Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:18

Marus schreef:
@oji: interessant!
Met veel rassen wordt er gewoon mee gegaan met de hype.
Zo zie je bij de fries dat ze heel logischerwijs bezig zijn met verwantschap, inteelt enz.
Maar nu is er een laagverwante hengst die ze aanprijzen. Een hengst die echt enorme etterbakken fokt.. Ik heb er zelf een aantal gezien echt niet lollig wat een gevaarlijke friezen. Aantal fokkers gesproken die gaven aan dat ze nooit hem zouden gebruiken maar ook nooit eentje zouden kopen met die hengst als vader.
Wat zie ik om mij heen, massaal aan het fokken met deze hengst door kleine fokkers of particulieren. Ik stel dan de vraag wie gaat er straks met die paarden werken dan? Alleen maar oog voor verwantschap. Zonde!
(Uitzonderingen daar gelaten want je hebt er goede leuke lieve bij)

Maar klopt een jonge hengst heeft nog geen nakomelingen onderzoek gehad dus dat is een gok. De prijs hoef je het ook niet meer voor te doen ( bij de fries). Ouder bloed is soms nog goedkoper volgens mij.
Bij springpaarden was dit altijd anders, de bewezen hengsten waren flink aan de prijs volgens mij?
Maar hoe geef je jonge hengsten dan de kans?

Ik ben wel benieuwd welke hengst dat is? Ik volg de fokkerij zo van de zijlijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:04

Marus schreef:
manic schreef:
PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?

Ik snap je punt maar is niet hetzelfde type paard als waar de gemiddelde amateur ruiter op zit te wachten of naar zoekt. Alhoewel sommige mensen wel denken dat ze dat soort paarden voor €5k kunnen kopen.

Vergeet niet : mee om kan gaan!
Kun je nog voor 5000 willen kopen maar levensgevaarlijk voor de meeste amateur ruiters.

Vanes_6 schreef:
Benieuwd naar wat het levensgevaarlijk maakt voor de meeste amateur ruiters? Die snap ik niet helemaal..?

Als in je rug breken. Of je nek breken. Steigeren en zich achterover laten vallen. Of een luikje dicht en blijven rennen en niet meer te bereiken. Of alles doen om de ruiter van zn/haar rug te krijgen. Sommige zijn echt zo.
Dan moeten ze echt zoveel kwaliteit hebben wil een professional daarin stappen die voldoende kennis en kunde hebben om zo'n "kwaaie" om te kunnen turnen. Die hebben ook overigens liever "makkelijkere" paarden, want een heftig karakterpaard is ook bij wedstrijden niet fijn.
Uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard, maar als je scherp geprijste (<10.000) afstammelingen van (ik noem maar een paar namen) Toto jr, Charmeur, Apache, Johnson ziet staan, met extra bewegingen, van 4 en nog niet goed onder het zadel, moet je er als amateur eigenlijk niet aan beginnen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:35

@babootje: best nog lastig als je niet in de wereld van de kwpn zit op het moment.
Wij hebben wel eens een twijfel om toch te switchen naar kwpn ipv fries.
Maar er zijn idd een aantal namen die je noemt waar ik van wist maar ook veel bloed wat ik amper ken. Dan stuurt mijn dochter mij weer advertenties door van bovenstaande bloedvoering of andere en dan 3 /4 jaar en onbeleerd…. Zei tegen haar kwpn begin ik echt niet onbeleerd aan! Ze is nog zo jong. Kan gewoon nog niet. En ook net onder het zadel niet. Tenzij de moederlijn echt als braaf te boek staat, vader het brave karakter doorfokt en paard zelf onder het zadel safe voelt.
Maar durf eigenlijk ook niet zo goed een 5 jarige te kopen want je komt ze eens tegen….

Fries is toch wat andere koek. Heb je ook sensibele bij hoor.

Wat hier eerder wel genoemd is
Kijk naar je eigen kunnen en wat bij je past.
Maar is niet altijd makkelijk vind ik.
Komen we tijdens de zoektocht wel achter… Kunnen ze nog zo braaf overkomen als jij er als vreemde ruiter opstapt zie je pas hoe ze reageren. We hebben gehad dat de 4 jarige keurig netjes oogde onder een gp amazone. Ze zei ze kan er wel op. Ik zei eerst lijntje eraan ik ken de grappen ondertussen. Blij dat ik mijn gevoel nu volg. Weg paard en ging niet zo grappig. Andere kant op zelfde verhaal. Paard in paniek. Ze heeft wel goed afgesloten en ze zei ja ik wil hier wel vaker heen om te kijken of de klik komt. De amazone wilde haar wel helpen want begreep er zelf niks van. Ze zei het is ook niet dat je er verkeerd op zit of niet netjes rijdt.
Nee nee ik zweet tussen mn billen laat maar ik zie niet DE klik.
Andere paard 4 jaar net onder het zadel, sport type en was bij de verkoper wel heel erg voorwaarts en sensibel. Ik zei tegen mn dochter hier ga je niet op toch? Straks de gas erop en daar ga je. Ja hoor ze wilde erop…. Ik zei wederom weer aan het lijntje eerste rondjes draf!
Ze stapt op en paard heeft geen stap verkeerd of te snel gezet. Reed er super fijn mee weg. Ik verbaasd en verkoper ook. Zijn er 3 x wezen rijden. Helemaal verliefd natuurlijk.
Afkeur beginnende atrose door trauma zucht blegh! Teleurstelling

Oh en trouwens ook gehad met een 9 jarige friese merrie. Ik dacht eerst we gaan voor iets ouder. Ze stapt op na voorrijden de merrie voelt dat het anders is en de kont eronder paniek! Mijn dochter bleef gelukkig kalm. De merrie bleef bij vlagen knijperig. Ze heeft wel lekker kunnen rijden en ze vond de merrie helemaal leuk. Maar dat werd m niet om andere redenen.
Maar hoe ze reageren is gewoon niet altijd makkelijk te beoordelen van te voren.

Marus

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:50

@avalanche : Omer

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:35

Het is ook lastig om in 1 enkele keer te kunnen beoordelen hoe een paard is/ gaat zijn ohz. Ze kunnen soms ook wat eenkennig zijn of heel anders afgericht dan je zelf rijdt en daar op reageren. De een wordt daar onzeker van, de ander laat weer wat anders zien.

Bepaalde afstammingen bij het KWPN staan wel bekend om niet makkelijke paarden te geven. Sowieso een goed bewegend paard voor minder geld dan ie eigenlijk waar is, is een alarmbel. En soms hebben ze een afstamming waar je je vraagtekens bij hebt en zijn ze super braaf..

Het scheelt vaak wel als profs die wat complexere paarden een goede basis mee kunnen geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:44

Marus schreef:

Zo'n vermoeden had ik al idd. Ik heb er een paar nakomelingen van gezien. Prachtige paarden, maar knettergek. Gewoon echt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:52

Voor de fokkerij kijk ik naar afstammingen, voor een paard voor mezelf niet.

Dan kijk ik alleen naar het paard en zijn karakter en rijbaarheid. Bij Jam kreeg ik de vraag of ik er een levensverzekering bij kreeg toen ik hem als 3 jarige liet keuren ivm Don Tango en veel Jazz er achter :')
Liefste en makkelijkste paard wat ik ooit gehad en gereden heb _O-
En ik blijf ook maar thuis komen met Jazz bloed er in, ben ik achter gekomen :+ twee die ik heb laten keuren en die het niet werden waren een Franklin x Jazz en een Toto x Jazz :')

En de rest kan je in mijn onderschrift zien... alleen Warina was Jazz vrij, omdat die toen nog niet geboren was :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:55

Zou me toch ook niet laten afschrikken door een bloedlijn. Ja wat sensitiever en je moet meer moeite doen in de omgang. Maar kunnen ook keihard werken dat soort paarden. Nog nooit een paard tegen gekomen die echt gestoord was.

Oh nee, een Johnson trouwens _O- vooralsnog zou ik zo weer kijken bij een paard met die bloedlijn. Africhting doet een hoop.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:56

Elisa2 schreef:
Het is ook lastig om in 1 enkele keer te kunnen beoordelen hoe een paard is/ gaat zijn ohz. Ze kunnen soms ook wat eenkennig zijn of heel anders afgericht dan je zelf rijdt en daar op reageren. De een wordt daar onzeker van, de ander laat weer wat anders zien.

Dit is idd waar je tegenaan loopt. Je moet eigenlijk snel beslissen, anders is het paard al weg. Maar snel beslissen wil (en kun) je eigenlijk niet, want wat zie je nou in die ene keer? Misschien een hoop maar een paard kan net als wij even een afwijkende dag hebben.. daar moet je dan op beslissen…

Ik loop nog niet zo lang mee in de paardenhandel, maar denk dat er wel een verschil is tussen een sportpaard of een recreatiepaard en de daarbij behorende prijsklassen… als je een sportpaard wilt, moet je je portemonnee trekken. Maar dan neem ik aan dat je zelf ook echt in de sport meedoet.

Ikzelf zoek een recreatiepaard waar ik gewoon leuk mee kan rijden en lol kan hebben. Wil er wel wát dressuur mee rijden, maar zeker niet zoals de meesten hier dressuur zien (als in proeven doen etc). Gewoon de basis recreatief dressuur.
En verder gewoon gezellig een maatje hebben waar ik lol mee kan hebben en we kunnen genieten van een buitenrit bijvoorbeeld.
Ik heb bij Ruitje nu een hele mooie kans gekregen met een draver die ze omscholen. Daar geniet ik ontzettend van en hoop dat ik dat paardje ooit de mijne mag noemen :D we werken er naartoe in ieder geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:02

c_alsemgeest schreef:

Dan kijk ik alleen naar het paard en zijn karakter en rijbaarheid. Bij Jam kreeg ik de vraag of ik er een levensverzekering bij kreeg toen ik hem als 3 jarige liet keuren ivm Don Tango en veel Jazz er achter :')
En ik blijf ook maar thuis komen met Jazz bloed er in, ben ik achter gekomen :+ twee die ik heb laten keuren en die het niet werden waren een Franklin x Jazz en een Toto x Jazz :')

En de rest kan je in mijn onderschrift zien... alleen Warina was Jazz vrij, omdat die toen nog niet geboren was :')

Ik heb het met ferro bloed. Zowel Ferro zelf, als Rhodium en Negro :+ nadeel dat elke hengst die ik uitzoek voor merrie dus ook uit die lijnen komt...

Ik kijk er niet naar, maar ze spreken me dus aan zonder dat ik afstamming weet. Maar wat jij idd zegt, ik kijk tijdens rijden naar gevoel wat ze geven. Heb paarden gereden met rampen afstamming die kuikenmak waren en hele brave Duitse lijnen die echt niet veilig voelde of waren.

Maar eerlijk, ik wist bij elk paard wel bij die 1e keer of ze het waren of niet. Soms een tweede keer gaan kijken voor iets extra's wat we wilden weten, maar als ik voor 2e keer wilde rijden om te kijken of het paste wist ik eigenlijk al genoeg en was het niet het paard. 1 keer 2 keer gaan kijken omdat moeder er ook nog op moest en als we dan toch nog eens gingen ik graag zelf er als 1e op wilde( maar wist al wel dat ik hem zeker wilde hebben), maar alle anderen na 1 keer rijden laten keuren :=

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:28

Vanes_6 schreef:
Elisa2 schreef:

Dit is idd waar je tegenaan loopt. Je moet eigenlijk snel beslissen, anders is het paard al weg. Maar snel beslissen wil (en kun) je eigenlijk niet, want wat zie je nou in die ene keer? Misschien een hoop maar een paard kan net als wij even een afwijkende dag hebben.. daar moet je dan op beslissen…

Ik loop nog niet zo lang mee in de paardenhandel, maar denk dat er wel een verschil is tussen een sportpaard of een recreatiepaard en de daarbij behorende prijsklassen… als je een sportpaard wilt, moet je je portemonnee trekken. Maar dan neem ik aan dat je zelf ook echt in de sport meedoet.

Ikzelf zoek een recreatiepaard waar ik gewoon leuk mee kan rijden en lol kan hebben. Wil er wel wát dressuur mee rijden, maar zeker niet zoals de meesten hier dressuur zien (als in proeven doen etc). Gewoon de basis recreatief dressuur.
En verder gewoon gezellig een maatje hebben waar ik lol mee kan hebben en we kunnen genieten van een buitenrit bijvoorbeeld.
Ik heb bij Ruitje nu een hele mooie kans gekregen met een draver die ze omscholen. Daar geniet ik ontzettend van en hoop dat ik dat paardje ooit de mijne mag noemen :D we werken er naartoe in ieder geval.

Ook voor een recreatie paard moet je imo je portemonnee trekken; het gros van de mensen zoekt zo’n paard. Proefje, sprongetje, braaf op buitenrit en in de omgang… Ik vind ze dun bezaaid en zeker zonder mankementen; ik vind dat een recreatie paard net zo gezond moet zijn als een sportpaard.
Superleuk trouwens dat je hopelijk straks via Ruitje een paard hebt!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:33

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik heb het met ferro bloed. Zowel Ferro zelf, als Rhodium en Negro :+ nadeel dat elke hengst die ik uitzoek voor merrie dus ook uit die lijnen komt...

Ik kijk er niet naar, maar ze spreken me dus aan zonder dat ik afstamming weet. Maar wat jij idd zegt, ik kijk tijdens rijden naar gevoel wat ze geven. Heb paarden gereden met rampen afstamming die kuikenmak waren en hele brave Duitse lijnen die echt niet veilig voelde of waren.

Maar eerlijk, ik wist bij elk paard wel bij die 1e keer of ze het waren of niet. Soms een tweede keer gaan kijken voor iets extra's wat we wilden weten, maar als ik voor 2e keer wilde rijden om te kijken of het paste wist ik eigenlijk al genoeg en was het niet het paard. 1 keer 2 keer gaan kijken omdat moeder er ook nog op moest en als we dan toch nog eens gingen ik graag zelf er als 1e op wilde( maar wist al wel dat ik hem zeker wilde hebben), maar alle anderen na 1 keer rijden laten keuren :=

Ik ook, 1x kijken en meteen een afspraak gemaakt voor keuren :')
Bij Jam had ik het zelfs al besloten toen hij voorgereden werd _O- en toen ik er zelf op zat was er geen twijfel meer over mogelijk. Die stond ook letterlijk 2 dagen later bij me op stal :+

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:48

@pallatin: oh zeker hoor! Begrijp me niet verkeerd, je moet sowieso best wel wat betalen voor een recreatiepaard. Maar in vergelijking met een sportpaard dat (hoog) in de dressuur is opgeleid, zit je al over de 10.000 eur heen. Dat vind ik echt een hoop geld. En voor mijzelf: ik doe er niets mee met dat hoog opgeleide paard, rij geen wedstrijden etc. Dus zoek ik ook niet zo’n paard.

Maar idd: je gaat geen ziek paard kopen… althans, de meesten van ons niet…
En dan hopen dat het z’n hele leven gezond blijft.

Ja dat is echt zo leuk! Ben er nu al regelmatig mee bezig: wat longeren, aan de hand lopen en wat oefeningetjes, lekker poetsen en vertrouwen opbouwen. Elkaar leren kennen. Super om dit op een rustige manier te mogen opbouwen. Ik ben echt superblij met deze kans!!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:43

Avalanche schreef:
Marus schreef:

Zo'n vermoeden had ik al idd. Ik heb er een paar nakomelingen van gezien. Prachtige paarden, maar knettergek. Gewoon echt.

Hij geeft hele mooie rastypische nakomelingen.
Laag verwant
Maar ohhhh wat een gestoorde heb je ertussen… Zijn goedgekeurde zoon is ook een draakje heb ik gehoord.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:45

Marus schreef:

Laag verwant
Maar ohhhh wat een gestoorde heb je ertussen… Zijn goedgekeurde zoon is ook een draakje heb ik gehoord.[/quote]

Even uit nieuwsgierigheid hoor: maar waar fokken ze dan precies op? En gestoord als in welk gedrag?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:53

Je kunt ze zeker niet over 1 kam scheren.
Maar van bepaalde bloedlijnen weet je dat er meer risico is. Net zoals dat je hengsten hebt die hun brave karakter doorgeven.
Wil niet altijd zeggen dat het zo uitpakt er is ook nog een moeder in het verhaal.

@c_alsemgeest: wellicht matcht dat bloed gewoon goed met jou.
Is ook bepalend of karakters bij elkaar passen.
Ik was vroeger weg van Houstons, daar had ik al snel een klik mee.
Had ik persoonlijk liever dan een sensibel jazz type.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:03

Vanes_6 schreef:
Marus schreef:

Laag verwant
Maar ohhhh wat een gestoorde heb je ertussen… Zijn goedgekeurde zoon is ook een draakje heb ik gehoord.

Even uit nieuwsgierigheid hoor: maar waar fokken ze dan precies op? En gestoord als in welk gedrag?[/quote]

Laagverwantschap. Dat is momenteel erg aan de orde binnen het kfps. Omdat het een gesloten stamboek is met steeds meer problemen door inteelt en verwantschap. Google maar eens dan snap je het wellicht meer.

Gestoord als in in een flinke steek los.
Kortom levensgevaarlijk! En dat zeg ik niet zo snel hoor over een paard.
Was een half jaar geleden bij 1 en die zei dit paard moet je met een boog omheen lopen want ik ben de enige die bij haar kan komen. Zelfs zijn zonen waarmee hij het bedrijf runt (60 paarden fokkerij en dekkerij) voeren haar niet. Die eigenaar loopt naar dat paard en zodemieters recht omhoog de bek wijd open oren plat en daarna willen trappen. Ach zegt het mannetje ik blaas haar weer even in de neus en dan weet ze het wel weer even :D
Die man had haar ingeruild gekregen want de fokker kon er niks mee en wilde ruilen. Ach zei dit mannetje al op naar de 70 zet maar hier neer.
Hij had eerder een Omer gehad en ook niet oke. Hij zei ik fok daar nooit mee.
Later nog een paar tegen gekomen die gewoon niet lief waren. En bij een paar fokkers gehad over deze hengst en die gaven aan voor ons nooit een Omer.
Even geleden was ik bij een fokker tevens handelaar die had een Omer aangekocht. Ik zei nee voor mij geen Omer. Snapte hij heel goed.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:26

Ik denk dat het heel realistisch is om goed naar jezelf te kijken en wat je er mee wil doen. De prijs van paarden wordt vooral opgevoerd door wat de waarde wordt geacht in potentie. Bvb eentje die makkelijker en goed in de manieren springt of een paard die al heel veel schwung heeft van zichzelf. Ga je dat als recreatie ruiter echt nodig hebben? Nee, waarschijnlijk niet. Dan ook wat minder moeilijk doen als hij een beetje lomp springt of wat minder dansend beweegt.

Maar er zijn een hoop mensen die juist wel die paarden met die potentie willen hebben omdat ze een droom hebben van Grand Prix, terwijl zij zelf realistisch gezien niet daar het talent voor hebben. Heb je een heel duur talentvol paard, maar kun je er nog niks mee…. Niet dat het paard dat erg vindt trouwens. Maar denk dat een hoop ruiters wel iets realistischer mogen zijn op hun eigen kunnen.

Overigens denk ik dat ieder gezond paard gewoon goed mee kan doen tot aan de top van de basis sport die tot ZZL loopt, daar hoeven ze echt niet zo apart voor te zijn.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:30

manic schreef:
Ik denk dat het heel realistisch is om goed naar jezelf te kijken en wat je er mee wil doen. De prijs van paarden wordt vooral opgevoerd door wat de waarde wordt geacht in potentie. Bvb eentje die makkelijker en goed in de manieren springt of een paard die al heel veel schwung heeft van zichzelf. Ga je dat als recreatie ruiter echt nodig hebben? Nee, waarschijnlijk niet. Dan ook wat minder moeilijk doen als hij een beetje lomp springt of wat minder dansend beweegt.

Maar er zijn een hoop mensen die juist wel die paarden met die potentie willen hebben omdat ze een droom hebben van Grand Prix, terwijl zij zelf realistisch gezien niet daar het talent voor hebben. Heb je een heel duur talentvol paard, maar kun je er nog niks mee…. Niet dat het paard dat erg vindt trouwens. Maar denk dat een hoop ruiters wel iets realistischer mogen zijn op hun eigen kunnen.

Overigens denk ik dat ieder gezond paard gewoon goed mee kan doen tot aan de top van de basis sport die tot ZZL loopt, daar hoeven ze echt niet zo apart voor te zijn.

Precies, dat is zoiets als een dure spiegelreflexcamera kopen maar niet weten hoe je het moet bedienen maar wel denkt dat je nu ineens hele goede foto’s kunt maken :=
Eerst maar eens leren fotograferen en dat kan met een ‘goedkopere’ camera ook :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:58

Maar is het echt zo dat al die ruiters graag grand prix willen rijden?
Ik ken namelijk meer ruiters die gewoon een talentvol paard willen om leuk mee te kunnen doen in de basissport en ook een kans te maken om af en toe wat prijzen te rijden. Natuurlijk kan dat ook met een minder getalenteerd paard als je heel goed rijd. Maar juist als je zelf niet bijzonder getalenteerd bent kan het helpen als je op een paard zit die het allemaal wat makkelijker doet. Ik ben maar een middelmatige ruiter, heb springpaarden gebouwd als een duikboot uitgebracht in de dressuur, en zelfs als je die best goed voor elkaar hebt rij je bijna nooit de punten die je rijd met een paard dat wel zijn bouw mee heeft. Het starten van dressuurpaarden met net dat beetje extra gaf mij veel meer voldoening.

Vind het jammer dat er vaak zo word gelachen om amateurs die graag een goed paard willen, als je het kan betalen : "You go girl" :D . Vind het echt onzin dat alleen topruiters op goede paarden zouden moeten rijden. Op een goed paard kan je ook veel makkelijker leren is mijn ervaring, zelfs een groene, die pakken nieuwe oefeningen gewoon makkelijker op, dus dan voel je als ruiter ook resultaat wanneer je de juiste hulpen geeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:04

Is het niet vooral de uitkomst die bekritiseerd wordt hier? Ik ben het volledig met je eens, joh als jij dat kan betalen: ik ben blij voor je. Durf eerlijk toe te geven dat ik ze benijd. Zo’n dikke vrachtwagen, glimmende knol en mooie spullen <3 ja wil best ruilen hoor.

Maar ik geloof dat men vooral bekritiseerd waartoe het heeft geleid in de fokkerij en in de jury sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:11

Achja natuurlijk, en iedereen wil ook graag een mooi paard.

Alleen daar betaal je dan ook voor, zo simpel is het..braaf, knap, goed bewegend en gezond..ga maar sparen. Ik zie altijd meer potentie in paarden dan dat er gemiddeld uitgereden wordt. Nu kijk ik er misschien iets anders naar..maar ik denk dat we over het gros in het kwpn best een heleboel fijn en talentvolle dieren hebben.

Een goede trainer/ ruiter maakt ieder paard apart..ik denk wel dat dieren met grote bewegingen blessure gevoeliger zijn en als het management/ de rijderij dan niet goed is zijn ze wel sneller stuk.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:11

Uiteindelijk moet je lekker kopen wat jij wil voor de prijs die jij er aan uit kan geven. Dat is ook voor iedereen verschillend. Als ik het zou kunnen betalen zou ik ook gewoon een keer paard aanschaffen.

Ik doelde meer op een groot aantal mensen die echt het neusje van de zalm willen met een te klein budget en te weinig eigen talent.

Dat mag je niet benoemend want dan is iedereen boos maar realiteit is dat het grootste deel van de ruiters gewoon middenmoters zijn. Waar weer helemaal niks mis mee is, maar als je daar heel ongelukkig van wordt is het misschien handiger om te eerlijker over je eigen kunnen te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:15

Vanes_6 schreef:
Elisa2 schreef:

Wat een mooie kans voor je! :)

En ja, ik vind het jammer dat alles nu zo snel gaat in de handel. Denk eigenlijk dat iedereen er gebaat bij zou zijn als mensen twee keer konden komen kijken en een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:16

Ja qua fokkerij vind ik het helaas ook wel doorgeslagen. Vind dat er teveel op de karakters en gezondheid is ingeleverd ten gunste van de beweging/springvermogen. De meeste paarden zijn tegenwoordig ook zo onwijs sensibel en ril. Fijn als je een paard wil dat heel licht aan de hulpen is en het kan uitzitten is als ze ineens een meter de lucht inspringen als ze iets spannend vinden :+ . Minder fijn als je gewoon lekker een buitenritje wil maken of aan een lang teugeltje door debak wil rijden. Voor die laatste groep is er gewoon te weinig aanbod nu. En door de speicalisatie zijn er binnen het KWPN ook nog waar weinig allrounders, zo jammer.