[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:20

sympie schreef:
ik geloof er dus heilig in, haha
heb er ooit eens eentje gehad met 2 zulke ogen, nou, er was geen dag dat ik er naast lag! :(

En ik heb al dikwijls heel drukke paarden gezien die zo een oog hadden, dus voor mij een nono! maar daarom kan iemand anders er wel gelukkig mee zijn natuurlijk, maar ik zal zo nooit eenjte aankopen!

Ik denk dat je daar juist heel blij mee moet zijn :P

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:21

zolang het plaatje klopt kan kleur en geslacht mij gestolen worden.
Exterieur moet kloppen met het doeleinde, stokmaat is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk, beweging, karakter en de rest is alleen maar bijzaak.

heb 1 vosmerrie privé gehad maar dat was me toch een draak, geen wit in het oog, geen dubbele kruin maar een regelrecht monster was het dier. Lopen als een tierelier en potentie was menig basis paard een puntje aan kan zuigen maar ze heeft wel een flinke schop onder de kont gekregen en een mooie rode strik om de nek.
Tuurlijk zitten bepaalde dingen in het aard van het beestje, maar grotendeels is nog altijd afhankelijk van de opvoeding die het dier genoten heeft.

Ach een paard moet je aanspreken als je hem ziet, als ik een rondje door stal loop dan valt 90% wat er staat niet eens op en die andere 10% pfoe een ware lust voor het oog, maar ook bij die 90% zitten erg goede paarden tussen

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:21

_Lorette_ schreef:
sympie schreef:
ik geloof er dus heilig in, haha
heb er ooit eens eentje gehad met 2 zulke ogen, nou, er was geen dag dat ik er naast lag! :(

En ik heb al dikwijls heel drukke paarden gezien die zo een oog hadden, dus voor mij een nono! maar daarom kan iemand anders er wel gelukkig mee zijn natuurlijk, maar ik zal zo nooit eenjte aankopen!

Ik denk dat je daar juist heel blij mee moet zijn :P

_/-\o_ lig in een deuk!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:23

De mijne is vos, heeft kruinen en een wit oog (en Jazz bloed) :Y) :)) heel erg ril, druk en vlug en met chinese gebruiksaanwijzing voor opstappen, vervoer ed

Maar toch kan ik er goed mee uit de voeten ;) investeren in jezelf als ruiter wil ook wel eens helpen dat alles toch hanteer/handelbaar is :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:25

Ik ben ook altijd huiverig geweest voor "witte" ogen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik veel paarden met zulke ogen heb gezien die niet betrouwbaar waren.
Het ligt ook een beetje aan de stand van het oog, sommigen hebben echt een gemene blik en dan loop ik er ook met een boogje omheen.
Nu heeft Blacky ook een wit oog, maar een heel vriendelijke uitstraling, en ik kan aan z'n oog goed zien wanneer hij opgewonden is, dan word z'n ooghoek rood.
Ik heb hem alweer bijna 2 jaar, en nog niets gemerkt qua onbetrouwbaarheid, hij is liever wat lui maar kan heet gemaakt worden, is niet bang voor plotselinge geluiden/bewegingen en met verandering van weer is er ook niets aan hem te merken.
Ik ben absoluut wel van mening dat je heel veel van het karakter aan het hoofd af kan lezen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 12:26

Dat is het ook LL de ruiter maakt het paard. Sommige paarden zijn heel ril maar als de ruiter hier mee om kan gaan is er niets mis met dat dier. Zo jammer dat mensen een paard direct zo'n stempel geven alsof ze niet te rijden zijn.

amarial

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:28

Nog nooit een paard gehad met zo'n oog, en de meesten die ik gehad heb waren rotbokken :D

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:29

ja sorry, even te snel getypt, ik zal nog eens proberen, ik lag er alle dagen naast! haha

bij ons zijn ze vaak voor de verkoop, en ook veel mensen willen ze ook niet, dus kopen we ze ook niet aan!

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:33

Zoals belooft even een foto van onze aankoop Dinkie oftewel Dazzling Dinkie zoals mijn dochter haar omgedoopt heeft.
Ze ziet er nu even heel anders uit dan op de verkoopfoto's. Zit heerlijk in de wintervacht, is wat aan de schrale kant naar mijn zin. Maar het is een heerlijke merrie.
We hebben haar nog niet onder zadel gehad sinds de aankoop, zoals je ziet hebben we een waterbak! Maar elke dag gaat mijn dochter met haar wandelen over ons terrein, kunnen ze mooi samen een band opbouwen.
Afbeelding
En samen met mijn dochter
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:35

Goos_Horses schreef:
ja vind sowieso dat mensen toch wel teveel kijken naar het uiterlijk bij het zoeken naar een geschikt paard. Uiterlijk in de zin van kleur endergelijke, tuurlijk heeft men een voorkeur maar om nou het "perfecte" paard te laten staan omdat het niet jou kleur is :n
Nee schiet mij maar lek, sommige mensen zal ik nooit gaan snappen

Ik snap het op kleur kopen of kleurtjes fokken sowieso niet. Een goed paard heeft geen kleur.
Ik zou ook gewoon heel blij kunnen zijn met een vos of schimmel :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:37

Ik wilde in mijn zoektocht liever geen zwarte of donkerbruine, had toen het idee dat daar meer geld voor werd gevraagd, omdat het gewilde kleuren waren. Maar dat was de laatste 'eis' die we hadden, voldeed een paard aan alle andere eisen, dan had het net zo goed dat paard kunnen worden.

Ik ben gek op vos en schimmels, maar kwam thuis met een normale bruine.

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:37

Amarial: Wat een killing mooi hoofdstel... Waar heb je deze vandaan?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:41

Cayenne schreef:
Ik snap het op kleur kopen of kleurtjes fokken sowieso niet. Een goed paard heeft geen kleur.

Hier ben ik het volkomen mee eens !
Ik geef wel toe, ik heb een voorkeur voor roodbruin met zwarte benen ofwel schimmels. (en eerder een afkeur voor vos) In eerste instantie heb ik daar natuurlijk ook een beetje mijn zoektocht op gebaseerd. Maar als je dan zo'n paard tegenkomt waarvan je zegt 'ja, dat is het !', dan maakt kleur echt niks meer uit. En daarvan ben ik het levende bewijs (waarschijnlijk nog veel mensen), want ik ben naar huis gegaan met een vosse merrie :+
De klik was er gewoon en dan maakt kleur écht niks meer uit, voor mij toch niet...
"Een goed paard heeft nooit een slechte kleur !" staat dus ook op de achterkant van een foto van mijn merrie :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:54

Dat van die mensogen is echt wel onzin. Staat hier eentje met mensoog, heb er nog nooit zo een brave gehad.
Op vosse paarden knappen veel mensen af, mijn eerste paard was een vos en daar kon je gewoon alles mee. Hoe zo een onzin verhalen sommige mensen vandaag nog bezighouden. Dat een beginneling nog in zo een onzin gelooft tot daar toe, maar ervaren ruiters moeten toch echt wel beter weten :roll:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:01

Seven schreef:
Ja ik wist het wel ze is levens gevaarlijk :D
Er zijn inderdaad genoeg mensen die enkel daarop voor bepaalde dieren gaan. Nou heb ik hier ook een dame met 3 kruinen en zou extreemheet moeten zijn maar dat is ze helemaal niet. Er speelt meer mee dan kruinen ogen of hoog types

Het gros leest voor het gemak maar even er overheen dat het AANWIJZINGEN zijn die KUNNEN duiden op......
Bovendien is het niet alleen kruinen of ogen, maar het totale plaatje van het paard dat je een aanwijzing over het karakter kan geven als je die aanwijzingen op de juiste manier interpreteerd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:06

Lees de rest van mijn posten Ikke ik heb het zelfde gezegd als jij nu doet :D Dat het aan meer dingen ligt dan kruinen en ogen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:10

xLIESSSx schreef:
Cayenne schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens !
Ik geef wel toe, ik heb een voorkeur voor roodbruin met zwarte benen ofwel schimmels. (en eerder een afkeur voor vos) In eerste instantie heb ik daar natuurlijk ook een beetje mijn zoektocht op gebaseerd. Maar als je dan zo'n paard tegenkomt waarvan je zegt 'ja, dat is het !', dan maakt kleur echt niks meer uit. En daarvan ben ik het levende bewijs (waarschijnlijk nog veel mensen), want ik ben naar huis gegaan met een vosse merrie :+
De klik was er gewoon en dan maakt kleur écht niks meer uit, voor mij toch niet...
"Een goed paard heeft nooit een slechte kleur !" staat dus ook op de achterkant van een foto van mijn merrie :)

En daarbij val je met een goed paard sowieso wel op, of het nou een aparte kleur heeft of niet.
Ik vind dat allemaal zo'n onzin :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:11

Nou, de eerste 3 pennymeisjes die voor 400 euro een suuuuuuuuuuuuuuuper goed tehuis weten te bieden heb ik maar afgewimpeld :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:15

Ik zou net zo goed een bonte als een schimmel als een vos kopen, maakt mij echt niks uit...kleur is hier onbelangrijk!

Al lijkt mij een schimmel wel lastig om schoon te houden :P makkelijkste is toch vos of bruin, een zwarte zit ook vlug onder het stof :D

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:15

Iemand interesse in een mooie aansprekende schimmel merrie, 6 jaar, 165-168 cm (niet officieel gemeten), Unieko x Lorton.

Heeft bij de vorige eigenaar in het span gelopen, wordt nu 1,5 jaar alleen maar dressuurmatig gereden B/L niveau.

Info via PB :)

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:19

Heb altijd een Arabier vos merrie gereden met 2 kruinen, braafste ding ooit...jammer dat ik er te groot voor werd :P

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:26

Heb eerder altijd gezegt ik wil nooit een schimmel met het oog op vies zijn.
Heb meerdere schimmels privé gehad en waren heel makkelijk schoon te houden/ krijgen.

Mchel klink leuk, zal toch even meer informatie geven over het dier als je echt wilt verkopen. Hier kan je weinig mee natuurlijk

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:29

betadine schreef:
Dat van die mensogen is echt wel onzin. Staat hier eentje met mensoog, heb er nog nooit zo een brave gehad.
Op vosse paarden knappen veel mensen af, mijn eerste paard was een vos en daar kon je gewoon alles mee. Hoe zo een onzin verhalen sommige mensen vandaag nog bezighouden. Dat een beginneling nog in zo een onzin gelooft tot daar toe, maar ervaren ruiters moeten toch echt wel beter weten :roll:

tja, ik ben geen beginneling en ik wil er geen, omdat ik ook zo'n rare ervaring heb gehad. Je zou er bovendien van verwonderd staan hoeveel mensen daar op afknappen. Maar een vosse merrie mag je mij altijd brengen, heb er zelfs nog eentje gekocht een maand terug.... :D

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:37

Goos_Horses schreef:
Heb eerder altijd gezegt ik wil nooit een schimmel met het oog op vies zijn.
Heb meerdere schimmels privé gehad en waren heel makkelijk schoon te houden/ krijgen.

Mchel klink leuk, zal toch even meer informatie geven over het dier als je echt wilt verkopen. Hier kan je weinig mee natuurlijk

Heb een advertentie op Bokt markt gezet :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:55

Seven schreef:
Lees de rest van mijn posten Ikke ik heb het zelfde gezegd als jij nu doet :D Dat het aan meer dingen ligt dan kruinen en ogen

Maar op zich zijn ogen en kruinen wel een factor in het totaalbeeld.

Sterker nog, ik heb de nodige karakterschetsen gemaakt aan de hand van kruinen en ogen (en de rest) die feilloos klopten.
Het klopt dus wel, alleen is het iets minder simpel dan: drie kruinen = lastig paard.......