Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:35

katiavl schreef:
KiWiKo schreef:
laat dat ou asjeblieft niet gebeuren hier in nederland, want dan komt er geen een paard meer ophet land

Waarom niet een paard op een open wei in de zomer is geen plezier Lachen en als de stalverplichting er is, zal de bouw regels ook versoepelen Lachen

ik help het je hopen.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:36

[quote="katiavl"
Tent stond eigelijk achter het huis, en die had een u vorm. Dus eigelijk had die weinig last van wind, anders hebben jullie gelijk zou het een hele party zijn om elke keer te tent opnieuw te zetten

Nicolletje heeft elke keer een trekker klaarstaan Clown[/quote]

Een partytent in een natuurgebied is niet te doen en ook geen oplossing. Voor sommige paarden wel een goede schriktraining trouwens, zo'n flapperende partytent bij een heftige storm. Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:37

Nicolletje schreef:
runningkawa schreef:
Dan moet het toch stevig zijn Ja

Oke een stevig hok kun je wel bouwen, maaar dat is niet in 1 dag weg en weer opgebouwd Lachen
Lukte dat maar Lachen

Ik heb ergens ooit een verrijdbare stal gezien om zelf te bouwen Haha!

Gewoon wegrijden met de trekker als de gemeente langskomt Haha!

Ik heb het altij zo krom gevonden in nederland.
Voorbeeldje een vriendin van mij heeft wat paarden op een stuk land lopen daar is goed keuring voor gegeven.
maar ze mag er geen stal bouwen.
kortom wel dieren houden maar geen voorzieningen mogen bouwen om het diervriendelijk te houden.
zo krom!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:37

Mischien kan je jou oerpersoon in je bovenhalen, en van takken een schuilstal maken, dat is pas goedkoop Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:38

Nicolletje schreef:
runningkawa schreef:
Dan moet het toch stevig zijn Ja

Oke een stevig hok kun je wel bouwen, maaar dat is niet in 1 dag weg en weer opgebouwd Lachen
Lukte dat maar Lachen

Ik heb ergens ooit een verrijdbare stal gezien om zelf te bouwen Haha!

Gewoon wegrijden met de trekker als de gemeente langskomt Haha!

Die heb ik ook eens gezien, die wil ik nog een keer
Dat ding koste toen alleen bijna 7000,- in de grote die ik wilde. Maar vond dat echt een leuk ding Ja

whisperramse

Nicolletje schreef:
katiavl schreef:
Nicolletje heeft elke keer een trekker klaarstaan Clown

De boer waar ik sta heeft idd een grote trekker Ja

Je hebt trouwens ook van die professionele partytenten, maar die zijn meteen zo'n 1000 euro aanschaf...

Als je goed materiaal koopt voor je stallen
(dus steunbalken, platen bouten, vijzen enz...) ben je evenveel geld kwijt geloof me Lachen

detour

Beetje leem erbij en spuug... Als het dan koud wordt met stokjes vuur maken, lekker warm...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:40

whisperramse schreef:
Als je goed materiaal koopt voor je stallen
(dus steunbalken, platen bouten, vijzen enz...) ben je evenveel geld kwijt geloof me Lachen

Ja maar die stal is niet in 10 minuten afgebroken Knipoog dan geef ik het liever uit aan iets wat zeker weten goed is....

detour schreef:
Beetje leem erbij en spuug... Als het dan koud wordt met stokjes vuur maken, lekker warm...

Nouja, een soort houtwallen tegen de wind Pling

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:47

katiavl schreef:
Mischien kan je jou oerpersoon in je bovenhalen, en van takken een schuilstal maken, dat is pas goedkoop Clown

Dat zeg je nou wel.... maar dat is nog niet eens zo'n idioot idee.
Wanneer je iets zou kunnen ontwerpen wat goed in het landschap opgaat en dus niet zo'n doorn in het oog is? Schept misschien mogelijkheden????

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:49

Citaat:
Een vriend van me had zelfs even een partytent, zolang ze maar kunnen schuilen maakt het niet uit hoe het eruit ziet
Paarden schuilen niet liever in een goude stal, dan een gewone schuurstal, mischien pepperkoeken versie wel

En gingen ze daar serieus in schuilen? Ik denk dat mijn paard zich dood zou schrikken als het gaat regenen, plastic en regen maakt nogal wat lawaai Clown

Mijn paard staat ook in een natuurterrein, allemaal hardstikke mooi maar een schuilstal is ondenkbaar. Gelukkig licht het midden in het bos, en is het dus nagenoeg wind vrij en kunnen ze aan de bosrand schuilen als ze willen. Ik denk dat dit zelf effectiever is dan een schuistal omdat het meer natuurlijk is. Ik merk dat bij guur regenachtig weer ze de randen van het bos opzoeken, dat heb ik een paard bij een schuistal nog nooit zien doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:50

mm, zon moddergrot, groeit gewoon gras op Ja
Moet kunnen. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:50

Lijkt mij een prima plan. Alleen blijf je die veengrond dan nog houden, vrees ik...... (moeras).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:51

En als ze vragen hoe het daar komt zeg je wonderen van de natuur Sigaar

@visconti, ze gingen erin na een tijd vinden ze alles poepie, maar hebben ze niet onwijs last van dazen in het bos

@nadja paardenpoep kun je het ook, is goed voor je handen ook

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:53

Op onze vorige plek hadden ze wel een schuilstal, maar stonden er eigenlijk alleen in als het bloedje heet was en de dazen hun opkomst hadden.
Nu hebben ze geen schuilstal meer, maar beschutting van aan de ene kant een boomkwekerij, aan de andere kant een boerderij en aan de zijkanten staan her en der wat schuurtjes, dus beschutting zat.
Toen Toos nog op het grote land stond ( toen ik haar net had) ging ze met regen en wind in de geulen liggen om een dutje te doen, zocht haar eigen beschutting wel;)

Op het terrein waar ik nu sta mogen volgens mij best schuilstallen gebouwd worden, maar de eigenaresse wilt het niet, vind ze zo'n rommelig gezicht(godzijdank heb ik niets meer met dr te maken dan elke maand even betalen en klaar Duivel )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:53

katiavl schreef:

@visconti, ze gingen erin na een tijd vinden ze alles poepie, maar hebben ze niet onwijs last van dazen in het bos

Dazen komen hier ook op 's zomers, maar is nog niet van die orde dat de paarden stapelgek worden....
Paardenpoep goed voor je handen? Lekker kleien, zeker..... Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:54

katiavl schreef:

"Ja meneer, het is heel gek: ik kom hier vanmorgen aan en denk...verrek, waar zijn die paarden toch? Staan ze met zijn allen in die prachtige speling der natuur. Een stal? Welnee, ik zou het meer een grot noemen, of een aardscheur of iets dergelijks... Toch mooi he, die natuur? Zo lekker zelfvoorzienend!"

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:04

Citaat:
maar hebben ze niet onwijs last van dazen in het bos

Het bos maakt weinig uit, we wonen midden in het bos naast een kanaal en in het natuurtrein licht nog een waterpoel. Kortom de ideale plek voor dazen, er zitten dus ook wel behoorlijk wat. Maar een groot voordeel van het bos is, is dat er altijd wel een schaduwkant is waar ze kunnen lopen. Dan wordt hun vacht minder warm en laten de dazen ze wel aardig met rust. In de zomer vind ik dat altijd wel grappig, ik weet altijd precies in welk gedeelte ze lopen, ik hoef alleen maar te kijken waar de zon staat Haha!

*zucht, in de zomer is het echt een paradijsje, paarden die lekker languit voor pampus liggen, af en toe nemen ze een plons en gaan vervolgens weer loom verder dutten. *droomt verder.. Ik heb echt drastisch behoefte aan de zomer Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:07

Maar in het noorden zitten er gewoon nog wat minder
Kan zo hard regen als wil, guur waaien enz, hier gaat niks op stal staan.
In ze zomer staan ze hutje mutje in een ontzettend hete stal...ze komen er niet eens uit om te drinken....

Hier zijn de zomer maanden dus niet zo leuk Verdrietig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:13

tja hier is het soms ook niet altijd leuk, met name de "sportpaarden" hebben behoorlijk last van de dazen, maar die hebben dan ook een grote loopstal waar ze bijna altijd in gaan staan. De bikkels op het natuurterrein zijn het wel gewend, die zijn gewoon veel te stoer om toe te geven dat ze last hebben van die dazen Cool

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:53

Visconti schreef:
KiWiKo schreef:
meis Lachen Lachen je hebt gelijk, helemaal gelijk........... niks geen harmonie, niks geen correct rijden........... het is een groot drama in de sport Lachen gelukkig weet je dat Lachen gelukkig is er nog een iemand in sportent nederland die hoog op niveau rijd in volle harmonie en complete samenwerking........ Hoe kan iemand nou in hemelsnaam een oordeel geven (en sterker nog veroordelen) over een wereld die totaal onbekend is voor diegene??? Hoe is het mogelijk Lachen

Hoe kan iemand in hemelsnaam zeggen dat als ik op dat paard ga zitten dat het gaat zweten van de stress Lachen Lachen .......

maargoed, hier kan ik niet tegenop......... tegen zoveel wijsheid heb ik niks meer in te brengen.......

heb je nou werkelijk geen argumenten tegen mijn verhaal? Valt me een beetje van je tegen om eerlijk te zijn.

Jij vergelijkt het alleen met een dressuurpaard. Ik rijdt eventing en niet eens op een hoog nivo ( M paarden) Toch is het tempo voor ons 500m per minuut (tempo ligt dan tussen de 28 en 30 km/uur) en dit over een lengte van ca 3km met zo'n 30 sprongen. Daarvoor heeft ze al een proefje gelopen en een parcoursje gesprongen.
Dat ze zich druk maakt ontken ik niet, ze weet dat ze mag lopen en is daar doenig/ vrolijk door, toch redt ze het ook thuis niet om dit tempo en deze afstand af te leggen zonder te zweten.
Mijn paard zweet zich helemaal het apelazerus als ik haar niet scheer. Afgelopen najaar was het gewoon te warm voor haar vachtlengte en had ze het eind oktober erg zwaar. Haar eraf is dan gewoon voor mijn paard fijner.
Ze staat wel gewoon onder 2 dekens op het land en dat kunnen er ook 3 worden.
Ik vindt het dus een beetje kort door de bocht opmerking dat paarden alleen gaan zweten door stress veroorzaakt door ons slechte ruiters Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:58

euh waar heb je dat mij horen zeggen? SGW wedstrijden is vele malen zwaarder dan even een dressuurproefje rijden, dat ze zweten vind ik persoonlijk dood normaal, het zelfde geld voor een renpaard. Ik heb zelf "vroeger" ook dressuurwedstrijden gereden en ik als ik kijk hoeveel paarden zich daar in het zweet werken terwijl de lichamelijke arbeid die ze verrichten in verhouding vrij klein is, dan denk ik aan stress ja. Soms zie ik paarden zeiknat een B proefje uit komen, zo zwaar is een B proefje toch ook weer niet?
Maar goed, ik zeg dus niet dat paarden alleen maar zweten van de stress, ik zeg alleen dat heel veel zweet gewoon geproduceert wordt omdat een paard zit te stressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:00

Zo kwam je eerdere bericht niet over...

Vergeet ook niet dat het ene paard gewoon veel sneller zweet dan het ander.
Dat zie ik hier in de wei al.
Zanda heeft bij wat warmer weer in de zomer meteen natte flanken en een natte borst. Bij Kawa zie je dat alleen als je hem laat lopen (en dan gewoon ontspannen)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:05

Citaat:

Was niet zo bedoelt hoor Knipoog Natuurlijk zweten sommige paarden ook omdat ze flinke lichamelijke arbeid moeten verrichten, maar ik erger me gewoon soms aan mensen die in de les hun paard flink opprikken en dan het zweet verklaren door "het harde werk", terwijl het paard in feite maar weinig heeft gedaan behalve gespannen rond hupsen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:13

runningkawa schreef:

Vergeet ook niet dat het ene paard gewoon veel sneller zweet dan het ander.
Dat zie ik hier in de wei al.
Zanda heeft bij wat warmer weer in de zomer meteen natte flanken en een natte borst. Bij Kawa zie je dat alleen als je hem laat lopen (en dan gewoon ontspannen)

Ben blij dat ik het niet alleen zo heb begrepen Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:33

Onze ijslander zweet in de winter met een zonnetje erbij al als hij alleen maar stilstaat in de paddock, gewoon omdat zijn vacht veel te dik is