slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:38

Joram schreef:
Alleen al geluid van de metalen staaf die de schedel doorboort lijk me verschikelijk. Maarja ik heb nog nooit een slachting mee dus wie ben ik om er wat over te vertellen.
Al hoop ik nooit een slachting mee te maken want het lijk me echt verschrikelijk.

Nou dat geloof ik niet hoor dat hij dat hoort. Daar gaat het te snel voor. Als hij wil gaan denken he wat hoor ik is hij al weg. Ben ook niet voor slachten, maar ik ben er wel achter dat er veel zijn die ook niet voor slachten zijn die er dan hele spookverhalen van maken........
Je kan het in je hoofd zo erg maken als je wil, maar in de echte wereld is het echt wel wat anders...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:47

Dat ben ik dus met je eens, er worden zulke indianenverhalen gemaakt van slachten en ook van euthanaseren met een injectie. Sommige fantasieen zijn zo groot....

Pingu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:21

Ik ben het eens dat het een raar gevoel is dat iemand ander je paard kan opeten, maar van de andere kant zou ik het paard wel laten slachten zodat een ander paard dat geslacht zou moeten worden nog even kan ''genieten'' van het leven... maar het is wel een lastige keuze

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:31

mariell85 schreef:
Ik heb me pony inlatenslapen was absoluut niet prettig voor me pony, zodra ze in de box bij de dierenarts stond, had ze het door. Ze heeft bij iedere spuit liggen vechten. Met al d'r pijn die ze had wou ze niet dood. Ze kreeg 3 spuiten de eerste een spuitje om d'r rustig te maken. 2 spuitje om d'r te laten vallen(mocht ik ook niet bij zijn). ze lag op de grond en de dierenarts kwam binnen met de laatste spuit de fatale. Ze zag hem binnenkomen en met zulke angst ogen keek ze me aan van help me en ze probeerde ook weer op te staan... brrr
ik weet 1 ding ze wou echt nog niet dood....Ze heeft echt liggen vechten ertegen.

Ik heb ook nog een paard maar zou echt niet weten wat ik zou doen als ik weer voor de keuze zou staan. ik ben altijd tegen slachten geweest maar nadat ik dit heb meegemaakt denk ik er toch wel anders over.
1 kogel en ze zijn dood.....

Ik vind dit een beetje een vreemd verhaal en heb eerlijk gezegd mijn twijfels hierover. Bij mijn paard is het ook zo gegaan, die tweede spuit is een narcosespuit en voordat hij de derde "fatale" spuit krijgt (via infuus in mijn paard's geval) is het paard al "weg" in de zin van onder narcose.
Dus dit verhaal vind ik wel heel erg sterk, sorry Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:34

Tiessie schreef:
Nogmaals, als het paard een goede narcose toegediend krijgt KAN hij niet vechten tegen een injectie. Zou een goeie zijn zeg, dan kunnen paarden dus ook niet geopereerd worden. Alles staat en valt met een goede dosering narcosemidddel alvorens de fatale spuit toegediend wordt.

Narcosemiddel T61, is me verteld, dat dat een goedkoop narcosemiddel is waardoor het paard wel lichamelijk verlamd maar geestelijk er helemaal bij blijft. Het wordt schijnbaar nog veel gebruikt omdat het een goedkoop middel is. Als ik op dat punt zit zal ik zeker zeggen dat ik dat middel dus NIET wil voor mijn paard.

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:21

opsich ,, zou ik mijn paard miss laten inslapen .. maar dan lijden ze langer dan dat ze naar de slzht gaan.
ik wil gewoon het beste voor pony's.

xxx

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:56

IKbenEllen schreef:
Tiessie schreef:
Nogmaals, als het paard een goede narcose toegediend krijgt KAN hij niet vechten tegen een injectie. Zou een goeie zijn zeg, dan kunnen paarden dus ook niet geopereerd worden. Alles staat en valt met een goede dosering narcosemidddel alvorens de fatale spuit toegediend wordt.

Narcosemiddel T61, is me verteld, dat dat een goedkoop narcosemiddel is waardoor het paard wel lichamelijk verlamd maar geestelijk er helemaal bij blijft. Het wordt schijnbaar nog veel gebruikt omdat het een goedkoop middel is. Als ik op dat punt zit zal ik zeker zeggen dat ik dat middel dus NIET wil voor mijn paard.

T61 is een middel waar veel ophef over is geweest,omdat er inderdaad werd gedacht dat de spierverslappende werking eerder op zou treden dan de sedatie (dus dat ie het nog meemaakt dat zijn ademhalingsspieren het niet meer doen en dat ie stikt). In Utrecht is daar onderzoek naar gedaan en het bleek dat het middel in hun testen gewoon goed werkt, dus eerst sedatie en dan pas verlamming. Echter, bij paarden wordt T61 als het goed is niet als enige middel voor de euthanasie gebruikt. Je kunt het wel gewoon gebruiken,maar dan liever in een stappenprotocol waarin het paard eerst wat suffig wordt, dan gaat slapen en dan de dodelijke injectie krijgt. Bij koeien en varkens wordt T61 nog wel als enige middel gebruikt en daarom was er toen zoveel ophef over dat het misschien niet goed zou zijn. Maar als je veearts T61 gebruikt als onderdeel van de euthanasie hoeft dat dus niet slecht te zijn.

Haarband

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:08

Ik krijg werkelijk waar de kriebels van deze topic! Boos!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:10

Zijn toch dingen waar je over na moet denken, voor je het weet sta je voor de keuze...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:40

Ja, dat vind ik dus ook en als je dan in je paniek een beslissing neemt waar je later spijt van krijgt..
Mijn paard is dus idd met zo'n stappenprotocol ingeslapen en dat is zeer rustig gegaan op de kliniek in Bodegraven. Ik heb er geen enkele nare herinnering aan, behalve dat ik hem natuurlijk mis...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:11

IKbenEllen schreef:
Zijn toch dingen waar je over na moet denken, voor je het weet sta je voor de keuze...

Ja vind ik ook, beter nu dan straks in blinde paniek. Tenslotte zit ik ook al bij de DELA en heb er over nagedacht al ben ik het nog lang niet van plan en hoef dan zelf niet meer te denken. Maar het tij kan keren en je weet nooit hoe lang of hoe kort het duurt dat je die beslissing moet nemen.
Neem nu die storm van van de week, had ook verkeerd kunnen aflopen, iid geval liepen alle paarden meer risico dan normaal gesproken........
Maar ik hoop voor iedereen dat het nog heel ver weg blijft.......

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:59

Ik ben ook wel gericht gaan zoeken hoe en wat omdat mijn oude paard met pensioen is. Nu is ze nog redelijk goed (artrose) maar als ze slecht gaat worden wil ik snel kunnen beslissen, ik leef er vast naar toe. Hoop natuurlijk dat het nog lang duurt...

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:47

Fijn dat je meteen een freak bent als je paardenvlees eet... Vind het een vrij boute veronderstelling eigenlijk.

Enfin, ontopic: Ik weet nog niet wat ik doe, vind het heel moeilijk. Indien mijn paard de reis nog aankan en ook nog bruikbaar voor de slacht, kies ik daarvoor. Bloos

Ik vind persoonlijk het idee van de grote grijper en paard naar de weg slepen vele malen walgelijker dan dat hij op iemands bord terecht komt. Op iemands bord is hij nog nuttig na zijn dood en ik wéét wat ermee gebeurt... Ik hoor nog steeds vage verhalen over destructiebedrijven en dergelijke.

Dit is mijn visie... Ik snap goed dat er mensen zijn die er heel anders over denken, daarvoor zijn we mens en gelukkig mogen wel allemaal een andere mening hebben! Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:49

Ach en dat met die grijper en naar de weg slepen hoeft ook allang niret meer maar dan kost het wel wat. Toen mijn oude paard in moest slapen heeft mijn vriendin naar de Rendac gebeld wat de mogelijkheden zijn. Ze hebben bij de Rendac ook een jeep met trailer met een lier. Als je hun laat weten wanneer je paard inslaapt zorgen ze dat ze er zijn, je paard hoeft dan niet naar de weg gesleept en wordt met een lier die speciale trailer ingesleept. Kost wel iets van 400 euro deze speciale service maar eht inslapen op de kliniek heeft me ook bijna 300 euro gekost dus dat maakt dan ook niet meer zoveel uit en sowieso boeit geld mij op dat moment niks.
Mijn paard heeft een maand in Bodegraven gestaan en daar kwam een vrachtwagen 1x per week de dode paarden halen, da's niet zo'n leuk gezicht ja. Maar wel realiteit helaas. Uiteindelijk zie ik dan ook weer niet zo het verschil tussen het hangen in een grijper of aan een ketting bij de slager waarna de strot doorgesneden wordt etc.
Maar het is allemaal gevoelsmatig en zeer persoonlijk en een ieder moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, zover als dat al kan op zo'n moment....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:29

Ik ben niet zo voor dat nuttige. De dood van mijn paard hoeft voor mij niets nuttigs meer voort te brengen. Zo van dan heeft het toch nog nut dat je dood bent, iemand eet tenminste een lekkere biefstuk of worst. Dat is voor mij van geen enkel belang om het netjes te zeggen. Het gaat mij meer om gevoel......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:32

Ik heb geen veel geld over voor mijn dode paard, dood is dood. Dan maar de gewone rendac service, paard merkt er toch niets van. Maar zolang het paard nog in staat is te reizen, verkies ik de slacht boven spuitje.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:32

Ik heb 4 jaar geleden mijn paardje in moeten laten slapen, is heel vredig gegaan. In zijn eigen omgeving met zijn eigen mens. Hij was heel rustig en is eerst onder narcose gebracht, hij heeft nergens iets van gemerkt. Ik ben blij dat ik bij hem was. Bij de slacht zijn ze in een vreemde omgeving met vreemde mensen, ben ik absoluut niet voor maar dat is mijn mening.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:49

Tja, dat is een hele moeilijke keuze! Nou eigenlijk niet, inslapen klinkt wel heel wat vrediger dan slachten, maar die hoefsmidt heeft denk ik ook wel gelijk... Dus ja, ik zou het niet weten eigenlijk...-xXx- Lidewei.

Vvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:18

Ik denk dat inslapen vredig is, rustige sfeer. Als ik aan de slacht denk is de sfeer toch anders!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:36

morgen wordt er bij een bokker een paard opgehaald voor de slacht.

dit omdat ie artrose heeft. ik weet niet hoe ernstig het is, en als de pony terecht pijn heeft alledaags dan nog ben ik het er niet mee eens dat ie naar de slager moet. vredig inslapen bij hem thuis is natuurlijk ook een optie.

de ts van dat topic heeft het in andere topics over 'inslapen'... maar dat is niet het geval.
Boos! Boos!
nou heb ik in een ander topic van die ts gevonden dat ze haar vorige pony óók naar de slacht hebben gebracht. er zijn mensen die hebben in hun leven tig paarden gehad en nooit 1 ervan naar de slager gebracht.
nu is het haar met haar 16 lentes jong dus al 2x overkomen... Rolleyes

sorrie hoor maar ik heb hier geen goed gevoel over.
wat vinden jullie hiervan?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:46

mijn pony zal nooit naar de slager gaan. bij t idee al krijg ik al kippevel. pin door de kop, keel doorsnijden nee.... ik kies dus voor inslapen in haar eigen vertrouwde omgeving.

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:24

mensen met klein vee hebben hetzelfde probleem.
er word gesproken over speciale slagerijen, die niet zo aan de lopendeband slachten en niet met bloed ect. rondlopen.

mocht ik er ooit voor staan denk ik toch dat het de slager word, alleen zal ik haar WEL zelf brengen.
ik zal bij haar zijn.
ik heb op de pensionstal waar ik sta en daarvoor diverse verhalen gehoord van mensen die hun paard laten inslapen en dat een kwelling lijkt, zowel voor het paard, als voor de eigenaar.

maar er zijn ook mensen, die heb ik dus ook echt op stal gehad, die hun fjord hebben laten ophalen, ze waren er zelf niet eens bij, hadden doorgegeven dat de fjord gehaald zou worden en zo geschiede...! hop in de trailer weg er mee! dezelfde dag kwam er een andere fjord, toen waren ze er wel.. Verdrietig
dit snap ik niet! dat zou ik nooit kunnen. we zijn samen. als ze gaat zal ik erbij zijn.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:28

tja dan laat je je paardn inslapen en de dag erna wordt ie met de vrachtwagen en de grijper opgehaald... ook neit echt leuk om te zien.

mijn paard had ook artose,zij is geslacht

KimmieUtreg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:49

Als ik een eigen paard zou hebben en als ik dan de keuze had voor slager of inslapen kies ik toch echt voor inslapen.Ik zou het niet kunnen verdragen dat mijn paardje voor frikandellen zou worden gebruikt.En misschien is het wel zo dat ie langer erover doet maar het is bij meerdere dieren zo bij katten en honden noem maar op dus nee ik zou het niet op die andere manier doen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:57

Afhankelijk van het paard....

Als ik een echte vechter heb, dan ga ik voor de slacht, want een paard wat vecht tegen de dood, vind ik echt vele malen erger.
Een paard wat zich sneller overgeeft en er ook vrede mee zal hebben, zal ik dan weer gaan voor inslapen in een thuisomgeving!

Blijf overigens bij datgene wat ik altijd gezegd heb: Zal ik ooit mn paard naar de slager moeten doen en er vlees vanaf komen, dan wil ik dat vlees zelf hebben/opeten. Al stik ik in mn eigen tranen bij het eten...mijn paardje zal niet bij een vreemde op het bord komen te liggen!