Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:54

Raineri schreef:
Bemerkingen zijn lastig! Ik heb interesse in een dier van 9 jaar, loopt hoog in de sport en rijd hem nu zeker een jaar. Ben enorm gek op hem en hij trekt me er door tijdens het rouwen om mijn paard. Hij heeft wel een volledig verbeend hoefbeen heeft. Verder schoon op de foto en scans. Loopt er al jaren goed op. Maar toch, het blijft een risico. Zal niet de eerste zijn waarbij een tak afbreekt. Ik zal wel een miep zijn maar vind dit alsnog wel spannend. Zijn ook mensen die dit geen probleem vinden. Context is zo belangrijk. Goed nadenken over welke extra kosten en welke risico’s je akkoord bent. En paarden zijn zo’n emotioneel bezit. Het is volledig je goed recht als zelfs op basis van gevoel je het niet doet.

Ik heb nog wel een jaar nadenk tijd denk ik. Maar als dit misgaat, is het direct goed mis. Zullen ook mensen zijn die denken: wellicht heb ik er 7 jaar plezier aan en vinden dat akkoord.

Dat is de juiste instelling!

Zo kocht de stalbaas een 17-jarige Taart: daar hebben we wel een jaar of 5 - 6 lol van en dan kijken we wel verder...
Nu weet ik iets meer geschiedenis van dat paard; als er niks stoms gebeurt, kunnen ze daar nog gerust 5 jaar bij optellen :j
Had ik ruimte gehad, had de stalbaas nooit de kans gekregen op dit paard }> maar zo is het ook goed; kan ik d'r toch volgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:58

Ik heb ooit een fitte 21 jarige gekocht. En zoals je in mijn profiel kan zien, ruim 8 jaar veel plezier van gehad. Maar die merrie was dan wel helemaal vrij van gebreken. Ook geen spikkeltje artrose ondanks dat ze toch subtop had gelopen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:00

c_alsemgeest schreef:
Ik heb ooit een fitte 21 jarige gekocht. En zoals je in mijn profiel kan zien, ruim 8 jaar veel plezier van gehad. Maar die merrie was dan wel helemaal vrij van gebreken. Ook geen spikkeltje artrose ondanks dat ze toch subtop had gelopen.

Zo was mijn verzorgpony dus ook! Tot haar 28 met alle plezier van de wereld rondgecrosst. Had enkel een stofallergie die in de winter voor last zorgde en een traumatisch verleden, maar voor de rest volledig in orde en vrijwel nergens last van gehad

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:06

Je kan een helemaal gezond paard kopen met een super keuringsrapport en die kan na een paar maanden ook een blessure oplopen aan de weke delen en of andere problemen krijgen. Bij paarden is alles zo relatief...

Inderdaad goed de risico's afwegen en daarin ook de vraagprijs een rol laten spelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:18

Elisa2 schreef:
Je kan een helemaal gezond paard kopen met een super keuringsrapport en die kan na een paar maanden ook een blessure oplopen aan de weke delen en of andere problemen krijgen. Bij paarden is alles zo relatief...

Inderdaad goed de risico's afwegen en daarin ook de vraagprijs een rol laten spelen.

Zeker, Jam kocht ik met 3 en met 6 kwam opeens headshakingsyndroom de hoek om.
Verder heeft hij nooit iets gehad, maar hem daardoor helaas wel moeten laten inslapen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:27

Mijn eerste paard was tussen de 15-20 jaar oud. Lage prijsklasse. Heb ik 17 jaar ongecompliceerd plezier van gehad, waarbij het aantal keren dat de DA nodig was op 1 hand met vingers over te tellen is gebleven. Paard kwam destijds niet eens glansrijk (artrose?) door de buigproeven, maar is wel tot aan z’n dood onder de man gebleven. Liep als een goudhaantje en we deden regelmatig actieve ritjes van 3 uur.
Daar hadden we eigenlijk maar max 5 jaar lol met je knol van verwacht.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:12

Elisa2 schreef:

Dat absoluut. Die van mij was vorig jaar toch echt helemaal goed op de foto's. Maar bleek toch een afwijking in de hals te hebben die enkel in bepaalde posities te zien was. Het blijft altijd gokken en zekerheid krijg je nergens.

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:33

Vandaag bij een driejarig paard gekeken en morgen overleg met da hij is al xr gekeurd

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 18:50

_coquette_ schreef:
Elisa2 schreef:

Dat absoluut. Die van mij was vorig jaar toch echt helemaal goed op de foto's. Maar bleek toch een afwijking in de hals te hebben die enkel in bepaalde posities te zien was. Het blijft altijd gokken en zekerheid krijg je nergens.

Klopt.. bleek gisteren nog maar eens uit een gesprek met mijn instructrice. Haar paard was volledig goedgekeurd, ook röntgenologisch. Is een afstamming van For Pleasure. Heeft ondertussen al sinusinfecties gehad waardoor hij naar de kliniek moest, een peesblessure, redelijk wat mis met de tanden en nog iets dat mis was in de structuur van zijn hoofd als ik juist ben. Het blijft altijd een gok, maar uiteindelijk is dat zo met alle dieren, en uiteindelijk gaan we ze er niet minder graag door zien ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:04

Denken jullie ook wel eens aan de gevolgen van een negatieve keuring uitslag voor het paard in kwestie?
Wat gebeurt daar vervolgens mee? Gaan ze naar de slacht of in lager segment de handel in of naar het buitenland?
Het lijkt me voor de fokker van een mooi jong sportpaard ook heel naar als het niet in orde blijkt te zijn.

Wat zou de oorzaak zijn van zoveel afgekeurde jonge paarden tegenwoordig, ik kan me dat niet van vroeger herinneren. De meeste mensen hadden prima paarden die lang meegingen.
Er was toen misschien ook minder beschikbaar qua technologie voor onderzoek, maar het aandeel ongecompliceerde pony’s en paarden lijkt toen wel groter te zijn geweest dan tegenwoordig.
Heb ik het over ca 25 tot 35 jaar geleden.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:31

Marigold schreef:
Denken jullie ook wel eens aan de gevolgen van een negatieve keuring uitslag voor het paard in kwestie?
Wat gebeurt daar vervolgens mee? Gaan ze naar de slacht of in lager segment de handel in of naar het buitenland?
Het lijkt me voor de fokker van een mooi jong sportpaard ook heel naar als het niet in orde blijkt te zijn.

Wat zou de oorzaak zijn van zoveel afgekeurde jonge paarden tegenwoordig, ik kan me dat niet van vroeger herinneren. De meeste mensen hadden prima paarden die lang meegingen.
Er was toen misschien ook minder beschikbaar qua technologie voor onderzoek, maar het aandeel ongecompliceerde pony’s en paarden lijkt toen wel groter te zijn geweest dan tegenwoordig.

Ik denk dat voornamelijk het verschil is dat er tegenwoordig veel meer röntgen gekeurd wordt in vergelijking met vroeger + dat er stenger gekeurd wordt. Waardoor er meer mogelijke problemen aan het licht komen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:41

_coquette_ schreef:
Marigold schreef:

Ik denk dat voornamelijk het verschil is dat er tegenwoordig veel meer röntgen gekeurd wordt in vergelijking met vroeger + dat er stenger gekeurd wordt. Waardoor er meer mogelijke problemen aan het licht komen.

Dit, en dat veel kopers panisch zijn voor elk haartje dat verkeerd ligt (bij wijze van spreken) terwijl het helemaal geen belemmering hoeft te zijn.
Vroeger gingen pony's en paarden die niet voldeden, te lang kreupel stonden etc naar de slacht, tegenwoordig wordt er heel lang mee gedokterd en in geval van merrie's mee gefokt (en dat is bij erfelijke kwalen best heel jammer te noemen, "ja maar, ze is zo lief").

In het geval van een fokker waarvan het mooie jonge sportpaard niet door de keuring komt: sommigen kiezen ervoor deze paarden toch te gaan beleren en of voor minder te verkopen, of als het onder het zadel een heel goed dier is, via andere wegen te verkopen aan mensen die een keuring minder spannend vinden dan de gemiddelde particulier.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:26

Gingen paarden ook niet langer mee omdat we meer problemen over het hoofd zagen? Als een paard destijds narrig was dan was ie vervelend. Tegenwoordig zoeken we het eerder in het medische

Is over het algemeen. Dus geen uitZonderingen op de regel mee aan komen :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:43

Raineri schreef:
Gingen paarden ook niet langer mee omdat we meer problemen over het hoofd zagen? Als een paard destijds narrig was dan was ie vervelend. Tegenwoordig zoeken we het eerder in het medische

Is over het algemeen. Dus geen uitZonderingen op de regel mee aan komen :Y)

Precies. Ze waren vervelend en moesten aangepakt worden. Ze pesten je, deden het expres om onder het werk uit te komen enzovoorts. Daarnaast zijn mensen ook heel slecht in het herkennen van problemen, nu nog steeds. Ik zie zat paarden en pony's lopen die echt niet goed lopen, maar eigenaar vindt er niks mis mee want zo loopt die altijd. Dat was vroeger zo en nu nog steeds. En als het paard dan ineens echt niet meer kon of kan lopen kwam er bij de kliniek iets hefstigs uit wat al jaren speelde :=

Dat was vroeger ook gewoon en ze gingen sneller naar de slacht. Of gewoon wat goedkoper te koop gezet zodat er geen keuring gedaan werd (proberen ze nog steeds), naar een handelaar toe of naar het buitenland. Of wat je vroeger vaker zag, naar een manege met buitenritten waar ze een seizoen afgeragd werden en daarna geslacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:44

Marigold schreef:

Het verschil tussen paardenmensen en mensen-met-paarden.

Mijn eerste paard kocht ik zo'n 35 jaar geleden.
Ik vroeg een bekende en paardenman om advies over het paard: Dat paard? De manegebaas zegt dat het een goed paard is? Dan is het een goed paard, koop d'r gerust.
Ik heb dat paard gekocht; ze heeft zowel de manegebaas als de kennis/paardenman overleeft en zag in de 17 jaar dat ze van mij was 5x de dierenarts, waarvan de laatste keer de keer was dat ik d'r liet gaan; op 29 jaar.....

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:15

Marigold schreef:

Ja daar denk ik zeker aan….. En ik weet van 2 paarden die ik heb laten keuren ritje buitenland zijn gegaan. Zelfs 1 heeft een dierenarts een krabbel op rapport gezet voor goedkeur…. Dat is wat ik hoorde van de dierenarts die voor mij heeft gekeurd.
Blijft soms een smerige wereld.

Tegenwoordig zijn de prijzen ook anders. Het handelen op het erf of ik neem direct de trailer mee tijdperk zijn we allang voorbij.
Ik had laatst ook een discussie met een verkoper die zijn paard niet rx wilde laten keuren. Prima doen wij geen handel. Want je moest niet alles willen weten zei hij. Oke 12k voor 3 jarige onbeleerde merrie, ik zei prima als je zulke bedragen vraagt maar ik wil dan weten wat ik koop. Genoeg zooi gezien inmiddels.

Daarbij ben ik het ermee eens dat men vroeger het welzijn van het paard veel minder in het oog had. Op de stand, niet zeuren maar keihard aan het werk. Zweep erover als ze dwars waren en als ze agressief werden gingen ze naar de slacht. Oke niet overal maar dat is wel wat ik mij van vroeger herinner.
—————————————————————-

En inmiddels ben ik mijn eigen zoektocht beu! Meer dan…..
4 afkeur en dan niet te spreken over al die ritten die ik maak in mijn zoektocht. Soms vraag ik mij serieus af of er nog correcte gezonde friezen bestaan. Oke ik ben dan misschien kritisch.
Maar wat bij een fries allemaal maar wordt gezien als normaal zou je daar met een kwpner niet mee weg komen. En het is nou niet zo dat ze zo goedkoop zijn.

Vanmiddag bij 2 twenters wezen kijken.
1 sprak mij heel erg aan. Maar helaas dikke sprong binnen en buitenkant.
De andere vond ik ook een leuk type, afgesproken dat ik vandaag zou bellen.
Vanavond contact opgenomen kreeg ik te horen dat ze beide onder voorbehoud verkocht zijn. Tsja niet leuk…. Weer energie, tijd en brandstofkosten voor niks kwijt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:18

Elisa2 schreef:

Ja er is altijd een risico maar zoals de dierenarts die voor mij keurt vorige week zei tegen de verkopende partij die ook dit soort teksten eruit gooide : ik noem het niet zonder reden een VERHOOGD risico…. Woord zegt het al he

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:51

Marus schreef:
4 afkeur en dan niet te spreken over al die ritten die ik maak in mijn zoektocht. Soms vraag ik mij serieus af of er nog correcte gezonde friezen bestaan. Oke ik ben dan misschien kritisch.
Maar wat bij een fries allemaal maar wordt gezien als normaal zou je daar met een kwpner niet mee weg komen. En het is nou niet zo dat ze zo goedkoop zijn.

Nee, tenzij....

Ze zijn er wel, maar dan moet je blijkbaar heel goed weten waar je ze vandaan haalt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 00:10

ikke schreef:
Marus schreef:

Nee, tenzij....

Ze zijn er wel, maar dan moet je blijkbaar heel goed weten waar je ze vandaan haalt.

Ja vind ik lastig Ikke. Ben al bij veel adressen geweest. Ook fokkers.
En de paarden die ik heb laten keuren waarvan ik dacht oke dit zijn dan op het oog correcte paarden en negatief advies kregen waren bij kleinschalige fokkers weg. Net geen ster op de keuring( wel 3e premie stamboek) dus die kunnen dan verkocht. En dan zoek ik eerst ook alle info op. Livestream van de keuring, jury commentaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 02:32

Maar dat ze geen ster krijgen op de keuring zegt toch al heel veel? Dat is niet zomaar.

Ik zit in de Tinkers en krijg heel vaak de opmerking, stamboek resultaat of afstamming maakt niet uit. Want dier is bedoeld als rijpaard.

Ik snap dat niet. Als rijpaard moet het dier toch juist correct gebouwd zijn, daarmee duurzaam zijn, goed kunnen bewegen, daarmee overdreven slijtage voorkomen? En ga zo maar door.

Om nog maar te zwijgen van de afwezige waarde van rontgen keuring. Er bestaat bij de Tinkers gewoon geen predikaat voor merries die röntgenologisch in orde zijn. Vroeger moest de hengst maar een halve prok keuring door om goedgekeurd te worden. Sinds een paar jaar moet die volledig prok goedgekeurd zijn. Maar het is echt idioot hoeveel er met ongekeurde hengsten wordt gefokt, óók, of eigenlijk juist, door mensen uit het bestuur en zelfs de voorzitters.

Gelukkig weet ik zelf de kopers wel te vinden die wel extra betalen omdat beide ouders van mijn veulen röntgenologisch en klinisch in orde zijn en meerdere generaties ster voor de merrielijn. Hengst ook zéér kwaliteitsvolle nakomeling die het ook op oudere leeftijd goed doen, net als hijzelf.

Maar denk dat zeker 75% van de mensen die op zoek zijn mij voor gek verklaren. Oké joh, prima, kijk lekker verder. Spreek je over 10-15 jaar wel.

Petje af overigens voor de fokkers die de mindere merries verkopen en de beste houden voor voortzetting van het ras.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:33

@caily: nee dat zegt absoluut niet veel. Je kunt daar evt punten van meenemen, zoals evt geen droog beenwerk bijv, beenstanden. Maar vaak wordt er ook op niet medische zaken beoordeeld he zoals gangen en bouw.
En een gewone stamboek merrie kan best met juiste training het jaar erop ster worden verklaard.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:43

Caily schreef:
Maar dat ze geen ster krijgen op de keuring zegt toch al heel veel? Dat is niet zomaar.

Ik zit in de Tinkers en krijg heel vaak de opmerking, stamboek resultaat of afstamming maakt niet uit. Want dier is bedoeld als rijpaard.

Ik snap dat niet. Als rijpaard moet het dier toch juist correct gebouwd zijn, daarmee duurzaam zijn, goed kunnen bewegen, daarmee overdreven slijtage voorkomen? En ga zo maar door.

Om nog maar te zwijgen van de afwezige waarde van rontgen keuring. Er bestaat bij de Tinkers gewoon geen predikaat voor merries die röntgenologisch in orde zijn. Vroeger moest de hengst maar een halve prok keuring door om goedgekeurd te worden. Sinds een paar jaar moet die volledig prok goedgekeurd zijn. Maar het is echt idioot hoeveel er met ongekeurde hengsten wordt gefokt, óók, of eigenlijk juist, door mensen uit het bestuur en zelfs de voorzitters.

Gelukkig weet ik zelf de kopers wel te vinden die wel extra betalen omdat beide ouders van mijn veulen röntgenologisch en klinisch in orde zijn en meerdere generaties ster voor de merrielijn. Hengst ook zéér kwaliteitsvolle nakomeling die het ook op oudere leeftijd goed doen, net als hijzelf.

Maar denk dat zeker 75% van de mensen die op zoek zijn mij voor gek verklaren. Oké joh, prima, kijk lekker verder. Spreek je over 10-15 jaar wel.

Petje af overigens voor de fokkers die de mindere merries verkopen en de beste houden voor voortzetting van het ras.

Dat zegt niet alles dat beide ouders goed zijn en de generaties ster ervoor zitten.
Alle 4 paarden die ik heb laten keuren waren vol papier met preferent ervoor. Super papier.
Zegt mij niets over de medische toestand van een paard.
Oke je kunt evt bepaalde risico’s verminderen als je bijv weet dat beide paarden geen verbening hebben ( voorbeeld). Maar hoe zeker weet je dat? Ik hoor genoeg van de dierenartsen over de fotos van de goedgekeurde hengsten ( en prok zegt niet alles).

Want in hoever zijn de hengsten helemaal oke op foto? Wat noem jij oke? En wat noemt een stamboek oke en acceptabel?

En een stermerrie is niet per definitie beter dan een stamboek merrie. Je hebt te maken met een jury sport.. ik zie ze soms ster worden met een dikke sprong, en allemaal andere gekkigheid waarvan je denkt Hoe dan!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:48

En ze zijn niet alleen correct gebouwd als ze ster worden. Als ik bij het kwpn kijk wordt een goed gebouwd paard geen ster als ze niet goed kunnen bewegen. Ik heb een correct gebouwd paard met wat kleine verbeterpunten, maar waar ze echt te weinig punten zou krijgen op beweging en te ouderwets qua bouw. Dat maakt verder voor het gebruiksdoel echt niks uit en voor gezondheid ook niet. Zij is medisch gekeurd en daar geen beperkingen, had ook prok predikaat gekregen als we het aangevraagd zouden hebben. Maar zal geen ster worden.

Er zijn ook stamboeken waar ik liever een dier heb die niet bovenaan meeloopt, omdat die in mijn ogen juist veel minder rijtechnisch geschikt zijn. Er zit soms een enorm verschil in goed gebouwde paarden volgens stamboek en goed gebouwde paarden voor rijden.

Daarnaast moet je ook maar zin hebben om naar de keuring te gaan. Voor mij heeft het geen voordeel, dus als ik ooit een veulen zou fokken heeft de merrie geen predikaten en de oma ook niet. Maar wel sportresultaten, functionele bouw en een fantastisch karakter. En dat laatste is naast gezondheid 1 van de belangrijkste dingen, maar wordt niet beoordeeld.

Bij een hoop stamboeken kunnen ze makkelijk ster worden terwijl ze niet gezond zijn, want er zijn geen gezondheidseisen of die zijn apart.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:26

MyWishMax schreef:
En ze zijn niet alleen correct gebouwd als ze ster worden. Als ik bij het kwpn kijk wordt een goed gebouwd paard geen ster als ze niet goed kunnen bewegen. Ik heb een correct gebouwd paard met wat kleine verbeterpunten, maar waar ze echt te weinig punten zou krijgen op beweging en te ouderwets qua bouw. Dat maakt verder voor het gebruiksdoel echt niks uit en voor gezondheid ook niet. Zij is medisch gekeurd en daar geen beperkingen, had ook prok predikaat gekregen als we het aangevraagd zouden hebben. Maar zal geen ster worden.

Er zijn ook stamboeken waar ik liever een dier heb die niet bovenaan meeloopt, omdat die in mijn ogen juist veel minder rijtechnisch geschikt zijn. Er zit soms een enorm verschil in goed gebouwde paarden volgens stamboek en goed gebouwde paarden voor rijden.

Daarnaast moet je ook maar zin hebben om naar de keuring te gaan. Voor mij heeft het geen voordeel, dus als ik ooit een veulen zou fokken heeft de merrie geen predikaten en de oma ook niet. Maar wel sportresultaten, functionele bouw en een fantastisch karakter. En dat laatste is naast gezondheid 1 van de belangrijkste dingen, maar wordt niet beoordeeld.

Bij een hoop stamboeken kunnen ze makkelijk ster worden terwijl ze niet gezond zijn, want er zijn geen gezondheidseisen of die zijn apart.

Helemaal mee eens. Vind het toch wel jammer dat een correcte merrie met iets minder spectaculaire beweging dan weer geen ster wordt. En er zijn inmiddels al teveel paarden gefokt waar de gewone man niet mee om kan gaan. Erg jammer dat er wordt blind gestaard op bepaalde punten. Karakter is zo belangrijk! Vooral voor de ruiter die gewoon leuk wil rijden. Maar geloof dat ze daar wel wat op terug komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:46

Daarom heb ik liever sportresultaten in de lijn dan predikaten. Tenzij het sportpredikaat is haha. Zegt alsnog niet alles, want je kan ze ook alleen in de klasse starten die nodig is. Maar even zwart wit gezegd hebben ze dan wel bewezen het te kunnen. Lichamelijk maar ook qua karakter. Bij een ouder dier vroegen wij ook gewoon de resultaten op bij de knhs. Dan kon je al zien of er pauzes waren, of ze klasses allemaal doorlopen hadden of maar 1 of 2 keer uitgebracht.
Er zijn ook nog steeds veel warmbloeden met gewoon een fijn normaal karakter, wij hebben elke zoektocht toch meerdere dieren gereden die qua karakter gewoon fijn waren voor de gemiddelde ruiter. Natuurlijk komt het fokken erbij kijken, maar ook zeker management en opvoeding. En realistisch kijken naar eigen kunnen en naar het paard.

En het helpt ook als je fijne verkopers hebt. Stal waar we ooit gingen kijken had er een aantal in ons budget, maar toen we er waren vielen er een aantal af omdat zij die niet geschikt vonden. Bijvoorbeeld door de 1e reactie op een fout van de ruiter of reacties op gebeurtenis tijdens het rijden.

Als ik een fokmerrie zou zoeken zou ik alsnog het karakter 1 van de belangrijkste dingen vinden, maar ook gezondheid. Natuurlijk is bouw belangrijk, maar het zegt niks over gezondheid of het überhaupt kunnen. Een paard dat goed gebouwd is, maar geen fijn karakter heeft kom je er alsnog niet mee. Een minder goed gebouwd paard met top karakter kom je dan verder mee. Dus dan zou ik de 2e kiezen en met hengstkeuze de mindere punten proberen te verbeteren en de goede absoluut niet op in leveren.