Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:40

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:40

Onali schreef:
Schapenwol schreef:

Gelukkig gaat ze de merries die nog moeten veulenen vanaf nu op stal zetten. Lijkt me ook verstandig in een gebied waar al lang wolven lopen en aanvallen zijn geweest. :') }> :+
Bij arnhem in december alleen al 3 aanvallen.

Ja ook goed voor de verdere ontwikkeling van het veulen.
Geboren in een stal, leven in een stal, doodgaan in een stal.

Het nieuwe normaal.

Dat staat er niet hoor, ze gaat hoogdrachtige merries in een merriebox laten veulenen, zoals 99% van de merries in NL :')

Ik neem aan dat de beestjes daarna heus in hun leven wel eens buiten gaan komen.. :D Ze gaat de omheining ook wolfwerend maken dus ze gaat vanaf nu doen wat ze kan.. de rest is inderdaad aan het lot..

Laten we hopen dat de wolf gewoon snel beheerd mag gaan worden! In combinatie met de maatregelen die je zelf neemt zal het dan weer leefbaar worden. Helaas is het nu nog zoals het is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:41

wolfwerend kan niet....

lekker lot...

Mijn vraag aan jou, hoe staan jou paarden en wat heb je er zelf aan geinvesteerd?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:59

Onali schreef:
Ja ook goed voor de verdere ontwikkeling van het veulen.
Geboren in een stal, leven in een stal, doodgaan in een stal.

Het nieuwe normaal.

Misschien krijgen we nu ook paardenflats, dan kunnen we ze allemaal opstapelen. :+

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:23

DuoPenotti schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/7892900/schie ... JQLEWcQfTw

schieten-begraven-zwijgen

zou dat hier zoveel voorkomen?
Geloof er niet veel van.
Dan zouden een paar probleem wolven allang weg zijn.
Teveel controle door pro wolvers in klein Nederland.
Als je heir schiet hoort iedereen het in 5 kilometer omtrek.
En ze weten veel te goed welke wolf welke aanvallen doet. Als er dan 1 pleite is zou dat wel héééél groot verteld worden in de media.

Maar fijn dat Duitsland het wel doet anders was het wolven probleem nog groter.

Weet wel zeker dat het hier en in België ook gebeurd. Heb ook gehoord dat ze bij een boer in een gierput worden gegooid en ook nooit meer terug gevonden gaan worden.

En eerlijk = eerlijk, is het beste ook. Geen aandacht aan besteden, anders krijg je weer uit allerlei hoeken kritiek.

Mac

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:47

Dat opgevreten veulentje is geboren in een kudde waar ook een hengst bij in staat, lees ik net. Die jaagt normaal gesproken alles het weiland uit, maar dit heeft hij (uiteraard) niet kunnen voorkomen.

Er verdwijnen overal wolven. Ik vind dat niet meer dan logisch als er 0,0 mogelijkheden zijn qua beheer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:01

Zo lang er geen beheer wat betreft die wolven is zullen mensen het recht in eigen hand nemen. Het verbaast me eerlijk dat deze berichten nog niet uit Drenthe komen dat ze daar al een aantal wolven kwijt zijn - het is daar toch een drama voor veehouders?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:17

Heb er totaal geen probleem mee ze af en toe ,kwijt, raken.
Zal nog veel meer gaan voor komen als ze het zo maar op zijn beloop blijven laten gaan

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:06

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:58

Marigold schreef:
Webinar subsidie wolfwering voor paardenhouders Drenthe, 27 maart.

https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... e-rasters/

En nu maar hopen dat iemand de juiste vragen stelt. Als voorbeeld of de schade (o.a. medische kosten) aan paarden ook betaald wordt wanneer deze door een dergelijke omheining gaan van angst?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:13

Ik vraag me ook af of als er sportpaarden worden gegrepen of dan bij dood de marktwaarde wordt uitgekeerd. Dat kan nogal duur gaan worden voor de verzekeringsmaatschappijen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:44

Kaja schreef:
Marigold schreef:
Webinar subsidie wolfwering voor paardenhouders Drenthe, 27 maart.

https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... e-rasters/

En nu maar hopen dat iemand de juiste vragen stelt. Als voorbeeld of de schade (o.a. medische kosten) aan paarden ook betaald wordt wanneer deze door een dergelijke omheining gaan van angst?

Als je dat graag wil weten dan zou ik ze gewoon zelf stellen en niet wachten tot iemand anders het (niet) doet.

Dit staat er in de link:

"Het webinar start om 20.00 uur en duurt tot 21.00 uur. Inschrijven is niet nodig. Wie nu al vragen heeft, kan deze stellen via een vragenformulier.

Ook tijdens de uitzending is het mogelijk om vragen te stellen. "

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:45

Mac schreef:
Ik vraag me ook af of als er sportpaarden worden gegrepen of dan bij dood de marktwaarde wordt uitgekeerd. Dat kan nogal duur gaan worden voor de verzekeringsmaatschappijen.

Die zijn niet gek; je betaalt je premies in verhouding tot het risico...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:09

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:42

Goed zo, in het centrum.
Die zal wel vanuit de weerterbergen komen, fijne vakantie plaats is daar ook :D
En dat zal er wel 1 zijn vanuit het roedel uit Belgie, dat zit daar net over de grens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:28

Schapenwol schreef:
Als je dat graag wil weten dan zou ik ze gewoon zelf stellen en niet wachten tot iemand anders het (niet) doet.

Dit staat er in de link:

"Het webinar start om 20.00 uur en duurt tot 21.00 uur. Inschrijven is niet nodig. Wie nu al vragen heeft, kan deze stellen via een vragenformulier.

Ook tijdens de uitzending is het mogelijk om vragen te stellen. "

Als het voor mij relevant zou zijn, dan zou dat zeker mijn vraag zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:06

Voor wie gaat stemmen vandaag, wel belangrijk om even de standpunten van de verschillende partijen te weten, ik woon en Friesland, dit is de verdeling van de partijen tussen: leren leven met de wolf <> de wolf maximaal weren
Afbeelding

En de toelichting per partij:
CDA
De wolf hoort niet thuis in Fryslân. Het CDA zet zich in om van het Rijk ruimte te krijgen om de wolf te mogen bejagen.

Forum voor Democratie
De wolf, inmiddels teruggekeerd in ons land, past slecht bij het hedendaagse cultuurlandschap van Nederland en richt flinke schade aan bij veehoudende boeren. Dat is onwenselijk. De bescherming van vee verdient de voorkeur boven het gedogen van de wolf.

PvdA
De wolf is een beschermde diersoort maar heeft een leefomgeving nodig die bij de wolf past en dat is niet in Fryslân. Er is hier geen groot bosrijk gebied waar de wolf voldoende voedsel kan vinden.

VVD
De VVD blijft consistent in haar lijn: de wolf mag geen overlast voor onze samenleving betekenen.

FNP
De wolf is lastig te keren, grote hekken om Fryslân bouwen is dan ook geen oplossing. De FNP wil in kunnen grijpen bij excessen en voert daarvoor een lobby richting Brussel. Tevens willen wij de uitrol van de bestaande preventieregeling in de hele provincie.

GroenLinks
De wolf is teruggekeerd in ons land. Wat ons betreft is de wolf welkom. Goede informatievoorziening kan onnodige zorgen wegnemen en subsidie helpt houders van hoefdieren wolfwerende maatregelen te nemen.

ChristenUnie
In Fryslân is geen plaats voor de wolf!

PVV
De wolf hoort niet meer in onze overbevolkte samenleving. Wij willen wolven vangen en overbrengen naar gebieden waar ze zich thuis voelen, bijv. Siberië. Daar wonen meer agressieve soorten. Mocht dit niet mogelijk zijn dan kiezen wij voor afschot.

SP
De wolf kan een passend onderdeel zijn van onze unieke Fryske natuur. De provincie moet wel helpen bij het toepassen en financieren van wolfwerende maatregelen, niet alleen binnen aangewezen wolvengebieden, maar ook daarbuiten waar nodig.

D66
D66 wil dat we leren samenleven met de natuur. De wolf is beschermd, maar zorgt ook voor problemen. We helpen daarom boerenbedrijven te voorkomen dat ze slachtoffer worden. En probleemwolven pakken we aan.

Partij voor de Dieren
De wolf hoort hier thuis en is belangrijk in het ecosysteem. Daarnaast is de wolf een wettelijk beschermd dier. Wel moeten boeren en schapenhouders steun krijgen om hun dieren te beschermen. Die worden trouwens veel meer bedreigd door loslopende honden.

50PLUS
Die wolf die hoort hier toch niet...

JA21
JA21 vindt de wolf een majestueus dier. Maar Nederland is te klein om een leefgebied te creëren voor deze toppredator. De wolf hoort daarom niet thuis in Fryslân. Wij willen de wolf actief bestrijden en vee beschermen tegen de wolf.

BVNL
Nederland is te klein voor de wolf en wij zetten dan ook in op maximaal weren binnen de kaders van de huidige wetgeving.

PBF Provinciaal Belang Fryslân
Provinciaal Belang Fryslân staat voor een wolvenvrij Fryslân.

AWP
De populatie van wolven in Europa breidt zich uit. We kunnen niet alle wolven weren, of bejagen. We moeten leren leven met de wolf. Daarnaast bejaagt de wolf de damherten en geeft de provincie subsidie op wolfwerende omheiningen en halsbanden.

BBB
De natuur is een niet op zichzelf staand systeem. Beheer is noodzakelijk. Dat geldt ook voor de wolf. De provincie zet in samenwerking met andere provincies een helder afschotbeleid op voor wolven die zich herhaaldelijk vergrijpen aan landbouwhuisdieren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:45

Daar zie je toch wel een groot verschil met landelijk. Landelijk zijn bijna alle partijen voor.

Ik heb ook de stemwijzer ingevuld. Noord Brabant, daar zaten er niet eens keuzes tussen met betrekking tot de wolf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:11

Ohoh de Partij Tegen de Dieren.
Wat een _-:(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:13

Onali schreef:
Ohoh de Partij Tegen de Dieren.
Wat een _-:(

Ik zag in een ander topic op bokt dat deze nog heel veel gestemd wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:25

Erg jammer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:40

Skessa_ schreef:
Daar zie je toch wel een groot verschil met landelijk. Landelijk zijn bijna alle partijen voor.

Ik heb ook de stemwijzer ingevuld. Noord Brabant, daar zaten er niet eens keuzes tussen met betrekking tot de wolf.

Ook landelijk zijn diverse partijen tegen. Zoals BBB, BvNL, PVV. En nog een aantal anderen maar die heb ik even niet paraat.

Sommige reageren trouwens lekker inhoudelijk, zoals 50plus :') . En wat de PVV voorstelt is natuurlijk compleet onrealistisch.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:57

Had juist begrepen dat pvv voor de wolf is. Fvd is tegen de wolf.
Maar op beide zal ik iig nooit stemmen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:04

Skessa_ schreef:

BBB en Ja21 zijn ook tegen de wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:44

sterregoud schreef:
Skessa_ schreef:

BBB en Ja21 zijn ook tegen de wolf.

PVV zegt tegen de wolf te zijn.
Maar toen het er op aan kwam en er een motie was ingediend hebben ze toch het handje opgestoken om de wolf te beschermen
Afbeelding