Waar is jou paard/pony bang voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:35

mijn paard is bang voor trekkers en vrachtwagens die aanstaan. het geluid vind ze gewoon doodeng. als ze uit staan loot ze er zo langs. en mijn paard is bang voor de trailer, het is ook de enige aanhanger waar ze met een boog omheen loopt maar als ie langsrijd is ie niet eng. en ze is bang voor het geluid van stromend water. een fontijn vind ze dus supereng :P. en ze is bang voor wespen die naar haar hoofd vliegen. ze is namelijk een keer in haar lip gestoken tijdens het rijden :\ . als ik die wesp toen te pakken had gekregen had ie net meer geleefd :(

Clauwtje

Re: Waar is jou paard/pony bang voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:38

Mijn pony wil nog wel eens schrikken van die knetterharde choppers-motoren...

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:32

Trekkers en vrachtwagens kijkt die van mij niet zo naar om, omdat ze langs een weg staat tussen de boerderijen..

Ik wist net waar ze bang voor was maar nu niet meer :p..

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:27

Voor de hele kleine dingetjes, zoals vogels die plotseling voorbij vliegen.
Toeterende vrachtwagens, tractoren enzo vind ze daarentegen helemaal niet eng (apart beest :o)

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:18

Soms is ze bang voor de witte strepen op de weg. :=
Of dingen die er 'opeens' zijn, zoals een sjaal die over de bakrand hangt :+
Allemaal zulke kleine onzindingetjes. :D

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:14

mijn paard is op dit onderwerp net een toverbal....een toverbal is elke keer anders en mijn paard ook.
de ene dag kan je je jas zonder gestress uitdoen en de andere dag gaat hij ervandoor.
ik moet eerlijk toegeven hij is wel wat raar maar wel een schat.
maar hij wel altijd erg bang voor een merrie op stal (mijn bijrijdpaard). hihi en zij is een grote schat...gek paard :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:16

Pas ontdekt: rode bezems, echt bizar. mijn normaal doodnuchtere paard flipte compleet toen hij op de kliniek een rode bezem tegenkwam. Met als gevolg dat hij vervolgens los over het terrein liep :o

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:19

mensen die petjes dragen :(:)
voor de rest bijna niks

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:23

dingen die in eens gebeuren zeg maar dat het niet verwacht is zoals opvliegende eend en van die rare gele ligfietsen voor de rest eigenlijk bijna niks, alleen het blijft een arabiertje

AniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:36

Mijn paard is erg bang voor trekkers en motoren..
Oja en voor water! Wat erg lastig is.. :o

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:44

Koeien :P zo ongeveer het enige waarvoor ze op de rem van gaat en flipt..

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:20

Mijn pony is nergens bang voor, hem kan ik blindelings vertrouwen.
Hij is een keertje weggesprongen maar toen viel er een groot stuk hout om, vlak langs hem.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:36

Hannaha schreef:
Koeien :P zo ongeveer het enige waarvoor ze op de rem van gaat en flipt..

Heel herkenbaar! mafketels :D
O en in de binnenbak, als de zon door de ramen heen komt... en natuurlijk zijn schaduw.. :roll:

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:26

Mijn pony heeft weer iets nieuws :P

Ik rijd weleens op t veld tegenover waar de paarden staan... heel mooi cross stuk met water enzo :)
Totdat het laatst heel mooi weer was, ik geen puf had om in de bak te gaan rijden en ik dus een stukje op t veld wou rijden... Kwamen er bootjes aan :Y)
Ik heb mijn pony nog nooit zo panisch zien doen.. Hij was er zoooo bang voor :P

Uiteindelijk voor eigen veiligheid en die van mn pony maar weer terug naar stal gegaan.. met moeite :P
Hij was zo opgefokt dus heb ik hem togh nog maar in de bak gereden.. Hij heeft nog nooit zo super gelopen :o Heeft ie altijd als ie beetje gespannen is geweest, dan loopt ie netjes aan de teugel en zet ie zn kont er goed onder... Maf beest!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:58

mijn e-pony is al 20 jaar oud en heeft zo'n beetje alles al wel gezien, dus die is nergens bang voor!
alleen wel als ik aan het buitenrijden ben en hij hoort iets aparts dan staat hij ineens stil! dat heeft hij al 4x gedaan waarvan 3x herten ineens voor onze neus stonden en 1x een kudde wilde zwijnen voor ons langs renden! daarna reed hij weer rustig verder:P

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:50

mijn paard is voor veel dingen bang. Hij hangt altijd de held uit door voorop te willen lopen, maar water is niet leuk, witte strepen op de weg zijn eng, nieuwe omgevallen bomen zijn eng, auto's, de klinkert waar we wekelijks langsrijden en hij al 10 jaar is ook nog steeds eng. Van alles en nog wat en iedere keer verzint ie weer iets nieuws

sharenanero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:56

roosters in de weg en grote gekleurde vlakken op de grond, kleine strepen gaat ie wel overheen of hij springt erover,,

bij een gekleurd vlak draait hij zo snel om en staat hij zowat naast de koets (kan heel kort draaien :P) en bij zo'n rooster moet IK van de koets afstappen en met um mee lopen als er een andere pony of ander mensje naast/voor loopt gaat hij er echt niet overheen , :P voorderest schrikt hij nooit

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:21

Bang is ze eigenlijk voor niets, ze vind veel spannend dat wel, maar dat komt omdat ze jong is. Ze heeft nergens slechte ervaringen mee dus bang voor iets is ze niet.

Ik heb wel eens met paarden gewerkt die echt bang ergens voor waren, dat komt eigenlijk altijd doordat deze hier een slechte ervaring mee gehad hebben.

Veel ruiters worden zelf gespannen wanneer hun paarden bang zijn of schrikken, paardje denkt dan natuurlijk dat het eng is. Volgende keer zal het paardje weer gespannen reageren, ruiter ook, etc.
Wanneer je paard iets spannend vind dus zelf doen alsof er niets is, letterlijk en figuurlijk, je paard leert snel dat dit niets engs is.

Wanneer je paard een traumatische ervaring heeft met iets en daar echt bang voor is, is gedult de enige oplossing. Confronteer het paard op vriendelijke wijze met hetgeen waarvoor hij/zij bang is, blijf zelf rustig, en laat je paard zelf uitvogelen dat het niets is om bang voor te zijn.

Voorbeeldje..
Neem het voorwerp waarvoor je paard bang is. Zet je paard in een paddock oid. (een stukje van ongeveer 20 vierkante meter).
Neem zelf het voorwerp en ga ermee door de paddock wandelen, loop naar je paard en leg het voorwerp neer op een ruime afstand (de afstand waar je merkt dat je paard gaat wantrouwen is goed).
Lok je paard met wat eten naar je toe, terwijl je zelf voor het voorwerp gaat staan.
Loop naarachteren over of om het voorwerp heen, en laat je paard zelf verder uitzoeken wat hij doet. Zoiets kun je dan herhalen.

Beetje offtopic, maja

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:06

De mijne zijn heel erg bang voor trekkers en crossmotoren.
De was toen ook de laatste buitenrit die we toen in het bos gemaakt hadden.
Me vader zat er toen op kwam er een trekker voorbij maar de weg daar was heel erg smal uiteindelijk kon ze geen kant op en belande ze samen in de sloot.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:52

Mijn paard is nog jong, maar niet echt bang. Alles is even interessant, maar kom je met de glansspray aanlopen, dan weet ze niet hoe snel ze moet maken dat ze weg komt.

Als je de glansspray los in de hand houd komt ze wel gewoon naar je toe om dat ding eens te bekijken, maar zodra je al een beetje richt, is mevrouw al weer vertrokken haha.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:55

Zolang ik rustig blijft ziet mijn pony veel dingen niet als eng. Wel vind hij water eng, hij vertikt het iig om al door het kleinste plasje te gaan. En vaak brengt het ook wat spanning als er een groot paard achter hem galopeert in de binnenbak. Voor de rest zijn het de standaard kleine dingetjes, kabouters die zich overal verstoppen en plots tevoorschijn komen :+

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:49

ik ga eigenlijk niet vaak op buitenrit (bijna nooit) maar een van mij is bang voor vrachtwagens en tractors.. En toen vloog ik een keer met pony en al de sloot in (Wel een droge sloot, maar toch), hele hoefbal stuk getrapt, ijzer weg. En ik geplet tegen een stroomdraadje aan van het weiland dat naast die sloot zat. Die andere van mij is eigenlijk nergens echt voor, en mijn shettie is bang voor water (maar dat wordt steeds beter ) :+

joyciee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:12

Mijn paard is soms een fantasierijke schrikker. Ben je lekker aan het rijden en je benen er goed aan en hoppa springt zomaar weg.. Erg vreemd, waarschijnlijk omdat zijn vader een volbloed is. Is ook niet gek dat hij wat heter in zijn hoofd is.

LadyCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:13

Mijn laatste paard was bang voor kleine pony's en varkens!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

Mn bijrijd paard schrikt trouwens op buitenritten ook van wielrenners. Die hoor je vaak pas op t laatste moment aankomen, en dan racen ze je met een bloedgang voorbij en schreeuwen ze dat ze naar rechts gaan ofzo, daar schrikt ze nog wel is van!