Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:16

c_alsemgeest schreef:
Betreft de fries van de fokker: Zou toch minimaal foto's en een filmpje vragen. Kan je wat beter inschatten of het qua type en beweging iig is wat je zoekt.

En waar het hier boven over ging. Benen zwaaiers, Jam was een benen zwaaier, vond ik in het begin met doorrijden juist lastiger :') die benen gaan werkelijk alle kanten op en zie dan het middenstuk en de rest van het lichaam maar in balans te houden :+ toen hij eenmaal meer balans kreeg en sterker werd was ik er natuurlijk wel blij mee. Hij had altijd iets extra's.

Corrie die ik nu heb is geen echte benen zwaaier, maar echt een meer ouderwets type en robuust paard. Wel met heel veel kracht. En ik merk nu, nu we goed op elkaar ingespeeld raken ik er ook veel meer uit kan rijden. Zeker in de draf komt er steeds meer een lichter veertje in. Ook qua lichaam gaat hij nu al veel meer naar een sportief type dan een flinke tank :+
Ik blijf dat echt het leukste vinden van paardrijden. Het zo verbeteren dat je het niet alleen terug voelt, maar ook echt ziet in het lijf. Hij was natuurlijk al 9 toen ik hem kocht een half jaar terug, dus dat ik nu verandering zie ondanks wat meer leeftijd ben ik erg blij mee.
Met die jonge guppies gaat dat altijd wat sneller en duidelijker.

Ja helemaal eens! Mijn vorige was een goede beweger, vooral een ijzersterk achterbeen, maar die benen konden alle kanten op, dat lijf was bijna te soepel en de balans was daardoor juist lastig. Ook mijn eigen balans met die grote sprongen of passen haha.
Huidige was net een kleine dikke pony met pony pasjes en geen buiging in gewrichten. Die wordt nooit een benenzwaaier, maar gaat meer van de grond af, passen zijn stuk ruimer en ze is geen klein dik propje meer haha. Maar ze is nu 13 en laatste half jaar gaat ze harder vooruit als we ooit gedaan hebben.

En die stabiliteit is eigenlijk wel heel erg fijn, zowel in aanleuning als gewoon in het hele gaan. Daar scoren wij dus weer enorm op. Ik moet dus ook eerlijk zeggen dat deze veel beter scoort als de goede beweger in de lagere klasses. De vorige had hele hoge punten afgewisseld met lagere, deze scoort heel stabiel en juist absoluut geen 6jes proeven wat mensen denken bij een simpel dier. Deze heeft meer 9ens en 10en gehaald als de vorige. Wel op compleet andere onderdelen haha

Marus, ik ga met ruitje mee! Helemaal als het dichtbij is. Alles wat wij gekocht hebben waten paarfen waar we toch maar gingen kijken. Niet degene waar ik enthousiast over was na de advertentie, maar waar we juist dachten: nou we gaan wel langs, kwaad kan het niet.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:18

C_alsemgeest: hij maakt pas volgende week fotos en filmpjes want dan zouden ze haar tekoop zetten.
Ik ga niet wachten is gelukkig niet ver. Ik heb ook wel geleerd dat fotos en filmpjes wel een indruk geven maar niet alles laten zien.
Laatste merrie die we zouden kopen zeiden mijn dochter en ik nav foto’s en videos nee! Niet ons type en loopt echt lauw. Toch zei ik is niet ver we gaan toch kijken.
Ik zag haar lopen en dacht ahhhhh daar zit echt wel potentie in. Type paard dat gewoon kracht moest ontwikkelen was nog maar 3.
Ben er 3 keer geweest want heb altijd 2 die meegaan ->kritisch oog.
En we waren er echt wel weg van, wat een fijn katakter ook. Vind ik zo belangrijk.
Maar helaaaaaaaaaaaaas afkeur. Ach ook al wist ik dat die kans er bij haar in zat ik had naïef anders gehoopt. Kosten afkeur waren voor verkoper dus ik durfde na goed overleg dat aan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:51

MyWishMax schreef:
Raineri schreef:
Is ook lastig om zoiets te verkopen hoor MWM. Als ik een paard zou bezichtigen die los echt heel anders is dan onder het zadel dan zou ik een aantal onbewuste conclusies trekken:
- je moet goed rijden om deze in evenwicht te houden. Niets op tegen An sich
- kan iedereen erop, stel ik heb een bijrijder. Of rijdt deze hem de prak in?
- als het dier zo verbeterd is, zit er nog rek in de verdere verbeteringen? Dit in combinatie met hoe lang het dier onder het zadel is

Hoeft me niet te weerhouden overigens. Vind galop en stap wel erg belangrijk. Nog wel belangrijker zelfs. Zeker ik wel ambitie heb verder te komen.

Niet anders onder het zadel toen ik haat kocht hoor. Maar zeker geen goede beweger los. Pas nu we verder komen in de africhting gaat ze beter bewegen. Juist enorm veel balans en stabiliteit uit zichzelf, net als aanleuning die heel constant is uit zichzelf. Juist iedereen kan erop, veel makkelijker als zo'n enorme beweger waar je juist als jong dier meer balansproblemen ziet. Dat ze alleen heel groot kunnen en snel over de kop gereden worden.

Dat is dus al een probleem. De mijne was echt het ideale paard voor heel veel ruiters, maar werd overgeslagen omdat ze te simpel en klassiek was. Maar dat simpele was ze ook qua rijden. Pas nu ik meer vraag wordt het lastiger, want dat kost gewoon meer moeite. Maar alsnog vind ik het simpel, want karakter is gewoon super goed.

Het ging over het graag los zien lopen van paarden om beter te zien wat erin zit. De mijne stelt los echt niks voor. Daar draaft ze niet anders als wat ze ohz deed toen we haar kochten. Maar ondertussen zijn alle gangen onder het zadel enorm verbeterd. En nee, dan hoef ik niet elke keer te vragen, dat doet ze nu uit zichzelf zoals je zou willen als het door correct lichaamsgebruik gebeurd. Maar los is het nog steeds echt niet boeiend haha. Ohz zal het nooit een goede beweger worden, maar het is wel correct.

Als ik zie hoeveel zij verbeterd ben ik niet zo bang voor een plafond. Ook andere paarden die ik gehad heb zijn hun hele leven blijven verbeteren. En ik heb het liefst een goede stap en galop, de draf boeit me niet. Deze heeft wel een goede stap, maar de galop is wel in takt maar erg vlak. En ondanks dat die moeilijker te verbeteren is kan dat ook wel enorm anders worden. Als die takt maar goed is. Ik ken meerdere van die simpele paarden die gewoon subtop gelopen hebben en die je echt niet herkent van hoe ze ooit waren.

Ik had meer moeite met sommige grootlopers. Die kunnen lang niet allemaal ook kleiner en dan is het in het begin wel leuk allemaal, maar daar loop je ook tegenaan.

Was meer als in: stel ik kom in een soortgelijke situatie, dat het voor mij geen breekpunt zou zijn. Want dit klinkt gewoon als een heel erg leuk dier. Ik denk dat we stiekem vaak een beetje potentie willen komen maar dus wel onbewust dit soort fijne dieren voorbij lopen. Ik schrik niet terug van een matige beweger los.

En volledig mee eens. Ik heb het idee dat paarden vooral gefokt worden dat ze jonge paarden wedstrijden goed doorkomen, hoge cijfers en door de dekdienst in zonder te bedenken dat een jong paard niet echt z’n sluit capaciteiten laat zien. Maar goed, dat kwam eerder ook ter sprake over spring- vs. Dressuurpaarden hengsten.

Daarom ben ik dus gecharmeerd van een aantal PRE x KWPN. Die hebben dat vaak net wat meer.

Raineri

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:52

Spannend Marus. Ben benieuwd. Fingers crossed’

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:59

Het erge was dat ik meerdere kennissen had die tegelijk een paard zochten. Die zijn allemaal niet eens gaan kijken, want ze vonden haar te simpel en klassiek. Geen van die mensen wilde echt een dressuurpaard, allemaal gewoon leuk wat wedstrijdjes, buitenritten en van alles en nog wat. En dan alsnog een simpel dier voorbij lopen. Ze wilden niet eens z gaan rijden... Dat snapte ik dus niet. Als ik nogmaals een dier had gezocht voor de hogere sport hadden we haar inderdaad niet gekocht, maar wij zochten dus een recreatie paard. Wedstrijdje, buitenritten, sprongetje, viertal en noem maar op. Vooral braaf, betrouwbaar en fijn zitten. Nu was de vorige een betere beweger waarmee ik alsnog al die dingen deed en kon, maar die was ook een stuk duurder haha.

Dus helemaal mee eens dat mensen toch graag potentie willen, ook al past dat helemaal niet bij de wensen/eisen. Daarom zijn zij alweer bij paard 3 of 4 in die paar jaar en hebben wij nog steeds die simpele merrie :') die die betere paarden ook allemaal versloeg tijdens de wedstrijden. Maar dat is ook gewoon netjes rijden, geef ik eerlijk toe, want ik scoorde een stuk beter als de ander die haar startte. Maar ook de stabiliteit van haarzelf die dus enorm beloond werd. Ik ben haar gaan starten voor de lol en dat bleek erg goed te gaan. Dus ondertussen is het wel mijn dressuurpaard, al doen we nog steeds die andere dingen. En die wedstrijden ook met maar 2 keer per week trainen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:16

Ja ik zie in mijn omgeving veel mensen met een veel te dikke portemonnee en grote ambities, maar zelf nog heel groen in hun kunnen en rijtechnisch vermogen en gevoel, de meest spectaculaire jonge paarden kopen. En het gaat bijna altijd mis.
Iemand die net zijn rijbewijs heeft zet je ook niet in een Ferrari, die prakt hem ook in de vangrail.

Je ziet de paarden dan achteruit gaan, en steeds meer onzekerheid bij de ruiters. Echt zo zonde. Koop gewoon een hele betrouwbare en vergevingsgezinde schoolmaster. Of een minder spectaculaire maar stabiele. Daar leren ze zo veel meer van en hou je het ook leuk voor jezelf en het paard.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:27

Ik heb ook wel eens een bovengemiddeld talentvol paard gekocht met een peesprobleem. Die heeft zoveel voor mij gewonnen. Zo'n paard had nooit in mijn budget gepast zonder die pees. Paard was ook echt super braaf. Topdier was het...

Maar dat lijken mensen dan ook weer niet echt te willen. Hij moet en talent hebben, en gezond en topbraaf.

Als je in 1 van die 3 dingen een concessie wil doen, dan kun je een leuk avontuur beleven :o

Maar je kan ook de miskoop van de eeuw doen :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:30

Zeker... mensen lieten Jam ook staan door zijn bouw. Uit die lijn en hoe hij kon lopen had normaal ook ver boven mijn budget geweest.
Maar hij had een nogal bijzonder ruggetje :+ en de meeste mensen haakten al af op hem in stal.
Maar ohz veranderde hij zo erg dat ik geen moment twijfel heb gehad.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:48

@asjemenou: en dat is goud waard een paard wat jou het vertrouwen terug kan geven….
En die stap slaan veel mensen over. En ik ben even zo goed door schade en schande wijzer geworden. Heb mijzelf in het verleden ook wel eens te hoog ingeschat. Maar wie geen fouten maakt zal niet leren toch
Zelfreflectie is een proces

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:49

@ruitje: dat heeft in jou geval gelukkig goed uitgepakt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:45

MyWishMax schreef:
Het erge was dat ik meerdere kennissen had die tegelijk een paard zochten. Die zijn allemaal niet eens gaan kijken, want ze vonden haar te simpel en klassiek. Geen van die mensen wilde echt een dressuurpaard, allemaal gewoon leuk wat wedstrijdjes, buitenritten en van alles en nog wat. En dan alsnog een simpel dier voorbij lopen. Ze wilden niet eens z gaan rijden... Dat snapte ik dus niet. Als ik nogmaals een dier had gezocht voor de hogere sport hadden we haar inderdaad niet gekocht, maar wij zochten dus een recreatie paard. Wedstrijdje, buitenritten, sprongetje, viertal en noem maar op. Vooral braaf, betrouwbaar en fijn zitten. Nu was de vorige een betere beweger waarmee ik alsnog al die dingen deed en kon, maar die was ook een stuk duurder haha.

Dus helemaal mee eens dat mensen toch graag potentie willen, ook al past dat helemaal niet bij de wensen/eisen. Daarom zijn zij alweer bij paard 3 of 4 in die paar jaar en hebben wij nog steeds die simpele merrie :') die die betere paarden ook allemaal versloeg tijdens de wedstrijden. Maar dat is ook gewoon netjes rijden, geef ik eerlijk toe, want ik scoorde een stuk beter als de ander die haar startte. Maar ook de stabiliteit van haarzelf die dus enorm beloond werd. Ik ben haar gaan starten voor de lol en dat bleek erg goed te gaan. Dus ondertussen is het wel mijn dressuurpaard, al doen we nog steeds die andere dingen. En die wedstrijden ook met maar 2 keer per week trainen.

Maar verder laten we ons helemaal niet gek maken door onze omgeving, hoor :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:48

Het stomme is dat wij juist heel veel koud bloeden en allerlei juist niet typische sportpaarden hebben lopen al jaren. Dus gek laten maken door de omgeving juist weer niet. Ze kregen juist ook het advies om voor een ander type te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:53

MyWishMax schreef:
Het stomme is dat wij juist heel veel koud bloeden en allerlei juist niet typische sportpaarden hebben lopen al jaren. Dus gek laten maken door de omgeving juist weer niet. Ze kregen juist ook het advies om voor een ander type te gaan.

De omgeving is meer dan de stal waar je staat, hè :D

Maar kijk niet verder dan de waslijsten die hier gepresenteerd worden waaraan een paard moet voldoen en wat de verkoper allemaal dient te accepteren aan voorwaarden voordat men de aankoop wil overwegen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:25

Marus schreef:
Ik vind zelf de stap en galop het belangrijkste bij bezichtigen. Draf hangt ook van de leeftijd af van een 3 jarige verwacht ik nog niet dat die in balans loopt en voorbeen eruit zwappert. En natuurlijk moet er wel ruimte in het voorbeen zitten maar de rest komt wel als ze kracht ontwikkelen.
Ik ben zelf meer van het type Housten power in de kont en lekker rond. Vroeger in mijn fanatieke tijd reed ik het liefst dat type paard met die bloedvoering :D
Of word ik nu echt oud als ik zeg Housten???? :+ _/-\o_

Mijn eerste paard was een Belisar (vader van Houston) dus Houston is voor mij nog jong. :D

Was wel de beste beweger die ik heb gehad trouwens..paard had zo'n schwung in de draf maar achteraf denk ik wel dat het vooral een grootloper was. Kracht in het achterbeen en in 3 passen aan de overkant van de bak. :+

Marus: is deze Fries al gekeurd? ik kan me wel voorstellen dat je bang bent voor weer een teleurstelling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:38

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

De omgeving is meer dan de stal waar je staat, hè :D

Maar kijk niet verder dan de waslijsten die hier gepresenteerd worden waaraan een paard moet voldoen en wat de verkoper allemaal dient te accepteren aan voorwaarden voordat men de aankoop wil overwegen...

Voor het type mensen waar ik het over heb was de omgeving wel alleen de stal eigenlijk, want die kwamen niet verder. Daarom waren het van de grappige situaties.

Maar die waslijsten ben ik het juist wel mee eens. Ik heb altijd een lijst gehad waar paard aan moet voldoen, vooral qua gezondheid. En dat juist door eerdere ervaringen zijn er dingen die ik absoluut niet wil en die je niet van de buitenkant ziet. Ook qua eisen aan andere dingen zijn vaak juist slim in mijn ogen. Ook qua afwijken van bepaalde eisen vind ik niet altijd slim. Daar verschillen wij gewoon in van mening.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:58

Ik stel bepaalde eisen nog wel eens bij, maar gezondheid nooit. Al ben ik mij bewust dat de kans er is dat het toch een dingetje kan blijven.
Heb voorgenomen dat een 3 jarige fries min 1.62 moet zijn. En toch nu al 2 x onder voorbehoud 1.59/1.60gekocht. Tsja soms moet ik consessies doen want wat ik zoek is niet zo makkelijk.
Ik zoek een mensgerichte fries, ik moet de klik voelen en daarbij moeten ze ook nog eens leuk kunnen sjouwen omdat dochterlief de sport ermee in wil En dan wil ik er tzt ook nog eens een veulentje bij als opvolger.
Dus bij 2 paarden vond ik dit totaalplaatje, zo intens lief grappig mensgericht en het hele pakket. En toen kwam het punt de maat ( wist ik voor het kijken niet want kwam beide keren eigenlijk voor de andere) . Degene met maat stonden mij qua karakter niet aan. En aangezien mijn vorige vervelende ervaring is karakter echt eis 1 van mij.

En verder doe ik geen consessies en houdt ik mij aan mijn lijstje.

@elise: haha!
Nee joh in de friese paardenwereld is dat keuren vaak nog wel een dingetje hoor. Liefst praten ze je er vanaf. Nu al een aantal keer meegemaakt.
Dus voor de verkoop laten keuren ben ik nog niet tegengekomen.
Dan moeten ze al zijn aangekocht en toen gekeurd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:01

Die paar cm is het probleem ook niet, nee. Dat is 1 van de dingen waar wij ook makkelijker in waren, meer een voorkeur als een eis. Ideale paard heeft alles,maar liever iets kleiner of groter en de rest wel passend. Verder helemaal eens. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:07

Jammer, je zou verwachten dat keuren bij de toch al wel duurdere Friezen er gewoon bij zou horen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:08

Dat vind ik ook apart, ja. Had ik ook wel verwacht.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:34

Op dat gebied gaat het grootste gros nog niet met de tijd mee.
Hier zie je nog veel fokkers van oude stempel. Wel de hoofdprijs willen maar laten we het 9/10 x maar niet over de verzorging hebben.
Daarom baalde ik het weekend ook wel even bij de 2 twenters. Een hele kleine fokker niet zo oud echt super goed op beide paarden gepast. Altijd door handen.
Dat zie je bij veel fokkers wel anders….. eigenlijk zielig.
Zondagmiddag ook nog bij een fokker geweest. We reden er weg en toen zei mijn zus : je gaat niet meer naar grote fokkers hoor! Ik ben er klaar mee :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:37

ruitje schreef:
Ik heb ook wel eens een bovengemiddeld talentvol paard gekocht met een peesprobleem. Die heeft zoveel voor mij gewonnen. Zo'n paard had nooit in mijn budget gepast zonder die pees. Paard was ook echt super braaf. Topdier was het...

Maar dat lijken mensen dan ook weer niet echt te willen. Hij moet en talent hebben, en gezond en topbraaf.

Als je in 1 van die 3 dingen een concessie wil doen, dan kun je een leuk avontuur beleven :o

Maar je kan ook de miskoop van de eeuw doen :')

Maar juist peesproblemen heb ik een grote hekel aan. Terwijl ze bij mij haast alles mogen mankeren omdat ik vrijwel niet meer rijd.Maar met een peesprobleem kunnen ze vaak lange tijd niet gewoon op de wei maar krijg je gedoe met boxrust en revalidatieschema's van wel een half jaar. Ik zie om me heen dat de eigenaar zoveel geduld niet heeft, te vlug het paard weer te veel laat doen en dan speelt de pees opnieuw op.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:40

Een peesprobleem, maar goed, heb meer context nodig, vind ik dan weer minder een probleem. Als ik het dier al heb overigens. Eentje kopen zou ik de pees wel goed willen scannen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:01

Ja hoeveel geduld heb je?
Ken ze die na een jaar weiland weer hersteld waren en nooit weer problemen hebben gehad.
Maar ken ze ook die kiezen voor boxrust en allemaal behandelingen zodat ze zo snel mogelijk weer hersteld zijn ( zo ongeduldig zou ik zelf ook zijn btw) maar waarbij het toch weer opspeelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:15

Raineri schreef:
Een peesprobleem, maar goed, heb meer context nodig, vind ik dan weer minder een probleem. Als ik het dier al heb overigens. Eentje kopen zou ik de pees wel goed willen scannen.

Al is hem al heb dan is het wat anders, dan zit er niets anders op dan de aanwijzingen van de DA volgen. Maar om te kopen ,daar zou ik niet op zitten te wachten. Weliswaar rijd ik eigenlijk niet meer erop maar gezellig samen aan een touwtje wandelen en ontspanning zoeken, dat gaat ook niet met een paard met een ernstig peesprobleem. Ik zag ooit een adv. van een paard wat vanwege een peesblessure een half jaar op rust moest en daar had de huidige eigenaar geen tijd voor en probeerde hem nu te verkopen zoals hij nu was. Okay ze waren er wel eerlijk in en het zou een projectje kunnen zijn voor iemand die daar zin in heeft.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:43

Marus schreef:
Ja hoeveel geduld heb je?
Ken ze die na een jaar weiland weer hersteld waren en nooit weer problemen hebben gehad.
Maar ken ze ook die kiezen voor boxrust en allemaal behandelingen zodat ze zo snel mogelijk weer hersteld zijn ( zo ongeduldig zou ik zelf ook zijn btw) maar waarbij het toch weer opspeelt.

De ene peesblessure is de andere niet. Ligt zo aan hoe groot het gat is, welke pees, welke plek. Mijn merrie had door trauma een peesblessure met een gat van 6 cm over vrijwel de hele breedte van de pees (hing nog aan een paar draadjes). Daar heb ik inderdaad alle registers aan behandelingen voor opengetrokken (3 weken 2xdaags 4FP laser, half jaar 2 x daags vitafloor, uiteraard stappen aan de hand en koelen en in een later stadium aquatraining. Heeft na een maand op de kliniek nog een half jaar op een revalidatiestal gestaan. Het ging mij niet om zo snel mogelijk genezen maar het ging mij vooral om zo min mogelijk lidtekenweefsel en dat de structuur van het nieuwe weefsel zo goed mogelijk aansluit bij het peesweefsel. Dat bereik je niet met een paard op de wei zetten voor een jaar, dan wordt het gat volledig gevuld met lidtekenweefsel met een niet flexibele structuur. Voor een pees irritatie of een heel klein gat, zou ik best voor dat jaar weidegang kunnen kiezen. Ik heb daarna met dit paard nog wel gesprongen maar niet meer gecrosst. Door een zware bodem heen wou ik niet meer proberen, daarvoor heeft het me teveel geld en emotie gekost (ik heb wat afgejankt omdat het kantje boord was of het goed zou komen). Maar heerlijke bosritten waren geen enkel probleem, alleen op de zandverstuivingen in volle galop zag je mij niet meer.

@Ruitje, ik neem aan dat dat prijzen zijn op de drafbaan. Ik heb geen verstand van drafsport maar ik kan me heel goed voorstellen dat voor het werk op de drafbaan een oude peesblessure niet zo erg is. Dan is het werk op gelijkmatige bodems, lange rechtuit en ruime bochten. Het gaat wel kneiterhard maar is denk ik voor pezen en banden minder belastend als een springparcours waarbij veel en kort gewend wordt of een cross waar de bodem heel verschillend is.

Een goed gereden dressuurpaard zal bij een peesblessure aan een voorbeen ook minder te leiden hebben mits het niet meer op de voorhand loopt en de ruiter niet met een op de voorhand lopend paard lekker allemaal korte wendingen gaat rijden.