Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Een paard dat goed gebouwd is, maar geen fijn karakter heeft kom je er alsnog niet mee. Een minder goed gebouwd paard met top karakter kom je dan verder mee. Dus dan zou ik de 2e kiezen en met hengstkeuze de mindere punten proberen te verbeteren en de goede absoluut niet op in leveren.
Caily schreef:MyWishMax schreef:Een paard dat goed gebouwd is, maar geen fijn karakter heeft kom je er alsnog niet mee. Een minder goed gebouwd paard met top karakter kom je dan verder mee. Dus dan zou ik de 2e kiezen en met hengstkeuze de mindere punten proberen te verbeteren en de goede absoluut niet op in leveren.
Maar welke van de twee die je noemt is eerder stuk denk je?
Beide zijn niet ideaal, het is aan de fokkers om de combinatie te maken dat je beide op een acceptabel niveau krijgt. Hoe dichter bij de benadering, des te makkelijker het gaat. En voor de rest is het inderdaad persoonlijk vanuit welke richting men dat wilt aan vliegen.
anjali schreef:Dat er tegenwoordig zo veel uitgebreide (rx) keuringen worden gevraagd zal ook wel komen omdat paarden, ook hele "gewone",zo schrikbarend duur zijn geworden.
Marus schreef:@elisa: ja dat denk ik ook dat veel paarden kapot gereden worden of slecht management. Maar als ik een paard koop en mijn geld ga uitgeven wil ik weten of dat niet al aan de orde is. Dus ik ga niet een ander zn ellende kopen…
En daarbij loop ik ook tegen bemerkingen aan die daar los van staan. Bij jonge paarden. Blij dat ik het weet dmv fotos.
Aan de andere kant je weet nooit of het daadwerkelijk voor grote problemen gaat zorgen. Maar voor dat risico ga ik niet betalen.
Zoals iemand hier wel een zei : problemen hoef je niet te kopen die krijg je er gratis bij.
Wat ik trouwens wel een lastige vind zijn chipjes……. Heb er nu wel 1 laten staan die had fragment in sprong en ook al reactie daarop.
Dierenarts zei tegen mij is een no go deze krijgt geen positief advies. Als het gunstigst bij de kogel ofzo had gezeten was het een ander verhaal.
Een ander zegt weer tsja laat je ze toch opereren.
Maar een operatie is altijd een risico, hoe komen ze van de tafel? En hoe verloopt de boxrust.
Maar zoveel paarden met chipjes
Avalanche schreef:Maar mensen willen ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Voor een simpel basispaard willen ze dan toch 1-tjes en 2-tjes. Paard moet perfect zijn, klinisch, op de röntgen, topbraaf maar een wereldtalent, maar het mag niets kosten.
Ik denk dat paarden zo duur zijn geworden omdat mensen zulke hoge eisen stellen.
Avalanche schreef:Maar mensen willen ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Voor een simpel basispaard willen ze dan toch 1-tjes en 2-tjes. Paard moet perfect zijn, klinisch, op de röntgen, topbraaf maar een wereldtalent, maar het mag niets kosten.
Ik denk dat paarden zo duur zijn geworden omdat mensen zulke hoge eisen stellen.
E_D_E schreef:Interessante discussie![]()
Wij zitten nu meer aan de andere kant van het verhaal als verkopende partij. Paarden zijn idd duurder dan 10j geleden maar onderhoud en ze verwekken is nu 1maal ook duurder.
Wij hadden gisteren klanten voor een paard. Nog nooit zo onbeleefde onrealistische mensen meegemaakt, verschrikkelijk. Dan zou je eerder alles van het internet gooien en ze allemaal zelf houdenmoesten die ze wouden kopen, ging de prijs gwn nog meer omhoog ter plekken
Fly_high schreef:Dat is IMO ook iets wat je er zelf van maaktdat al die overbodige luxe die anderen blijkbaar wel kunnen en willen betalen er ook voor zorgt dat hetzelfde van de concurrentie wordt verwacht.
Ik rij wedstrijden met mijn marktplaats-prijsklasse paardje en goedkope spullen en heb er nooit moeite mee gehad om in de prijzen te raken als ik daadwerkelijk netjes ging rondsturen. Ook op grotere wedstrijden met alles erop en eraan krijg ik prima punten. In springen kunnen we ook prima meekomen tussen paarden die ongetwijfeld paar keer zoveel hebben gekost als mijn knol. Ik loop hier en daar vast vanwege mijn eigen rijkunsten maar nog nooit prijzen gemist vanwege iets wat op te lossen was met een duurder zadel of een luxere cap, was het maar zo'n feest![]()
Arme wedstrijdruiter zijn heeft ook zijn nadelendaar niet van, maar dat zit meer in hoeveelheid tijd en geld wat men in de training kan steken en niet zozeer anders beoordeeld worden op identiek proefje vanwege een duurder paard met merkspullen erop.
Elisa2 schreef:Ik heb zelf ook nooit dure paarden kunnen betalen, herken het wel dat je met een simpele gewoon echt 200% moet rijden om goed mee te kunnen rijden. Heb wel veel verschillende paarden uitgebracht en merkte dat je echt wel meer punten krijgt met een mooi commercieel goed bewegend paard..ook al voelde het dan als een krant.
Alleen dat soort paarden zijn altijd al duur geweest, in principe leer je veel meer van die simpelere dieren en wat is er nu mooier dan dat soort paarden er uit rijden met je simpele diertje alleen maar door extra goed te rijden? Het is maar net hoe je het bekijkt he.
Of de PRE x KWPN een goede kruising gaat zijn..dat wil ik nog wel zien. Wel qua karakter waarschijnlijk..als het goed uitpakt..maar de gezondheid van de PRE's laat ook nogal te wensen over.
Ik snap het willen keuren voor zoveel geld ook wel trouwens, voor e2500,- kun je nog weleens een gokje nemen maar met e10.000,- wordt dat toch wel wat anders. Persoonlijk vind ik de paarden nog steeds belachelijk duur.
Chipjes die al schade aan richten zou ik trouwens ook niet aan beginnen, ingekapseld is een ander verhaal.
Marus schreef:Tegenwoordig zijn de prijzen ook anders. Het handelen op het erf of ik neem direct de trailer mee tijdperk zijn we allang voorbij.
Vanmiddag bij 2 twenters wezen kijken.
1 sprak mij heel erg aan. Maar helaas dikke sprong binnen en buitenkant.
De andere vond ik ook een leuk type, afgesproken dat ik vandaag zou bellen.
Vanavond contact opgenomen kreeg ik te horen dat ze beide onder voorbehoud verkocht zijn. Tsja niet leuk…. Weer energie, tijd en brandstofkosten voor niks kwijt.