[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moossie90

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:08

Ik ben een stille meelezer. Ik snap je keuze helemaal. En vraag mij oprecht af of je met een trekpaard en hun lompheid niet geblesseerd raakt ernaast. Verder is het echt de klik en het karakter. Mijn Arabische volbloed ruin wandelt over langs, zit als een bank en is toch vlot maar heeft geen streken en als er toch iets spannend is kondigt hij dat aan; snurk. Dan zeg ik het goed en wandelt hij door. Dat zou ik je zo gunnen. Die is echt van mijn mens en mijn mens komt veilig thuis.
Mijn merrie is echt een draak, dan sta je ineens achterstevoren.
En mijn andere ruin een draver is heel laconiek maar bevriest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:21

Trekpaard is gebouwd op trekken, maakt vaak voor korte ruggen, slechte gewichtsdragers en een lijf dat heel goed alles op 1 lijn kan zetten voor optimaal kracht zetten. Maakt bv hals inbuigen voor controle ronduit lastig. Echt goed opgevoed en die opvoeding bijgehouden, kunnen het super paarden zijn, maar dat zijn meestal niet de dieren die op de markt komen. Die gaan eerder via via weg, net als veel gouden kinderpony's.
Ik zou je eerder een flink uit de maat gegroeide ouder type new forester, arabier of iets richting bv berber aan raden. Meer mens gerichte paarden in de zin van samenwerking onder het zadel fokselectie. Trekken of dragen zijn nl 2 nogal verschillende dingen qua lichaamsbouw en hoe je samenwerkt met een paard.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 00:37

Er zijn nog veel meer gangenpaarden rassen hoor, niet alleen de Rocky. Manchalarga marchador, Tennessee walker, paso Fino, Peruaanse paso, toltende draver. En de sites van rocky fokkers zijn meestal niet up to date met wat ze te koop hebben. Er zitten er veel in Frankrijk.
En een ijslander is een paard, geen pony, zeg dat niet tegen een liefhebber, die staan meteen op hun achterste benen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 01:46

@kaatastrof, dank dat je zo bezorgd bent om mijn rug. Ik til nooit met benen verzorgen of voeten uitkrabben. Ik heb Callas ook geleerd haar voet in de standaard te leggen en daar laat ze hem liggen. Kwestie van opvoeden.

@Balance ik wist niet dat je okergele paarden had ;-) maar ik vind het ook-heel-leuk ;-)

@Moossie, leuk dat je nog steeds meeleest en dank ook voor je bezorgdheid. Ik zou niet zo goed weten hoe ik meer geblesseerd kan raken dan met een ander paard. Ik heb altijd al een klik met koudbloeden en trekpaarden gehad, ook altijd aangespannen gereden, koetsiersbewijs enzo. Sterker nog, de comtois lijkt 100% op Thor mijn vorige paard.

@Tamary wat weet jij toch veel van paarden! Dank ook voor je bezorgdheid over mijn keuze in paarden.

@Tinka, klopt, daar hangt echter een prijskaartje aan dat ik niet zoek. Ik blijf het liefst onder de 3000 euro en dat is al bijna onmogelijk, daarom vind ik die prijs van 1000 euro voor die pre zo onwaarschijnlijk.

De laatste dagen veel filmpjes en dingen gelezen over de comtois, vooral omdat hij dus zo lijkt op Thor. Ik vraag me dan ook af of Thor geen stukje comtois in zich had. Afijn de comtois is een van Frankrijks oudste paardenrassen. Eerst gefokt voor in de oorlogen om op te rijden, later tot vleesfok verworden, bijna verdwenen en weer teruggefokt voor attelage en inmiddels erg populair in onder andere de trec en spectacles. Cool in het hoofd, zware bergpaarden, keiharde hoeven, kleine maat, 165m max en kan in alle klimaten. En enorm fors uiteraard 500-800 kilo en altijd zweetvos, variërend van vos tot donkere chocola. Die laatste, zijn gelijk twee keer zo duur als de gewone zweetvossen. Ze hebben alleen geen vlakke gangen, maar verder spreken ze me wel erg aan. Ze zijn betaalbaarder dan Schwarzwalders die ik ook erg gaaf vind. Zelfde type maar zeldzamer.

Nice! https://www.youtube.com/watch?v=SoNsfleu0Vg Van deze hengst is veel te vinden. Niet ritalin, maar ricadin

Ook grappig https://www.youtube.com/watch?v=r7Q9bOZ-M_g

Ja met zijn tweetjes erop https://www.youtube.com/watch?v=7eyqnfbrKDw

Sprongetje https://www.youtube.com/watch?v=gRNSEhquUvM

Deze juffrouw rijdt niet zo prettig, maar wel leuk om te zien wat voor type paarden het zijn https://www.youtube.com/watch?v=9gt6__brayU

Afijn ik broei verder

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 01:47

Toevallig van de week een documentaire gezien over France Comté waar ook de Comtois in voor kwam. Een man aan het woord met zoveel bezieling voor het ras en die ze gebruikte om boomstammen uit het bos te trekken. De kudde leefde bij hem op een groot gebied en als hij floot kwamen ze aanrennen. Zijn paarden werden ook gereden en gebruikt voor voltige en vrijheidsdressuur. De elegantie , de vriendelijkheid en het gemak waarmee deze paarden de dressuuroefeningen uitvoerden, in één woord ,prachtig
Deze man had de lichte voskleurige Comtois maar ook met een donkere kleur met lichte manen, waanzinnig mooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 01:49

fardoe schreef:
Toevallig van de week een documentaire gezien over France Comté waar ook de Comtois in voor kwam. Een man aan het woord met zoveel bezieling voor het ras en die ze gebruikte om boomstammen uit het bos te trekken. De kudde leefde bij hem op een groot gebied en als hij floot kwamen ze aanrennen. Zijn paarden werden ook gereden en gebruikt voor voltige en vrijheidsdressuur. De elegantie , de vriendelijkheid en het gemak waarmee deze paarden de dressuuroefeningen uitvoerden, in één woord ,prachtig
Deze man had de lichte voskleurige Comtois maar ook met een donkere kleur met lichte manen, waanzinnig mooi.

Hey ook nog wakker? We plaatsten tegelijk! Ja ik lees ook erg veel goede dingen erover. Judith kwam er ook al mee aan, dat het haar ook wel wat lijkt.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 02:03

Ja, hahaha, zo grappig. Ik zit uitgebreid te typen , plaats het en zie dan dat jij ook een stuk over de Comtois hebt geplaatst. Hoe is het toch mogelijk !!
Ik bedoel inderdaad de chocolade kleur met lichte manen. Prachtig

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 02:21

Mo, teken van leven hier.
Ik volg je nogsteeds hoor!
wat een verhalen en wat een gedoe met dat been.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 04:44

Misschien kun je eens aan Pien, palousaboy of lizy29 vragen, zij hebben ook trekpaarden, Breton. Ik heb serieus nog nooit bredere paarden gezien := (Pien heeft geen trekpaardn, weet alleen even niet meer wat het wel is), misschien weten zij nog iets in de buurt. Ik weet alleen niet goed hoe ver jullie bij elkaar uit de buurt zitten. Zij wonen in de gaten haute Vienne.

Die Comtoise zijn erg mooi inderdaad.

En wat zijn jullie allemaal aan het nacht braken zeg :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 06:33

Okergeel en ook nog een bretonner... fouter kan niet. Maarrrr die comtois zou mij ook kunnen bekoren inderdaad. Leuke zoektocht in elk geval.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 07:23

Hier inderdaad ook rustig aan op zoek naar comtois. Ik woon nu in de franche comte dus ze lopen hier heel veel!
Op mij komen ze over als hele koele, nuchtere paarden met toch best veel respect voor de mens, niet al te lomp al kunnen ze toch ook wel net zo breed zijn als andere trekpaarden.

Afbeelding
Deze jaarling staat bijvoorbeeld bij ons het dorp, samen met een ezeltje. Een hengstje maar totaal niet happerig ofzo. Heel leuk dier.

Hier zit twee dorpen verder een comtois museum, ik ga daar binnenkort ook eens even kijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:02

Grappig , als ik zie welke type paarden je bevallen .
Dan zou je als een blok vallen voor de mijne .
Lol
Is een Hongaars koudbloed . Maar wel chique genoeg om super knap te zijn.
Misschien kun je in zo een richting zoeken .
De mijne is wel via dubieuze handelstal geïmporteerd.
Gelukkig super gezond. Evenals onze cruzado via dezelfde stal binnen gekomen in NL
Hoop dat je de juiste match vindt voor jullie .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 08:44

Hi All,

@Zinzi, jammer dat het een merrie is. En ik ga niet meer voor de looks, alhoewel de comtois er zeer zeker mag zijn in mijn beleving. Ik ben echt nu op zoek naar een karakter dat bij mij past. En ik wil echt voorlopig alleen zoeken naar ruinen. Zijn dunner gezaaid, gaan allemaal de slacht in.

@Judith, ja dat was grappig dat jij mij mailde met die ene adv, die had ik de dag ervoor ook gevonden. Ik heb die meneer om meer info gevraagd, maar nog niets gehoord, dus ik vermoed dat het paard al verkocht is. En ook grappig dat jij ook wel wat ziet in de comtois, ook omdat je man ook wil gaan rijden. Same here. Verschil tussen jou en mij is dat jij het geen probleem vindt om hem zelf in te rijden en dat wil ik niet meer. Er hangt dan ook helaas een ander prijskaartje aan. Het dubbele ongeveer voor een volwassen ingereden/betuigd paard. Comtoismuseum, foto's maken!

@Balance misschien vind ik wel een okergele comtois ;-) voor jou.

@Prairy, Pien haar paarden heb ik gezien. Dat waren merens. Haar Hercule was aan de voorkant net zo breed als een Smart. Helaas heeft Pien nu geen paarden meer. Hercule is twee jaar geleden aan koliek overleden. Ze heeft toen een nieuwe gekocht, Chico, die was wat heet en is binnen een half jaar ook overleden aan koliek. Ze had toen nog een merensmerrie Polie die niet bereden kon worden en die staat nu bij Liz. Merens zijn er in overvloed te koop, maar o.a. door de verhalen van Pien over haar paarden, ga ik niet voor een merens, ik zag in de verhalen over alle drie de paarden overeenkomsten met Callas en dat zoek ik niet meer.

@Jolliegirl! Wat leuk dat je nog steeds volgt, gezellig. Ja, haar been is waardeloos. Letterlijk. Nog steeds niets van de behandelend arts gehoord. Wat voor mij het belangrijkst daaraan is, is dat ze kennelijk gewoon met grazen en hapje stapje en zelfs een drafje rechtuit geen pijn toont. Wil niet zeggen dat ze geen pijn heeft, maar ze loopt dan niet kreupel. Als ze pijn zou hebben, zou ik heel anders in dit hele traject staan. Dat zou ik afschuwelijk vinden.

@Tamara, ja die chocolats (op zijn Frans uitgesproken dan hè) doen mijn hartje ook sneller kloppen maar ik moet niet meer gaan voor de looks, dus een gewone comtois is ook al heel fijn.

N.a.v. de foto van Judith over de comtois bij haar in de buurt (Ik zag trouwens in de Creuse ook een comtois te koop staan Juud voor jou, maar ben even de adv kwijt) plaats ik even een foto van mijn goeie ouwe Thor en erna een foto van een comtois. Dan kunnen jullie het vergelijk een beetje zien. De handelaar zei toen dat Thor een Poolse haflinger was. Maar dat ras heb ik nooit kunnen vinden. Wie weet zat er een tik van comtois in hem. Of was hij gewoon een zweetvos. Maar dan snappen jullie waarom ik op comtois val ;-)

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:45

Er komt vast een bijzonder paard op je pad nu je je er voor open stelt :j

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:47

Wat grappig, die Diesel en Tank heb ik ooit in handen gehad, stonden bij mij in de buurt, flink verwaarloosd en ook wel wat gezondheidsissues... wel doodbraaf.

En die Comtois klinkt wel echt als een geschikt ras voor jullie! Hopelijk vinden jullie een leuke waarbij jullie een goed gevoel hebben :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 08:50

fransje23 schreef:

Cera_D schreef:
Wat grappig, die Diesel en Tank heb ik ooit in handen gehad, stonden bij mij in de buurt, flink verwaarloosd en ook wel wat gezondheidsissues... wel doodbraaf.

En die Comtois klinkt wel echt als een geschikt ras voor jullie! Hopelijk vinden jullie een leuke waarbij jullie een goed gevoel hebben :j

Allemaal tegelijk gepost ;-)

@Fransje, Ja dat hoop ik wel. Ik kijk wel advertenties maar ik wil nog niet actief gaan kijken, alleen om me te oriënteren op rassen en karakters. Als we een maandje of zo verder zijn, dan is er hier thuis wat meer lucht qua klussen en dan zou ik wel eens wat serieuzer willen gaan kijken. En wie weet heb ik dan ondertussen wel een ander ras gevonden, dat ik nóg leuker vind.

@Cera, wat grappig dat jij ook hebt nagedacht over tank en diesel. Ja eentje had in ieder geval cpl en de ander was iets met de voeding dacht ik. Eerlijk gezegd heb ik nu spijt dat ik het niet gedaan heb. Maar dat is altijd achteraf.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 09:04

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:19

Zeker, maar wel echt ontzettend ver weg. Voor die prijs heb ik dan liever een tweejarige die eerst nog minstens een jaar op het land kan lopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 09:26

JudithO schreef:
Zeker, maar wel echt ontzettend ver weg. Voor die prijs heb ik dan liever een tweejarige die eerst nog minstens een jaar op het land kan lopen.

Die zijn er gelukkig ontzettend veel te vinden. Zoek op poulain comtois en je wordt overstroomd. Of pouliche als je een merrie wilt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:08

Waarom wil je eigenlijk geen merrie? Mijn merries zijn een stuk makkelijker in de omgang en met rijden dan mijn ruin, die erg dominant is.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:09

Monique1963 schreef:
fransje23 schreef:

Cera_D schreef:

@Cera, wat grappig dat jij ook hebt nagedacht over tank en diesel. Ja eentje had in ieder geval cpl en de ander was iets met de voeding dacht ik. Eerlijk gezegd heb ik nu spijt dat ik het niet gedaan heb. Maar dat is altijd achteraf.

Oh ik heb er niet over na gedacht hoor :')
Absoluut niet mijn type paard hahah
Maar ze waren wel mega lief!
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:11

Tinka schreef:
Waarom wil je eigenlijk geen merrie? Mijn merries zijn een stuk makkelijker in de omgang en met rijden dan mijn ruin, die erg dominant is.

Ik heb voor Callas en Poupette altijd ruinen gehad en een keer een merrie. Met de ruintjes heb ik het heel fijn gehad. Merries hebben toch een uitgesprokener karakter vind ik nu. Ook voor het evenwicht in de kudde to be, wil ik weer graag een ruin.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:12

Mooi foto cera!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 11:43

Behandelend d.a. belde eindelijk terug nav mijn mail. Lang verhaal kort, je kunt er weinig aan doen, hij stelde zelfs opereren niet voor, en alleen maar hopen dat rust geneest. Hij schreef nu een half jaar rust voor op zo plat mogelijke grond. Ik heb hem niet verteld dat ik dat al gehoord had van een andere d.a. natuurlijk. Alleen had zij het dan over een jaar. Maar goed, over een half jaar kan ik hem weer contacten en of ik hem dan op de hoogte wilde houden als het ondertussen verbetert. Keep on dreaming.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:54

Heb genoten van je filmpje, zo lief die Yoda en je poezenbeestje! Gelukkig gaat het binnen super met die twee.

En ja, de Comtois ziet er als ras mooi uit en lijkt ook heel braaf. Het nadeel van een ruin bij merries vind ik dan weer dat er kans is dat ze dekgedrag gaan vertonen en dat is voor een ( geblesseerde) merrie niet zo geslaagd. Dan is het ineens wel een heel gewicht dat ze te dragen krijgt dan.