Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:32

GvdT schreef:
HC het gaat mij er meer om dat ze eventing af willen schaffen Knipoog , maar dat is compleet off-topic.

Is dat off-topic of een praktijkvoorbeeld van wat ik schrijf.

Waarom denk jij dat eventing in NL(!!!!!) op de helling staat? In andere landen hebben het springen en de afgeleiden meer draagvlak dan de dressuuroefeningenen.

Bedenk dat het ´cross´-deel van eventing de bakermat van de hele moderne ruitersport is. Het stukje ringdessuur is een afgeleide van een toets bíj het ´militairy´, het met zo min mogelijk belasting van mens en dier zo snel mogelijk terrein doorkruisen.
In Néderland is de verbinding met deze basis verdwenen en dat is een perfecte illustratie van de fundamentele problemen binnen die ruiterij.
Het afschaffen van eventing, wat om politiek correcte redenen al die naam heeft, is symptoombestrijding. Een kniebuiging naar de publike opinie als bliksemafleider.
Let wel, een amputatie van de grondslag van het moderne paardrijden Haha!
Hoe helder wil je illustreren dat er een probleem is en dat de KNHS geen benúl heeft wat daaran te doen. Goed voorbeeld juist GvdT.

hc

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:35

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:46

Eigenlijk was het off-topic Bloos Heb ik onbewust toch iets nuttigs gepost Haha!
Ik weet alleen dat ze dat als 1 vd speerpunten hadden. Er zijn wel mensen van die partij uitgenodigd bij iig een training om te laten zien dat de paarden het nog niet zo slecht hebben.
In jou uitleg kan ik me helemaal vinden, helaas de publieke opini vaak niet.

Nu er minder positief materiaal van Anky naar buiten komt staan een aantal Anky wannabees op de achterste poten. Terwijl de eventingruiters al jaren tegen een vooroordeel aan lopen. We worden nog net niet gekielhaald. Terwijl imo een paard zo rijden/cq longeren niet diervriendelijk is. Je kan mij niet wijsmaken dat een dier er lol in heeft om zo met de kop op de borst gezet te worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:47

Het spijt me voor de volgelingen van de Nederlandse School doch mbt de essentie van het dresseren is die failliet verklaard door het boegbeeld ervan door haar herhaaldelijk getoonde onvermogen om met haar ´hoog opgeleide´paarden haar ´gouden ruiterschap´ te tonen in ook maar íets van de programmering afwijkende omstandigheden.
The Proof of the Pudding is in the Eating: voor míj is die bereden agent goud Knipoog

Gelukkig is dit aspect imiddels volledig buiten de ontwikkelingen komen te staan. Of ´anky´ wel kan paardrijden en of fe NederlandseSchool soms mooie plaatjes laat zien is volledig irrelevant geworden Afgod
Ok, je krijgt er van een FEI-jury goud voor, maar is het paardgericht? Je kan hoog en laag springen, maar de voorbeelden van niet zijn onontkenbaar. Je kan daar tegen blijven gaan doch dat is Frusty en heeft geen toekomst.
De ethiek van het paardrijden is geleidelijk de kern van de polemiek geworden en gaat hét hete hangijzer voor vooral de NL-ruiterij worden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:53

GvdT schreef:
Je kan mij niet wijsmaken dat een dier er lol in heeft om zo met de kop op de borst gezet te worden.

...en de modale Nederlander die het brede publiek ís, al helemáál niet.

Of het paardgericht is, is allang geen discussie meer. Het is alleen nog maar een snelle weg naar winstpunten.

Waarom dan volharden tegen beter weten in?!
Nu ligt eventing op het hakblok. Waarom? Omdat er veel opinie tegen eventing is? Tsk... het krijgt niet eens genoeg publiciteit voor een publieke opinie erover.
Die publike opinie hééft al een negatieve bodem door de publiciteit over ruiterongevallen en de polemiek over LDR en dán is een piezel negatieve belichting van eventing genoeg voor een blikseminslag. Eventing krijgt dan de negatieve lading van de rest ook te verwerken. Dat is echter geen óntlading.....

hc

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:23

Kom nou eerst eens vanuit Spanje kijken, zodat je weet waarover je het hebt. En on topic graag, het gaat over foto's van Anky. Een paard heeft een hoofd en geen kop. Anky hoeft geen winstpunten meer te halen. Ze is er absoluut geen voorstander van dat mensen haar zomaar nadoen. Als iemand van de tegenstanders nou eens de moeite had genomen om te komen, dan had je dit van haar zelf kunnen horen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:29

jeetje...zo ga ik toch echt niet rijden

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:32

Nee, en dat is ook maar heel verstandig. Basisruiters horen ook niet zo te rijden.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:35

Daar gaat het niet om. En wat bedoel je met basisruiters
Maar het gaat mij om het principe dat hun zo rijden. Dat hetniet moet kunnen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:35

Anneve, ik denk dat je moet inzien dat iedereen hier recht heeft op zijn/ haar mening. Daarnaast vind ik dat je een ieder kritisch moet kunnen bekijken ook als het Anky is.
Ik heb niets tegen haar, ken haar niet persoonlijk en ik vel geen oordeel over mensen die ik niet ken. Ik heb alleen mijn menig over de foto's en filmpjes.

Dat mijn mening niet de jouwe is, daar zal je mee moeten leren leven. Ieder dier heeft bij mij een kop en ik vindt het een beetje kinderachtig om daar al aanstoot aan te nemen. Maar ik wil best zeggen dat ik het er niet uit vind zien met zijn/haar hoofd op de borst gezet.

Volgens mij hoort niemand zo te rijden. Lips are sealed

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:04

HouVanUtopia schreef:

Dat zeg je toch? Basisruiters zijn ruiters zoals jij en ik, die gewoon nog in de basis van de sport meerijden en nog absoluut de ervaring en het gevoel niet hebben om de paarden zo te rijden op de methode van Anky. Zulk soort basisruiters kunnen de methode van Anky nooit bekritiseren.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:13

VValar schreef:
HouVanUtopia schreef:

Dat zeg je toch? Basisruiters zijn ruiters zoals jij en ik, die gewoon nog in de basis van de sport meerijden en nog absoluut de ervaring en het gevoel niet hebben om de paarden zo te rijden op de methode van Anky. Zulk soort basisruiters kunnen de methode van Anky nooit bekritiseren.

Afgod

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:18

VValar schreef:
HouVanUtopia schreef:

Dan hoop ik nooit zo hoog te rijden. Als dat is wat er met ruitergevoel bedoelt wordt, dan haak ik tegen die tijd af...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:21

Ik denk dat jij niet het juiste concept van het ruitergevoel in gedachte hebt. Maar ook dat is prima. Het is alleen jammer dat er door zoveel onwetenheid zoveel praatjes de wereld in geholpen worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:22

anneve schreef:
. Anky hoeft geen winstpunten meer te halen. Ze is er absoluut geen voorstander van dat mensen haar zomaar nadoen. Als iemand van de tegenstanders nou eens de moeite had genomen om te komen, dan had je dit van haar zelf kunnen horen.

Nee, het is nog veel erger, Anky moet hoge punten halen om te zorgen dat ze iets te eten blijft houden... ze rijdt voor de kost, gaan haar scores omlaag, dan gaat haar inkomen daarmee ook omlaag...

Ik heb Anky tijdens meerdere clinic's zien (en horen, incl uitleg) rijden. Ik ben nog steeds geen fan van haar... waarom?? omdat ze tijdens de clinic's vaak niet laat zien wat ze in de inrijring wel doet. Wees dan zo eerlijk om alles te laten zien, en van commentaar te voorzien. Ze KAN absoluut goed rijden, ze kan met paarden omgaan die de meeste mensen naar de slacht zouden sturen ivm onhandelbaar, en toch... ze maakt fouten, ze gebruikt een methode die soms een beetje uit de hand lijkt te lopen...
Laatst bijgewerkt door Angela op 10-10-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:23

VValar schreef:
Ik denk dat jij niet het juiste concept van het ruitergevoel in gedachte hebt. Maar ook dat is prima. Het is alleen jammer dat er door zoveel onwetenheid zoveel praatjes de wereld in geholpen worden.

Mijn concept van ruitergevoel klopt wel degelijk. Alleen als ik soms de uitvoering daarvan op top-niveau zie, dan wordt ik daar niet altijd blij van. ik zeg -niet altijd- gelukkig soms ook wel Lachen

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:24

detour schreef:
heb al eerder gerefereerd naar een Zwitserse Amazone (haar naam staat pagina;s terug, ben 'm weer kwijt), en die heeft echt indruk op me gemaakt met beeld, fotmateriaal en interviews. Toch heel anders ziet dat eruit, alsof er veel meer harmonie is en het paard zich meer draagt en meer vrijheid en ontspanning laat zien.

detour
kun je mij aub vertellen op welke bladzijde kan ik haar naam of de link naar een filmpje opzoeken?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:28

_angela_ schreef:
anneve schreef:
. Anky hoeft geen winstpunten meer te halen. Ze is er absoluut geen voorstander van dat mensen haar zomaar nadoen. Als iemand van de tegenstanders nou eens de moeite had genomen om te komen, dan had je dit van haar zelf kunnen horen.

Nee, het is nog veel erger, Anky moet hoge punten halen om te zorgen dat ze iets te eten blijft houden... ze rijdt voor de kost, gaan haar scores omlaag, dan gaat haar inkomen daarmee ook omlaag...

Ik heb Anky tijdens meerdere clinic's zien (en horen, incl uitleg) rijden. Ik ben nog steeds geen fan van haar... waarom?? omdat ze tijdens de clinic's vaak niet laat zien wat ze in de inrijring wel doet. Wees dan zo eerlijk om alles te laten zien, en van commentaar te voorzien. Ze KAN absoluut goed rijden, ze kan met paarden omgaan die de meeste mensen naar de slacht zouden sturen ivm onhandelbaar, en toch... ze maakt fouten, ze gebruikt een methode die soms een beetje uit de hand lijkt te lopen...

Helemaal mee eens. Afgod
Ik ben ook absoluut geen fan van haar.. integendeel Bloos
ik heb haar wel eens in de tijdens het inrijden gezien. Niet zo erg als hier op de foto's, maar de ontspanning was ver te zoeken en het zag er niet echt vriendelijk uit.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:38

mag ik aan allen die hier een mening hebben verkondigd vragen of en wanneer jullie voor het laatst jullie paard hebben geflosst, om het maar even bot te vragen? ik rijdt al jaren paard, recreatief en wedstrijdgericht, meestal volgens de natuurlijk wegen. maar ik kan me soms toch ook niet onttrekken aan het gebruik van men noeme: een handrem, een paard recht op de bakrand zetten, een keer flossen, een rot schop een dreun een noem maar op. ik ben iemand die het belang van het paard vaak voorop heeft staan en ik ben beslist tegen dierenmishandeling en dit bovengeschreven gedrag, maar...

als mijn paard met mij aan de wandel gaat ben ik soms genoodzaakt smerige truukjes uit de kast te halen om onder andere niet onder een tractor te komen, zelf mijn nek niet te breken, geen handstand overslag maak over een sprong, een stakend paard tot de orde te roepen, een duidelijk les wie is de baas ook alweer etc..

een ieder die zegt dit nog nooit gedaan te hebben of heeft meegemaakt of ook maar heeft gezien in zijn/haar directe omgeving zonder daar direct een eind aan te maken is denk ik iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten. normaal gesproken loopt een paard namelijk naar mijn ervaring niet vanaf dag 1 precies de goede kant op, springt uit zich zelf geen hindernissen en zeker geen heel parcours laat staan dat hij de z oefeingen loopt. enige dwang is dus niet uit te vlakken. zelfs de naturals zitten op een paard wat ooit ingereden is, zij het wat gemoedelijker of niet, het was vast niet het idee van het paard zelf..

conclusie: paardensport is dwang..het is voor niemand die zich met paardensport bezighoudt mogelijk met het dier om te gaan zonder een dier ( zij het zo min mogelijk) te dwingen door slaan, schreeuwen, body-language, teugel en beendruk of wat dan ook voor druk etc. tuurlijk zijn we hier allemaal bewest van dat dit zo min mogelijk moet en dat er vaak ook vriendelijker alternatieven zijn maar men ontkomt er hoe dan ook niet aan een paard te benadelen door met hem/haar te werken.
een ruter die dus dag in dag uit honderden paard op zeer hoog niveau rijdt zal dus niet anders zijn dan de gemiddelde ruiter en zodoende zijn/haar paarden zo nu en dan aan pakken op een minder diervriendelijke wijze.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:45

Tja vanity daar heb je wel een punt.

Ik zie het al weer dat de beste stuurlui aan wal staan! Gelukkig rijdt iedereen hier GP en weten we het allemaal beter. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:58

Citaat:

Afgod

Bedoel je hiermee dat eigenlijk alleen toppaarden op deze manier getraint kunnen worden om voorts op hoog niveau mee te kunnen lopen en te scoren? Dus met het Anky gevoel is de anatomie van het paard ineens niet meer van belang?
Een methode is nog steeds een methode en bekritiseren is kijken en beoordelen en de beoordeling is toch ook wel nav een beetje anatomie die ook de basisruitertjes wel een beetje beheersen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:02

@ russel: precies! als je een beetje verstand van paarden hebt, kun je heus wel zien dat dit niet zo hoort. Je hoeft toch niet perse op dat niveau te hebben gereden om hier kritiek op te leveren Verward

WENDYBASTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:03

rakkertje13 schreef:
dit dier wordt nog *bewust zo!* gereden, P&P is "maar" 1 a 2 rondjes gelongeerd zoals beweerd..

wel raar hoor, als ze beweerde dat P&P niet gedraafd had, en op de foto duidelijk te zien was dat het een drafbeweging was?

helemaal mee eens russel!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:07

russel schreef:
Bedoel je hiermee dat eigenlijk alleen toppaarden op deze manier getraint kunnen worden om voorts op hoog niveau mee te kunnen lopen en te scoren? Dus met het Anky gevoel is de anatomie van het paard ineens niet meer van belang?
Een methode is nog steeds een methode en bekritiseren is kijken en beoordelen en de beoordeling is toch ook wel nav een beetje anatomie die ook de basisruitertjes wel een beetje beheersen.

Ja inderdaad. Getalenteerde ruiters en eveneens getalenteerde paarden. Dit kun je niet als hobbelruiter op je L paardje gaan uitoefenen (om maar het extreme aan te geven). Wat is er met de anatomie van het paard? Gaat prima hoor zoals je kunt zien, het is zelfs bewezen dat LDR niet schadelijk is voor het paard.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:13

Ik ben toevallig gisteren nog naar een clinic van Anky geweest waar zij o.a. ook Chantal als gastamazone was met haar Z2 paard, revival. deze was heel heet en had in het begin moeite met remmen en dit terwijl chantal een fantastische amazone is. Soms moet je af en toe wat feller zijn als ze met je aanlopen. En die foto's van Anky dat is ook een moment opname. dat zij ze gisteren ook nog. als zij wil kan zij haar paard zo weer in het opgerichte zetten. Toevallig had ze dat paard van de foto's gisteren ook bij en liet ze het laag en diep ook zien en daarna de oprichting. het paard leek hier heel tevreden mee te zijn.
Het was een zeer leerzame clinic en ik ben nu duidelijk een anky-fan! zij is echt een geval apart.