[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:28

Heel veel sterkte Monique, wat zul je hem gaan missen.... Y;(

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:46

Sterkte

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:58

Wat een prachtige film heb je gemaakt van Unique. Een echt eerbetoon, mooi.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:00

Wat zullen jullie deze harige vriend gaan missen! Heel veel sterkte! :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:14

Een prachtig eerbetoon.
Veel sterkte gewenst. Wat zullen jullie hem missen. Y;(

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:24

Heel veel sterkte. Prachtige beelden en wat een leeftijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:54

Jeetje, niet geheel onverwacht, maar toch sneller dan je gehoopt had natuurlijk! Hij heeft 17 prachtige jaren met jullie gehad, dat zie je wel aan het filmpje. Heel veel sterkte met het verlies van Unique!

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:09

Wat een mooi filmpje.
Heel veel sterkte met het verlies.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:27

Ik zag het filmpje al voorbij komen tussen mijn aanbevolen video's op youtube...

Wat een prachtig eerbetoon!
Hij heeft een fantastisch en lang leven bij jullie gehad, heel veel sterkte met het verlies Y;(

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:12

Heel veel sterkte!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:36

Hey allemaal, dank voor de wensen. Ja, het was een heel bijzondere hond. Ik heb 9 honden gehad en dit is de speelste, vrolijkste en een na slimste hond van allemaal geweest.

Wat ik al eerder zei, ik heb er vrede mee. We wisten uiteraard al eigenlijk jaren, dat het eraan zat te komen. En na zijn laatste epi aanval, was hij niet meer de oude, of eigenlijk juist wel oud. Het probleem altijd is, wanneer vraag je de d.a. om te komen. 6 weken geleden al hadden we een afspraak staan, graf al gegraven, maar afspraak afgezegd. Hij was weer goed. Toen anderhalve dag niet eten, we dachten daar gaan we, maar toch weer goed. Zondag de 15e was hij ineens erg slecht. Hij had erg veel ongemak of zelfs pijn, zelfs met 4 pijnstillers erin. Gebeld, maandag waren we de eerste. En maandag... Unique weer helemaal goed. (goed betekende dan, zonder pijnstillers zijn stapjes op het erf doen, zelf naar binnen en naar buiten komen, goed eten, zelf poepen zonder dat ik hem hoefde de redden van erin te zakken.) Dus weer aarzelen, wat doen we. Ik vind die beslissing zo lastig. Niet eens uit emotionele gronden, maar ook wie ben ik om dat te beslissen om zijn leven te beëindigen en doe ik het dan uit humane overwegingen of speelt ook mee dat het voor mij een enorme fysieke last was, hij was bijna 30 kilo, ik beur dat niet op en hij kwam erg moeilijk overeind. Neem daarbij dat ik 4x per nacht eruit moest omdat hij eruit moest en al de keren dat hij de deur niet redde en ik poep kon ruimen. Laat ik hem dan gaan omdat het zoveel werk is? Maar vooral Erwin vond al het laatste vooral een reden om hem te laten gaan. Hij sliep ook al maanden slecht doordat ik er 4x per nacht uitging en vond het voor mij te vies worden. Ik vind dat ik kies voor een dier dat ik dan tot het einde doe wat nodig is om een dierwaardig bestaan te leiden. Ik bedoel een incontinente bejaarde in een rolstoel maak je ook niet af omdat hij lastig is. Dus het is altijd altijd altijd weer die keuze.
Ik heb uiteindelijk het laatste woord het zijn mijn dieren. Ik heb die maandag toch de d.a. laten komen omdat ik vreesde dat slechte dagen zoals die zondag ervoor vaker terug zouden gaan komen in een steeds sneller regelmaat waarschijnlijk en dat gun je geen enkel dier.

Het inslapen is perfect gegaan. Unique sliep zoals altijd heel erg vast gedurende de dag naast het bed. De d.a. is gekomen en Unique heeft alleen zijn kop opgetild bij de prik van de naald, voor de rest is hij in volle vertrouwen tussen ons in, met aaien en kriebels bij zijn oren gegaan.

Dus die maandag was een vreselijk beroerde dag. Toch spijt, toch te vroeg, niet eerlijk. Dinsdag was het klaar. Relativerend was het goed. En ik ben opgelucht. Opgelucht dat hij niet meer van die rotdagen hoeft te hebben, want dat gun je geen enkel dier. Opgelucht dat we weer kunnen slapen en ook opgelucht omdat ik geen zorgen meer heb om hem.

Ik heb me de rest van de week gestort op de vele honderden foto's uitzoeken die we van hem hebben en er een filmpje van gemaakt dat heeft mij erg geholpen om alles wat ik alweer vergeten was weer te herinneren. De laatste maanden vooral vanaf 1 april, hebben een grote nare herinnering achter gelaten, ik was bijna al het leuks weer vergeten!

Nu staat hij weer goed in mijn geheugen en zo herinner ik me hem!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:15

Wat een mooi verhaal Monique. Ik snap je twijfels heel goed.
Het blijft altijd een rotmoment om zo'n beslissing te maken.
Fijn dat je er nu vrede mee hebt. En dat filmpje, dat doet hem echt eer aan. De liefde voor het dier straalt er vanaf, evenals zijn liefde voor jullie. Zoveel ontzettende mooie beelden, dat toont gewoon wat voor heerlijk karakter hij had. Dat blije ei is overduidelijk.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:51

Wat een prachtige hond! en tegelijk wat waardeloos dat al het moois op een dag eindigt. Wat een moeilijke beslissing.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:00

Die beslissing blijft inderdaad lastig. Ik kijk meestal naar de ogen, dan zie je vaak wel dat het genoeg is geweest.

Veel sterkte en goed dat je hem je zo kunt herinneren door terug in de tijd te gaan <3

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:23

Zo te horen heeft hij een waanzinnig goed leven bij jullie gehad. Menige hond zou daar jaloers op zijn. Het blijft altijd intens verdrietig om afscheid te nemen. Gelukkig kun jij die keuze voor hem maken en hoeft hij niet onnodig te lijden. Heel veel sterkte.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:05

Hi Mo,

Ik ben er een hele tijd tussenuit geweest. Wel op Bokt geweest maar niet bewust mee gelezen!
Lees net je berichtje van Unique, heel veel sterkte Y;(

Ik ga rustig aan weer bijlezen/weer volgen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 17:35

Hallo allemaal, Benthhh, Fleuribel, Prairy, Cajabol en Judith ook nog bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik heb er inmiddels helemaal vrede mee dat die ouwe man er niet meer is. Raar nog af en toe, maar de fijne herinneringen zijn perfect. Inmiddels hebben we een simpel monument gemaakt voor alle dieren groter dan een cavia die we hebben gehad. Ik heb van al die dieren hun namen laten maken en erop geplakt. Dat heet nu het dierenmonument. En wat een herinneringen, goede voornamelijk, roept dat op!

Ondertussen zijn we er een tijdje met de camper uit geweest. Toch wel fijn dat dat kan. Ik heb de paardjes bij de nieuwe oppas hier thuis (ze kwam 2x pd) met een gerust hart achter kunnen laten. Vond het eerst rot om sowieso een kreupel paard thuis achter te laten, maar als het nooit meer goed komt, zou ik nooit meer wegkunnen. Dus nieuwe oppas twee keer van te voren laten komen en ze doet het goed en is erg lief met de paardjes, dus blij met haar en ze woont praktisch om de hoek, helemaal fijn.
Dus een paar dagen weggeweest en morgen maak ik daar een filmpje van.

De paddock/rijveld is inmiddels af en we zijn er poepietrots op. De meisjes lopen er al een paar dagen in en ik zie dat Callas minder kreupel erdoor loopt. Het is daar platter. Ik ben aan het overwegen of ik haar een jaar naar een pension in de buurt kan doen waar het plat is. We zijn nu nog een stuk weiland aan het klaarmaken dat niet steil is maar heuvelachtig zeg maar. De achterkant ervan is wel steil die zetten we af. Dan hebben we nog een hectare en nog een ander stuk dat platter is, we moeten even kijken hoe dit zo gaat en of we het dan toch weer terugvragen aan de boer (die nu aan het hooien is overigens) en hem de steile stukken gaan geven. Het is allemaal trial and error op dit moment.

Ik poets wat vaker dan anders, nog geen succes met hoefsmeden, iedereen zit vol, niemand wil nieuwe klanten. De hoefsmid van de oppas denkt nog na of hij me wil, wilde ook niet, ik heb gesmeekt en verteld dat ik heel lekkere koffie zet. De vrouwhoefsmid die ik had, stelt iedere keer uit omdat ze te ver weg woont en nu ook nog ziek blijkt te zijn. Rot voor haar, schiet niet op. Als er komende week geen oplossing komt, moeten we het echt weer zelf gaan doen, maar Erwin ziet er erg tegenop. Zo niet dan pak ik zelf de beitel en beitel haar slechte been zelf de hoef wat korter. Hij begint te brokkelen.

Met Callas doe ik weinig. Ik knuffel veel. Ze is zoals altijd helemaal into me en ons. Waar we gaan en zij bij kan, wil ze graag meedenken met ons. Ik zweer het je, als ze in huis mocht zou ze het doen. Ze ziet er verder perfect uit, glanst zo erg, dat Erwin die ook aan het maaien is, me daarstraks bezorgd belde uit het land, dat ik ze uit de paddock moet halen omdat ze helemaal bezweet waren. Er is daar weinig schaduw, dus ik gehaast erheen, staat ze gewoon lekker te dutten en het natte dat hij zag is haar prachtige glans 8)7 .

Het is weer droog, Poupette heb ik nu op een stuk of vier middeltjes van Kramer staan tegen haar geïrriteerde luchtwegen. Hooi krijgen ze niet, maar het is gewoon superdroog en stoffig overal. Het lijkt te helpen, maar mijn hart krimpt als ze 's nachts hoest. Zo'n akelig geluid uit zo'n klein minipaardje. Dus ik hoop dat er weer goede nachtrusten voor mij aankomen, dan betekent dat dat het hoesten minder wordt.

Verder zeer actief aan het zoeken naar een ander paard. Iedereen die meedenkt met pb'jes hartelijk dank! Ik ben nog steeds op zoek naar een ruin, mag wat ouder zijn, als ie maar lief is en niet schrikt. Maar ik ga er geen dag voor rijden. Ik hoop nog steeds op een Comtois of ander trekpaardras, Breton of zo, geen Merens. Maar de spoeling qua trekpaardruinen niet al te ver weg, is dun. Ruinen verdwijnen allemaal in de worst. Het gaat lastig met mensen en hun advertenties, dan reageren ze niet meer, hebben geen filmpjes, staan verkeerde prijzen in de advertenties, met verschillen tussen de 1000 en 4500 euro! Hebben ze allemaal flauwe redenen voor, maar in feite liegen ze gewoon.

Afijn, zo broddelt het hier voort. Tot weer!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:25

Zo jammer dat je geen merrie wil, maar begrijpelijk. Ik heb nog steeds de Breton merrie die ik je gestuurd heb op mijn telefoon staan. Ik vind haar zo leuk.

Fijn dat je trainingsveld al klaar is. Voor mij wordt het pas najaar/ winter dat de bak klaar is. Ik heb wel andere omheining besteld. Safety Fence. Het was in België in de aanbieding en ze verzenden het ook naar Frankrijk.
Maar het zand gaan we pas in het najaar bestellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 16:21

Hi Tamara,

De spoeling van ruinen is errug dun, iets met sausijzen en salami, dus merries zijn er plenty in de aanbieding. Van de week naar een ruin wezen kijken. Helemaal verliefd. Maar is blind aan het worden al op 4 jaar. Dus woensdagmiddag ga ik naar een andere kijken.

Voor de Frankrijkliefhebbers onder jullie een filmpje met prachtige natuur en dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan:

https://youtu.be/BZLQR-HWxxM

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:59

Prachtig filmpje weer. Het herdershutje, wat geweldig. Begraafplaatsen zijn altijd heel bijzonder.
De drone beelden zijn sprakeloosheid mooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 18:16

Dank je, het was echt genieten, beetje raar zonder Unique, maar Frankrijk kan zo prachtig zijn. We hadden wel wat stress her en der, het vertrek ging wat lastiger dingen niet waar ze horen, veel zoeken veel kwijt, onderweg een accu die het 3 dagen niet goed deed, iets met een drone en een stekker of zoiets, dus helemaal relaxed was het niet, maar toch... Over een paar weken weer!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:08

Wat een heerlijk ritje! Geweldig mooie omgeving. Ik vind de drone beelden zo gaaf. Alsof die camera op een statief staat. Echt gaaf!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:56

Prachtige beelden inderdaad! Het heeft veel meer diepte ofzo dat bij een foto.
Die praatdetector is erg leuk :D

Leuk dat je zoektocht nu officieel begonnen is. Hopelijk vindt je snel wat leuks.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:36

Ik hoorde van de dierenarts dat hier in de omgeving ook heel veel comtois staan, zie er zelf ook veel in de wei staan.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 00:45

Oh Mo, wat een mooi filmpje voor deze Francofiel met heimwee!

Ik heb het waarschijnlijk gemist en heb nog geen tijd gehad om veel terug te lezen, maar ik lees dat je op zoek bent naar een nieuw paardje! Heeft dat wat betreft Callas een reden, of gewoon een easy paardje erbij?