Kuddebewakinshond in Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Nooit meer lammetjes hier, (delen mag)
Vanwege de wolf zullen hier nooit meer lammetjes of veulens geboren worden.
De schapen zijn al weg. En die waren zo leuk. We hadden als grapje een eigen schapenras ontwikkeld: De Nederweerter Zwartneus.
Ze waren zo leuk!
Zo blij dat ze weg zijn, want bij de buren hiernaast zijn vandaag drachtige schapen dood gebeten. Bij ons twee jaar terug en nu een paar weken geleden weer, witte herten
Hier mijn hele verhaal:
In een weiland naast ons is vannacht de wolf geweest. Twee dode schapen, eentje zonder hoofd achtergelaten. (gruwelijke foto's, die ik hier echt niet ga plaatsen)
Een aantal heel erg kreupel.
Uiteraard de buurt in rep en roer.
Maar wolven komen ook gewoon de stal binnen, waar schapen staan om te lammeren.
Het wordt steeds gruwelijker.
En wat doet de Partij van de Dieren: Hoi hoi, die juicht de wolf toe.
Kom maar, "dood nog maar wat dieren".
Er zijn nu overal al zoveel dieren dood gebeten. Wat een idiote agenda heeft die Partij van de Dieren toch. .
Nee mijn stem krijgen ze niet.
Die gaat echt naar een partij die nog gezond verstand heeft.
Ik ben nog aan het denken, maar het zal wel Ja 21 worden.
En ik zal nu wel weer lelijke berichtjes krijgen. Van mensen die de wolf verafgoden.
Begrijp me goed, als ik nog in Den Haag zou wonen en het allemaal niet van zo dichtbij meemaakte en er niet overspannen van was, dan zou ik misschien ook nog denken: De wolf hoort hier!
Want het valt zo op dat mensen in de Randstad, en vooral zij, die geen dieren hebben, wel een positieve mening over de wolf hebben.
Want ik vind de wolf ook een boeiend dier, heb me er altijd in verdiept. Heb er over geschreven voor dierenbladen, heb me laten voorlichten over wolven door deskundigen, heb ze bezocht in het buitenland en heb ze horen huilen als er kerkklokken gingen luiden, .
Maar hier in Nederland en België leven met wolven lukt echt niet.
Begrijp dat toch wolvenliefhebbers Je doet de wolf er ook geen plezier mee. Integendeel. !
En echt, dit gaat zo uit de hand lopen.
Verzamel geld voor een heel groot gebied, waar een paar roedels in, weliswaar wat beperkte, vrijheid kunnen leven.
De wolven zullen jullie ook dankbaar zijn, want er gaan er teveel dood. Ze worden doodgereden en er wordt uiteraard op ze geschoten als ze huisdieren gaan aanvallen. En dat kun je de huisdiereigenaren ook niet kwalijk nemen. Die hebben toch het recht om hun eigen dieren te verdedigen.
Als een wolf bijvoorbeeld een dier zou pakken voor zijn voedsel, zullen er mensen zijn die hem dat nog kunnen vergeven misschien...
Maar zomaar een hele groep verwonden of afmaken.
Gruwelijk!
Jetty van der Hulst

Cer schreef:Ja, dan moeten de schapen, dus maar naar binnen.
Maar die stallen zijn er niet...
dus dan? Dan lost het probleem zich vanzelf op, want dan is er binnenkort geen schaap meer te vinden.. ?
Of zal het zo'n vaart niet lopen... ?

Sorry!

Ik ga eraan werken)..

Cer schreef:Nee hoor het is meer in het algemeen, ik heb het altijd met veralgemeniseren, vooral als het polariseert (ik geef er dan bijna altijd commentaar op.. misschien moet ik dat gewoon niet meer doenIk ga eraan werken)..
"Alle boeren zijn slecht voor hun dieren", "Boeren geven niks om de natuur", "Dresuurruiters rijden met teveel druk..", "Niemand uit de randstad snapt de boer", "Iedereen uit Den Haag vind de wolf leuk", "Iedereen van het platteland wil de wolf dood" "Brabanders gaan vreemd met Carnaval", "Friezen zijn stug" enzo..
Het is echt een kleine moeite voor mensen die dat doen (in het algemeen) om er een simpele duiding zoals 'de meesten' , 'sommigen', 'enkele' of 'veel' ofzo neer te zetten?
But.. never mind..

Marigold schreef:Ben benieuwd of de wolf in Jubbega aan noord of zuid kant van de Tjonger schapen pakte. Nu is hij aan het bericht over aanval in Nijeberkoop te zien weer aan de zuidkant.
Ik denk dat watergangen op zich wel barrières zijn (maar je hebt er ook kleine verkeersluwe bruggetjes/sluizen waar ze wel overheen kunnen gaan).
SusanH schreef:Het idee is dat de grazers elders gaan eten waardoor de planten en insecten meer kans krijgen. Maar zonder begrazing wordt alles uiteindelijk bos. Dus ik snap hem niet zo goed.
Coby schreef:SusanH schreef:Het idee is dat de grazers elders gaan eten waardoor de planten en insecten meer kans krijgen. Maar zonder begrazing wordt alles uiteindelijk bos. Dus ik snap hem niet zo goed.
Inderdaad ik zie nu de reeen meer uit de boswallen komen en in het grasland grazen.
Ze pakken dan vervolgens niet de enorme kudde damherten in de buurt die voor veel overlast zorgt. Damherten zullen dan vast te veel werk zijn.
Coby schreef:SusanH schreef:Het idee is dat de grazers elders gaan eten waardoor de planten en insecten meer kans krijgen. Maar zonder begrazing wordt alles uiteindelijk bos. Dus ik snap hem niet zo goed.
Inderdaad ik zie nu de reeen meer uit de boswallen komen en in het grasland grazen.
Ze pakken dan vervolgens niet de enorme kudde damherten in de buurt die voor veel overlast zorgt. Damherten zullen dan vast te veel werk zijn.