[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 10:07

Muga schreef:
Wat een heerlijk ritje! Geweldig mooie omgeving. Ik vind de drone beelden zo gaaf. Alsof die camera op een statief staat. Echt gaaf!

Hi Muga, ja we waren er echt helemaal uit even. Erwin is blij met jullie complimentjes over het dronen.

JudithO schreef:
Prachtige beelden inderdaad! Het heeft veel meer diepte ofzo dat bij een foto.
Die praatdetector is erg leuk :D

Leuk dat je zoektocht nu officieel begonnen is. Hopelijk vindt je snel wat leuks.

Hi Judith, De praatdector is echt hilarisch, en dat is altijd zo. Ze kwispelt zodra ze stemmen hoort. Erg lief.

Tinka schreef:
Ik hoorde van de dierenarts dat hier in de omgeving ook heel veel comtois staan, zie er zelf ook veel in de wei staan.

Hi Tinka, Ik zie op veel plekken kuddes comtois staan. Ook in de Pyr, maar ze staan niet te koop. Zijn veelal fok voor vlees.

Benthhh schreef:
Oh Mo, wat een mooi filmpje voor deze Francofiel met heimwee!

Ik heb het waarschijnlijk gemist en heb nog geen tijd gehad om veel terug te lezen, maar ik lees dat je op zoek bent naar een nieuw paardje! Heeft dat wat betreft Callas een reden, of gewoon een easy paardje erbij?

Hi Francofiel met heimwee, een easy paardje erbij is erg fijn, maar dat hoefde wat mij betreft niet meer omdat het goed ging met Callas. Maar Callas is kreupel en ze moet een jaar op rust, maar dan nog vrees ik dat het niet meer goed gaat komen. Ze heeft een pees afgescheurd van haar sesambeentje met een stukje bot. Het is niet operabel, behalve een zenuwsnede tegen de pijn. Het kán met rust genezen, maar Callas en rust gaat niet samen.

Dus zoek ik er dan nu een ander paard bij. Ik zoek een type trekpaard, liefst comtois. Ik wil ook een ruin bij de meisjes erbij. En dat is erg lastig vinden. Veel trekpaarden die te koop staan zijn merries, want die zijn nog goed ook voor de fok, maar ruinen verdwijnen allemaal de worst in. Er komt dan ook een ruin shetje erbij voor Poupette, daarover heb ik vragen uitstaan bij stichtingen. Ik hoop voor Callas op een rustige factor in de kudde. Vandaar ook comtois, of andere trekpaardrassen.

Dus lastig zoeken. Gelukkig krijg ik meerdere pb's regelmatig met tips. Ik heb uiteraard een budget en een kilometerafstand. Ik wil niet verder weg dan 500km max.

Zodoende zijn we naar een comtois in de pyr wezen kijken. Mijn droom. Gelijk had ik een klik. Met rijden gaf hij me zoveel vertrouwen, geweldig gewoon. Dat heb ik sinds Thor niet meer meegemaakt. Callas is 99% van de tijd op haar qui vive, die gespannenheid voel je onder je. Ik voel nu het verschil, enorm! Misschien daarom maar goed dat ze kreupel is, want je vraagt je af hoe leuk zo'n paard dan het rijden vindt. Ik heb eerst met dat paard, Ilan heet hij, in de ronde longe gewerkt. Toen in de ronde longe gereden en toen zijn we een rit in de pyr gaan maken. Geweldig! Als ik niet gezegd had dat ik nog 2.5 uur terug moest rijden, hadden we gewoon door blijven rijden. Gedraafd gegaloppeerd, met zijn drietjes, eigenaar, zoon en ik. Was helemaal top. Daarna ben ik zelf nog alleen zonder de andere twee gaan rijden in het dorp en ook dat was perfect. We hebben tractors én betonmolens gehad waar we tussendoor moesten en het boeit hem niets. Hij is vier, is nog aan het wisselen, loopt vanaf zijn tweede al voor de caleche met toeristen in de zomer en in de winter deed hij ski joring met Ilan. Maar door de covid is het stil komen te liggen, relatie uit, paard te veel, hij heeft nog 4 dieren, het land dat hij mocht gebruiken, daar wordt op gebouwd, kortom hij heeft minder land en doet Ilan weg. Het voordeel is dat Ilan een leader is. Toen we terugkwamen van rijden ging hij zijn gang en de rest kwam eraan en volgde hem naar waar hij ging eten. Dat zou ideaal zijn voor Callas. Er is maar een probleem"pje" en dat is dat Ilan blind aan het worden is. Uveïtis bilateral. Je merkt er helemaal niets van. Volgens de d.a. is hij rechts al helemaal blind en links slechtziend. Op zijn vierde al. Mijn hart zegt ja, ik kan dat wel met dit paard. Ik ben helemaal verliefd op hem, maar mijn verstand zegt nee, niet doen Mo. Als ik het wil behandelen zijn de kosten met gemak richting 3000 euro per oog, maakt niet uit wat je kiest van de drie soorten behandelingen. Oog laten verwijderen met nazorg etc 1000 euro per oog. Dus sowieso zou hij dan gratis bij me moeten komen. Maar dat gaat niet gebeuren. Die meneer wil er dan in ieder geval slachtprijs voor en dat vind ik al te veel. Maar ook al zou hij gratis komen, dan nog.

Maar ik ben heftig verliefd op Ilan. Maar ja. Hier filmpjes van mij en hem
https://youtu.be/dyV7LDfPP_8
.
https://youtu.be/Bew3if8Dwcc

Dus we gaan morgen en overmorgen naar 3 andere (semi) trekpaarden kijken. Het zit allemaal in het oosten van Frankrijk, tegen mijn 500km grens aan en dus we gaan met de auto, ivm de brandstofkosten, de camper lust wel een slokkie, en nemen we een overnachting. Honden mee. Eerste bezichtiging is op 6 uur rijden. Volgende zit daar 2 uur vandaan, dat doen we op een dag. Hotel dan geboekt en derde is weer 2 uur rijden daar weer vandaan. Er was nog een vierde maar die blijkt al verkocht. Morgenavond laat zijn we weer thuis met drie ervaringen rijker.

Dit zijn de drie paarden waar we naar gaan kijken:
https://www.leboncoin.fr/animaux/2164567996.htm
https://www.leboncoin.fr/animaux/2160075188.htm
https://www.facebook.com/carolinebourgi ... ntechevaux

We gaan het zien. Tot weer
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 31-05-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:16

Oeh, die 1e is knap, een zilverappel volgens mij. Een blind paard lijkt me lastig, jammer want verder klinkt ie ideaal.

Fleuribelle

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:24

Succes met de zoektocht naar een fijn rijpaard. Jammer dat de comtois in de Pyr blind aan het worden is. Het is wel een gaaf paard. Verstandig dat je de keuze hebt gemaakt om niet voor dat paard te gaan. De kans dat je daar uiteindelijk een hoop verdriet van krijgt is groot.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:35

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen door de bergen. De drone geeft een extra dimensie.
Wat betreft Ilan, soms is het het beste om van je hart een steen te maken. :n
Hopelijk vind je jouw/jullie ideale paard binnenkort.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:50

Wouhh je lach op Ilan :) wat ontzettend sneu voor dit mooie paard,die gaat de worst in.
Maar nee niet aan beginnen ,je komt vast en zeker zo'n leukerd nog eens tegen op je zoektocht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 18:01

Tinka schreef:
Oeh, die 1e is knap, een zilverappel volgens mij. Een blind paard lijkt me lastig, jammer want verder klinkt ie ideaal.

Inderdaad Tinka, die eerste is ernstig knap zo op het eerste gezicht. Maar ik ga niet meer voor uiterlijk. Ik moet eigenlijk met mijn ogen dicht paarden 'bekijken', het gevoel moet vooral goed zijn.

Fleuribelle schreef:
Succes met de zoektocht naar een fijn rijpaard. Jammer dat de comtois in de Pyr blind aan het worden is. Het is wel een gaaf paard. Verstandig dat je de keuze hebt gemaakt om niet voor dat paard te gaan. De kans dat je daar uiteindelijk een hoop verdriet van krijgt is groot.

Ja enorm zonde Fleuribelle, het is een supergaaf paard. Verdriet kom ik wel overheen, maar het vooruitzicht een fortuin kwijt te raken aan oog-gedoe, spreekt vooral Erwin minder aan.

senna21 schreef:
Heerlijk om zo met jullie mee te reizen door de bergen. De drone geeft een extra dimensie.
Wat betreft Ilan, soms is het het beste om van je hart een steen te maken. :n
Hopelijk vind je jouw/jullie ideale paard binnenkort.

Dank je Senna, ja af en toe er eens uit is wel erg lux. Wie weet vind ik morgen de leukerd. Ik heb eerlijk gezegd bij geen van drieën vanaf de foto de klik. Dat had ik bij Ilan meteen wel. Waarom, geen idee.

lukka63 schreef:
Wouhh je lach op Ilan :) wat ontzettend sneu voor dit mooie paard,die gaat de worst in.
Maar nee niet aan beginnen ,je komt vast en zeker zo'n leukerd nog eens tegen op je zoektocht.

Ja Lukka, ik heb in geen jaren zo heerlijk gereden. Qua rug, qua braafheid, ook qua voorwaarts, je ziet dat hij even terug wil vallen uit de jog als we langs Erwin komen, maar even been aanleggen en hij pikte het meteen weer op. Alles ook qua klik alles was er gewoon. Ik heb nog geen afscheid van hem genomen. Ik moet morgen ervaren of ik dit gevoel ook kan krijgen met andere paarden. Zo ja, dan bel ik die verkoper en zeg het af. Zo nee, dan weet ik het nog niet.

We blijken trouwens 1700km te gaan rijden, t*ering. Heen en terug, dat dan weer wel. Dan besef je toch wel hoe enorm groot Frankrijk is. Het is dan ook geloof ik 15 of 16 keer groter dan NL. Even een paar paardjes kijken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:46

Ik dacht eigenlijk dat uveitis wel behandelbaar is met dexamethason oogdruppels en eventueel nog iets van prednison erbij, dan kan het wel tot rust komen. Maar hoe lang het dan duurt voordat het weer terug komt weet ik niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 19:05

Tinka schreef:
Ik dacht eigenlijk dat uveitis wel behandelbaar is met dexamethason oogdruppels en eventueel nog iets van prednison erbij, dan kan het wel tot rust komen. Maar hoe lang het dan duurt voordat het weer terug komt weet ik niet.

Hi Tinka, Op bokt hier zijn een aantal topics erover. Het ligt eraan wat de oorzaak is van de uveitis. Er kunnen 3 oorzaken zijn had ik begrepen, trauma, erfelijk, auto immuun reactie van het lichaam. Afhankelijk daarvan kun je de oorzaak wel of niet aanpakken. De oorzaak zou gevonden moeten worden door iets uit het oog te halen met een naald voor onderzoek.

Bij alle Uveitis kun je behandelen met meerdaags druppelen om de pupil te laten slinken heb ik begrepen. Ik lees: meestal 4x daags. Paard moet dan ook een zonnebrilmasker op in het weiland en met rijden. Gewoon altijd overdag dus. Wat ik lees van deze behandelingen is dat het vaak met druppelen niet overgaat. Dan gaat men over op injecties in het oog. Als dat niet helpt dan kun je iets uit het oog laten zuigen, daar heb je dan de meeste kans op dat het slaagt. Je kunt ook een implantaat laten zetten in het oog, die gedurende drie jaar een stofje afgeeft. Kosten, meer dan het paard zelf. PER OOG! Verzekering betaalt dat alleen als het paard het nog niet had toen je hem verzekerde. Wat ik lees is dat veel mensen besloten hebben het oog alsnog te laten verwijderen, kosten: een half paard. Ik lees dat die mensen zeggen, had ik maar gelijk dat oog eruit laten halen, dan had ik jarenlang al het getob met druppelen etc niet gehad en ook alle daarbij behorende kosten niet.

Dus ik lees eigenlijk dat behandelen voor een aantal jaar verlichting kan geven qua pijn en ongemak (doordat de pupil dan weer kan slinken), maar niet dat het zicht erdoor beter wordt.

Wat ik wel lees is dat je aan druppelen en tobben een jaar of drie vooruitkan, met kosten geschat op 2000 euro. Dan een behandeling van het oog, per oog 3500 euro (in frankrijk, ik geloof dat het in Duitsland ietsjes goedkoper is). Dan uiteindelijk het oog weg laten halen 800 euro. Zit je over de 10.000 euro. Dramatisch!

Afhankelijk van welke uveïtis is het te verbeteren. Verbetern is door pupil te laten slinken met druppels. Maar het geneest er niet meer van. Althans dat is wat ik heb begrepen. Als er meer hoopvolle therapieën zijn lees ik het graag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:04

Eigenlijk van wat ik lees aan topics over uveitis zijn alle eigenaren die knoop door hakten en oog hebben laten verwijderen tot de conclusie gekomen dat ze dat veel eerder hadden moeten doen ivm duidelijk dat paard toen eindelijk geen pijn meer had. Ook met allerlei druppels en behandelingen is het kennelijk moeilijk tot onmogelijk om zo'n dier pijnvrij te krijgen/houden zolang dat ontstoken oog er nog zit. Maar ook geven deze mensen aan dat 2e oog ook aangetast enkeltje slager zou zijn, blind paard houden is een verhaal apart en dan al helemaal als zo'n dier zou verhuizen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:09

Het zou zomaar kunnen dat de huidige eigenaar het paard niet gaat behandelen omdat het paard voor de verkoop is. Ik snap de overweging wel om hem dan toch te kopen , de klik is er en hij krijgt de zorg die hij nodig heeft.
Kies je met verstand of kies je met gevoel ?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 06:14

Wat een moeilijke keuzes. Toch zou ik idd niet kiezen voor een zo goed als blind paard. Jullie terrein is natuurlijk ook niet heel vlak en kan me voorstellen dat als hij volledig blind wordt, dat echt wel een flinke uitdaging gaat worden.
Jammer dat ze nou net hem te koop hebben. Hopelijk levert jullie volgende reisje wat op. Ik zou vooral je verstand laten kiezen. Uiteraard moet er een klik zijn maar niet meteen een hoge rekening in het vooruitzicht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 10:40

Hi all, die klik hè, Muga en Fardoe. Pfff.

Gisteren naar 3 trekpaarden wezen kijken. Uiteindelijk bleek het 1300km totaal te zijn gelukkig. De routeplanner had een verkeerde volgorde met een dubbele lijn wat je niet zag.

Wat ik in ieder geval nu enorm waardeer is hoe mijn eigen meisjes zijn. Nieuwsgierig, altijd in voor een kletspraatje, als wij ergens bezig zijn waar ze het kunnen zien, komen ze kijken en ze willen graag knuffelen en geven dat soms zelf aan. Ze zijn geweldig goed opgevoed merk ik nu. Ze bewegen netjes voor je weg als je op hun plek wilt zijn, voetje geven, ook al heb je nog zo'n pijn gewoon doen. Count my blessings!

Paard 1 die silverdapple. Stel sjonnie en anitas dat wil je niet weten. Geen goed gevoel. Paard kwam niet uit het land, wilde niet meelopen, was zgn anders getraind, je moet het stikje tegen zijn schouder leggen en dan loopt hij wel mee. Mwah. In de roundpen had ik mijn zadel en cap op de grond gelegd, peuken. Dat deed hij anders nooit, jaja. Voetje geven, neuh. Achtervoet optillen, ram een blauwe plek op mijn been zo groot als... een hoef. Fijn. Opzadelen was als de dood voor mijn pad en mijn zadel. Maar ook voor haar eigen dekje en zadel. Ze ging hem voorrijden, en hij had zijn dag niet zei ze, tuurlijk. Niet willen stoppen. Een ontzettend triest paard eigenlijk. Helemaal alleen in een kaal landje, wordt af en toe gepakt maar zijn eigenares doet hem weg want ze is eraf gevallen toen hij struikelde. ???? of schrok, maar dat wordt niet verteld. Ik ben niet eens opgestapt en met een halfuur waren we weer weg. O en het was geen silverdapple maar een kruising merens comtois met een leuk geappeld chocoladekleurtje.

Nummer drie. Van die fb link, een enorme dwarskop. Een bretonner. Vreemde bultige wervels op zijn rug, maar ik kneep en hij had geen last van zijn rug. Grote bult aan de binnenkant van de knie, maar niet kreupel, voeten hadden geen smid gezien in minimaal een half jaar. Singelnijd, bijten. zomereczeem. Stalplakken, niet van huis te krijgen en me erbij naaien door snel om te draaien. Hoesten en struikelen op steentjes. Dus na 5 minuten naar de autosloop terug, het was echt vreselijk, paarden liepen tussen de autowrakken en neu, laat maar zitten.

De tweede advertentie was een pure comtois met papieren op een manege. Staat daar in depot vente, dus verkoop voor eigenaar. Heeft in de lessen meegelopen, heeft met de kar ritten gemaakt. Van deze drie was hij de enige die belangstelling voor de mens toonde. Hij was ook lief verder, maar voet geven alweer een bevalling. Veel te lang geen smid gezien, hoefijzer lag zeker een cm binnen de wand. Stalmeisje en eigenaar gaven verschillende versies. Volgens het stalmeisje was hij op blote voeten gekomen en kon hij best zonder ijzers, eigenaar zegt dat hij altijd op ijzers heeft gestaan. Hij was verder lief, hij heet Calin, is dus even oud als Callas. Makkelijk roepen om ze binnen te krijgen. Was in ieder geval nergens bang voor met het zadel. Rechtsom in de rijbak was een dingetje. Hij wilde niet op de hoefslag. Ik heb dan gelijk het rastypische uveïtus in mijn gedacht. Galopperen rechtsom ook niet echt lekker, links om alles prima. Buitenrit maken kon niet, niemand beschikbaar maar ik mocht om het manegeterrein heen een rondje maken en op het terrein. Rond je manegeterrein prima, galop een bokje maar verder prima, ging over planken, pilonnen alles goed. Kom ik achter de manege waar allerlei tractordingen staan en verstopt achter een struik een caleche. Deinzen, willen omdraaien, kon hem wel tussen mijn benen houden en misschien met een aanmoedigend stickje dat hij wil gegaan was. Met Erwin voorop dan wel er voorbij gaan en het was ook goed. Maar toch. Van alledrie was hij verder top. Ze had ook nog een shetlander die ze erbij wil verkopen, Pirouette, leuk een Poupette en een Pirouette helemaal goed. Ze kan ze ook nog thuis komen brengen ook goed. Vandaag komt de smid, zal hem voor mij op blote voeten zetten. We waren enthousiast, bod gedaan, vonden ze veel te laag, ik zou teruggebeld worden, nog niets gehoord, ik heb gevraagd om een keuring (Vooral dat linkeroog) ook niets op teruggehoord.

Maar dat was gisteren. De nacht brengt andere gedachten. Al vanaf april ben ik met een vrouwtje aan het heen en weer mailen die een western gereden draver heeft die kan galopperen. Tientallen foto's en filmpjes speciaal voor mij gemaakt. Dan vroeg ik weer, gaat ie door plassen? Maakte zij weer een speciale foto/filmpje dat ie door water gaat. Maar het is een ex-draver. Geen comtois waar ik zo verliefd op ben. Totaal niet mijn type paard. Maar alles klopt verder aan hem. Ze heeft hem op een boerderij staan en ze heeft gefilmd hoe hij is met groot werkend materieel. Braaf. Ik heb haar nu toch een bericht gestuurd of ze hem nog te koop heeft.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:05

Ach wat een ellende kom je dan meteen tegen tijdens het kopen, voor de paarden zou je ze natuurlijk het liefste allemaal meenemen om ze een veilig en liefdevol thuis te geven maar dat is natuurlijk niet bepaald realistisch :')

Calin klinkt wel als een paardje waar je iets mee op kan bouwen, die problemen waar je in de bak tegenaan liep klinkt heel erg als de natuurlijk scheefheid en dat is zeker bij een manege niet gek. Maar als je geen reactie krijgt gaat dat natuurlijk ook over.

Die draver klinkt ook wel heel goed! Van wat ik van dat ras hoor zijn het echt goud eerlijke paarden, koel in het hoofd maar ook echt wel vlot. Zal wel flink anders voelen onder het zadel dan de trekpaarden waar je recentelijk op hebt gezeten :+
En ook heel positief dat de eigenaar zo mee denkt, dan koop je een paard ook met een fijner gevoel.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:18

Ppffff toch lastig zo’n zoektocht naar een fijn braaf paard. Dat van die draver klinkt ook niet verkeerd. Het is wel een heel ander type paard maar het gaat vooral om vertrouwen en de klik.
Succes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 11:23

Ja Cera en Fleuribel, dat dus. Dat zielige eerste paard, moet gewoon in een kudde staan. Die bretonner redt zich wel, maar wat een trieste omgeving, al zal een paard dat niet weten. De derde van de manege is nog het beste af. Die zal ook niet naar de slacht verdwijnen, daar zien ze nog teveel geld in.

Dat is ook een goed bruikbaar paard en ik denk ook wel dat ik daar iets mee kan opbouwen, maar toch... dat dreigen om om te keren en weg te vluchten, dat heb ik zo erg met Callas en daar zit ik echt niet op te wachten. Heb ik Callas in de tig keren dat ze dat gedaan heeft, nog wel vaak om kunnen trekken, een comtois van 1000 kilo trek ik niet om.

Ik vind toch dat Franse paarden die ik gereden heb tot nu toe allemaal zo hard in hun mond zijn. Toen Callas kwam was dat ook zo.

Afijn. Leuk die info over je draver Cera, dat geeft de burger moed. Ik heb die vrouw inmiddels gebeld, hij is nog te koop. Ik ga een afspraak maken met een keuringsarts en dat ik daar dan tegelijk ben. Misschien dat ik dan ook gelijk de trailer meeneem en hem oplaadt als hij bevalt. Moet ik nog even over nadenken, want als het paardje niet bevalt of afgekeurd wordt, dan rijd ik heel erg dure 900 km voor jan met de korte naam.

En ja het geeft idd wel vertrouwen dat ze aan al mijn verzoeken heeft voldaan. Het enige rare verhaal daar dan weer aan is dat ze geen dierenartsen bij hem heeft gehad sinds lang, voor vaccineren etc omdat ze ruzie heeft met alle d.a. in de omgeving. afijn, dat vind ik dan niet zo belangrijk. Ik laat van alle dieren alleen Callas inenten omdat ze verzekerd is, maar verder geen een beest en ook onszelf niet, geen troep aan/in mijn lijf.

Dus, afijn, even mijn hoofd af van de comtois en kijken of dit wat wordt. Comtoisruinen zijn erg dun gezaaid, dan moet ik nog verder ervoor gaan rijden.

Erwin vond dat westernpaardje erg leuk, en ziet vooral veel minder poep, minder eten en minder zware voeten, naast mijn tere tenen voor mij in beeld.

Over beeld gesproken, de blauwe plek is al aan het wegtrekken, maar dit is het voetje geven van het eerste paard...

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:24

Vreselijk die verhalen, arme paarden...
Die draver klinkt wel goed. En je bent zeker niet de eerste die thuiskomt met iets wat totaal niet op het lijstje stond ;)

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:39

Ik ben een stille meelezer, maar jeetje wat een avonturen in de zoektocht naar een nieuw paard. Grappig dat je over een draver begint. Ik ben opgegroeid tussen de dravers en heb er inmiddels al 8 jaar eentje in bezit. De stal waar ik heb leren rijden schoolt dravers om tot rijpaard. Een geweldig ras vind ik het. Over het algemeen allemaal fijn meewerkende paarden, nuchter van karakter en willen alles voor je proberen <3 Er zijn er die veel go hebben, maar ook genoeg die je bij wijze van vooruit moet drijven. Er zijn ook dravers met extra gangen als tolt en telgang, misschien is dat nog iets voor je. Groot voordeel van een draver vind ik dat ze vaak in de omgang heel vriendelijk zijn en goed opgevoed, vaak hebben ze ook al veel gezien in hun leven. Toen ik van de week met die van mij buitenreed door de polder dacht ik ineens aan je en dat een draver misschien wel geschikt is. Mocht je nog iets over het ras willen weten, pb staat open!

Wat ik je wel nog wil mee geven en ik hoop dat ik hier niemand voor de mond stoot, dat is niet mijn bedoeling, maar mijn ervaring is dat de Franse dravers in vergelijking met dravers uit bijvoorbeeld Nederland of Duitsland vaak wat schrikkeriger zijn naar mensen toe. Het lijkt altijd of zij met een hardere hand zijn opgevoed. Bij een onverwachte beweging met poetsen kunnen ze al schrikken bijvoorbeeld. Iets dat vaak weer verdwijnt met liefde en snoepjes. Dan zie je dat hun nieuwsgierigheid wint. Maar wel iets om misschien doorheen te kijken!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:57

Staat de draver een beetje in de buurt Monique?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:34

fardoe schreef:
Staat de draver een beetje in de buurt Monique?

Ik las iets van 900 km met de trailer, voor Franse begrippen is dat volgens mij medium ver :+

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk bij komt Monique! Je zoektocht gaat in ieder geval nog niet van een leien dakje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 14:55

Hi Allemaal, wat leuk de adviezen, heb ik veel aan. Ik ga later uitgebreid op jullie reageren, nu moet ik boodschappen gaan doen. en even snel, ja paardje staat 450km ver weg.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:02

Die kilometers had ik even gemist , is inderdaad genoemd.
Wij moeten nog steeds wennen aan de afstanden, op de één of andere manier rijden we ook altijd de toeristische route. Prachtig hoor qua natuur maar altijd lastig als je ergens een kwartier later aankomt dan afgesproken. Maar volgens mij hebben de Fransen daar niet zoveel moeite mee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 18:20

Tamara, Frankrijk is enorm mooi en groot. Wij rijden ook weinig grote wegen. Gisteren op die grote afstanden dan wel.

@Judith, ja ik kwam ook thuis met een Callas die ik niet wilde en we weten hoe dat is afgelopen. Maar goed. Ik heb voor volgende week donderdag een afspraak bij dat dravertje.

Hi Dandy, leuk dat je ook reageert. Dat is fijne info van die dravers. En het verbaast me niets als ik zie hoe de Fransen met hun paarden omgaan dat Franse dravers schichtiger zijn. Deze draver is al 15 jaar en die vrouw gaat wel heel normaal met hem om. Ik zal even kijken of ik een compilatie van haar filmpjes kan maken dit weekend. Hij ziet er in het geheel niet schichtig uit gelukkig. Het had me ook niet verbaasd als het wel zo was, vooral gezien wat ik gezien heb de afgelopen dagen in Frans paardenland.

Prairy klopt het gaat niet vanzelf een voor mijn doel goed paardje vinden. Volgende week weer verder met deze soap ;-)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:41

Er staat een driejarige comtois merrie op marktplaats te koop. Onbeleerd, maar ik vind haar wel een prettige uitstraling hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 18:53

imaudy schreef:
Er staat een driejarige comtois merrie op marktplaats te koop. Onbeleerd, maar ik vind haar wel een prettige uitstraling hebben.

Hey dank voor je tip! Ik kan ook een driejarige ruin op een uurtje of 2 rijden gaan bezichtigen in de Pyr bij een Nederlandse vrouw die ook stieren zadelmak maakt met positief belonen training. Hij gaat de komende weken voor het eerst onder het zadel. Daar heb ik ook over getwijfeld, maar ik zoek toch liever een paard dat al helemaal is doorgereden. Ook wil ik graag een ruin. Maar dank voor je tip.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:57

Monique1963 schreef:
imaudy schreef:

Hey dank voor je tip! Ik kan ook een driejarige ruin op een uurtje of 2 rijden gaan bezichtigen in de Pyr bij een Nederlandse vrouw die ook stieren zadelmak maakt met positief belonen training. Hij gaat de komende weken voor het eerst onder het zadel. Daar heb ik ook over getwijfeld, maar ik zoek toch liever een paard dat al helemaal is doorgereden. Ook wil ik graag een ruin. Maar dank voor je tip.

Wat je daar zegt over die ruin klinkt helemaal niet verkeerd eigenlijk. Ligt ook een beetje aan het karakter van het dier.