Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:58

Dat kan best Ruitje. Bij de freibergers in Zwitserland is het ook natuurlijke selectie, gericht op bruikbaarheid. Veel van wat naar het buitenland gaat was niet buikbaar.

Als ik nu nog iets zou moeten kopen dan weet ik het niet. Wat ik wel weet is dat het dier mij moet passen. Ik weet nog een leuke bruikbare 9 jarige freiberger te koop maar ik heb er al 2. Maar ik zou mijn jonkie er zo voor inruilen :o

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:58

@ manic
Ja dat is dan aan ieder voor zich of je wilt betalen voor zo’n risico.
Maar vind dat een lastige want als ik het weet is een bemerking aan rug hals voor mij persoonlijk een no go! Maar de paarden die ik zou kopen heb ik alleen benen gedaan……. Dus tsja eigenlijk gewoon best dubbel……

Je vraag willen we tegenwoordig teveel weten?
Ja maar dat is eerder ook al aangegeven het gaat om flinke bedragen, en verzekeringen willen foto’s. Dus je blijft in die cirkel hangen.
Daarbij vind ik dat veel mensen zich tegenwoordig meer hechten aan hun dier. Meer emotie komt er bij kijken dan pakweg 20 jaar geleden (oke oke niet iedereen!) maar je wilt niet ook alweer snel afscheid moeten nemen.
Paarden houden wordt duurder, dus een paard die je voor het rijden koopt die niet gereden kan worden is best zuur. 2e paard ernaast is vaak niet haalbaar.

En dan kom je op het punt dat wie betaalt die bepaalt. Waarom zou diegene dat paard met bemerking dan maar moeten kopen? Zijn/haar geld. Als zij het risico niet willen nemen is dat hun goed recht.
Maar het is wat een grijs gebied want vaak spreek je af bij negatief advies gaat de koop niet door.
Maar dit is dus geen negatief advies, maar wellicht wel iets wat je niet wilt als koper.
Lastig lijkt mij….

manic

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:01

Ja ik snap het wel, als je we 2 laat keuren en de een heeft helemaal niks van opmerkingen op het papier staan en de andere wel, al is het iets kleins, dan zou ik denk ik ook degene die kiezen die niets heeft.

Maar daarin geldt zeker ook dat de ene dierenarts er anders tegenaan kijkt dan de andere. Hoorde onlangs ook weer van een paard die in eerste instantie afgekeurd was, toen goedgekeurd en die is voor bedrag gemiddeld auto naar buitenland gegaan.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:03

ruitje schreef:
Marus schreef:
Tegenwoordig zijn de prijzen ook anders. Het handelen op het erf of ik neem direct de trailer mee tijdperk zijn we allang voorbij.

Vanmiddag bij 2 twenters wezen kijken.
1 sprak mij heel erg aan. Maar helaas dikke sprong binnen en buitenkant.
De andere vond ik ook een leuk type, afgesproken dat ik vandaag zou bellen.
Vanavond contact opgenomen kreeg ik te horen dat ze beide onder voorbehoud verkocht zijn. Tsja niet leuk…. Weer energie, tijd en brandstofkosten voor niks kwijt.

Waarschijnlijk zijn de mensen die dus wel onderhandelen op het erf of zeggen een trailer mee te nemen je dan toch voor :o

In de stamboek discussie werden trouwens Dravers als voorbeeld genomen. Wist je dat wij helemaal geen stamboek keuringen hebben. Ook een hengst word helemaal niet gekeurd op exterieur.

Zal ons aan onze kont oxideren hoe hij eruit ziet, als hij maar hard gaat :o .

Imo is ons stamboek daardoor een stuk beter in het op een natuurlijke wijze selecteren van mankementen. Simpel gezegd : die stuk gaan, gaan meestal niet lang hard en daar word dan ook niet mee gefokt. Het valt mij op dat bijv. PSSM ed amper voorkomt, denk dat dat gewoon natuurlijke selectie is :o

Ja |( :( :o
Heel eerlijk! Tegen die handelaren in de friese paarden wereld kan ik niet op! Die kopen echt heel veel op telefonisch. Halen ze op zonder keuren, gooien ze in de opfok en zien wel hoe het uitpakt. De grote mannen….
Nee ene gewone man gaat dat niet meer doen.

Wist ik niet dat er niet gekeurd wordt bij dravers.
Wel dat er met veel dravers niet meer gefokt mag worden.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:03

Marus schreef:
Ik vind verkopen vreselijk! Je hebt er onbeschofte lui bij bah.
En absoluut mee eens dat het houden en fokken van paarden ook veel duurder is dan 10 jaar geleden. En het wordt steeds duurder door bijvoorbeeld mestafvoer ed.
Maar het feit blijft dat het voor veel gewone mensen veel geld blijft. En dan komen er meer eisen bij kijken ook een reden wat ik eerder schreef verzekering.

Op de wedstrijden zie ik ook steeds meer dat het een luxe sport wordt. De gewone pony ruiter waar pa en ma een leuke simpele pony voor hebben gekocht en met kind mee gaan op wedstrijd met normale spullen zie ik bijna niet meer…….. wordt te duur!
Als ik om mij heen zie wat voor pony’s er lopen, dure zadels erop, cap van een fortuin zo kan ik wel even doorgaan dan denk ik oef! Dat was 10/15 jaar geleden niet zo. En mensen zijn daar vrij in he wat ze voor hun kind betalen of uitgeven.
Maar dat geeft voor mij wel aan dat de eisen steeds hoger worden door concurrentie. En dat de gewone man het in ieder geval moeizaam meer kan betalen.

Je omschrijft de klanten van gisteren :+ zou 1ste paard voor de jongste van 12j zijn. Oudste dochter moest er 1st op zonder ik voorrijden. Geen probleem mee, merrie is net 4j maar echt flink. Die hebben hier zoals een bende m...... zitten roepen en tieren naar elkaar. Oudste was de zoektocht voor haar zus echt aan het boycotten. 3 rondjes en heb ze er afgehaald. Jongste erop, die nam rustig haar tijd en reed er na 5min zo met weg. Type moeder dat een ferrari van een paard wil voor weinig geld. En je zag zo al dat de jongste gewoon een maatje wou. En vader die stond er bij en keek ernaar. Wij waren echt in shock, nog nooit meegemaakt zoiets :=

Qua keuringen, 1 van mijn betere vriendinnen heeft 2 paarden gekocht (vrij dure paarden), volledig gekeurd van kop tot teen. Nog nooit zoveel miserie met de 2 paarden gehad. Mank of ziek bij het minste :Y) Hare 1ste zit vol met ocd's en heeft in die 20j nooit ne pas verkeerd gelopen of ziek geweest.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:10

Ik was zaterdag in Delft bij de Pavo selectie. Waar het KWPN zegt graag paarden te zien die correct zijn in alle drie de gangen en in balans en harmonieus gereden worden, zaten er toch in de top 3 grote bewegers die soms al zo in de oprichting werden gereden cq gesjord, dat het niet ten goede kwam van de ontspanning. Ja, het ziet er gaaf uit, maar als we dit beeld (meer afdruk en meer op achter) bij een 4 jarige willen, dan slaan we de plank helaas nog steeds mis. Degene die mee reden met een wat simpeler paard, zaten dan ook onderin de uitslagen lijst. En ja, ook het merendeel van het publiek ziet nog steeds graag spektakel tov die simpele in de baan. Ik ook, mits dat spektakel dan wel correct is en het talent is wat een paard zelf aanbied.

Toen ik pakweg 30 jaar geleden op wedstrijd ging, was iedereen aan elkaar gewaagd. Nu is het verschil in goede commerciële paarden met de goede gangen, afdruk en schwung echt een stuk groter ten opzichte van de wat simpelere dieren. Hoe l*llig ook, maar als je bijvoorbeeld met een koudbloed start na een enorme gave Toto die ook nog eens een lekkere proef laat zien, dan sta je al 1-0 achter. En zelfs als die Toto foutjes maakt, is wat wel goed gereden is vaak boven die gemiddelde 6, gewoonweg omdat de gangen hoger scoren en er meer souplesse is.

Toen ik 15 jaar geleden met een ggk Groninger hengst uitkwam in het Z moest ik echt foutloos sturen. Terwijl ik met onze Gribaldi echt fouten kon maken en dan nog 65% reed.

Paardensport blijft een kwestie van smaak en geld.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:14

Ach ik heb bedacht dat als ik ooit start met mijn zwitser ik in oud engelse outfit ga. Past goed bij haar kleur.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:22

E_D_E schreef:
Marus schreef:
Ik vind verkopen vreselijk! Je hebt er onbeschofte lui bij bah.
En absoluut mee eens dat het houden en fokken van paarden ook veel duurder is dan 10 jaar geleden. En het wordt steeds duurder door bijvoorbeeld mestafvoer ed.
Maar het feit blijft dat het voor veel gewone mensen veel geld blijft. En dan komen er meer eisen bij kijken ook een reden wat ik eerder schreef verzekering.

Op de wedstrijden zie ik ook steeds meer dat het een luxe sport wordt. De gewone pony ruiter waar pa en ma een leuke simpele pony voor hebben gekocht en met kind mee gaan op wedstrijd met normale spullen zie ik bijna niet meer…….. wordt te duur!
Als ik om mij heen zie wat voor pony’s er lopen, dure zadels erop, cap van een fortuin zo kan ik wel even doorgaan dan denk ik oef! Dat was 10/15 jaar geleden niet zo. En mensen zijn daar vrij in he wat ze voor hun kind betalen of uitgeven.
Maar dat geeft voor mij wel aan dat de eisen steeds hoger worden door concurrentie. En dat de gewone man het in ieder geval moeizaam meer kan betalen.

Je omschrijft de klanten van gisteren :+ zou 1ste paard voor de jongste van 12j zijn. Oudste dochter moest er 1st op zonder ik voorrijden. Geen probleem mee, merrie is net 4j maar echt flink. Die hebben hier zoals een bende m...... zitten roepen en tieren naar elkaar. Oudste was de zoektocht voor haar zus echt aan het boycotten. 3 rondjes en heb ze er afgehaald. Jongste erop, die nam rustig haar tijd en reed er na 5min zo met weg. Type moeder dat een ferrari van een paard wil voor weinig geld. En je zag zo al dat de jongste gewoon een maatje wou. En vader die stond er bij en keek ernaar. Wij waren echt in shock, nog nooit meegemaakt zoiets :=

Qua keuringen, 1 van mijn betere vriendinnen heeft 2 paarden gekocht (vrij dure paarden), volledig gekeurd van kop tot teen. Nog nooit zoveel miserie met de 2 paarden gehad. Mank of ziek bij het minste :Y) Hare 1ste zit vol met ocd's en heeft in die 20j nooit ne pas verkeerd gelopen of ziek geweest.

:') dat is zo niet lollig wat er gister bij jou gebeurde……….

Ja die pech kun je hebben! Is gewoon zeker waar.
Blijft levende have…

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:28

PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?

Ik snap je punt maar is niet hetzelfde type paard als waar de gemiddelde amateur ruiter op zit te wachten of naar zoekt. Alhoewel sommige mensen wel denken dat ze dat soort paarden voor €5k kunnen kopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:49

Elisa2 schreef:
Of de PRE x KWPN een goede kruising gaat zijn..dat wil ik nog wel zien. Wel qua karakter waarschijnlijk..als het goed uitpakt..maar de gezondheid van de PRE's laat ook nogal te wensen over.
L

(Beetje geknipt in je bericht)
Yes, mee eens! Maar daar moet een koper natuurlijk altijd scherp op zijn. Ik vind de kruisingen die ik heb gezien heel erg leuk. Denk dat voor zowel de recreant als de wedstrijdruiter leuke dieren kan geven.

Hoop inderdaad wel dat ze niet de PRE kwaaltjes meenemen. Maar alleen tijd kan het antwoord geven.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:55

manic schreef:
PAVO kopgroep paarden zijn toch totaal niet representatief voor 98% van de paardenpopulatie?

Ik snap je punt maar is niet hetzelfde type paard als waar de gemiddelde amateur ruiter op zit te wachten of naar zoekt. Alhoewel sommige mensen wel denken dat ze dat soort paarden voor €5k kunnen kopen.

Vergeet niet : mee om kan gaan!
Kun je nog voor 5000 willen kopen maar levensgevaarlijk voor de meeste amateur ruiters.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:23

Marus schreef:
manic schreef:

Vergeet niet : mee om kan gaan!
Kun je nog voor 5000 willen kopen maar levensgevaarlijk voor de meeste amateur ruiters.

Benieuwd naar wat het levensgevaarlijk maakt voor de meeste amateur ruiters? Die snap ik niet helemaal..?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:32

Het zijn vaak enorme sensibele paarden (niet altijd natuurlijk). Moet ook om op zo een jonge leeftijd al zo aan de hulpen te staan, maar voor de meeste amateur ruiters die niet zo geraffineerd en precies in hun hulpen zijn is het niet echt een match.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:33

manic schreef:

Nee klopt, maar zeg als kwpn dan niet dat er geselecteerd wordt op correctheid en rijdbaarheid.
Maar ik deel je mening hoor. Zat ruiters die een dergelijk paard willen en verwachten die onder de 10k te kunnen kopen. En daarnaast zijn dit vaak paarden met een ‘Zwitsers uurwerk’ in het koppie en daar kan niet iedereen mee om gaan.

Overigens zat die van ons ook in de top 5 zaterdag, maar die is heel vriendelijk voorgesteld (lekker lichtrijdend door de baan) en zonder druk. Commentaar was dan ook bijzonder harmonieus voorgesteld, en daar doen we het voor :-)

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:33

manic schreef:
Het zijn vaak enorme sensibele paarden (niet altijd natuurlijk). Moet ook om op zo een jonge leeftijd al zo aan de hulpen te staan, maar voor de meeste amateur ruiters die niet zo geraffineerd en precies in hun hulpen zijn is het niet echt een match.

Ah zo wordt het bedoeld. Sorry, las het helemaal anders :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:46

Netjes Padoertje, als maar steeds meer mensen het goede voorbeeld gaan geven dan komt er hopelijk ooit een ommeslag.

Ik denk altijd dat ruiters die spectaculair bewegende paarden willen vanwege hun eigen gebrek aan rijkunst hihi. Immers een wat simpelere met wat meer tijd en training wordt vaak vanwege de training ook wel spectaculairder.

Overigens las ik laatst ergens dat hoe dichter een paard/ pony bij de natuur staat hoe minder (erfelijke) gebreken deze over het algemeen hebben. Vond ik wel een interessante om over na te denken. Daar komen OC/OCD o.a e.d dus kennelijk nauwelijks voor.

Ruitje: op die manier denk ik dat er in de drafsport inderdaad een natuurlijke selectie plaats vind. Die was er denk ik vroeger voor het keuren ook veel meer. Kwakkelpaarden gingen veel eerder gewoon naar de slacht.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:21

@padoertje: dat is dan wel weer heel gaaf!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:22

Elisa2 schreef:
Ik denk altijd dat ruiters die spectaculair bewegende paarden willen vanwege hun eigen gebrek aan rijkunst hihi. Immers een wat simpelere met wat meer tijd en training wordt vaak vanwege de training ook wel spectaculairder.

Klopt. En andersom werkt het ook weer tegen. Ruiters die die spectaculair bewegende paarden willen maar ze eigenlijk rij technisch niet goed kunnen handelen, niet uitzitten, er voor de zekerheid maar een slof omknopen omdat ze anders te mans zijn, die rijden die paarden dusdanig dat ze ook onnodig snel slijten en op jonge leeftijd mogelijk al niet meer door de keuring komen door overbelasting, tegenzitten of in verkeerde houding gereden worden.

Elisa2 schreef:
Overigens las ik laatst ergens dat hoe dichter een paard/ pony bij de natuur staat hoe minder (erfelijke) gebreken deze over het algemeen hebben. Vond ik wel een interessante om over na te denken. Daar komen OC/OCD o.a e.d dus kennelijk nauwelijks voor.

Dit is logisch. Er wordt in de sportpaardenfokkerij op specifieke sportkenmerken gefokt, waar je vaak "gratis en voor niets" ook minder prettige eigenschappen meekrijgt. Neem onlangs bv WFFS, dat gen is onlangs aangetoond dat het gekoppeld is aan een gen voor extreme beweging. Dat maakt dat men toch ervoor kiest om met hengsten die drager van dit gen te fokken. Neem bv Apache, hoeveel nakomelingen heeft die wel niet verwekt, waarvan circa 50% dus WFFS meedraagt. Apache bleek natuurlijk uberhaupt niet een heel gezond paard dat ook te jong is overleden.
Met dat soort fokkeuzes maak je de soort zwakker en ongezonder. Zelfde geld voor lijnenteelt. Hoeft geen consequenties te hebben voor het individuele paard, maar in zijn totaliteit maak je een populatie zwakker.
In de natuur is er bij dieren maar 1 selectiecriterium waar een partner op gekozen wordt, en dat is gezondheid en vruchtbaarheid.

Wat ik wel een hele interessante vond die ik laatst in een podcast hoorde van kwpn fokkerij (springpaardenfokkers). Bij dressuurpaarden wordt vaak gefokt en gekozen voor jonge nog niet bewezen hengsten. Je ziet op jonge leeftijd al of een hengst veel aanleg heeft voor de hogere dressuursport. Als dan op latere leeftijd blijkt dat zo'n "high potential" hengst best blessuregevoelig/ongezonder is, dan heeft ie vaak al vele honderden nakomelingen lopen.
In de springpaardenfokkerij is dat vaak anders. Daar zie je pas als ze rond een jaar of 10 zijn het verschil tussen een gewone en een echt heel goede en gaan ze vaak pas echt veel dekken als ze al jaren bewezen hebben gezond te zijn in de sport. Vond dat wel een eye-opener.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:27

Klopt, bij de dressuurpaarden wordt er achter hypes aangerend vaak.

En soms vererft zo'n hengst dan ook gewoon *&^% karakters.., komen ze dan ook pas later achter. En erfelijke gezondheidsgebreken worden vaak verzwegen..zoiets hoor je dan alleen in de wandelgangen.

En wat je zegt over de spectaculair bewegende paarden die verreden worden..dat gebeurd echt zo vaak. Is gewoon triest...juist voor dat soort dieren is goed rijden en kunnen managen zo wat nog belangrijker.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:28

@elisa: :D :') :j
Maar zeg eerlijk in die wereld leven we wel steeds meer. Moeten er vooral niet teveel voor moeten doen en met teleurstellingen kunnen ze ook niet omgaan……. Dus kopen we maar een spectaculair paard waarmee ze soms gevaarlijk over het veld manoeuvreren met de Kep met megaklep op hun hoofd bang dat die mega voorbenen tegen hun hoofd aan wapperen en helemaal In paniek als men valt want er wordt gefaald en de dure kep kan in de prul! ~~}> ohja paard krijgt altijd de schuld! Kan op marktplaats-> next

Grapjuhhhhh voor degene die het te serieus neemt! Niet iedereen huppelt zo over het terrein.
Hier heeft dochter ook een belachelijke dure samshield cap want dan krijg je hogere punten! Mooi he hoe een puber denkt.. Ach ze heeft er zelf voor gespaard

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:37

@oji: interessant!
Met veel rassen wordt er gewoon mee gegaan met de hype.
Zo zie je bij de fries dat ze heel logischerwijs bezig zijn met verwantschap, inteelt enz.
Maar nu is er een laagverwante hengst die ze aanprijzen. Een hengst die echt enorme etterbakken fokt.. Ik heb er zelf een aantal gezien echt niet lollig wat een gevaarlijke friezen. Aantal fokkers gesproken die gaven aan dat ze nooit hem zouden gebruiken maar ook nooit eentje zouden kopen met die hengst als vader.
Wat zie ik om mij heen, massaal aan het fokken met deze hengst door kleine fokkers of particulieren. Ik stel dan de vraag wie gaat er straks met die paarden werken dan? Alleen maar oog voor verwantschap. Zonde!
(Uitzonderingen daar gelaten want je hebt er goede leuke lieve bij)

Maar klopt een jonge hengst heeft nog geen nakomelingen onderzoek gehad dus dat is een gok. De prijs hoef je het ook niet meer voor te doen ( bij de fries). Ouder bloed is soms nog goedkoper volgens mij.
Bij springpaarden was dit altijd anders, de bewezen hengsten waren flink aan de prijs volgens mij?
Maar hoe geef je jonge hengsten dan de kans?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:47

Gewoon met deklimieten werken, en dan bekijken als de nakomelingen 3/4 zijn hoe ze ohz zijn en op de rontgen. Als een van de twee tegen valt dan een hengst op wacht zetten/ afkeuren.

Marus:
Inderdaad, dat is helaas wel echt de mentaliteit tegenwoordig. Op gelukkig ook wel wat positieve uitzonderingen na. Je zult maar ergens voor moeten werken haha.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:55

Marus schreef:
@oji: interessant!
Met veel rassen wordt er gewoon mee gegaan met de hype.
Zo zie je bij de fries dat ze heel logischerwijs bezig zijn met verwantschap, inteelt enz.
Maar nu is er een laagverwante hengst die ze aanprijzen. Een hengst die echt enorme etterbakken fokt.. Ik heb er zelf een aantal gezien echt niet lollig wat een gevaarlijke friezen. Aantal fokkers gesproken die gaven aan dat ze nooit hem zouden gebruiken maar ook nooit eentje zouden kopen met die hengst als vader.
Wat zie ik om mij heen, massaal aan het fokken met deze hengst door kleine fokkers of particulieren. Ik stel dan de vraag wie gaat er straks met die paarden werken dan? Alleen maar oog voor verwantschap. Zonde!
(Uitzonderingen daar gelaten want je hebt er goede leuke lieve bij)

Maar klopt een jonge hengst heeft nog geen nakomelingen onderzoek gehad dus dat is een gok. De prijs hoef je het ook niet meer voor te doen ( bij de fries). Ouder bloed is soms nog goedkoper volgens mij.
Bij springpaarden was dit altijd anders, de bewezen hengsten waren flink aan de prijs volgens mij?
Maar hoe geef je jonge hengsten dan de kans?

Het Frieze ras wordt volgens mij helemaal stuk gefokt. Maar het is toch raar, die hebben sowieso al een hele beperkte genenpool en dan ook nog eens de laatste decennia met die beperkte genenpool een hele andere kant op gefokt (van ouderwets tuig/showpaard naar rij typisch modern sportpaard). Maar owee als er een paar haren in de verkeerde kleur opzitten. Ja dat is in mijn ogen vragen om ellende. Maar ow

Die springhengsten bewijzen zichzelf eerst in de sport en ik denk dat de grote fokkers, zoals Zangersheide, Team Nijhof, Hans Horn etc, die zelf zoveel fokmerries hebben lopen, er zelf altijd wel een aantal merries mee dekken. Maar dat zijn een handje vol merries die ze goed kennen en waarvan ze dan zien wat de hengst meegeeft. Niet al dat het grote publiek massaal die hengst voor hun merrie gebruikt.

Maar ik heb zelf nu een jonge Justice HL gekocht. Dat is ook nog geen bewezen hengst. Heeft nadat ie verichtingskampioen werd op de keuring een handje vol merries gedekt en gaat nu eerst ingezet worden voor de (top)sport. Overigens wist ik toen niet hoor dat dit zo werkte bij springhengsten, heb mijn jonkie gewoon op zijn bouw, afstamming en met name uitstraling en karakter (voor zover je daar iets van kan zeggen als ze nog helemaal groen zijn) gekocht. Hoorde dit pas vorige week toevallig in een podcast en toen viel het kwartje voor mij waarom er nog maar zo weinig halfbroertjes/halfzusjes van mijn paard zijn terwijl paps verrichtingskampioen was. Ik vond het wel heel logisch eigenlijk toen ik het hoorde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:05

Bij ons heb je daar de keuze in. In landen als de VS koersen hengsten soms maar tot hun 4e en gaan dan de dekdienst in. Het heeft als voordeel dat je 'snel fokt' , dus de betere paarden snel inzet. Dat kan ook voordelen hebben voor het verbeteren van een ras. Je verbeterd generaties met een mega snelheid natuurlijk.

Hier in de EU zie je dat hardheid toch ook een criterium is, dus hengsten die langer gekoerst hebben.

Omdat paarden bij ons meer in de hand zijn als jong paard filter je de rotzakken er ook wel sneller uit.

Het heeft voordelen en nadelen :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:11

Ja dat werd ook genoemd. Dat je bij koerspaarden veel sneller kunt verbeteren omdat die al op jongere leeftijd ingezet kunnen worden voor de fokkerij, waarbij je wel al weet wat de echte sportkwaliteit is en of ze hard en sterk genoeg zijn voor de sport. Bij springpaarden begint het pas bij 10 jaar voor je een indicatie van de kwaliteit en de hardheid hebt op het hoogste niveau.