Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:26

Oh @Tarzan, dar klinkt alsof er meer aan de hand is? Wat jammer dat het toch geen perfecte match is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:34

Helaas is het dat wel, op de grond kan ik alles met hem, maar in het zadel ben ik te onzeker voor hem, ik durf gewoon niet meer en dan is het plezier helaas weg. Hij is verder echt doodbraaf en doet eigenlijk niks verkeerd, maar het blijkt helaas geen match met mij.

Eems_xwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:36

@babootje & @ 3heathcliff5

Bedankt voor de tips! Aangezien ik voor een 2 jarige wil gaan is het misschien inderdaad slim om voor een tijd te verzekeren…

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:34

_Tarzan schreef:
Helaas is het dat wel, op de grond kan ik alles met hem, maar in het zadel ben ik te onzeker voor hem, ik durf gewoon niet meer en dan is het plezier helaas weg. Hij is verder echt doodbraaf en doet eigenlijk niks verkeerd, maar het blijkt helaas geen match met mij.

Hè wat zonde zeg. Dat is niet waar je op hoopt. Hopelijk vind je snel het juiste plekje voor hem.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:26

Zeker niet, ik hoop ook dat ik een mooi plekje voor hem ga vinden.
Voor nu dus zelf weer op zoek, en dit keer dus echt een dooie :=

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:15

_Tarzan schreef:

Mijn stalgenootje heeft een Frederiksborger gekocht, juist om lekker buiten mee te rijden. En wat een nuchter paard. Kan een kanon naast afgeschoten worden en dan gebeurd er nog niks. Wellicht is dat wat voor je?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:25

Echt heel erg jammer Tarzan! Maar ook eerlijk om toe te geven als de match er gewoon niet is. Daar heb je jezelf mee en je paard ook.

Ik zou dan weer niet specifiek op ras zoeken, maar echt gewoon wat op je pad komt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:01

_Tarzan schreef:

Zo een willen wij ook. Eentje die een sprongetje leuk vindt, maar absoluut niet heet wordt in een parcours. Dat valt nog niet mee :P |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:46

Lieser schreef:
_Tarzan schreef:

Zo een willen wij ook. Eentje die een sprongetje leuk vindt, maar absoluut niet heet wordt in een parcours. Dat valt nog niet mee :P |(

Ik heb zo 1 :j
Alleen niet te koop, kwpn en heeft veel gesprongen, ik ben echt een angsthaas 1e klas en rij voornamelijk recreatief, buiten is ze zo giga relaxed en heb zelfs een parcoursje met haar gesprongen en was prima te houden.
Echt heel fijn paardje

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:54

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de aanwijzingen in de OpeningsPost.
Laatst bijgewerkt door balance op 02-11-21 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator aanwijzing

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:04

Eems_xwx schreef:
Shar123 schreef:

Ben benieuwd of jullie allemaal je paard zo verzekeren… twijfel nog een beetje.

Ik heb hier toevallig recent onze contactpersoon rondom verzekeringen voor gesproken die in hetzelfde schuitje zat (Nieuw paard aangeschaft en wel of niet verzekeren). Hij heeft het paard uiteindelijk niet laten verzekeren omdat het voor sommige verzekeraars zo specifiek is wanneer ze wel of niet uitkeren, dat hij het verstandiger vond om gewoon een spaarpot op te bouwen en daar een eventuele medische molen van te betalen. Ik ga datzelfde advies volgen. Ik heb nu een jonkie van bijna anderhalf staan, dus ik heb een aparte spaarrekening geopend en ga gewoon ouderwets sparen.

Eems_xwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:28

Django_Mette schreef:
Ik heb hier toevallig recent onze contactpersoon rondom verzekeringen voor gesproken die in hetzelfde schuitje zat (Nieuw paard aangeschaft en wel of niet verzekeren). Hij heeft het paard uiteindelijk niet laten verzekeren omdat het voor sommige verzekeraars zo specifiek is wanneer ze wel of niet uitkeren, dat hij het verstandiger vond om gewoon een spaarpot op te bouwen en daar een eventuele medische molen van te betalen. Ik ga datzelfde advies volgen. Ik heb nu een jonkie van bijna anderhalf staan, dus ik heb een aparte spaarrekening geopend en ga gewoon ouderwets sparen.

Als ik me verder ga verdiepen in het verzekeren kom ik inderdaad ook veel reacties tegen van mensen die een flinke verzekering hebben en daarbij een paard met een medisch probleem dat net buiten de verzekering valt….

Een aparte spaarrekening is ook een goed idee! Bedankt voor de tip.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:55

Romy1234 schreef:
Lieser schreef:

Alleen niet te koop, kwpn en heeft veel gesprongen, ik ben echt een angsthaas 1e klas en rij voornamelijk recreatief, buiten is ze zo giga relaxed en heb zelfs een parcoursje met haar gesprongen en was prima te houden.
Echt heel fijn paardje

Heeft hij een broer? Zus mag ook, ik ben niet zo moeilijk :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:43

Eems_xwx schreef:
Als ik me verder ga verdiepen in het verzekeren kom ik inderdaad ook veel reacties tegen van mensen die een flinke verzekering hebben en daarbij een paard met een medisch probleem dat net buiten de verzekering valt….
Een aparte spaarrekening is ook een goed idee! Bedankt voor de tip.

Daar kun je de verzekeringsvoorwaarden voor nalezen toch?

Ik ben verzekerd bij Equipe paarden. Equipe 4+. Dan is zo ongeveer alles wel verzekerd.
Ik heb mijn (zelf gefokte( veulen ook verzekerd. Ik had een foetus veulenverzekering (voor de geboorte tot 4 maanden) en vanaf 4 maanden een gewone verzekering afgesloten.
Bleek mijn veulen flink OCD te hebben in beide sprongen. Kosten 2300,--. Ik dacht eigenlijk dat OCD niet verzekerd was zodat ik ook niet met Equipe had overlegd voor de operatie. Maar het bleek toch wel verzekerd te zijn omdat ik hem met 4 maanden al had verzekerd. Krijg dus een bedrag van bijna 1800 uitgekeerd (na aftrek eigen risico). Deden ook niet moeilijk over omdat ik niet voor de operatie met ze had overlegd.
Ik vind het een heel fijne verzekering. Heb nooit gedoe of gedonder over de ingediende rekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:53

Lieser schreef:
Romy1234 schreef:
Echt heel fijn paardje

Heeft hij een broer? Zus mag ook, ik ben niet zo moeilijk :D

Haha ik heb eigenlijk geen idee, zij is afstamming tygo x goodtimes, heb haar nog maar sinds januari maar zo braaf, alleen als ze dingen moeilijk vind wil ze nog wel eens iets in verzet gaan maar zeker niet gemeen. Erg gevoelig dametje _O-

Afbeelding

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:59

Lieser schreef:
Fly_high schreef:
Mijn nieuwste aanwinst staat trouwens ook te koop... ik ben momenteel flink vastgelopen wat betreft mijn ambities en behoftes mbt paarden in het algemeen en heb er echt geen kracht meer voor om het zo vooruit te trekken. Een groen sportpaard trainen is zo te zien het tegenovergestelde van waar ik me beter van voel :') En dan levert verkoop nog zoveel spanning bij mij op dat paardelief voorlopig bij een verkoopstal terecht is gekomen.

Bij wat voor verkoopstallen zetten jullie je paarden neer? Dat lijkt me voor mij dan een betrouwbaarder ingang dan de standaard handelsstal op marktplaats ...

Ik heb mijn paard bij iemand in training gezet en die haar ging verkopen. Zij doet wel professioneel, maar wel kleinschalig.
Zij nam een x bedrag per maand voor de training en verder niks voor de verkoop.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:09

Zelf heb ik ook zo nu en dan een paard van iemand in training voor verkoop.
Ken ook wel een aantal mensen die dat doen maar over het algemeen zijn dat wel paarden in de hogere prijsklasse.
Denk dat het anders ook niet zo vlot uit kan voor de eigenaar.
Vaak gaan er trainingskosten af en/of een percentage bij verkoop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:16

Hebben jullie op basis van dat "in verzet gaan" gezondheidsproblemen wel uitgesloten?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:24

Babootje schreef:
Hebben jullie op basis van dat "in verzet gaan" gezondheidsproblemen wel uitgesloten?

Ja, zodra m'n vriend ernaast staat doet hij het niet, rij ik de keer erop weer begint ie weer, hij dreigt eigenlijk ook alleen maar, maar dat is voor mij al genoeg om eraf te stappen. Hij voelt echt mijn spanning en reageert daar op.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:37

Ik vind dat specifieke van een verzekering ook nog wel meevallen. Staat gewoon duidelijk omschreven.
Waar nog wel eens verwarring over ontstaat is als je de goedkoopste verzekering alleen voor overlijdensrisico, dat mensen denken dat ze dan ook de waarde van het paard uitgekeerd krijgen als je moet laten inslapen door blijvende ongeschiktheid. Dat is vaak alleen het geval bij de duurste variant. Ik ken wel mensen die daardoor onaangenaam verrast waren, dat ze dachten toen ze het paard vanwege artrose of een peesblessure moesten laten inslapen, niets uitgekeerd kregen. En feitelijk is dat natuurlijk waarvoor de meesten hun paard willen laten uitkeren, voor blijvende ongeschiktheid (al dan niet met terugkopen van de verzekering).

Maar is gewoon een kwestie van goed de voorwaarden lezen. Ook wat er medisch wordt uitgekeerd als je aanvullende ziekenkosten verzekering hebt, staat allemaal prima gespecificeerd. Ook hiervoor geldt dat de meest exotische behandelingen zitten alleen in het meest uitgebreide en dus duurste pakket.

Ik verzeker ook. Ik zou sowieso altijd het eerste jaar verzekeren want dat is het jaar waarin je de grootste risico's in mijn ogen loopt (verandering van stalmanagement, verandering van eigenaar, het paard nog niet kennen, wat doet ie in de trailer etc etc). Ik zou zelf behoorlijk zuur (en blut) zijn als ik net voor bv 15.000 een paard koop, waarvan blijkt dat ie koliek gevoelig is (komt niet uit een keuring) en die door verandering van management binnen een maand met een zware koliek staat. Operatie, 6000 en overlijdt. Of bij het uitladen al verkeerd van de trailer af stapt en je vervolgens mogelijk met een bak aan medische kosten zit en een paard waar je niets meer mee kunt.

En natuurlijk gaat het meestal goed, maar ik zou het risico van zo'n klap geld in 1 keer kwijt zijn niet willen lopen. Na een jaar weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt (hoewel ik paarden gewoon in de verzekering houdt, maar als ik daar op zou willen bezuinigen zou ik dat na een jaar doen).

Shar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:03

Goed om te lezen dat jij tevreden bent over Equipe 4+ Babootje. Daar gaat mijn voorkeur ook naar uit. Ik verzeker hem voor de helft vd aankoopprijs want anders echt niet te betalen. Maar vind het wel een fijn gevoel dat ik niet in één keer het hele aankoopbedrag kwijt ben mocht er iets gebeuren. En idd ook een deel van de ziektekosten. In ieder geval de eerste jaren, even aankijken wat voor paard het is.

Pfff zenuwen beginnen nu wel te komen, vd zomer is hij al goedgekeurd inclusief foto’s dus verwacht nu ook maar blijft toch even spannend, hopelijk met volle trailer terug morgen!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:02

Hier een meelezer.
Ik heb ook een equipe 4 sterren verzekering met ziektekosten
Altijd tevreden over geweest.
Maar toch een aantal keren de dierenarts erbij gehad.
Ik kreeg laatst een mail met de mededeling dat ze hem uit de ziektekostenverzekering gaan doen .
Hou dus rekening met dat dit soort dingen ook kunnen.

Ik ga de volgende keer ook voor een spaarpotje

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:10

ziezoziezo22 schreef:
Hier een meelezer.
Ik kreeg laatst een mail met de mededeling dat ze hem uit de ziektekostenverzekering gaan doen .

Is dat dan vanwege de leeftijd van je paard, of omdat je teveel kosten hebt gehad?

Ik heb al 25 jaar paarden aan huis en ook nu heb ik er 5. Alleen een veulen is in de verzekering geweest toen het naar de opfok ging, omdat de opfok dit graag wilde i.v.m. sloten om het land. Verder heb ik een potje voor bijzonderheden en koliek operatie doe ik sowieso niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:22

ziezoziezo22 schreef:
Hier een meelezer.

Correctie: je wordt er altijd uit gegooid vanaf een bepaalde leeftijd. Er is geen enkele verzekeraar die jouw paard van 25+ in de verzekering houdt.
Er zit een grens aan leeftijd bij acceptatie maar ze hanteren allemaal ook een bovengrens, ergens bij de 20 jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:26

ziezoziezo22 schreef:

Dat gebeurt inderdaad ook op een bepaalde leeftijd. Dan houdt het paard ook niet meer zijn verzekerde waarde en het risico op gebreken is groter. Ook dat vind je terug in de verzekeringsvoorwaarden.

Maar zoals Oji ook zegt, op het moment dat je een paard koopt weet je er niets van. Je kunt natuurlijk laten keuren, compleet met foto's maar dan weet je nog niet alles. Is je paard koliek gevoelig, heeft het een allergie, of zit ie gewoon niet al te stevig in elkaar, is het een sukkel die altijd uitglijdt, dan is het toch fijn dat je verzekerd bent. Merk je na 1 of 2 jaar dat het paard gezond is, nooit wat mankeert of ongelukjes heeft kun je hem prima weer uit de verzekering halen.