Als ik nu nog iets zou moeten kopen dan weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat het dier mij moet passen. Ik weet nog een leuke bruikbare 9 jarige freiberger te koop maar ik heb er al 2. Maar ik zou mijn jonkie er zo voor inruilen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ruitje schreef:Marus schreef:Tegenwoordig zijn de prijzen ook anders. Het handelen op het erf of ik neem direct de trailer mee tijdperk zijn we allang voorbij.
Vanmiddag bij 2 twenters wezen kijken.
1 sprak mij heel erg aan. Maar helaas dikke sprong binnen en buitenkant.
De andere vond ik ook een leuk type, afgesproken dat ik vandaag zou bellen.
Vanavond contact opgenomen kreeg ik te horen dat ze beide onder voorbehoud verkocht zijn. Tsja niet leuk…. Weer energie, tijd en brandstofkosten voor niks kwijt.
Waarschijnlijk zijn de mensen die dus wel onderhandelen op het erf of zeggen een trailer mee te nemen je dan toch voor![]()
In de stamboek discussie werden trouwens Dravers als voorbeeld genomen. Wist je dat wij helemaal geen stamboek keuringen hebben. Ook een hengst word helemaal niet gekeurd op exterieur.
Zal ons aan onze kont oxideren hoe hij eruit ziet, als hij maar hard gaat.
Imo is ons stamboek daardoor een stuk beter in het op een natuurlijke wijze selecteren van mankementen. Simpel gezegd : die stuk gaan, gaan meestal niet lang hard en daar word dan ook niet mee gefokt. Het valt mij op dat bijv. PSSM ed amper voorkomt, denk dat dat gewoon natuurlijke selectie is
Marus schreef:Ik vind verkopen vreselijk! Je hebt er onbeschofte lui bij bah.
En absoluut mee eens dat het houden en fokken van paarden ook veel duurder is dan 10 jaar geleden. En het wordt steeds duurder door bijvoorbeeld mestafvoer ed.
Maar het feit blijft dat het voor veel gewone mensen veel geld blijft. En dan komen er meer eisen bij kijken ook een reden wat ik eerder schreef verzekering.
Op de wedstrijden zie ik ook steeds meer dat het een luxe sport wordt. De gewone pony ruiter waar pa en ma een leuke simpele pony voor hebben gekocht en met kind mee gaan op wedstrijd met normale spullen zie ik bijna niet meer…….. wordt te duur!
Als ik om mij heen zie wat voor pony’s er lopen, dure zadels erop, cap van een fortuin zo kan ik wel even doorgaan dan denk ik oef! Dat was 10/15 jaar geleden niet zo. En mensen zijn daar vrij in he wat ze voor hun kind betalen of uitgeven.
Maar dat geeft voor mij wel aan dat de eisen steeds hoger worden door concurrentie. En dat de gewone man het in ieder geval moeizaam meer kan betalen.
E_D_E schreef:Marus schreef:Ik vind verkopen vreselijk! Je hebt er onbeschofte lui bij bah.
En absoluut mee eens dat het houden en fokken van paarden ook veel duurder is dan 10 jaar geleden. En het wordt steeds duurder door bijvoorbeeld mestafvoer ed.
Maar het feit blijft dat het voor veel gewone mensen veel geld blijft. En dan komen er meer eisen bij kijken ook een reden wat ik eerder schreef verzekering.
Op de wedstrijden zie ik ook steeds meer dat het een luxe sport wordt. De gewone pony ruiter waar pa en ma een leuke simpele pony voor hebben gekocht en met kind mee gaan op wedstrijd met normale spullen zie ik bijna niet meer…….. wordt te duur!
Als ik om mij heen zie wat voor pony’s er lopen, dure zadels erop, cap van een fortuin zo kan ik wel even doorgaan dan denk ik oef! Dat was 10/15 jaar geleden niet zo. En mensen zijn daar vrij in he wat ze voor hun kind betalen of uitgeven.
Maar dat geeft voor mij wel aan dat de eisen steeds hoger worden door concurrentie. En dat de gewone man het in ieder geval moeizaam meer kan betalen.
Je omschrijft de klanten van gisterenzou 1ste paard voor de jongste van 12j zijn. Oudste dochter moest er 1st op zonder ik voorrijden. Geen probleem mee, merrie is net 4j maar echt flink. Die hebben hier zoals een bende m...... zitten roepen en tieren naar elkaar. Oudste was de zoektocht voor haar zus echt aan het boycotten. 3 rondjes en heb ze er afgehaald. Jongste erop, die nam rustig haar tijd en reed er na 5min zo met weg. Type moeder dat een ferrari van een paard wil voor weinig geld. En je zag zo al dat de jongste gewoon een maatje wou. En vader die stond er bij en keek ernaar. Wij waren echt in shock, nog nooit meegemaakt zoiets
Qua keuringen, 1 van mijn betere vriendinnen heeft 2 paarden gekocht (vrij dure paarden), volledig gekeurd van kop tot teen. Nog nooit zoveel miserie met de 2 paarden gehad. Mank of ziek bij het minsteHare 1ste zit vol met ocd's en heeft in die 20j nooit ne pas verkeerd gelopen of ziek geweest.
Elisa2 schreef:Of de PRE x KWPN een goede kruising gaat zijn..dat wil ik nog wel zien. Wel qua karakter waarschijnlijk..als het goed uitpakt..maar de gezondheid van de PRE's laat ook nogal te wensen over.
L
manic schreef:PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?
Ik snap je punt maar is niet hetzelfde type paard als waar de gemiddelde amateur ruiter op zit te wachten of naar zoekt. Alhoewel sommige mensen wel denken dat ze dat soort paarden voor €5k kunnen kopen.
Marus schreef:manic schreef:PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?
Ik snap je punt maar is niet hetzelfde type paard als waar de gemiddelde amateur ruiter op zit te wachten of naar zoekt. Alhoewel sommige mensen wel denken dat ze dat soort paarden voor €5k kunnen kopen.
Vergeet niet : mee om kan gaan!
Kun je nog voor 5000 willen kopen maar levensgevaarlijk voor de meeste amateur ruiters.
manic schreef:PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?
manic schreef:Het zijn vaak enorme sensibele paarden (niet altijd natuurlijk). Moet ook om op zo een jonge leeftijd al zo aan de hulpen te staan, maar voor de meeste amateur ruiters die niet zo geraffineerd en precies in hun hulpen zijn is het niet echt een match.
Elisa2 schreef:Ik denk altijd dat ruiters die spectaculair bewegende paarden willen vanwege hun eigen gebrek aan rijkunst hihi. Immers een wat simpelere met wat meer tijd en training wordt vaak vanwege de training ook wel spectaculairder.
Elisa2 schreef:Overigens las ik laatst ergens dat hoe dichter een paard/ pony bij de natuur staat hoe minder (erfelijke) gebreken deze over het algemeen hebben. Vond ik wel een interessante om over na te denken. Daar komen OC/OCD o.a e.d dus kennelijk nauwelijks voor.
Marus schreef:@oji: interessant!
Met veel rassen wordt er gewoon mee gegaan met de hype.
Zo zie je bij de fries dat ze heel logischerwijs bezig zijn met verwantschap, inteelt enz.
Maar nu is er een laagverwante hengst die ze aanprijzen. Een hengst die echt enorme etterbakken fokt.. Ik heb er zelf een aantal gezien echt niet lollig wat een gevaarlijke friezen. Aantal fokkers gesproken die gaven aan dat ze nooit hem zouden gebruiken maar ook nooit eentje zouden kopen met die hengst als vader.
Wat zie ik om mij heen, massaal aan het fokken met deze hengst door kleine fokkers of particulieren. Ik stel dan de vraag wie gaat er straks met die paarden werken dan? Alleen maar oog voor verwantschap. Zonde!
(Uitzonderingen daar gelaten want je hebt er goede leuke lieve bij)
Maar klopt een jonge hengst heeft nog geen nakomelingen onderzoek gehad dus dat is een gok. De prijs hoef je het ook niet meer voor te doen ( bij de fries). Ouder bloed is soms nog goedkoper volgens mij.
Bij springpaarden was dit altijd anders, de bewezen hengsten waren flink aan de prijs volgens mij?
Maar hoe geef je jonge hengsten dan de kans?