijn recreatiepaard komen, ook nog voor een schappelijke prijs, maar makkelijk is het zeker niet. En oja, ik ging voor een Spaanse ruin en het is geworden een Ierse merrie :D

Tibeella schreef:
Romeo2007 schreef:

Lijkt mij ook leuk om mee te lezen. En ervaring op te doen. Wij dachten het perfecte paardje ( en dat was ze ook echt)gevonden te hebben voor onze dochter. Testritje gedaan en wat een mooie connectie. Alle hens aan dek. We hadden prijs! Eigen Da al opgetrommeld en verwittigd van een eventuele aankoop. Neen dus, werden we over boden. Heel veel verdriet hier natuurlijk van dochterlief, wil ze toch maar geen als het telkens zo zal gaan. Pffff tis een wrede wereld en oooh wat moet je snel zijn. Ik heb beslist haar alvast niet meer mee te nemen voor een bezichtiging en dan zal ze wel zien als er eentje op stal staat met haar naam op

We zoeken natuurlijk dat ene gouden paardje waar de meeste mensen naar opzoek zijn( vermoed ik dan). Betrouwbaar, zachtaardig, koel in het hoofd, liefst dressuurmatig wel wat kunnen en dan ook nog mooi aan de maat want zowel ik als dochterlief zijn ook niet van de kleinste. Ons budget is ook niet zo eindeloos groot natuurlijk.

Dus we zoeken verder

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:14

Kiwiaa schreef:

Nee ik heb nog wel eisen natuurlijk, maar ik heb mijn eis van beleerd al lang laten vallen. Dus mijn huidige lijstje is: Lusitano (of cruzado met lusitanobloed), mannelijk, eindstokmaat rond de 1.65, 4 benen (! :') ). De absolute topper hoeft niet, gewoon een paard dat goed in elkaar zit. Leeftijd... maakt intussen niet uit, ben al naar veulens gaan kijken ook. Budget is iets opgeschroefd intussen, maar ik ga nooit 20K op tafel leggen voor een paard, dat kan ik echt niet.

Balen zeg Tibeella.. Raar wel dat jullie nog overboden kunnen worden als er al afspraken gemaakt zijn wat keuring betreft, dat vind ik toch niet echt netjes want in principe had je dat paard dan toch gewoon gekocht op voorwaarde van goedkeuring? Of is dat niet gezegd geweest?

Ja idd ze was reeds gekeurd maar wilden eigenlijk gewoon nog even de mening van onze eigen Da natuurlijk. Zeer jammer zeker voor onze dochter die haar in gedachten al op stal had staan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:56

Ik denk dat een verkoper het paard pas als verkocht beschouwt zodra het betaald is.En niet wil gaan wachten op twijfelende klanten.Als er dan iemand anders komt die hem meteen betaalt en meeneemt dan is hij weg.Wel hoort de verkoper dat vantevoren te zeggen tegen een belangstellende.Soms wordt ook gewerkt met een aanbetaling of handgeld om hem te reserveren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:00

anjali schreef:
Ik denk dat een verkoper het paard pas als verkocht beschouwt zodra het betaald is.En niet wil gaan wachten op twijfelende klanten.Als er dan iemand anders komt die hem meteen betaalt en meeneemt dan is hij weg.Wel hoort de verkoper dat vantevoren te zeggen tegen een belangstellende.Soms wordt ook gewerkt met een aanbetaling of handgeld om hem te reserveren.

Betaling betekend nog niet direct dat een paard van jou is.
Mijn advies is altijd een voorwaardelijk koopcontract op te stellen en te beschrijven zo gedetaileerd mogelijk wanneer de overdracht is van verantwoordelijkheid

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:16

Danique_G schreef:
anjali schreef:

Betaling betekend nog niet direct dat een paard van jou is.
Mijn advies is altijd een voorwaardelijk koopcontract op te stellen en te beschrijven zo gedetaileerd mogelijk wanneer de overdracht is van verantwoordelijkheid

Nou,zodra ik het geld heb overhandigd vind ik wel dat hij van mij is hoor! Overigens interessert het me hoe min of meer professionele verkopers hier op Bokt omgaan met twijfelende kopers.Ik denk dat een particulier die een keer zijn eigen paard verkoopt het anders zal doen omdat die emotioneel meer betrokken zijn,willen weten waar hij terechtkomt enzo.Dus een koper meer tijd geven om na te denken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:27

Maar vraag is of een rechter dat ook vindt :D betaling is niet per defenitie eigendom. Daarnaast is aansprakelijkheid dan ook nog een dingetje.
Begrijp ik, maar als je een voorwaardelijk koopcontract hebt die afhangt van de keuring hoort dit niet te kunnen gebeuren. Je hebt immers een contract opgesteld dat het dier op voorwaarde verkocht is.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:28

Maar ook een professionele verkoper zal toch meemaken dat men zijn paard vooraf wil laten keuren door eigen veearts? Voor mij valt dat eigenlijk niet onder twijfelen, ze wisten toch dat ze het paard wilden? Alleen zijn ze verstandig en willen ze overnieuw laten keuren door eigen VA, wat hier ook altijd aangeraden wordt overigens!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:30

De keren dat een paard voor mijn neus weg verkocht werd terwijl wij wilden keuren was maar 1 keer een prof. De rest waren particulieren. Die tijd kregen wij juist wel bij de professionele stallen. Misschien bij de lagere prijsklasse handelaren niet, maar zo zwart wit als jij het stelt is mijn ervaring juist niet. En het viel mij toch tegen hoeveel particulieren om een goed huis gaven := vaak was geen gedoe of geld toch belangrijker. Verkopen aan iemand die niet wil keuren of die meer biedt.

Het mondeling akkoord gaan bij een bod is ook al genoeg voor de koop. Alleen ga je echt daar achteraan als het paard alsnog verkocht wordt? Ja, er kan verschil zitten in wanneer het paard echt van jou is, maar als je mondeling de koop sluit is dat normaal gesproken voldoende. Alleen in oa de paardenwereld wordt daar nogal makkelijk en los mee omgegaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 09:41

Tsja, ergens snap ik het wel.
Ik kan niet duidelijk opmaken of er toegezegd is door kopers of ze hem nemen op voorbehoud van keuring.

Als ik mijn paard zou verkopen en geïnteresseerden zeggen 'misschien willen we hem overnemen voor X bedrag als onze dierenarts groen licht geeft', er komen anderen die zeggen 'we nemen hem nu mee voor X bedrag + 1000 euro'...

Drie keer raden waar ik dan voor ga. Vandaag zekerheid + extra geld tegenover onzekerheid en minder centen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:43

Je hebt nette handelaren, die gewoon zich aan de afspraken houden, en je hebt niet nette handelaren, die het niet uitmaakt hoe en wat ze verkopen, als ze maar zoveel mogelijk winst maken.

Zelfde geldt voor particulieren. Het is een utopie om te denken dat elke particulier maar het beste voor zijn paard wil. Er zijn ook heel veel particulieren die gewoon zo snel mogelijk van het gedoe af willen (omdat de nieuwe bv al staat te dringen en er maar 1 box is) voor zoveel mogelijk geld.

Vooralsnog zijn mijn ervaringen met (nette) handelaren vele malen beter als met particulieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:44

upendo schreef:
Ik kan niet duidelijk opmaken of er toegezegd is door kopers of ze hem nemen op voorbehoud van keuring.

Als ik mijn paard zou verkopen en geïnteresseerden zeggen 'misschien willen we hem overnemen voor X bedrag als onze dierenarts groen licht geeft', er komen anderen die zeggen 'we nemen hem nu mee voor X bedrag + 1000 euro'...

Drie keer raden waar ik dan voor ga. Vandaag zekerheid + extra geld tegenover onzekerheid en minder centen.

Ik snap het ook. Netjes vind ik het niet altijd, maar ik snap het wel. Maar daarom zei ik ook dat ik anjali haar stelling niet echt herken dat particulieren voor het goede huis gaan en dus meer tijd geven. Ze zullen er vast zijn, net als handelaren die wel de tijd geven. Maar niet allemaal haha

Wat oij zegt dus

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:49

Ik kreeg gisteren een aanbod, mag mijn Fuego inruilen tegen een lieve fjord.
Hij zou dan via de achterdeur bij de handelaar verkocht worden/geslacht. Nee dat heeft hij niet verdiend. Hoe goed het aanbod ook is, dat gaat echt totaal tegen mijn gevoel in! :=

En nee die fjord is niks mis mee, gewoon een jong dier die goed opgeleid is en doodbraaf en ook niks mis met de handelaar, alleen wéét ik waar zo'n paard als Fuego bij hun naartoe gaat, dus dat gaan we niet doen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 10:02

MyWishMax schreef:
upendo schreef:

Ik snap het ook. Netjes vind ik het niet altijd, maar ik snap het wel. Maar daarom zei ik ook dat ik anjali haar stelling niet echt herken dat particulieren voor het goede huis gaan en dus meer tijd geven. Ze zullen er vast zijn, net als handelaren die wel de tijd geven. Maar niet allemaal haha

Wat oij zegt dus

Ja precies, ben ik met je eens.

Ze zitten er wel tussen hoor, de particulieren die echt een goede plek zoeken... Maar er zijn er ook genoeg die er 'gewoon' vanaf willen zijn.