Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:09

Het is duidelijk dat het ene been minder sterk is, wat natuurlijk altijd zo is bij een scheef paard. Want ik ben van mening dat scheefheid in het achterbeen zit. Probeer in stap en in draf ook dat achterbeen steeds weer te activeren, en er meer onder te laten plaatsen. Want als hij goed op het achterbeen komt, dan kan ie dat niet meer doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:10

Zet hij het linkerachterbeen in draf ahw tussen de sporen van de voorbenen in, en het rechterbeen buiten de sporen van de voorbenen Jos?

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:22

Jos heb je enig idee waar het achterhand naar binnen vandaan komt. Ik zou kunnen bedenken dat het paard/pony het rechterachterbeen wil ontlasten maar dat zou je dan ook in ander oefeningen dan in de galop tegen moeten komen. Ik snap overigens niet helemaal hoe het mogelijk is dat je al de door jou genoemde 'gevorderde' oefeningen kunt rijden en dan toch niet de mogelijkheid hebt (je zoon dan) om het dier recht te kunnen rijden in de galop. En dat overkruisen is dat beide kanten op of alleen de ene. Springt hij daarna wel weer terug (of over) of blijft hij overkruisd door galopperen?

Uitgaande van de rechtergalop is dat achterhand probleem volgens mij het makkelijkste op te lossen linksom in de contragalop. Maar dan wel een baan met goede bakrand. De bakrand zorgt voor een belemmering voor het paard om de achterhand te ver weg te zetten. Het is dan iets makkelijker het paard recht te rijden. Hou de voorhand op de hoefslag, in principe kan hij dan nog wel te veel gebogen zijn maar niet meer scheef lopen. Je kunt natuurlijk ook in de rechtergalop wat schoudervoor rijden, dan wordt het paard gedwongen het binnenachterbeen onder te zetten en dan kunnen ze over het algemeen ook wat minder snel omspringen. Maar ik zou er toch in eerste instantie de voorkeur aan geven om de oorzaak op te zoeken en die kan je vinden door alle oefeningen te beoordelen op juistheid en je niet te beperken tot de oefeningen die 'zichtbaar' fout gaan. Helaas biedt ik je meer vragen dan antwoorden ben ik bang, ik ben zeer benieuwd hoe anderen dit op zouden lossen.

Ha, mijn typesnelheid is niet zo snel, ik zie dat het zwakke achterbeen inmiddels hierboven ook al genoemd is.
Laatst bijgewerkt door astridh op 02-02-03 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:24

Ik ben het wat dat betreft wel met je eens Astridh, ik vraag me ook al die dingen af. Want het is duidelijk dat hij het ene achterbeen er niet onder wil plaatsen. Maar daar moet je in de andere gangen ook tegenaan lopen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:28

Pipo schreef:
Ik ben het wat dat betreft wel met je eens Astridh, ik vraag me ook al die dingen af. Want het is duidelijk dat hij het ene achterbeen er niet onder wil plaatsen. Maar daar moet je in de andere gangen ook tegenaan lopen.

Ja, precies, vandaar mijn vraag over de beenzetting in draf! Daar kun je het het duidelijkste zien.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:40

colinda... hij changeert perfect Schijnheilig laatst nog een compliment gehad van de jury.

hij zet inderdaad zijn linkerachterbeen in het spoor tussen zijn voorbenen.
in draf is hij wel recht. het probleem is alleen in de galop.
en dan vooral rechtsom.
contra galop allebei de kanten op is ook perfect.

wij zijn nu bezig om inderdaad dat binnen achterbeen te activeren, d.m.v een ja,ja,... echte dressuur zweep Haha! .
dat was dus heeeeeeeeeeeeel eng , ging meteen spinnen zodra je de zweep vast had.
is ook een methode denk ik om de spin er in te krijgen Lips are sealed

de voorkant rijden we iets hoger. dus meer in de dressuuur houding.
westernpaarden worden vaak erg laag gereden.

schouder binnen waarts zijn we net mee begonnen in draf.
in galop is dat erg moeilijk bij hem , want als je je binnen been er aan legt changeert hij.
hebben ze vroeger denk ik een beetje ver op door geoefend.

ik ben blij met jullie reakties , dit vind ik leuker dan al dat andere

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:13

Colinda schreef:
is de maand maart een optie ?
en dan op een zaterdag?

wie durft... Knipoog

Och, de meeste hebben mij al zien rijden,
maar vind het wel gezellig hoor...
You can count me in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:17

Ik doe rustig mee, maar moet de merrie nog zadelmak maken, dus deze week liever nog niet!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:21

*LOL* *LOL* *LOL*
sorry, dit mag geloof ik niet Bloos

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:25

Jos, ik wil niet zeuren hoor maar als de contra-galop perfect is (dus een paard dat recht spoort met lichte stelling naar buiten) hoe kan het dan dat het paard in enen in de gewone galop de achterhand naar binnen gooit? En als de wissels zo goed gaan dan neem ik aan dat het paard in de wissels recht is (anders is de wissel niet goed, althans in de dressuur niet) dan ben je dat probleem toch ook kwijt. Als dat allemaal zo is dan ligt naar mijn mening het probleem eerder bij de verkeerde hulpen in de gewone galop.

AdB zou het volgens mij willen oplossen door op de binnenhoefslag te galopperen ('gewone' galop) en het paard in contrastelling zetten en daarin flink doorrijden. Klopt dat Colinda Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:27

Pipo schreef:
Ik doe rustig mee, maar moet de merrie nog zadelmak maken, dus deze week liever nog niet!

Zal ik dan eens met mijn hengst aan de slag gaan?
Is wel leuk, de vos kennen de meeste mensen nu al Nerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:28

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]Ja leuk joh, gaan we met twee groentjes door de baan crossen!!!!

En de mijne is een Jazz he!! Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:29

astridh ik snap het dus ook niet Verward
het dus echt heel raar.

adb. wil dus inderdaad in contra stelling laten rijdn links om en rechts om.
eerst in draf en als hij nageeft , in galop.

maar je woont dicht bij , kom een keertje kijken.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:30

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Dan maar hopen dat de merrie niet hengstig is op dat moment Haha! . Je kan ook een Fries meenemen toch, weer eens wat anders. Overigens wil ik Ozep wel graag in actie zien, ziet er op de foto's spectaculair uit.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:30

Pipo schreef:
En de mijne is een Jazz he!! Haha!

dan swing je in iedergeval de bak uit. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:31

De mijne is een Gribaldi dus wacht maar }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:32

astridh schreef:
Dan maar hopen dat de merrie niet hengstig is op dat moment Haha! . Je kan ook een Fries meenemen toch, weer eens wat anders. Overigens wil ik Ozep wel graag in actie zien, ziet er op de foto's spectaculair uit.

Een Fries????

Niet denigrerend bedoelt, maar ik ben niet zo'n liefhebber van friezen, en je krijgt mij daar niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:33

Sjuimpje schreef:
De mijne is een Gribaldi dus wacht maar }>

Dat gaat een leuk feestje worden, een jonge Jazz met een Gribaldi door de baan Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:34

De frieze ruin is niet bepaald mijn maatje en de merrie laad dan wel heel makkelijk alleen komt ze er niet zo fijn uit Haha!
Dus dat zou een hele verbouwing met zich meebrengen *LOL*
Of Jillie moet met Mennelt mee willen komen Extreme duivel

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:36

O jee, dan valt mijn mislukte springer (glennridge x aram) wel erg uit de boot tussen al die dressuurcracks. Hoewel hij met zijn gekke sprongen waarschijnlijk niet voor het jonge grut onder zal doen vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:38

astridh schreef:
O jee, dan valt mijn mislukte springer (glennridge x aram) wel erg uit de boot tussen al die dressuurcracks.

Hmm, ik heb toch wel een aantal hele fijne arams gereden. En gezien het bloed, zit jij wel het meest veilig!! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:41

De mijne moet nog drie worden en is dus nog zo slap als een vaatdoek,
mocht ik hem zover hebben tegen die tijd zal hij dus zeker niet opvallen! Clown

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:41

nee hoor, voor het veilige kan ik beter de merrie (cabochon) meenemen. Daar kan je een kleuter opzetten en ze loopt nog rustig haar rondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:43

Ik weet niet wat de mijne doet, op de keuring was ze zo geschrokken dat ze niets meer wilde, haar ogen vielen er bijna uit. Ach ja we zien het wel.

Tja Astrid, ik bedoelde ook qua bloedlijn. Maar dat kan in de praktijk altijd heel anders uitvallen.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:51

Neem ik mijn Pukkie van de Boerenbeemt Uitdesloot mee. En mn setje uitklapwieltjes om hem recht te houden *LOL*