Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:46

Zijn er al zoveel? Dacht dat er rond de 80 werd gezegt?

Maar wat je zegt klopt wel. Veel meer vossen. Dan zou je die makkelijker tegen kunnen komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:54

Sanet schreef:
Er zijn tussen de 120.000 en 140.000 vossen in Nederland. Dus het is wel aannemelijk dat er af en toe eens 1 gezien wordt.
Maar er zijn misschien 120-140 wolven en die worden dagelijks overal gezien..
Ik vind dat wel een significant verschil.

Precies dit dus.
Buitenlandse wolvendeskundigen vragen zich serieus af of men hier in Nederland volkomen gek geworden is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:58

DuoPenotti schreef:

Maar wat je zegt klopt wel. Veel meer vossen. Dan zou je die makkelijker tegen kunnen komen.

Nee, dat aantal komt uit mijn duim maar gaf zo mooi verschil ten opzichte van de vossen. Dus bij wijze van, misschien zijn het maar de helft… dus maar 60. Maar dan is het alleen maar er ergerderder…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:19

Loretta schreef:
Sanet schreef:
Er zijn tussen de 120.000 en 140.000 vossen in Nederland. Dus het is wel aannemelijk dat er af en toe eens 1 gezien wordt.
Maar er zijn misschien 120-140 wolven en die worden dagelijks overal gezien..
Ik vind dat wel een significant verschil.

Precies dit dus.
Buitenlandse wolvendeskundigen vragen zich serieus af of men hier in Nederland volkomen gek geworden is.

Ik heb het antwoord: ja.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:37

Sanet schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee, dat aantal komt uit mijn duim maar gaf zo mooi verschil ten opzichte van de vossen. Dus bij wijze van, misschien zijn het maar de helft… dus maar 60. Maar dan is het alleen maar er ergerderder…

Rond de tachtig zal best kloppen: 9 Roedels, 39 welpen + 'zwervende wolven'. Maar over enkele maanden zijn de nieuwe pups weer geboren, komen er zo weer 40 welpen bij en zit je wel aan de 120 wolven..

https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5410005/9-wolvenroedels-39-welpen-zo-gaat-het-met-de-wolf-nederland

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:59

Is dat zo? (Weet het antwoord ook niet) Hier in Zweden worden ook wolven geteld maar worden in het officiële cijfer niets onder de 2 jaar meegenomen :7 pappen en nathouden die onwetende burgers

Een boekhoudkundig trucje waar ik Nederland ook wel voor aan zie....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:02

journee schreef:
Sanet schreef:

Rond de tachtig zal best kloppen: 9 Roedels, 39 welpen + 'zwervende wolven'. Maar over enkele maanden zijn de nieuwe pups weer geboren, komen er zo weer 40 welpen bij en zit je wel aan de 120 wolven..

https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5410005/9-wolvenroedels-39-welpen-zo-gaat-het-met-de-wolf-nederland

Dat zijn net geen 4 welpen per roedel...je mag het hopen dat het daarbij blijft...
Echt wilde vossen heb ik 2x een nest mogen bespieden die mij niet zagen. En dat in de bijna 20 jaar dat ik in de polder rond loop en vaak zat al om 05.00 a 06.00 uur tot 07.00 uur. Maar ook gerust overdag of s avonds. Je zou willen dat wolven ook zo schuw zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:17

Een vos in het wild spotten is een grotere prestatie dan een vos. Toch worden sommigen helemaal lyrisch wanneer ze een wolf tegenkomen. Het is bizar hoe mensen met grote roofdieren om gaan. Net alsof ze het stoer vinden zo'n beest dat complete schaapskuddes afslacht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:20

Artikel uit de Volkskrant van vandaag.

Citaat:
22 april 2024/Nederland
Wolven in Nederland maken meer slachtoffers, en zijn minder populair

Schapen en andere dieren, zoals koeien en geiten, worden steeds vaker slachtoffer van de wolf. In januari en februari beten wolven 455 dieren dood, ongeveer 64 procent meer dan in diezelfde maanden vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de provinciale organisatie BIJ12. In maart en april zijn bij deze organisatie ook dagelijks schademeldingen binnengekomen, maar de organisatie heeft nog niet geverifieerd of die daadwerkelijk door een wolf zijn veroorzaakt. Omdat hiervoor de (dna-)sporen van de mogelijke wolf onderzocht moeten worden, gaat er altijd enige tijd overheen.
Het aantal wolven in Nederland is de afgelopen jaren flink gestegen. De eerste wolf stak in 2015 vanuit Duitsland de grens over. Inmiddels hebben zich negen wolvenroedels in Nederland gevestigd. Het grootste deel daarvan leeft op de Veluwe.

Gelderland telde met 188 dode dieren dit jaar tot dusver de meeste slachtoffers, gevolgd door Friesland (130) en Overijssel (122). De slachtoffers van de wolf zijn vrijwel altijd schapen.
Boeren krijgen steeds vaker schadevergoedingen uitbetaald voor de dieren die zij zijn verloren. Provincies proberen veehouders over te halen wolfwerende hekken om hun kuddes te plaatsen, maar de subsidie die daarvoor beschikbaar is, wordt op dit moment amper aangesproken. Dat vertelden experts begin deze maand aan de Tweede Kamer.

De houding van Nederlanders tegenover de wolf begint te veranderen. Begin 2020 vond 57 procent van de Nederlanders dat de wolf welkom was in Nederland. Afgelopen najaar was dit gedaald naar 42 procent, blijkt uit een enquête die de overheid liet uitvoeren.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... oogle.com/

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap/Volkskrant
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=3 ... 0538482657

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:25

Loretta schreef:
Een vos in het wild spotten is een grotere prestatie dan een vos. Toch worden sommigen helemaal lyrisch wanneer ze een wolf tegenkomen. Het is bizar hoe mensen met grote roofdieren om gaan. Net alsof ze het stoer vinden zo'n beest dat complete schaapskuddes afslacht.

Welke van de 2 vossen moet wolf zijn? :o Even corrigeren denk ik.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:28

tienus63 schreef:
Artikel uit de Volkskrant van vandaag.

Citaat:
22 april 2024/Nederland
Wolven in Nederland maken meer slachtoffers, en zijn minder populair

Schapen en andere dieren, zoals koeien en geiten, worden steeds vaker slachtoffer van de wolf. In januari en februari beten wolven 455 dieren dood, ongeveer 64 procent meer dan in diezelfde maanden vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de provinciale organisatie BIJ12. In maart en april zijn bij deze organisatie ook dagelijks schademeldingen binnengekomen, maar de organisatie heeft nog niet geverifieerd of die daadwerkelijk door een wolf zijn veroorzaakt. Omdat hiervoor de (dna-)sporen van de mogelijke wolf onderzocht moeten worden, gaat er altijd enige tijd overheen.
Het aantal wolven in Nederland is de afgelopen jaren flink gestegen. De eerste wolf stak in 2015 vanuit Duitsland de grens over. Inmiddels hebben zich negen wolvenroedels in Nederland gevestigd. Het grootste deel daarvan leeft op de Veluwe.

Gelderland telde met 188 dode dieren dit jaar tot dusver de meeste slachtoffers, gevolgd door Friesland (130) en Overijssel (122). De slachtoffers van de wolf zijn vrijwel altijd schapen.
Boeren krijgen steeds vaker schadevergoedingen uitbetaald voor de dieren die zij zijn verloren. Provincies proberen veehouders over te halen wolfwerende hekken om hun kuddes te plaatsen, maar de subsidie die daarvoor beschikbaar is, wordt op dit moment amper aangesproken. Dat vertelden experts begin deze maand aan de Tweede Kamer.

De houding van Nederlanders tegenover de wolf begint te veranderen. Begin 2020 vond 57 procent van de Nederlanders dat de wolf welkom was in Nederland. Afgelopen najaar was dit gedaald naar 42 procent, blijkt uit een enquête die de overheid liet uitvoeren.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... oogle.com/

[ [url=m/9EjniZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nzSeHl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/brgFbI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6ShQj7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oqHd8a.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap/Volkskrant
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=3 ... 0538482657

Volgens mij stond Drenthe op nummer 1?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:30

Dat dacht ik ook, ik verwacht dat de krant nog even een artikel aan de materie en de provincie kennis moet besteden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:07

Loretta schreef:

Hier niet hoor, vossen lopen hier met regelmaat door de wei, kas en m'n tuin, de welpjes spelen met zonsop en ondergang . Ze jatten de schoenen bij de achterdeur spelen ermee en kluiven erop :') ook loop de hele familie gerust door de tuin als we aan tafel zitten met de buren .dit is in de randstad tegen de duinen aan

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:39

knollentuin schreef:
Loretta schreef:

Hier niet hoor, vossen lopen hier met regelmaat door de wei, kas en m'n tuin, de welpjes spelen met zonsop en ondergang . Ze jatten de schoenen bij de achterdeur spelen ermee en kluiven erop :') ook loop de hele familie gerust door de tuin als we aan tafel zitten met de buren .dit is in de randstad tegen de duinen aan

Mijn ervaringen zijn echt op platteland. Moet je nagaan hoe een verschil dit al geeft voor vossen...wolven zijn van nature nog onbevreesder

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:41

Zichtmelding Leusden
Citaat:
Leusden Utrecht
22-04-2024
19.30 uur

Wolf gezien thv de heetvelderweg in Leusden.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:44

@dierenfan, denk dat de meeste plattelanders niet mee doen aan de cursus vossen voeren, euh fotograferen doel ik.

Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:46

tienus63 schreef:
@dierenfan, denk dat de meeste plattelanders niet mee doen aan de cursus vossen voeren, euh fotograferen doel ik.

[ [url=m/ZZjSvT.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oHsKVX.png]Afbeelding[/url] ]

Uhm nee als mensen ze ze hier bewust opzoeken is dat vaker met een vizier dan een lens en al zeker niet met eten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:52

Ik wandel ruim 40 jaar op de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. Ik heb pas 2 keer in mijn leven een vos gezien. Qua zoogdieren zie ik vooral ree en haas. Qua roofdieren dus alleen een vos, en dat pas 2 keer. Ben wel in een gebied waar dassen, marters etc wonen maar die nog nooit gezien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:54

Vos zal hier ook wel zitten en nog nooit gezien.
Ondanks nulstand wel zwijnen.
reetjes wel, al mis ik ze nu een paar jaar. Wolf is een jaar weg, ga er niet vanuit dat ze allemaal dood zijn, maar op de wei lijken ze nog niet te komen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:08

Hier in de polder (tussen Den Bosch en Waalwijk) zie ik heel sporadisch een vos. Is hier wel leefgebied van de vos, maar je ziet ze amper.
Dat zou voor de wolf hetzelfde moeten zijn..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:13

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:24

Ze moeten het eigenlijk gewoon doen en er verder geen aandacht aan schenken. (Dat afschieten). Dan blijft t ook geen eindeloze discussie en natuurclubjes die weer gaan aanklagen enzo.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:34

Skessa_ schreef:
Ze moeten het eigenlijk gewoon doen en er verder geen aandacht aan schenken. (Dat afschieten). Dan blijft t ook geen eindeloze discussie en natuurclubjes die weer gaan aanklagen enzo.

Ik heb zo het vermoeden dat dat hier en daar ook echt wel al gebeurt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:33

Zichtmelding Wuustwezel (B) vanochtend.

Citaat:
Wuustwezel Antwerpen België
22-04-2024

Vanochtend vroeg een wolf gezien op de deureindsedijk, Wuustwezel België.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Foto uit filmpje bron Geen wolf

Afbeelding
Afbeelding

https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:49