Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:03

Een stamboek is maar deels vrij in de eisen die hij stelt. Doel moet wettelijk gezien ten alle tijden een zo correct, gezond en duurzaam mogelijk dier fokken zijn. Dat een merrie met dikke sprongen hoog genoteerd staat, blijkbaar/hopelijk heeft ze dan op meerdere andere punten dat goed kunnen compenseren.

Karakter moet ook ten alle tijden mee genomen worden in de beoordeling. Gemiddeld gezien halen de hoog geprimeerde dieren ook makkelijker sport predikaten, uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. Sport resultaat zegt ook wat over eigenaar, dan wel zelf ruiter, dan wel geschikt om de juiste ruiter aan te stellen. Mijn hengst heeft geen sport predikaat, altijd van iemand geweest met flinke podiumangst en wilde het dier niet uit handen geven, wat met natuurlijk dekken ook wel wat lastiger is.

Indien er bij en bepaald stamboek echt andere dingen dan eerder genoemde overduidelijk bovenaan staan, kunnen ze daarvoor aan gegeven worden en flink in de problemen raken, vergunningen moeten inleveren etc. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op korte neuzen fokken bij bepaalde hondenrassen.

Een goede beweging komt voort uit een correcte bouw. Die twee gaan altijd hand in hand. Nu is goed natuurlijk niet de benen gooiers die men tegenwoordig graag ziet, maar simpelweg de correcte gebalanceerde bewegers. Als het voor mijn gevoel niet klopt, dan is er vrijwel altijd inderdaad iets mis.

Om een voorbeeld te noemen beweging -bouw, die benen gooiers hebben daarvoor een behoorlijk schuine schouder nodig, want anders is de ruimte aan de voorkant er niet om zo ver en hoog te zwaaien. Maar aan de andere kant van die schouder zit de schoft, die door de schuine bouw extra moeilijk gelift kan worden. De niet zo gunstige rug die dit meebrengt, zorgt vaker dan eens voor problemen: zeker mbt zadels. Ook is een gevolg van de schuine schouder een ver naar voor geplaatste singelgroeve en een erg verticale halsopzet wat netjes lengte houden in de hals tijdens het werk vermoeilijkt. Overigens is een hele steile schouder ook niet prettig. En zo hangt alles samen. Zoals bij het meeste: de middelmaat is voor de meeste mensen het beste.

Het verschilt met de tijd wat de meeste ruiters en daarmee fokkers, willen zien qua beweging, en deels daardoor ook hoe een paard gebouwd is. De weegschaal wiebelt altijd wel iets. Deels zijn rassen ook zo ontstaan, en kan een quarter wel gebouwd zijn als een draver, zal hij niet bij beide stamboeken kampioen gaan worden. Verhouding tot de populatie is anders.

En daarbij kan perfectie wel het doel zijn, maar niet het middel. Je kan als stamboek niet zeggen “ik wil alleen maar strakke ruggetjes”. Als meer dan 90% van de populatie van het ras dat niet heeft, moet je te hard gaan snijden, wat generaties verder voor inteelt problemen zorgt. Gezonder is dan om de eis iets bij te stellen, dus te kijken welke ruggen van al die zwakke ruggen toch boven gemiddeld zijn, en/of hoeveel andere sterke punten daar tegenover staan, en zo in stapjes naar een doel te gaan. Als het goed is, veranderen stamboek eisen ook. Want een paar generaties verder ligt de norm van wat een correcte rug is weer anders/strenger, omdat de populatie verandert/verbetert is.

Maar ook andere dingen: de afgelopen jaren wilden de koudbloed mensen allemaal een dier wat ook mee kon komen in de sport. Met een heel zwaar of nuchter type mis je dan vermogen. Dus luxere fok met meer karakter. Langzaam belanden we nu weer in de tijd dat mensen dat te ver doorgeslagen vinden, “oudewetse type” terug willen, en zeker sinds Corona en de crisis is dat nuchtere type waar iedereen mee naar het bos kan, met functionele beweging ipv spectaculaire beweging, steeds vaker weer de vraag.

En je hoeft niet altijd op 1 lijn te zitten met het stamboek als fokker zijnde. En als koper zijnde ga je op zoek naar een fokker of eigenaar die dezelfde punten belangrijk vindt. Of juist niet, want wat voor de een ruk en reden voor verkoop is, is voor de ander wellicht een toevoeging.

Er zijn leden vergaderingen bij elk stamboek, waarbij over veel dingen gestemd kan worden en bestuur verkozen kan worden. Nu is dit vaak waar het mis gaat. Vriendjes. Maar als het goed is, is hun invloed op de juryleden maar beperkt.

Ik zit qua gebreken absoluut niet op 1 lijn met het Tinker stamboek. Zij geven veel prioriteit aan pssm. Wat in de basis goed is, maar blijkt dat er een extreem groot deel van de populatie drager is, terwijl het aandeel dieren met daadwerkelijke klachten maar heel klein is. Er zijn andere ernstige gebreken waarbij de last voor het paard vrijwel 100% is, die minder aandacht krijgen, zoals cpl en algehele jeuk. Deels omdat ze niet genetisch vast gesteld kunnen worden. Maar op den duur moet je ook je ogen gebruiken en gaan selecteren. Via dierenartsen die voor verkoop, dus namens kopers, Tinkers keuren, weet ik dat ze herhaaldelijk stuk zijn in de voorvoeten. Dat weegt dus voor mij in de fokkerij nu extra mee (gelukkig mijn dieren geen problemen daar), en is wel gevolg van dat Tinkers nu meer röntgenologisch gekeurd worden. Bij aankoop zou ik die dus ook als eerste op de foto gaan zetten.

Tuurlijk is genetica geen garantie, en goed stamboek resultaat ook niet. Dat mijn 4de generatie stermerrie met altijd goedgekeurde hengsten, altijd ster waardige nakomelingen gaat geven is helemaal grote onzin. Maar de kans is aanzienlijk groter dan bij een paard waar veel 3e premie in zit. En dat zegt in mijn ogen, als ruiter zijnde, absoluut wat over gebruiksvriendelijkheid. Ik vind het heerlijk dat ik mijn merrie gewoon kan rijden op diverse manieren, zonder rekening te hoeven houden met beperkingen door moeilijk te dragen rug, kort voorbeen, of wat dan ook. Geen blessures of slijtage tgv standafwijkingen op de benen, die voor extra gewricht draaiingen zorgt. Geen problemen met dusdanig moeilijke bouw dat er geen passend zadel te vinden is. En ja, ik krijg wel eens te horen, ze heeft een kort nekje. Klopt, ivt alle andere paarden/warmbloeden is dat zeker. Maar binnen haar ras populatie is ze boven gemiddeld op lengte van de nek. Komt overeen met wat gezegd wordt nek is kort, maar de meeste Tinkers hebben het nog erger.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:06

MyWishMax schreef:
Een paard dat goed gebouwd is, maar geen fijn karakter heeft kom je er alsnog niet mee. Een minder goed gebouwd paard met top karakter kom je dan verder mee. Dus dan zou ik de 2e kiezen en met hengstkeuze de mindere punten proberen te verbeteren en de goede absoluut niet op in leveren.

Maar welke van de twee die je noemt is eerder stuk denk je?

Beide zijn niet ideaal, het is aan de fokkers om de combinatie te maken dat je beide op een acceptabel niveau krijgt. Hoe dichter bij de benadering, des te makkelijker het gaat. En voor de rest is het inderdaad persoonlijk vanuit welke richting men dat wilt aan vliegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:22

Vroeger werd er niet/ nauwelijks rontgen gekeurd..eerste paard wat ik kocht was ster en een super beweger maar ook stuk.

Tegenwoordig wil iedereen zich volledig indekken en wordt er echt steeds meer gekeurd terwijl ik denk dat meer dan de helft kapot gereden wordt door slechte rijderij en management.

Veel paarden die niet goed door een rontgenologische keuring komen gaan vaak via de handel naar het buitenland waar ze meer belang hechten aan klinisch goed. (bepaalde landen)

Ik kijk zelf voor gezondheid en karakter ook het liefst naar het lijntje waar een paard uit komt en hoeveel sport daar in zit. En ook naar stamboeken die selecteren op gezondheid bij het fokken. Dat zijn er nog te weinig imo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:46

Caily schreef:
MyWishMax schreef:
Een paard dat goed gebouwd is, maar geen fijn karakter heeft kom je er alsnog niet mee. Een minder goed gebouwd paard met top karakter kom je dan verder mee. Dus dan zou ik de 2e kiezen en met hengstkeuze de mindere punten proberen te verbeteren en de goede absoluut niet op in leveren.

Maar welke van de twee die je noemt is eerder stuk denk je?

Beide zijn niet ideaal, het is aan de fokkers om de combinatie te maken dat je beide op een acceptabel niveau krijgt. Hoe dichter bij de benadering, des te makkelijker het gaat. En voor de rest is het inderdaad persoonlijk vanuit welke richting men dat wilt aan vliegen.

Een minder goed gebouwd paard is niet slecht gebouwd en is geen enkele reden om aan de te nemen dat die sneller stuk is. Dan kom je boj correcte training en een paard dat niet wil loopt niet correct. Dus wie weet is die juist eerder stuk.

En die bouw zegt ook niks over de binnenkant.

anjali

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:03

Dat er tegenwoordig zo veel uitgebreide (rx) keuringen worden gevraagd zal ook wel komen omdat paarden, ook hele "gewone",zo schrikbarend duur zijn geworden.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:35

anjali schreef:
Dat er tegenwoordig zo veel uitgebreide (rx) keuringen worden gevraagd zal ook wel komen omdat paarden, ook hele "gewone",zo schrikbarend duur zijn geworden.

Dat is ook mijn persoonlijke mening.
Ik zeg eerlijk als ik ze voor 5000 kon kopen (zoals 10 jaar geleden) dan nam ik eerder alleen klinisch of bij twijfels foto’s voor lief.
Nú beginnen de prijzen bij 10k. Ik durf het risico niet te nemen. Voor mij belachelijk veel geld! Knetterhard voor gespaard en als dat weg valt heb ik niet even weer meer dan 10k te liggen voor een paard. Dus met als gevolg dat ik mijn paard in de verzekering doe. En dan komt het volgende dat een verzekering boven een bepaald bedrag röntgenfoto’s eist.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:39

Maar mensen willen ook voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Voor een simpel basispaard willen ze dan toch 1-tjes en 2-tjes. Paard moet perfect zijn, klinisch, op de röntgen, topbraaf maar een wereldtalent, maar het mag niets kosten.

Ik denk dat paarden zo duur zijn geworden omdat mensen zulke hoge eisen stellen.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:42

@elisa: ja dat denk ik ook dat veel paarden kapot gereden worden of slecht management. Maar als ik een paard koop en mijn geld ga uitgeven wil ik weten of dat niet al aan de orde is. Dus ik ga niet een ander zn ellende kopen…

En daarbij loop ik ook tegen bemerkingen aan die daar los van staan. Bij jonge paarden. Blij dat ik het weet dmv fotos.
Aan de andere kant je weet nooit of het daadwerkelijk voor grote problemen gaat zorgen. Maar voor dat risico ga ik niet betalen.
Zoals iemand hier wel een zei : problemen hoef je niet te kopen die krijg je er gratis bij.

Wat ik trouwens wel een lastige vind zijn chipjes……. Heb er nu wel 1 laten staan die had fragment in sprong en ook al reactie daarop.
Dierenarts zei tegen mij is een no go deze krijgt geen positief advies. Als het gunstigst bij de kogel ofzo had gezeten was het een ander verhaal.
Een ander zegt weer tsja laat je ze toch opereren.
Maar een operatie is altijd een risico, hoe komen ze van de tafel? En hoe verloopt de boxrust.

Maar zoveel paarden met chipjes

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:48

Marus schreef:
@elisa: ja dat denk ik ook dat veel paarden kapot gereden worden of slecht management. Maar als ik een paard koop en mijn geld ga uitgeven wil ik weten of dat niet al aan de orde is. Dus ik ga niet een ander zn ellende kopen…

En daarbij loop ik ook tegen bemerkingen aan die daar los van staan. Bij jonge paarden. Blij dat ik het weet dmv fotos.
Aan de andere kant je weet nooit of het daadwerkelijk voor grote problemen gaat zorgen. Maar voor dat risico ga ik niet betalen.
Zoals iemand hier wel een zei : problemen hoef je niet te kopen die krijg je er gratis bij.

Wat ik trouwens wel een lastige vind zijn chipjes……. Heb er nu wel 1 laten staan die had fragment in sprong en ook al reactie daarop.
Dierenarts zei tegen mij is een no go deze krijgt geen positief advies. Als het gunstigst bij de kogel ofzo had gezeten was het een ander verhaal.
Een ander zegt weer tsja laat je ze toch opereren.
Maar een operatie is altijd een risico, hoe komen ze van de tafel? En hoe verloopt de boxrust.

Maar zoveel paarden met chipjes

Ik zou geen zin hebben in meteen al een operatie als ik net een "nieuw" paard zou hebben gekocht. Dan wil ik eerst een tijd kunnen genieten voordat er weer problemen komen,die je heel vaak onvermijdelijk toch een keer gaat krijgen. Maar niet meteen al. Zo sta ik erin...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:50

Avalanche schreef:
Voor een simpel basispaard willen ze dan toch 1-tjes en 2-tjes. Paard moet perfect zijn, klinisch, op de röntgen, topbraaf maar een wereldtalent, maar het mag niets kosten.

Ik denk dat paarden zo duur zijn geworden omdat mensen zulke hoge eisen stellen.

Maar, niet-perfecte paarden zijn momenteel ook heel duur geworden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:04

Alles gaat mee natuurlijk.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:14

Avalanche schreef:

Maar wat noem je dubbeltje eerste rang?
Ook een simpel basispaard wil de gewone man waar die hard voor heeft gespaard heel veel jaren van genieten. Want ook dat simpele basispaard betaal je tegenwoordig de hoofdprijs voor. Want dat zoekt iedereen.
Maar ik ben het wel met je eens over het stukje wereldtalent. Wat ik om mij heen zie is dat men vooral op zoek is naar voorbeenzwaaiers (praat maar met fokkers) En ik blijf van mening dat een aantal jury’s daar een grote bijdrage in heeft. Ik zie dat nu met mijn eigen dochter…. Rijdt een super leuke pony en paard, de motor zit achter van de spectaculaire gangen moeten ze het niet hebben ze rijdt altijd keurig mee bovenaan maar donders wat moet ze haar best doen tegenover de spectaculaire voorbeenzwaaiers. Zij kan zich echt geen fout veroorloven. En kom niet aan met dat er niet meer zo gejureerd wordt want wij zijn heel veel op pad en hebben veel contact met mederuiters. En ook meestal een praatje met de jury. ( en gelukkig zijn er jury’s die daar doorheen kijken).
Laatst pony voor haar, wat een prachtige pony enorm voorbeen erin! Hele proef in de staak, heel sensibel. Komt jury uit de auto ‘ wat een prachtige pony als je de baan goed door zou zijn gekomen had je 220 gereden met zo’n pony’. Zucht doe ff normaal…
Met het paard naar de wedstrijd, ruiter die we kennen haalt zijn punten en die moest zo lachen 3 winspunten hij zei ik ben niet eens normaal de baan doorgekomen had er misschien op 1 gehoopt. Lol maar ook een voorbeenzwaaier oef prachtig paard overigens!
Op de keuringen zie je dit ook wel terug, een fokker zei laatst tegen mij het zijn steeds meer de niet paardenmensen met lak schoentjes en stropdasjes voor die het beeld bepalen… Veel friese paarden worden gekocht door mensen met geld. Niet perse meer de echte paardenmensen.
Oke nu gaat het mij niet om de discussies over jureren maar over het feit dat er een beeld wordt geschetst en mensen dus op zoek gaan naar dat wereldtalent omdat ze denken dat ze alleen dan meedraaien.
En dan moet ik weer tegen mijn puber dochter zeggen en herhalen dat niet alles draait om dat gezwaai met die voorbenen! Een correct paard met kracht achter vind ik vele male interessanter. En dat als zij de proef correct rijdt ze niet om haar heen kunnen. En dat beseft ze wel steeds meer maar toch is dat soms moeilijk voor een jong kind die nog beïnvloedbaar is en zeurt ze toch ook wel eens om een pony of paard met ruim voorbeen erin. Een aantal paardenvriendinnen met voorbeenzwaai pony’s halen de punten soms met de vingers in de neus trainen amper en gaan soms slingerend door de baan met fouten.
En dan heb je iemand op een gewonere pony die 7 dgn per week op stal is snoeihard traint en lest. Zo gaat het nou eenmaal in het leven zeg ik dan maar.

Lang verhaal :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:20

Eens hoor, met je hele betoog. En de vraag is of dat drietje nu echt zo'n groot probleem is. Het kan he, maar zekerheid heb je nooit, een en ander is imo sterk afhankelijk van management, maar ook gewoon een portie geluk.
Sommige paarden zitten hartstikke goed in elkaar, maar zijn ontzettende brokkenpiloten. Dan heb je aan die eentjes ook niet veel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:22

In dressuur zit ook een showelement. Wat dat betreft is de springsport "eerlijker" want dan gaat het meestal puur om het aantal balken en soms de tijd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:25

Misschien ligt het aan de regio maar bij mij wordt het echt nog wel gewaardeerd hoor. Laatst keek ik nog naar een wedstrijd M2 geloof ik. 1 ontzettend gave grote zwarte kwpner. Prachtig dier, gave bewegingen maar door spanning maakte het taktfouten, en liep het gewoon niet zo vlot allemaal. 155. Daarna een tinker, ontzettend correct. Wat fouten her en der en soms wat strak. Maar wel goed in de basis: 187.

Maar goed, ga niet mee ontkennen wat jij meemaakt Marus. Er is inderdaad een voorkeur naar van die zwiepers. Anders werden ze wel anders gefokt. Ik vind de kruising kwpn x PRE wel interessant. Ik wil een paard dat een correcte gang heeft, en goed van frame kan veranderen. Mooie gangen zeg ik geen nee tegen, maar hoeft echt niet zo dramatisch als je vaak ziet. Spektakel rij ik er wel uit als het dier sterker is.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:34

Interessante discussie :j

Wij zitten nu meer aan de andere kant van het verhaal als verkopende partij. Paarden zijn idd duurder dan 10j geleden maar onderhoud en ze verwekken is nu 1maal ook duurder.

Wij hadden gisteren klanten voor een paard. Nog nooit zo onbeleefde onrealistische mensen meegemaakt, verschrikkelijk. Dan zou je eerder alles van het internet gooien en ze allemaal zelf houden := moesten die ze wouden kopen, ging de prijs gwn nog meer omhoog ter plekken :+

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:43

@raineri: interessante kruising. Heb je ervaring met die kruising? Pre is ook zo persoonlijk, je moet echt een match hebben met het karakter van de pre.

En zeker kom ook ik dat tegen dat er wel eerlijk beoordeelt word!Gelukkig wel.
En die jury’s komen ook meestal even langs voor feedback. Heel leerzaam!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:52

E_D_E schreef:
Interessante discussie :j

Wij zitten nu meer aan de andere kant van het verhaal als verkopende partij. Paarden zijn idd duurder dan 10j geleden maar onderhoud en ze verwekken is nu 1maal ook duurder.

Wij hadden gisteren klanten voor een paard. Nog nooit zo onbeleefde onrealistische mensen meegemaakt, verschrikkelijk. Dan zou je eerder alles van het internet gooien en ze allemaal zelf houden := moesten die ze wouden kopen, ging de prijs gwn nog meer omhoog ter plekken :+

Ik vind verkopen vreselijk! Je hebt er onbeschofte lui bij bah.
En absoluut mee eens dat het houden en fokken van paarden ook veel duurder is dan 10 jaar geleden. En het wordt steeds duurder door bijvoorbeeld mestafvoer ed.
Maar het feit blijft dat het voor veel gewone mensen veel geld blijft. En dan komen er meer eisen bij kijken ook een reden wat ik eerder schreef verzekering.

Op de wedstrijden zie ik ook steeds meer dat het een luxe sport wordt. De gewone pony ruiter waar pa en ma een leuke simpele pony voor hebben gekocht en met kind mee gaan op wedstrijd met normale spullen zie ik bijna niet meer…….. wordt te duur!
Als ik om mij heen zie wat voor pony’s er lopen, dure zadels erop, cap van een fortuin zo kan ik wel even doorgaan dan denk ik oef! Dat was 10/15 jaar geleden niet zo. En mensen zijn daar vrij in he wat ze voor hun kind betalen of uitgeven.
Maar dat geeft voor mij wel aan dat de eisen steeds hoger worden door concurrentie. En dat de gewone man het in ieder geval moeizaam meer kan betalen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:15

Dat is IMO ook iets wat je er zelf van maakt :o dat al die overbodige luxe die anderen blijkbaar wel kunnen en willen betalen er ook voor zorgt dat hetzelfde van de concurrentie wordt verwacht.

Ik rij wedstrijden met mijn marktplaats-prijsklasse paardje en goedkope spullen en heb er nooit moeite mee gehad om in de prijzen te raken als ik daadwerkelijk netjes ging rondsturen. Ook op grotere wedstrijden met alles erop en eraan krijg ik prima punten. In springen kunnen we ook prima meekomen tussen paarden die ongetwijfeld paar keer zoveel hebben gekost als mijn knol. Ik loop hier en daar vast vanwege mijn eigen rijkunsten maar nog nooit prijzen gemist vanwege iets wat op te lossen was met een duurder zadel of een luxere cap, was het maar zo'n feest :P

Arme wedstrijdruiter zijn heeft ook zijn nadelen :\ daar niet van, maar dat zit meer in hoeveelheid tijd en geld wat men in de training kan steken en niet zozeer anders beoordeeld worden op identiek proefje vanwege een duurder paard met merkspullen erop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:28

Ik heb zelf ook nooit dure paarden kunnen betalen, herken het wel dat je met een simpele gewoon echt 200% moet rijden om goed mee te kunnen rijden. Heb wel veel verschillende paarden uitgebracht en merkte dat je echt wel meer punten krijgt met een mooi commercieel goed bewegend paard..ook al voelde het dan als een krant.

Alleen dat soort paarden zijn altijd al duur geweest, in principe leer je veel meer van die simpelere dieren en wat is er nu mooier dan dat soort paarden er uit rijden met je simpele diertje alleen maar door extra goed te rijden? Het is maar net hoe je het bekijkt he. ;-)

Of de PRE x KWPN een goede kruising gaat zijn..dat wil ik nog wel zien. Wel qua karakter waarschijnlijk..als het goed uitpakt..maar de gezondheid van de PRE's laat ook nogal te wensen over.

Ik snap het willen keuren voor zoveel geld ook wel trouwens, voor e2500,- kun je nog weleens een gokje nemen maar met e10.000,- wordt dat toch wel wat anders. Persoonlijk vind ik de paarden nog steeds belachelijk duur.

Chipjes die al schade aan richten zou ik trouwens ook niet aan beginnen, ingekapseld is een ander verhaal.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:38

Fly_high schreef:
Dat is IMO ook iets wat je er zelf van maakt :o dat al die overbodige luxe die anderen blijkbaar wel kunnen en willen betalen er ook voor zorgt dat hetzelfde van de concurrentie wordt verwacht.

Ik rij wedstrijden met mijn marktplaats-prijsklasse paardje en goedkope spullen en heb er nooit moeite mee gehad om in de prijzen te raken als ik daadwerkelijk netjes ging rondsturen. Ook op grotere wedstrijden met alles erop en eraan krijg ik prima punten. In springen kunnen we ook prima meekomen tussen paarden die ongetwijfeld paar keer zoveel hebben gekost als mijn knol. Ik loop hier en daar vast vanwege mijn eigen rijkunsten maar nog nooit prijzen gemist vanwege iets wat op te lossen was met een duurder zadel of een luxere cap, was het maar zo'n feest :P

Arme wedstrijdruiter zijn heeft ook zijn nadelen : daar niet van, maar dat zit meer in hoeveelheid tijd en geld wat men in de training kan steken en niet zozeer anders beoordeeld worden op identiek proefje vanwege een duurder paard met merkspullen erop.

Vind dat kortzichtig omdat Jij daar geen last van hebt zal rest van Nederland daar ook geen last van hebben. Goh waarom was en is het systeem toch zo moeilijk te doorbreken?
Uh doordat mensen zo denken.
Wat ik schreef heeft niks te maken met of mijn dochter wel of geen prijzen rijdt. Zoals je kunt lezen rijdt ze eigenlijk altijd bovenaan mee. Vaak in de top 3. Laatste 4 wedstrijden alleen maar 1e met de pony.
Maar dat wil toch niet zeggen dat wat ik met eigen ogen zie en oren hoor er niet is?
Zij moet bij een Aantal jury’s echt keihard knokken voor haar punten hoor. Maar ik wil helemaal geen discussie hier voeren over jureren van mij dochter. Ging mij om het beeld wat er gecreëerd wordt mede door jury’s . En was dit niet zo geweest dan hadden we niet met dit probleem te maken dat bijna iedereen tegenwoordig een spectaculaire voorbeenzwaaier wil.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:44

Elisa2 schreef:
Ik heb zelf ook nooit dure paarden kunnen betalen, herken het wel dat je met een simpele gewoon echt 200% moet rijden om goed mee te kunnen rijden. Heb wel veel verschillende paarden uitgebracht en merkte dat je echt wel meer punten krijgt met een mooi commercieel goed bewegend paard..ook al voelde het dan als een krant.

Alleen dat soort paarden zijn altijd al duur geweest, in principe leer je veel meer van die simpelere dieren en wat is er nu mooier dan dat soort paarden er uit rijden met je simpele diertje alleen maar door extra goed te rijden? Het is maar net hoe je het bekijkt he. ;-)

Of de PRE x KWPN een goede kruising gaat zijn..dat wil ik nog wel zien. Wel qua karakter waarschijnlijk..als het goed uitpakt..maar de gezondheid van de PRE's laat ook nogal te wensen over.

Ik snap het willen keuren voor zoveel geld ook wel trouwens, voor e2500,- kun je nog weleens een gokje nemen maar met e10.000,- wordt dat toch wel wat anders. Persoonlijk vind ik de paarden nog steeds belachelijk duur.

Chipjes die al schade aan richten zou ik trouwens ook niet aan beginnen, ingekapseld is een ander verhaal.

Mee eens!
Op PRE verhaal na want daar heb ik geen kennis van :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:45

Wat ik ook wel bijzonder vind maar waar veel mensen niet zo bij stil staan is dat ook de rx keuring uiteindelijk toch nog best subjectief is. En uiteindelijk rolt er alleen een aankoopsadvies uit. Moet je uiteindelijk nog beslissen of je het daar mee eens bent.

Een kennis had een paard die volledig goedgekeurd was maar op rug geloof ik 3 op schaal van 1-7 door een werveltje wat net iets dichter bij elkaar stond, waarmee ze ook gewoon positief aankoopsadvies krijgen. 6 jaar, zwarte ruin, liep L2/M niveau geloof ik…. Die stond voor €6000 te koop. Ik had hem naar iemand doorgestuurd maar die durfde het niet aan, want rug. Maar daarna was die zo weg via via aan kennissen van hun.

Er zijn gewoon mensen die dat wel aandurven en er op gokken dat ze gewoon nog een flink aantal jaren gewoon kunnen rijden zonder problemen.

Ik denk dat we tegenwoordig misschien ook wel te veel willen weten.

Overigens ken ik inmiddels 3 jonge paarden met ECVM waardoor ze niet of nauwelijks bereden kunnen worden en daar wordt vrijwel niet op gecheckt omdat foto’s uit andere hoek genomen moeten worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:51

Marus schreef:
Tegenwoordig zijn de prijzen ook anders. Het handelen op het erf of ik neem direct de trailer mee tijdperk zijn we allang voorbij.

Vanmiddag bij 2 twenters wezen kijken.
1 sprak mij heel erg aan. Maar helaas dikke sprong binnen en buitenkant.
De andere vond ik ook een leuk type, afgesproken dat ik vandaag zou bellen.
Vanavond contact opgenomen kreeg ik te horen dat ze beide onder voorbehoud verkocht zijn. Tsja niet leuk…. Weer energie, tijd en brandstofkosten voor niks kwijt.

Waarschijnlijk zijn de mensen die dus wel onderhandelen op het erf of zeggen een trailer mee te nemen je dan toch voor :o

In de stamboek discussie werden trouwens Dravers als voorbeeld genomen. Wist je dat wij helemaal geen stamboek keuringen hebben. Ook een hengst word helemaal niet gekeurd op exterieur.

Zal ons aan onze kont oxideren hoe hij eruit ziet, als hij maar hard gaat :o .

Imo is ons stamboek daardoor een stuk beter in het op een natuurlijke wijze selecteren van mankementen. Simpel gezegd : die stuk gaan, gaan meestal niet lang hard en daar word dan ook niet mee gefokt. Het valt mij op dat bijv. PSSM ed amper voorkomt, denk dat dat gewoon natuurlijke selectie is :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:52

Er lopen zóveel leuke paarden rond met een kleine bemerking, die ver onder de prijs weggaan. Ik durf dat ook wel aan. Conformatie is een, management is 2, en zolang je super eerlijk rijdt en werkt met ze, zul je er niet heel veel last van hebben. Doe je dat niet, dan rijd je een paard dat perfect is op foto's ook kapot.