Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:46

Interessante discussie. De verkopers van mijn paard hebben m toen ook vanuit Friesland naar mijn stal in zuid-Holland gereden. Ik heb m betaald in de stalkantine. Ik had geen trailer en zij wilden zien waar ie terecht kwam. We hebben geen afspraken gemaakt voor als er onderweg wat zou gebeuren en eerlijk gezegd heb ik me daar ook niet zo druk om gemaakt. De keuring was de week ervoor

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:17

Ik vindt het altijd zo apart als mensen zeggen dat ze wilt zien waar het paard terecht komt nadat ze hem brengt. Alsof je dan er iets aan kunt doen als je het niet leuk vindt wat je ziet…

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:14

Oh ik zou ze niet de kost willen geven als het niet goed lijkt het paard op de trailer laten staan en omdraaien.
Denk echt wel dat dat gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:23

Phonix schreef:
Ik vindt het altijd zo apart als mensen zeggen dat ze wilt zien waar het paard terecht komt nadat ze hem brengt. Alsof je dan er iets aan kunt doen als je het niet leuk vindt wat je ziet…

Nou, hier wist ik dat wel van te voren waar een paard terecht kwam..gewoon vragen hoe ze komen te staan. Maar het is fijn om een fysiek adres te hebben en met eigen ogen te kunnen kijken waar het dier staat en hoe het reageert op de nieuwe omgeving en ook om het later nog weer even op te kunnen zoeken. Dus ja, brengen bij verkoop vind ik ook iets heel normaals.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:26

Zo waren vrienden van ons hun net nieuw aangekochte paard bijna kwijt doordat hij zich losgetrokken heeft in de trailer, zich omdraaide en over de klep sprong op de snelweg.

Gelukkig hadden ze all-in de gaten dat er wat loos was en stonden ze al op de vluchtstrook en bleef ie deels met z’n benen hangen.

Hier in het dorp, brachten verkopers paard naar nieuwe baasje en zakte hij tijdens de trailerrit door de bodem, waarna hij ingeslapen kon worden.
Gelukkig zijn dit horrorverhalen, die zelden voorkomen.

Ik zou denken, paard is van mij na geslaagde aankoopskeuring. En liefst zelf transport

1 van de paarden die ik onder voorbehoud keuring kocht, had ook een baasje die zelf wilde brengen en wilde kijken. Ik was er van overtuigd dat als het haar niet aan zou staan wat ze zou zien, ze het dier gewoon weer mee terug zou nemen :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:38

mavantos schreef:
Als ik als verkoper uit coulance aanbiedt om het paard na de keuring te komen brengen en dan discussie krijg over het risico van het transport en betalen echt not amused zijn. Dan had ik direct gezegd dat je dan zelf vervoer kon regelen, of een ander paard zoeken.

Inderdaad.
Cor is ook gebracht, konden we nog even proosten op stal :+
Op de kliniek betaald en de verzekering geregeld.
Was maar een klein stukje rijden, maar vond het een fijn idee dat hij al verzekerd was.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:07

Dat dus. Je moet wel goede afspraken maken over het moment van overdracht. Wie is vanaf wanneer aansprakelijk?

Wij brengen onze paarden ook meestal zelf weg en we hebben het inderdaad meegemaakt dat de plek ons niet aanstond. Maar ‘verkocht is verkocht’ , dus met een bezwaard gemoed mijn 4jarige achter gelaten. Gelukkig :+ ging het niet goed, paard is na veel omzwervingen super goed terecht gekomen…..
Maar dat zelf wegbrengen blijft dubbel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:24

Als t de verkopers niet was bevallen hadden we m theoretisch weer mee kunnen nemen; ik had immers nog niet betaald. Ik was natuurlijk hartstikke blij dat ze m wilden brengen en vond het een mooie afsluiting van het verkoop/aankooptraject om samen nog even wat te drinken en de overdracht geld/paspoort te doen toen ie veilig en wel op stal stond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:38

Het geeft alleen geen garanties.
Je treft als verkoper een super stal aan, maar paard verhuist na een aantal maanden door omstandigheden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:47

Normaal vind ik het geen probleem om het paard te brengen, zeker niet als ik ze zelf gefokt heb. Dan weet ik hoe ze op de wagen zijn. Wel met mijn vorige paard tegen de koper gezegd dat ze zelf het transport moest doen en aangeraden om een grote vrachtwagen te laten komen, maar dat paard had een trauma op de trailer en ook op een klein vrachtwagentje had hij erg veel stress. Maar hier was ik al eerlijk over geweest in de advertentie.

Wij raden wel altijd aan het paard te verzekeren, ook voor het transport en de risico's zijn voor de koper. Dat is ook in het koopcontract opgenomen. Maar wij verkopen ook veel naar het buitenland en soms gaan de paarden ook met het vliegtuig. Dus dan heb je het helemaal niet in de hand. Maar we gebruiken in principe gewoon hetzelfde contract voor binnenlandse en buitenlandse verkoop. Met wat details die verschillen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:02

Je kunt gewoon een transportverzekering afsluiten of het paard in de tijdelijke dekking laten nemen als je onzeker wordt van het idee dat hij door de verkoper vervoert gaat worden.

Maar hoe is het in jullie contract opgenomen. Verkoop is rond na positief advies of verkoop is rond na levering van gezond paard op locatie van de koper? Als jij zelf met een trailer naar de keuring locatie was gekomen, en er zou iets tijdens transport gebeuren, was het ook je eigen risico zonder dat het misschien je eigen schuld was. Als je in de toekomst je paard misschien door iemand anders laat vervoeren, zeg je dan ook, jouw risico? Dan is er buiten een dure professionele vervoerder na, echt niemand die jouw paard ooit gaat vervoeren.

Bel gewoon eens met een verzekeraar, wat de mogelijkheden zijn. Ik snap best dat je het spannend vind, je eerste eigen paard en dan ook nog eens een drie-jarige die waarschijnlijk niet heel veel op de trailer heeft gestaan. Check ook meteen de andere kant van het verhaal los van de mogelijke blessures aan jouw paard tijdens de rit...stel het paard breekt tijdens de rit naar jou toe de gehele trailer af, wiens verantwoording is het dan. Wie weet zegt de verkoper dan, jouw paard, jouw kosten om de trailer te repareren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:55

Verkoop is rond na positief advies, betekent dat dan de koop is gesloten en de koper niet zomaar kan afzien van de koop als hij het paard bij nader inzien toch niet wil. Doet hij dat toch dan is het. - volgens mij - zo dat er dan 10% van de verkoopwaarde de koper toegerekend kan worden.
Maar op het moment dat de koop is gesloten is, heeft de eigendomsoverdracht nog niet plaatsgevonden. Het paard blijft nog risico van de verkoper zolang het eigendom nog niet is overgegaan. Juridisch gezien is dat pas op het moment van levering van het paard. Gebruikelijk is dat als het paard door verkoper bij de nieuwe eigenaar is afgeleverd. Maar ook daar kunnen partijen afwijkende afspraken over maken, bijvoorbeeld levering direct na keuring, waarna de koper zelf het paard naar huis rijdt. Heb je niets afgesproken dan geldt dat wat gebruikelijk is.
Ik ben niet anders gewend dan dat de verkoper het paard na de keuring op de kliniek bij mij op stal heeft afgeleverd.
Persoonlijk vind ik het altijd verstandig om een verzekering voor het transport te regelen. Mocht het paard toch tijdens het transport geblesseerd raken scheelt dat een hoop gedoe achteraf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 13:51

En de verkoper kan ook niet meer afzien van verkoop toch?

Ik ga er ook van uit dat ik als verkoper risicodragend ben tot de overdracht.
Dat is het moment dat ik - letterlijk - de nieuwe eigenaar het touw in handen geef.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:14

Wettelijk is dat volgens mij wanneer de betaling voldaan is, behalve als het in bv een contract anders is opgenomen.
Al houden sommige contracten ook geen stand als het echt op een zaak aan komt. Dus dat blijft lastig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:35

Kendra schreef:
En de verkoper kan ook niet meer afzien van verkoop toch?

Ik ga er ook van uit dat ik als verkoper risicodragend ben tot de overdracht.
Dat is het moment dat ik - letterlijk - de nieuwe eigenaar het touw in handen geef.

Dat klopt. Als de koop is afgesproken onder voorwaarde van een positief advies, dan is de koop ook op dat moment gesloten, voor zowel koper als verkoper.
Maar dan is het paard nog niet geleverd (d.w.z. dat het risico nog niet is overgaan naar de nieuwe eigenaar). Dat gebeurt pas bij de levering van het paard, zoals Kendra ook zegt.
Dat kan natuurlijk ook op het moment van de koop zijn als dat tussen partijen is afgesproken. Maar gebruikelijk is dat de verkoper het paard ook bij de koper aflevert.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:46

Aan de hand van bovenstaande discussie over risico. Verzekeringen jullie een nieuw paard? Ik vind het een dure post per maand en het voelt een beetje als geld weggooien. Nu kan ik ook wel een "nieuwe" kopen als het dier echt onverwacht overlijdt. Als je ziekenkosten wilt verzekeren wordt het helemaal kostbaar. Gewoon sparen voor onvoorziene uitgave lijkt beter voor mijn gevoel. Wat doen jullie?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:50

Hier twijfelde ik ook over, maar ik denk dat ik het toch maar ga doen (heb nog geen eigen paard maar ben me wel in het verdiepen in alles). Zou me zo'n 600 euro per jaar kosten maar als ik verhalen hoor over de hoogte van de dierenartskosten dan denk ik dat dit het waard is, want die 600 euro zit je dan zomaar overheen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:05

Evercreek schreef:
Hier twijfelde ik ook over, maar ik denk dat ik het toch maar ga doen (heb nog geen eigen paard maar ben me wel in het verdiepen in alles). Zou me zo'n 600 euro per jaar kosten maar als ik verhalen hoor over de hoogte van de dierenartskosten dan denk ik dat dit het waard is, want die 600 euro zit je dan zomaar overheen.

Premies zijn afhankelijk van de verzekerde waarde en het pakket.

Maar besef vooral dat je niet de kosten verzekert maar een bepaalt bedrag op jaarbasis (meestal de verzekerde waarde) en zodra je daar boven komt, kun je vaak alsnog zelf dokken en bovendien heb je een eigen risico.

Leg dus heel goed de kosten en voorwaarden naast elkaar voordat je ergens een poot onder zet...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:07

Hier geen verzekering hoor
Achteraf kun je zeggen of t een goeie od geen goeie keuze was :))

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:11

Hier nooit wat verzekerd gehad, totdat we vorig jaar een dragende merrie kochten. Daar helaas dus de overlijdensverzekering nodig gehad. De nieuwe merrie die komende maand wordt gebracht verzekeren we sowieso het eerste jaar ook weer.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:08

Hier wel een verzekering. Na veel pech met mijn vorige paard heb ik deze toch voor mijn nieuwe paard weer afgesloten. Onder het mom van als je een paraplu bij je hebt blijft het toch droog _O-

Ik heb haar voor een laag bedrag verzekerd, want het gaat mij vooral om de ziektekosten die ik heb meeverzekerd.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:10

Hier ook over getwijfeld. Mijn oude merrie nooit over nagedacht, want vanwege haar leeftijd was het geen optie. Maar wat nu met een nieuwe..

Ziektekosten ga ik niet doen. Heb een goed potje en indien nodig ook nog een goed vangnet.. heb ook nog getwijfeld voor de dood, want ja, geld voor een nieuwe is er hierna ff niet, maar kost toch ook al snel 400,- per jaar.. dus denk dat ik dat ook niet doen.. denk ook niet dat ik dan nog een nieuwe wil..

Kan wel zeggen alleen het eerste jaar, maar ze er daarna uithalen is toch ook weer zo'n ding.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:15

Wij hebben meerdere paarden en ik kan (gelukkig) zeggen dat het niet uit kan.
Wel altijd een potje 'onvoorzien' maar als ik daar alle geld in had gestopt dat ik naar de verzekering had moeten brengen, was die overgestroomd...
Ik verzeker wel de paarden die geopereerd moeten worden, klein bedrag en als het wel misgaat hou je in ieder geval iets over ...

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:50

Ik ben een pech vogel, dus alle drie paarden in verzekering gehad en heb.

Met alle drie hebben de verzekeringsmaatschappij dik geld verloren.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:55

Hier even een update; mijn paard is vandaag helemaal goedgekeurd! Transport ging uiteindelijk erg goed. Hij staat nu lekker bij mij op stal. Erg opgelucht dat alles goed is gegaan vandaag :)