Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:48

Marus schreef:
@elise: haha!
Nee joh in de friese paardenwereld is dat keuren vaak nog wel een dingetje hoor. Liefst praten ze je er vanaf. Nu al een aantal keer meegemaakt.
Dus voor de verkoop laten keuren ben ik nog niet tegengekomen.
Dan moeten ze al zijn aangekocht en toen gekeurd.

En dat is iets wat ik dus belachelijk vind, ik heb er laatst iets van op mijn eigen FB pagina gezet en niet iedereen was het met mee eens. Ik vind dat als je een paard aanbied voor een bepaald bedrag je er dan voor moet zorgen dat de benen op de foto zijn geweest. Dan weet je tenminste ook wat je aanbiedt. En ik zie het al voor me dat ik de foto's moet gaan betalen van meerdere paarden als ik die wil laten keuren.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:49

Barb schreef:
Marus schreef:
Nee joh in de friese paardenwereld is dat keuren vaak nog wel een dingetje hoor. Liefst praten ze je er vanaf. Nu al een aantal keer meegemaakt.

En dat is iets wat ik dus belachelijk vind, ik heb er laatst iets van op mijn eigen FB pagina gezet en niet iedereen was het met mee eens. Ik vind dat als je een paard aanbied voor een bepaald bedrag je er dan voor moet zorgen dat de benen op de foto zijn geweest. Dan weet je tenminste ook wat je aanbiedt. En ik zie het al voor me dat ik de foto's moet gaan betalen van meerdere paarden als ik die wil laten keuren.

Nou ja dit dus……

Marus

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:52

@oje: aiii dat klinkt als een zware revalidatie.
Mijn opmerking was natuurlijk kortzichtig ging mij meer om de context dat er mensen zijn die Te snel willen. Daarom alle behandelingen aangrijpen zodat ze weer snel van start kunnen.
Dat werkt gewoon niet met een peesblessure.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:03

anjali schreef:
Raineri schreef:
Een peesprobleem, maar goed, heb meer context nodig, vind ik dan weer minder een probleem. Als ik het dier al heb overigens. Eentje kopen zou ik de pees wel goed willen scannen.

Al is hem al heb dan is het wat anders, dan zit er niets anders op dan de aanwijzingen van de DA volgen. Maar om te kopen ,daar zou ik niet op zitten te wachten. Weliswaar rijd ik eigenlijk niet meer erop maar gezellig samen aan een touwtje wandelen en ontspanning zoeken, dat gaat ook niet met een paard met een ernstig peesprobleem. Ik zag ooit een adv. van een paard wat vanwege een peesblessure een half jaar op rust moest en daar had de huidige eigenaar geen tijd voor en probeerde hem nu te verkopen zoals hij nu was. Okay ze waren er wel eerlijk in en het zou een projectje kunnen zijn voor iemand die daar zin in heeft.

Maar das exact wat ik aangeef. Hangt er vanaf. Eentje die 6 maanden op rust moet ik zou ik sneller overslaan. We kunnen nog wel even doorgaan met peesproblemen die ik zou overslaan. Er zijn situaties die ik niet zou overslaan. Zoals: er blijkt een lichte beschadiging te zijn en je kunt verkoper erop vertrouwen dat dit de eerste keer is. Dus geen terugkerend probleem. Moet je de verkoper wel vertrouwen, maar dat is een ander verhaal. Dat zou ik aandurven met een goed koopcontract. Of indien het een korte revalidatie is dan haal ik het paard later naar mij toe. Zo iets.

Voor mij zijn een aantal zaken van belang:
- is dit eenmalig? Of wel, geen secundair probleem?
- hoe erg is de schade?
- hoe oud is het dier
- welke pees
- is ze verder gezond
- wat is de waarschijnlijke aanleiding volgens eigenaar en da

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:06

Marus schreef:
Mijn opmerking was natuurlijk kortzichtig ging mij meer om de context dat er mensen zijn die Te snel willen. Daarom alle behandelingen aangrijpen zodat ze weer snel van start kunnen.

Inderdaad. Het heeft gewoon zijn tijd nodig.Al die dure behandelingen zijn voornamelijk goed voor de portemonnee van de behandelaars. In mijn jonge jaren bestonden die niet eens en was gewoon rust de natuurlijke heelmeester.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:24

Marus schreef:

Dat geeft mijn da ook aan. Behandeling is voor een betere genezing, niet voor een snellere. De tijd ben je sowieso kwijt en moet je niet willen versnellen, dan maak je ze juist kapot. Die zijn dus niet voor de portemonnee van de da. Als je dat denkt moet je een andere da zoeken :=

Hier met peesblessure geen boxrust gehad en gewoon in het weiland. Maar ik gooi ze geen jaar erop zonder controle of andere dingen, ben juist ernaast nog bezig met stappen en controles. Dat werkt het beste is mijn ervaring en die van mijn da.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:29

Voor een goed herstel (lees zo goed mogelijke structuur van het nieuwe weefsel) is de gecontroleerde belasting van het stappen juist ook heel belangrijk!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:37

Inderdaad, het littekenweefsel moet elastisch genoeg terug groeien anders blijft het problemen geven.

Voor mij is een oude peesblessure ook niet direct een probleem, maar het ligt wel aan welke pees, de ernst, hoe het herstel verlopen is en het doel met het paard.

Overigens vind ik ook dat een rontgenologische keuring (benen) boven een bepaalde prijsklasse er eigenlijk gewoon standaard bij zou moeten horen te zitten. Maar wel logisch dat mensen dan beginnen te steigeren want dan is het niet zo makkelijk meer om er een te verkopen die rontgenologisch slecht is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:46

En het wordt nooit wat het was, want het wordt nooit nieuw peesweefsel maar bindweefsel. Maar er is veel kwaliteitsverschil mbt de belastbaarheid en flexibiliteit mogelijk in het nieuwe bindweefsel.

En dat vroeger een jaar de wei opgooien de enige goede optie was, wil niet zeggen dat dat met de kennis en mogelijkheden van vandaag nog steeds de enige goede optie is. Daarvoor is wetenschap, die geeft ons nieuwe en mogelijk betere opties.
Als ik denk dat een DA iets voorschrijft om zijn eigen kas te spekken, dan ben ik snel weg bij die DA. Ik ga voor medische kwesties uitsluitend naar mensen die ik vertrouw, zo ook voor stalling en lessen.

En on topic, dat geldt voor mij overigens ook voor paardenhandelaren. Als ik een handelaar/verkoper niet vertrouw, koop ik daar geen paard, hoe leuk het paard ook zou lijken. Eigenlijk vind ik vertrouwen in de handelaar misschien nog wel belangrijker als de keuring. Een goede handelaar verkoopt geen slechte paarden met mooie praatjes. Dus wat je hier wel eens als advies leest als er een paard bij een handelaar met bedenkelijke reputatie te koop staat, dat het advies is goed keuren dan is het prima, dat zou voor mij nooit opgaan. Ik ga niet het risico lopen keuringskosten kwijt te zijn aan dergelijke zaken (heb zelf ook altijd nog gekocht waarbij de verkoper geen enkel probleem had met bij afkeur kosten verkoper). Dus wat dat betreft kan ik mij helemaal vinden in de stelling van jouw zus Marus. Als paarden er bij de verkoper al slecht bij staan, ben ik weg, daar ga ik mijn zuurverdiende geld niet insteken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:39

Weet niet wie er precies naar op zoek is, maar ik zie zojuist op de fb pagina ‘ paarden te koop ZH’ een Ierse volbloed ruin van 1.64 voorbij komen. Moet alleen nog wel verder doorgereden worden.

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:56

Als alles goed gaat morgen komt mijn nieuwe paard
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak
En niet te min super lief

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:46

Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

Heb je er eentje gevonden? Leuk! Waar hangt het van af of hij komt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:52

Keuren neem ik aan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:54

Barb schreef:
Marus schreef:

Mee eens.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:28

Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

Spannend! Succes!

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:14

Vanes_6 schreef:
Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

Heb je er eentje gevonden? Leuk! Waar hangt het van af of hij komt?

Klinische keuring de rest is al goed xr dus laatste check

Nirvana95

Babootje schreef:
Keuren neem ik aan?

Ja klinisch de rest is al op orde

Nirvana95

Padoertje schreef:
Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

Spannend! Succes!

Dankjewel ❤️

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:06

Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

Super leuk! Spannend.
Succes

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:32

Gisteren wezen kijken. Super goed gevoel erover. Ga na mijn vakantie nog een keer rijden

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:37

Nirvana95 schreef:
Ruin
3 jaar
1.65
Zadelmak

En en en??

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:27