Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Ik zou zeggen zodra de overdracht is, ben jij eigenaar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Zorg er gewoon voor dat je vanaf de kliniek zelf kan vervoeren. Keuren, afrekenen en zelf meenemen.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Wat is heb gedaan, voorbeeld contract knhs opvragen (staat op de website). Daar staan deze bepalingen in over o.a. vervoer,overdracht op welk terrein, betalingen etc. Die kan je natuurlijk ook aanpassen naar de afspraken die je maakt. Ik vond het een prima basis. Succes maandag.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

stroopkoek schreef:
Ik meld mij hier ook even. De zoektocht naar een paard heb ik vooraf erg onderschat. Uiteraard heb ik mij wel goed ingelezen, maar het is toch geen pakje boter wat je aanschaft. Graag zou ik wat advies willen. Ondertussen heb ik een paard op het oog die aankomende maandag gekeurd gaat worden. Paard wordt na de keuring (waar ik uiteraard wel bij ben) van de kliniek naar stal gebracht. Nu ben ik mij verder in gaan lezen over juridische levering en hoe dit zit mocht het paard tijdens het transport iets oplopen. Ik zou willen afspreken dat de verkopende partij nog verantwoordelijk is tijdens het vervoer en dat het moment van levering pas op de stal plaats vindt wanneer het paard heelhuids van de trailer af is gekomen. Hier zou ik dan ook de betaling in orde maken. Eerder heb ik een topic geopend over het opstellen van een koopcontract (voor een ander paard wat ik eerder op het oog had. Dit was een ingewikkelde situatie, waarbij het paard voor onbepaalde tijd bij eigenaar blijft. Dit is uiteindelijk niet door gegaan). Zijn dit afspraken die ik ook in een contract moet vormgeven of is dit voldoende om dit bijv via whatsapp met elkaar af te spreken? Hoe kan ik dit het beste naar de eigenaar toe voorstellen?

Niet.

Gewoon betalen als ze is goedgekeurd, dus op de kliniek.
Waarom zou de verkoper opdraaien voor de risico's van het transport?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

Hier zou ik al verkoper ook niet mee akkoord gaan. Na keuring inladen = verkocht. Tenzij ik, als verkoper, het paard perse zelf naar de stal wil rijden, dan zou ik er mee akkoord gaan. Regelt de koper vervoer of rijdt diegene zelf, is het paard van te voren verkocht.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Als ik het paard zou brengen zou ik t risico bij mij wel willen dragen. Rijdt de andere partij ligt dat bij hen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

De koper stelde zelf voor om het paard te komen brengen. Ik heb zelf geen trailer tot mijn beschikking vandaar dat ik hiermee akkoord ben gegaan. Doordat de koper het zelf aanbood voelt het voor mij logischer dat hij op dat moment nog verantwoordelijk is voor het paard. Maar het lijkt mij wel dat dit ergens vastgesteld moet worden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:46

Ik vind het ergens alsnog kopers risico.

Maar goed. Sommige regels en wetten zijn en blijven krom. Geen idee hoe het geregeld is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Als paard is ggk dan is het paard voor de koper, dus echt vanaf dat moment betalen. Mocht ik als verkoper dan het paard nog willen brengen is dat voor risico van de koper. Ik zou er als verkoper niet mee akkoord zijn om dat risico nog te dragen na de keuring als die goed is. Niet omdat ik mijn fokproducten niet vertrouw, maar ik heb het dier dan al naar een kliniek gesleept naar keuze van de koper en daarna is het gewoon mijn paard niet meer.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:41

Ja, je wilt bij de koop van een paard risico's beperken, omdat het inderdaad levende dieren zijn en het een behoorlijke aanschaf is.

Ik ken het gevoel hoor, maar het is nu eenmaal niet zonder risico's. Ik laat mn gloednieuwe aanwinst zelfs nog twee maanden daar in training staan. Vind ik ergens ook doodeng haha, ben wat dat betreft ook blij als ze veilig bij mij op stal staat! Niet omdat ik de trainingsstal niet vertrouw, maar wel zodat ik het idee heb dat ze veilig bij mij op stal staat :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:08

Ik vind het een geste van de eigenaar dat hij hem komt brengen. Als verkoper zou ik er dus ook niet mee akkoord gaan dat het risico voor de reis vanaf de kliniek naar koper voor mij is. Je koopt iets onder voorbehoud van goedkeuring. Na goedkeuring dus betalen en eigenaar zijn.
Maar wellicht is jouw verkoper wat soepeler.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Je kan verzekering afsluiten hiervoor met voorlopige dekking

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

Voor wanneer is de betaling afgesproken? Bij de keuring of bij aflevering op de nieuwe stal?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

Bielsje schreef:
Voor wanneer is de betaling afgesproken? Bij de keuring of bij aflevering op de nieuwe stal?

Wanneer hij aankomt bij zijn nieuwe stal wil ik hem betalen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

pantarhei schreef:
Je kan verzekering afsluiten hiervoor met voorlopige dekking

Dit inderdaad. Zodra de keuring goed is dan gelijk doorgeven aan de verzekering. Dan krijg je een voorlopige dekking.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:10

stroopkoek schreef:
Bielsje schreef:

"Wil ik hem betalen"
Of
"Het is met de verkoper afgesproken dat er betaald wordt, zodra het paard bij mij op stal is afgeleverd door verkoper"
?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Als je niks geen risico wil zou ik al geen paard kopen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:17

Als ik als verkoper uit coulance aanbiedt om het paard na de keuring te komen brengen en dan discussie krijg over het risico van het transport en betalen echt not amused zijn. Dan had ik direct gezegd dat je dan zelf vervoer kon regelen, of een ander paard zoeken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:21

Rocamor schreef:
Bielsje schreef:

"Wil ik hem betalen"
Of
"Het is met de verkoper afgesproken dat er betaald wordt, zodra het paard bij mij op stal is afgeleverd door verkoper"
?[/quote]

Nee dit is afgesproken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:32

Cioccolato schreef:
Als je niks geen risico wil zou ik al geen paard kopen.

Ik ben wel bereid om een risico te nemen, maar het is toch logisch dat ik mij van te voren zo goed mogelijk wil laten informeren. Ik snap dat je niet altijd alles kunt voorkomen en dat een paard kopen op zichzelf een risico is, maar als ik iets kan voorkomen en mezelf daar over kan informeren dan graag.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:34

Als de verkoper ee mee in stemt is het hartstikke mooi natuurlijk. Maar het is dus niet normaal zoal je hier leest.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:38

Als het afgesproken is dat de betaling na keuring én na aflevering op jouw stal plaatsvindt, dan is dat toch verder gedekt.

Als dat zeker zo afgesproken is. En niet een "ik vind", "ik wil", maar "zo zijn verkoper en ik dat overeengekomen "?

Heel vroegah, was het volgens mij normaal dat de verkoper het paard bij de koper afleverde. Maar dat is denk ik dezelfde periode dat afkeur = kosten verkoper nog was

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:40

Ik snap je onzekerheid wel, maar dan ga je het nog heel lastig krijgen als je nu al druk maakt over het hele kleine risico wat je loopt tijdens het transport van kliniek naar stal.
Paarden zijn meesters in het krijgen van wondjes, hoefzweren, etc etc.
Verzekeren kan, keert vaak niet uit, je betaald een godsvermogen terwijl ze dan net daarvoor niet uitkeren etc etc.
Je kan je niet overal voor indekken.
Als je hebt afgesproken dat ze het dier komen brengen na de keuring en dat je dan betaald, prima.
Dat is tussen jou en de verkoper.
Succes met keuren

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:41

Het is nu duidelijk afgesproken met de verkopende partij dat het paard na de keuring wordt gebracht en bij aankomst op stal wordt betaald. Erg spannend ik hoop dat hij wordt goedgekeurd! :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

stroopkoek schreef:
Het is nu duidelijk afgesproken met de verkopende partij dat het paard na de keuring wordt gebracht en bij aankomst op stal wordt betaald. Erg spannend ik hoop dat hij wordt goedgekeurd! :)

Is er dan ook afgesproken wat er gebeurt als het paard bij aankomst gewond is? Of gaat de verkoper er vanuit dat hij/zij sowieso zijn geld krijgt, want goedgekeurd?